To tyle jeśli chodzi o demokrację

Max Mosley nie zamierza rezygnować z "zamrożenia" rozwoju silników na trzy lata
16.05.0612:22
Marek Roczniak
917wyświetlenia

W zeszłym tygodniu w Barcelonie odbyło się inauguracyjne spotkanie Sportowej Grupy Roboczej (SWG) - nowego ciała stworzonego przez FIA, które ma umożliwić zespołom Formuły 1 dokonywania zmian w przepisach na zasadach w pełni demokratycznych.

W spotkaniu udział wzięli przedstawicieli wszystkich obecnych 11 zespołów, w tym dopuszczonej do startów od sezonu 2008 ekipy Prodrive. Spotkanie okazało się dosyć owocne - poszczególne wnioski były zatwierdzane lub oddalane przy zdecydowanej większości głosów (na ogół stosunkiem 8:4).

Zespoły opowiedziały się między innymi za całkowitą rezygnacją z pomysłu "zamrożenia" rozwoju silników na kilka lat (przeciw były tylko ekipy Ferrari, Red Bull, Toro Rosso i Prodrive) i chociaż zgodnie z procedurą propozycje Sportowej Grupy Roboczej powinna najpierw rozważyć Komisja F1 i Światowa Rada Sportów Motorowych (WMSC), to jednak prezydent FIA już wczoraj zapowiedział, że homologacja silników będzie wprowadzona. Innymi słowy Max Mosley oświadczył, że wniosek SWG zostanie zignorowany.

"Mistrzostwa Świata Formuły Jeden 2008 to rywalizacja dla zespołów z homologowanymi silnikami. Celem homologacji jest drastyczna redukcja wydatków na rozwój silników i zapobieżenie nieakceptowalnej eskalacji osiągów. Decydując się na przystąpienie do Mistrzostw, zespół akceptuje opublikowane przepisy i - co równie istotne - jest zobowiązany oprzeć się na nich przy podejmowaniu decyzji o ewentualnych startach. Ważnym czynnikiem branym pod uwagę przy podejmowaniu takiej decyzji są koszty związane z udziałem w Mistrzostwach. Żadne odpowiedzialne ciało zarządzające nie może zgodzić się na zaaprobowanie zmian w przepisach, których rezultatem będzie zwiększenie kosztów, już po zaakceptowaniu zgłoszeń do startów", czytamy w liście Mosleya do zespołów.

W dalszej części listu Brytyjczyk stwierdza, że Sportowa Grupa Robocza może jedynie dokonywać niewielkich poprawek w przepisach na sezon 2008, które jeśli zostaną przedstawione przed 30 czerwca 2006 roku, będą mogły być wprowadzone w życie przy większościowej zgodzie zespołów. Zaznaczył jednak, że rezygnacja z homologacji silników na okres minimum trzech (Aneks 6) lat w ogóle nie wchodzi w grę. Argument, że "decydując się na przystąpienie do Mistrzostw, zespół akceptuje opublikowane przepisy", w teorii powinien jednak oznaczać, że każdy zespół akceptuje również i to, że SWG może dokonywać zmian w przepisach przy większościowej zgodzie, o czym mówi Aneks 5 regulaminu na sezon 2008.

Mosley utrzymuje, że nie musi czekać na ewentualną decyzję Komisji F1 i Światowej Rady Sportów Motorowych, gdyż zaakceptowała ona już wcześniej Aneks 6 mówiący o wprowadzeniu homologacji silników. WMSC zaakceptowała jednak również Aneks 5 i w tej sytuacji o zatwierdzeniu lub odrzuceniu propozycji Sportowej Grupy Roboczej powinny zgodnie z procedurą zadecydować Komisja F1 i WMSC. Wówczas nie pojawiłyby się oskarżenia, że prezydent FIA nadużywa swojej władzy.

Źródło: GrandPrix.com

KOMENTARZE

24
Piter
17.05.2006 10:43
Ej! A może można coś zrobić? Coś bardziej legalnego jak zabicie Maxa. Tylko co???
Tommasz
17.05.2006 08:25
oj Fiat coś cienko przędzie, skoro go nawet na rozwój silników do Ferrari nie stać, ale to nic dziwnego jak sie wypuszcza na rynek takie dziwadła jak Croma:P a co do Maxa Mosleya- ma facet szczęście że F1 nie jest tak popularna w Ameryce Południowej jak futbol, bo niezawodnie by mu jakiś kibic "noża sprzedał"
kuba_new
17.05.2006 06:51
tak na gokarty ich wtedy zobaczymy wspaniala walke no i predkosci spadna a potem dobudujemy do nich klatle wys 2m i wstawimy tam szybe zamiast spojlerow :(
NF1
16.05.2006 11:22
hmmm.... może lepiej od razu z F1 zrobić wyścigi na hulajnogach?
rafaello85
16.05.2006 08:34
Trzeba wynając jakiegoś snajpera, który... wyśle Maxa Mosleya na... hmm... nazwijmy to emeryturę;)
Maximus
16.05.2006 06:32
Ale to już nie będzie ta sama Formuła 1, QPR...
QPR
16.05.2006 06:00
Najwyrazniej Mosley chce zniechęcić koncerny - BMW, Toyota, Mercedes czy Renault mogą nie chcieć uczestniczyć w czymś, co już na starcie praktycznie odbiera możliwość rozwoju i rywalizacji. F1 to elitarny sport, a nie zabawa dla ubogich - jeśli kogoś stać na wyprodukowanie w ciągu sezonu X wersji rozwojowych jednostki napędowej, to powinien mieć taką możliwość. A jak ktoś nie ma na to kasy, to niech się ściga w innych seriach. Po prostu. Jak tak dalej pójdzie, to powstanie nowa, niezależna od FIA seria. I dobrze.
Metalpablo
16.05.2006 05:21
ta homologacja to niezłe żarty,oj na tym Formuła 1 dużo straci
Maximus
16.05.2006 04:56
Świetna wypowiedź, deZZember! Gratulacje! Musze ją sobie gdzieś zapisać... "...zespoły całkowicie sponsorowane przez takie korporacje, jak fabrykę uszczelek gumowych z Pabianic, czy cech wypasaczy bydła z Etiopii." - THE BEST!!!
Armado
16.05.2006 04:34
W tym problem, ze niektore zespoly maja problemy z silnikiem, a niektore np z aero. BMW ma podobno jeden z najsilnieszych silnikow w stawce, Red Bull ma swietny silnik Ferrari wiec moga sie zamrozic. Bo wtedy popracuja nad innymi czesciami bolidu i znacznie poprawia swoje osiagniecia. A co z zespolami u ktorych pieta achillesowa jest silnik? Beda mialy stracone 3 lata? No odpowiedzcie mi, bo taki ze mnie matolek ze nie rozumiem tego i nie potrafie sie przekonac do psychodelicznych wizji poszukiwanego listem gonczym Maxa M.
dejacek
16.05.2006 03:30
no to biedne zespoły odpadną. Rozwój bolidu bez ruszania silnika będzie 20 razy droższy lecz nie niemożliwy. A ci co dziś ledwo domykaja budżet i np. rezygnują z częsci testów straca resztę sponsorów, a na torach p. Mosley będzie się scigał na rowerze z p. Ecclestonem i mogą se to nazywać formułą 1, 2, 3, extra, czy super ale to już nie będzie to.
deZZember
16.05.2006 03:12
Niejaki MadKaras...psycho fan MS, jak nazwa wskazuje upodobniający się do stadionowych kiboli, poprzez stwierdzenie "wasze komentarze potrafia rozbawic na maxa", czyli bardzo przekonywujący argument, próbuje bronić decyzji Maxa. Oczywiście ma rację! Przekonał mnie swoją wypowiedzią! Ta jak i inne decyzje Pana Mosleya spowodują, że F1 stanie się prawdziwym sportem, polegającym na pięknej i równej rywalizacji! Każdy będzie mógł sobie zbudować bolid F1 w garażu (bo tak "zaawansowana" aerodynamika będzie obowiązywała po 2008 roku)! Zespoły nie będą mogły się rozwijać, co przyniesie duże oszczędności! Będą mogły wejść niskobudżetowe teamy, przy których budżet Super Aguri to marnotrastwo pieniędzy! Tego typu teamy, dzięki rozwiązaniom proponowanym przez Pana Maxa, będą mogły rywalizować z najlepszymi! Czyż to nie wspaniałe? Samochody nie będą tak szybkie (dzięki zamrożeniu rozwoju silników a także uproszczeniu elementów aerodynamicznych), czyli kierowcy z poziomem umiejętności mniejszym od Pana Ide "dadzą radę" i nie będą stanowiąc zagrożenia na torze! Czyż to nie piękne? Co więcej, redukcja kosztów spowoduje, że powstaną zespoły całkowicie sponsorowane przez takie korporacje, jak fabrykę uszczelek gumowych z Pabianic, czy cech wypasaczy bydła z Etiopii. To dla nas "prawdziwych kibiców" F1 super wiadomość! To tylko ci, co się nie znają, nie wierzą w te piękne plany! Przecież Max to robi dla NAS! To co, że koszta wykupienia transmisji TV nie zmaleją, bilety wstępu na wyścig też, to nieważne, przecież nie po to tną koszty! Prawdziwy znawca F1 nie przejmuje się tym, na pewno zyski z transmisji Bernie i Max jakoś uczciwie zainwestują! Mają całkowite nasze poparcie! Na pewno ich decyzje, jak wskazuje doświadczenie, są przemyślane i mądre! A technologie i inżynierskie rozwiązania, które mogły by być opracowywane w F1 a potem mogły by trafić do zwykłych samochodów (jak dotychczas), na pewno będą wymyślane gdzieś indziej, przecież ten sport ne po to istnieje!
Armado
16.05.2006 02:35
Jeszcze dlugo nie odejdzie ze swojego zespolu FIA Ferrari.
ASAD
16.05.2006 02:29
To kiedy ten gość odchodzi z FIA? PS. ARMANDO może zamiast "sprzątnięcia" najpierw lepiej napisać list do Mosleya (najlepiej jakąś kampanie zrobić i powysyłać od wszystkich fanów F1 z Polski). A jak to się nie uda, to chyba za współudział kara jest pomniejszana ;)
MadKaras...psycho fan MS
16.05.2006 02:29
hehe...wasze komentarze potrafia rozbawic na maxa:)))) Wielu z was nie ma nic wspolnego z fanami F1...zabic, zniszczyci takie tam debilizmy...jestescie fachowcami tak ja ja w golfa...apeluje do ADMINOW aby takie posty byly usuwane...redaktora Dezzembera tez..
adams
16.05.2006 02:05
Myślę,że silnikami Renault powinna zainteresiwać się FIA albo dla wszystkich innowacje bez ograniczeń.
Majster
16.05.2006 01:49
Układy-układzki Todt-Mosley widać kwitną. Ferrari opowiedziało się za homologacją silników to i Max też... Ten typ już mnie wnerwia razem ze swoim żałośnym koleżką Bernim...
Maximus
16.05.2006 01:03
Ten kretyn zepsuje nam całą zabawę!!! Co on sobie myśli, dyktator jeden?! Proponuje ogłoszenie żałoby... to pogrzeb prawdziwej F1!
dz
16.05.2006 12:17
ja myśle że max zaszybko chodzi jakby tak mu obciąć nogi? a potem zamrozić mu protezy?
Thunder Bolt
16.05.2006 11:49
W ale PRAWIE robi wielką różnice
W
16.05.2006 11:47
Mosley - prawie ma mózg. Ciekawe, co by powiedział, gdyby Ferrari z wasalami opowiedziało się po drugiej stronie. Żałosne.
deZZember
16.05.2006 11:31
A to skur...czybyk pier...dzielnięty! Autokrata za...fajdany! A żeby go rower śmiertelnie potrącił!
dezerter028
16.05.2006 11:09
Jestem z tobą i czesc wypłaty przeznacze na paczki dla ciebie oraz oddam swoj telewizor abys miał w celi i oglądał wyscigi!! A ten moslej to jakis porąbaniec i moze umrze na zawał przd 2008 bo skoda kazdego prawdziwego fana F1 za takiego debila!!
Armado
16.05.2006 10:57
Nie no, to juz Janas jest normalniejszy niz ten gosc. A tak w ogole to niech mi ktos wytlumaczy: czy jesli w momencie gdy silniki zostana zamrozone np renault bedzie najlepsze to przez 3 kolejne lata nikt nie bedzie w stanie ich pobic bo nie usprawnia znaczaco silnikow? czy to znaczy ze bedzie mozna w kolejnych sezonach po prostu przepisac punkty kierowcom bo nic sie nie zmieni?? Jesli tak, to jako fan F1 jestem gotow sie poswiecic i dostac dozywocie za morderstwo Maxa Mosleya.