F1 zatwierdziła obowiązkowe dodatkowe pit stopy w Monako

Wprowadzono liczne zmiany w przepisach sportowych i technicznych przed startem sezonu.
18.02.2518:55
Maciej Wróbel
1258wyświetlenia
Embed from Getty Images

Podczas pierwszego tegorocznego spotkania, Komisja F1 zatwierdziła m. in. koncepcję obowiązkowych kilku postojów w Grand Prix Monako.

Niedługo przed uroczystą prezentacją malowań bolidów na sezon 2025 doszło do pierwszego w tym roku spotkania Komisji F1. Podczas niej podjęto kilka decyzji, a jedną z najbardziej zaskakujących jest zatwierdzenie koncepcji obowiązkowych dodatkowych postojów podczas Grand Prix Monako z zamiarem zwiększenia atrakcyjności widowiska podczas legendarnego wyścigu.

Kosmisja zgodziła się na wprowadzenie dodatkowych, obowiązkowych postojów w boksach podczas wyścigu w Monte Carlo, lecz dokładna ich liczba nie została jeszcze ustalona. Sama koncepcja ma być jeszcze omawiana i udoskonalana w nadchodzących tygodniach.

Ponadto zatwierdzono dodatkowe testy elastyczności skrzydeł, które zostaną nałożone na zespoły w odpowiedzi na kontrowersje z 2024 roku. Bardziej rygorystyczne testy tylnego skrzydła zostaną wprowadzone już od początku sezonu, zaś przednie skrzydła te same zasady obejmą od Grand Prix Hiszpanii.

Ponadto określono parametry systemu chłodzenia kierowców, który zostanie uwzględniony w regulaminie na sezon 2025 w wyścigach, gdzie zostanie ogłoszone zagrożenie związane z wysoką temperaturą.

Usunięto również ograniczenia dotyczące liczby skrzyń biegów, ponieważ FIA uznała, że obecny poziom niezawodności tych komponentów sprawia, iż nie wymagają one dalszego monitorowania.

W oświadczeniu wspomniano także o doprecyzowaniu procedury startowej w sprintach oraz wyścigach głównych, aby uniknąć zamieszania w przypadku przerwanego startu - co było szczególnie widoczne podczas ubiegłorocznego Grand Prix Brazylii.

Dodatkowo zaktualizowane zostaną przepisy techniczne na sezon 2026, aby poprawić osiągi aerodynamiczne oraz systemy zarządzania energią w związku z przejściem F1 na niemal równy podział mocy pomiędzy silnikiem spalinowym a komponentami hybrydowymi.