Saga wydechów może stać się kolejnym skandalem

Whiting: "Protest może wystąpić i potem po prostu przekażemy to sędziom w normalnym trybie"
22.05.1111:42
Łukasz Godula
3023wyświetlenia

Formuła 1 jest zagrożona kolejną kontrowersją po tym, jak FIA zdecydowała się na dalsze kroki przeciw dmuchanym dyfuzorom. Ciało zarządzające chce zlikwidowania w najbliższych wyścigach dmuchania spalin na dyfuzory w momentach, kiedy kierowcy nie wciskają pedału gazu.

Jednakże delegat techniczny FIA - Charlie Whiting powiedział reporterom, że ta technologia jest właściwie nielegalna, biorąc pod uwagę przepisy dotyczące systemów aerodynamicznych kontrolowanych przez kierowców.

Oznacza to, że Virgin, HRT i prawdopodobnie Williams - zespoły które nie używają z zaawansowanych dmuchanych dyfuzorów w Hiszpanii - mogą teoretycznie oprotestować wynik GP Hiszpanii. Whiting przyznał, że istnieje takie ryzyko. Wyjaśniłem to innym zespołom - powiedział. Protest może wystąpić i potem po prostu przekażemy to sędziom w normalnym trybie.

Może to oznaczać, że większość stawki zostanie zdyskwalifikowana, a wynik mógłby przypominać GP USA z 2005 roku, gdzie ścigało się tylko sześć bolidów. Wolałbym myśleć, że to się nie wydarzy, ale nigdy nic nie wiadomo. Nie jest to poza granicami realności - powiedział Whiting.

Stało się to bardziej prawdopodobne w sobotni poranek, gdy okazało się, że bolidy Virgin powróciły do specyfikacji wydechu używanego w Szanghaju. Zespoły z końca stawki starały się wprowadzić dmuchane dyfuzory w Turcji i w piątkowych treningach w Hiszpanii, jednakże powrót do poprzedniej wersji oznacza, że jest to jeden z dwóch lub trzech zespołów, które są legalne w Barcelonie.

Greame Lowdon z Virgin potwierdził podczas wywiadu dla telewizji BBC, że decyzja o powrocie do starego rozwiązania jest związana z kontrowersjami wokół wydechu. Obecnie nie mamy zamiaru protestować przeciw czemukolwiek - powiedział, dodając że szansa na zmianę tej decyzji jest wysoce nieprawdopodobna. Po prostu upewniamy się, że nasz bolid jest legalny w wyścigu, w którym ktoś mógłby go oprotestować.

Rzekomo z powodów technicznych, Williams nie chciał pozostawić po piątkowych treningach swojego rozwiązania dmuchanej podłogi, podczas gdy prezes ekipy Adam Parr potwierdził, że brytyjski zespół pytał FIA o legalność tych systemów. Tak. Nie wiem czy inne zespoły to zrobiły czy tylko my, ale sprawdziliśmy sytuację z FIA by upewnić się, zanim wydamy wiele pieniędzy - powiedział.

Źródło: onestopstrategy.com

KOMENTARZE

21
yaper
22.05.2011 08:13
Słabe zespoły tak gadają, bo nie stać ich na wdrożenie dobrej konstrukcji wydechu, ale to pewne jak w banku, że gdyby mieli taką możliwość to by z niej skorzystali. Każdy walczy o swoje i nagina przepisy do granic. Jeśli FIA dopuściła wszystkich do startu to nie ma się o co bać. Dyskwalifikacji nawet w razie protestu nie będzie. To już teraz zakrawa na kpinę - o innowacyjnych pomysłach związanych z wydechem i przepustnicą wiadomo już na dobrą sprawę od lutego i FIA ani przez moment nie sygnalizowała opcji zakazu tychże rozwiązań.
Huckleberry
22.05.2011 11:20
Spokojnie panowie, zaraz Ferrari powie, że odchodzi i FIA się uspokoi ;)
noofaq
22.05.2011 11:18
[quote="Lysy"]Adrian już obmyślił plan awaryjny pewnie ;)[/quote] Adrian Sutil pewnie już też przygotowuje mocne "argumenty" na obronę swojego zespołu ;)
Huckleberry
22.05.2011 11:11
Williams zrobi wszystko dla akcjonariuszy ;)
marrcus
22.05.2011 11:04
Gdyby się RedBull postarał Q1 to Virgin i HRT bu oglądali wyścig z trybun, lepiej niech się już nie udzielają.
Lysy
22.05.2011 11:01
lubie Williamsa, ale że jak im kiepsko idzie to niech ruszą 4litery w fabryce i też nadmuchają dyfuzor, a nie będą pie$%^&$ i psuć fajny sezon ;/ Strajk.! FIA niech kase wróci, jeśli zakażą dyfów... Adrian już obmyślił plan awaryjny pewnie ;)
Master
22.05.2011 10:56
Sobczak mistrz!
kabans
22.05.2011 10:55
Williams, nie nawidzę kut....ów. Zawsze są przeciwko wszystkim i chcą zwrócić na siebie uwagę
boby
22.05.2011 10:48
Chyba sobie pójde podmuchać wydech.
Sycior
22.05.2011 10:43
Mnie też to zadziwia, w dyfuzor śmiało dmuchano rok temu, powszechnie wiadomo było w co wszyscy pójdą po wykopsaniu podwójnych dyfuzorów, aby zwiększyć docisk. Po wyścigu spodziewajmy się protestu Williamsa na pewno. Virgin i HRT raczej nic nie złożą.
Lukas
22.05.2011 10:39
Dziwi mnie, że FIA nie zna przepisów i dopiero teraz się połapała?
Karol26
22.05.2011 10:37
Do czego to zmierza nie wiem. Popatrzcie zespoły znalazły lukę wprowadziły coś za masę kasy a teraz kombinuje Fia. Ja nie wiem o co im chodzi już tyle używają tego rozwiązania a nagle się zaczęli czepiać. Jak dla mnie idiotyzm :)
Anderis
22.05.2011 10:35
Archibaldi- To nie cwaniactwo słabszych zespołów, tylko cwaniactwo wszystkich zespołów w F1. Jak były podwójne dyfuzory, to nie protestowały najmniejsze zespoły, tylko największe. W F1 nie ma miejsca na sentymenty, gra idzie o zbyt wielką kasę i każdy patrzy na to, żeby ugrać jak najwięcej dla siebie, tak samo Ferrari, jak i HRT.
damian27
22.05.2011 10:32
@SoBcZaK to mnie rozwaliło :D :D :D Virgin i HRT raczej protestu nie złożą bo już się do żadnego wyścigu nie zakfalifikują :D ale po Williamsie wszystkiego możnaby się spodziewać. Kiedyś w jednej z serii wyścigowych w latach 80 chyba była sytacja kiedy to 6 (albo nawet 8 - nie pamiętma dokładnie) na mecie wygrał bo wszyscy przed nim zostali zdyskfalifikowani
SoBcZaK
22.05.2011 10:20
jeżeli twój wydech jest dmuchany... to wiedz, że coś się dzieje
archibaldi
22.05.2011 10:15
Cwaniactwo słabszych zespołów psuje wizerunek fair play w f1. Nie chodzi o legalność, bo jakby umieli czy mieli kasę to też by chcieli mapować silnik i dmuchać w dyfuzor, a jak nie mogą to kombinują żeby innym przeszkodzić..
kabans
22.05.2011 10:06
Czyli red bull był przez niewiadomo ile nielegalny i Fia na to pozwalała. Wydaje mi się że punkt zwrotny śmieszności Fia zaczął się od sezonu 2009, kiedy to topowe zespoły skoncentrowały się na tym czym co było prawdziwym założeniem nowych przepisówi i najwięcej na tym stracili. A znając williamsa, na pewno oprostestuje wyścig
__kamil__
22.05.2011 10:05
Williams zostanie mistrzem konstruktorów a Virgin będzie wiceliderem super , poza tym kierowca raczej tego nie kontroluje dyfuzor dmucha się cały czas czy on zdejmuje nogę z gazu czy nie
noofaq
22.05.2011 09:59
akurat Williamsowi wywalenie dmuchanego dyfuzora zdecydowanie pomogło - vide Maldonado ;)
Przemysław
22.05.2011 09:49
Pa-ra-no-ja.
Damos
22.05.2011 09:29
Zaraz sie okaże, że powietrze odkształcane przez elementy nadwozia jest nielegalną, ruchomą częścią aerodynamiczną. Następnym krokiem będzie zbanowanie przednich, skrętnych kół - jako ewidentnie ruchomych i wytwarzających cień aerodynamiczny. Końcowym krokiem będą wyścigi bolidów w próżni, bez kierowców - bo ci też mogli by poruszyć głową...