GP Chin: trening 1 - Vettel najszybszy

Wyniki i opis pierwszej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze w Szanghaju
15.04.1105:45
Konrad Házi
9443wyświetlenia

Zdecydowanie najszybszym kierowcą pierwszego treningu przed GP Chin był Sebastian Vettel. Mistrz świata przejechał pojedyncze okrążenie w czasie 1:38,739. Za nim uplasował się drugi z reprezentantów Red Bull Racing - Mark Webber ze stratą 0,6s, a trzeci był Lewis Hamilton z McLarena ze stratą ponad dwóch sekund. Kierowcy Red Bulla jako jedyni w tej sesji zdołali zejść z czasami poniżej minuty i czterdziestu sekund.

Cała sesja przebiegała pod znakiem gęstej mgły, która ograniczała widoczność do kilkuset metrów. Nawierzchnia toru była jednak sucha, więc nikt nie zwlekał z rozpoczęciem prac nad bolidem i w ciągu piętnastu minut od rozpoczęcia sesji wszyscy kierowcy mieli już za sobą okrążenia instalacyjne i czekali w garażach na zakończenie prac nad bolidami.

Pierwszy czas weekendu ustanowił Narain Karthikeyan z HRT (1:51,516), a wkrótce na torze zaczęli się pojawiać również inni kierowcy. Mimo wszystko przez pierwszych trzydzieści minut ruch na torze był znikomy, a na godzinę przed końcem sesji prowadził Mark Webber z rezultatem 1:40,692. Warto wspomnieć również, że po GP Malezji nowe podwozie otrzymał nie tylko Sergio Perez, a również Witalij Pietrow, po widowiskowym wypadnięciu na pobocze i locie w końcówce wyścigu.

Na półmetku najszybszy był Vettel (1:39,540), przed Webberem i Hamiltonem. Na tor powracać zaczęły również ekipy czekające, aż tor się trochę nagumuje - Renault i Mercedes, które pozostawały najdłużej w garażach.

Problemy napotkał w tym czasie jeden z kierowców testowych biorących udział w sesji - Luiz Razia, w którego Lotusie oberwała się lewa część przedniego skrzydła i uszkodzeniu uległo zawieszenie. Brazylijczyk zdołał powrócić uszkodzonym bolidem do garażu, a Mike Gascoyne, szef techniczny Team Lotus przyznał, że problemy spowodowane były drobną usterką.

Jak zwykle w pierwszej sesji treningowej kierowcy korzystali wyłącznie z twardszej mieszanki opon, której wytrzymałość od początku sprawiała niektórym problemy. Michael Schumacher stwierdził przez radio po dziewięciu przejechanych okrążeniach, że wręcz nie da się już jeździć. Na pół godziny przed końcem kolejność w czołówce była bez zmian. Prowadził Vettel, który zszedł z czasem do 1:38,739, przed Webberem (+0,6s) i Hamiltonem (+2,1s). Czasów okrążeń do tego momentu nie ustanowili jeszcze Alonso i Glock.

Nad torem pojawiła się wtedy żółta flaga, ponieważ Nick Heidfeld rozbił swój bolid na wyjściu z dziesiątego zakrętu. Niemiec uderzył nosem bolidu w barierę i nie mógł kontynuować jazdy ze względu na problem z wrzuceniem biegu. Kolejne doniesienia mówiły natomiast o problemach Red Bulla. Z bolidu Sebastiana Vettela zaczął wydobywać się szary dym, jednak po zjeździe do garażu zespół ograniczył się do sprawdzenia systemów, zmiany pokrywy silnika na wersję z większymi otworami i w końcówce sesji mistrz świata powrócił na tor.

Heidfeld nie był jednak jedynym pechowcem sesji, ponieważ kilkanaście minut później na torze obracał się Pastor Maldonado, który utracił panowanie nad samochodem w piątym zakręcie, zmagając się z brakiem przyczepności tylnej osi już od samego wejścia w łuk. Wenezuelczyk opanowawszy samochód najechał tyłem na tarkę, na której zawisł i nie był w stanie ruszyć ponownie. Był to dla niego koniec sesji.

W końcówce problemy techniczne miał też Tonio Liuzzi, który zmuszony był do zatrzymania się na poboczu drugiego zakrętu. Przyczyny problemów nie są znane, jednak bolid Włocha zachowywał się niepewnie od ostatniego zakrętu, kiedy to reprezentant HRT wyjechał na pobocze. Warto wspomnieć też, że na problemy z przegrzewającym się i nie działającym systemem KERS narzekał Jenson Button z McLarena. Jeśli chodzi zaś o zespół Red Bull Racing, to kierowcy tej ekipy nie narzekali za bardzo na KERS w swoich bolidach, a sprawdzali natomiast, jak wiele daje on na okrążeniu.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 30°C
Temperatura powietrza: 27°C
Prędkość wiatru: 1,3m/s
Wilgotność powietrza: 63%
Sucho

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Sebastian Vettel (1)Red Bull RB71:38,73923
2Mark Webber (2)Red Bull RB71:39,3540,6150,61527
3Lewis Hamilton (3)McLaren MP4-261:40,8452,1061,49121
4Jenson Button (4)McLaren MP4-261:40,9402,2010,09522
5Nick Heidfeld (9)Renault R311:40,9872,2480,0475
6Felipe Massa (6)Ferrari 150° Italia1:41,0462,3070,05925
7Sergio Perez (17)Sauber C301:41,1892,4500,14320
8Pastor Maldonado (12)Williams FW331:41,2222,4830,03320
9Witalij Pietrow (10)Renault R311:41,2312,4920,00916
10Sebastien Buemi (18)Toro Rosso STR61:41,3282,5890,09721
11Nico Rosberg (8)Mercedes GP W021:41,3612,6220,03323
12Fernando Alonso (5)Ferrari 150° Italia1:41,4342,6950,07315
13Nico Hulkenberg (14)Force India VJM041:41,4942,7550,06020
14Heikki Kovalainen (20)Lotus T1281:41,5792,8400,08513
15Paul di Resta (15)Force India VJM041:41,6102,8710,03118
16Daniel Ricciardo (19)Toro Rosso STR61:41,7523,0130,14220
17Rubens Barrichello (11)Williams FW331:41,9393,2000,18725
18Michael Schumacher (7)Mercedes GP W021:42,3013,5620,36223
19Kamui Kobayashi (16)Sauber C301:43,7925,0531,49120
20Jerome d'Ambrosio (25)Virgin MVR-021:44,0895,3500,29720
21Vitantonio Liuzzi (23)HRT F1111:44,3595,6200,27018
22Timo Glock (24)Virgin MVR-021:44,4385,6990,07911
23Luiz Razia (21)Lotus T1281:44,5425,8030,1049
24Narain Karthikeyan (22)HRT F1111:45,0196,2800,47723
107% najlepszego czasu: 1:45,650

KOMENTARZE

16
mbwrobel
15.04.2011 05:08
@R.O.N.O. - umiesz czytać również literki, czy tylko cyferki z tabelki do ciebie przemawiają? Jest napisane wyraźnie, poprawnie i po polsku w treści newsa.
R.O.N.O
15.04.2011 09:33
Czemu Nick tylko 5 okr. ?
jpslotus72
15.04.2011 09:24
Sezon 1988 (16 wyścigów w kalendarzu), klasyfikacja końcowa konstruktorów: 1. McLaren - 199 pkt., 15 zwycięstw, 25 razy na podium, 15 PP. 2. Ferrari - 65 pkt., 1 zwycięstwo, 8 razy na podium, 1 PP. o reszcie szkoda mówić... Moim zdaniem jeden taki sezon w zupełności wystarczy.
Kamikadze2000
15.04.2011 08:28
Pierwszy trening nic nei powiedział, czego dowodem jest sesja nr 2. ;]
mat_eyo
15.04.2011 07:29
@up padłem :D dołączam się do prośby Co do treningu to forma RBR jest zatrważająca :/ Dojdzie do tego, że dla reszty stawki osiągnięciem będzie w tym sezonie nawet pojedyncza wygrana.
zoolwik
15.04.2011 07:11
Mozna prosic o zdjecie vettela w czapeczce, z paluszkiem i tekstem "o tym mowilem" bo to jeszcze za malo mnie wkurza ;)
kurcjusz
15.04.2011 05:54
Lotus "lepszy" od Mercedersa, Toro Rosso, Force India - ciekawe co te zespoly testowaly, bo na pewno nie kwalifikacyjne przejazdy :))
gornik
15.04.2011 05:53
Lepiej jak w 1 będzie w 1 treningu a 2 w 2 bo wtedy więcej czasu na ustawienie bolidu, niż 2 na raz by ustawiało.
bombka
15.04.2011 05:44
Eeeeeee,jakaś lipa nie możliwe że Kovalainen traci tylko 7 dyszek do Hamiltona.
francorchamps
15.04.2011 05:43
O RBR nie ma sensu mówić. Jak narazie to inna seria. Ale R31 jest naprawdę szybkie.... Nick tylko 0,1s za Hamiltonem!
rno2
15.04.2011 05:11
Dziwne, że jeździł Kovalainen. W pierwszym treningu mieli jechać dwaj testerzy Team Lotus.
pablonzo
15.04.2011 05:05
mam szczerze dosyć dominacji Vettela.. Zobaczymy co będzie w drugim treningu. HRT zdecydowana poprawa.
nij0
15.04.2011 04:15
@Lolkoski P14.
Lolkoski
15.04.2011 04:14
Kovalainen w końcu jeździł?
nij0
15.04.2011 04:06
Liuzzi przed Glockiem :) Oby McL odrobiło straty do RBR bo będzie nudne GP...
krzysiek_aleks
15.04.2011 03:58
Widać postęp. HRT już zdecydowanie pomija 107% i jest przed Virginem