Smith: Chłodzenie największym wyzwaniem przed sezonem 2014

Zdanie Brytyjczyka podziela dyrektor techniczny Toro Rosso, James Key
16.08.1315:53
Mateusz Szymkiewicz
1928wyświetlenia

Zdaniem Marka Smitha oraz Jamesa Keya, zaprojektowanie najbardziej efektownego układu chłodzenia bolidu jest największym wyzwaniem przed sezonem 2014

W przyszłym roku bolidy Formuły 1 zostaną wyposażone w turbodoładowane silniki V6 oraz mocniejszy System Odzyskiwania Energii. To sprawia, iż chłodzenie musi zostać bardziej rozbudowane, aby te mechanizmy nie ulegały przegrzewaniu. Zdaniem dyrektora technicznego Caterhama, opracowanie jak najlepszego układu jest sporym wyzwaniem.

Najprawdopodobniej większość osób projektująca chłodzenie drapie się po głowie - powiedział Mark Smith z Caterhama. Dosyć łatwo jest wymyślić fajne rozwiązanie, ale ciężko jest zaprojektować fajne i efektywne aerodynamicznie. Chłodnica sprężarki, która będzie zmniejszać temperaturę powietrza przed dostaniem się go do silnika, będzie najważniejszym elementem układu. Fizyczna wielkość tego rozwiązania wymusi kształt pozostałych elementów. To najważniejsza rzecz i myślę, iż stanowi największe wyzwanie w zakresie ogólnego projektu samochodu.

James Key tymczasem ujawnił, że bardzo mało elementów z obecnych układów chłodzenia zostanie przeniesionych do przyszłorocznego bolidu. Wymagania odnośnie nowego systemu chłodniczego są całkowicie inne. Będziemy dysponowali turbosprężarką z chłodnicą, dużo większym ERS, który naturalnie będzie wytwarzał więcej ciepła. Poza tym jest jeszcze skrzynia biegów, która potrzebuje hydrauliki, oleju oraz wody do chłodzenia. Chcesz to spakować jak najciaśniej. Pojawią się nowe technologie i nie wszystko będziesz mógł przenieść.

Źródło: gpupdate.net

KOMENTARZE

2
ROOK
18.08.2013 06:51
[color=white].[/color] No właśnie – zaczynam się zastanawiać, czy nie wracamy czasem do epoki wybuchających silników? :) [color=white].[/color] Z drugiej strony takie dziś są możliwości symulacji… Głowa mała! :))
Carolius
16.08.2013 05:58
Mało się o tym mówi ale zespoły będą mogły wykorzystywać wytwarzaną energię cieplną :) FIA nie sprecyzowała w tym obszarze przepisów i niektórzy mogą być bardziej z przodu w tej dziedzinie :) Być może będziemy mięli większe wloty w samochodach, no ale zobaczymy :D Jest szansa, na więcej awarii samochodów ;D