Ferrari zawetowało propozycję wprowadzenia limitów cen silników
W odpowiedzi FIA podjęła działania mające na celu wprowadzenie do F1 standardowej jednostki.
26.10.1521:51
3599wyświetlenia
Zawetowanie przez Ferrari propozycji wprowadzenia ograniczeń kosztów w zakresie jednostek napędowych, doprowadziło FIA do podjęcia starań wprowadzenia do F1 standardowego silnika, z którego będą mogły korzystać zainteresowane zespoły klienckie - wedle planów już od 2017 roku.
Podczas Grand Prix Stanów Zjednoczonych, Bernie Ecclestone zasugerował, że FIA planuje otworzyć przetarg, w którym ma zostać wybrany tani dostawca silników dla zespołów F1. W poniedziałek informacja ta została oficjalnie potwierdzona przez FIA. W oświadczeniu Federacja stwierdziła, że z powodu weta Ferrari w sprawie ustanowienia maksymalnej ceny jednostek napędowych, rozpocznie dialog z udziałowcami Formuły 1, mający na celu wprowadzenie standardowego silnika.
Podczas ostatniego posiedzenia Grupy Strategicznej, FIA - w porozumieniu z FOM - zaproponowała wprowadzenie zapisu określającego maksymalną cenę silnika i skrzyni biegów dla zespołów klienckich. Propozycja ta została poddana pod głosowanie i przyjęta przy osiągnięciu znacznej większości. Ferrari SpA zdecydowało się jednak wyrazić sprzeciw i skorzystać z prawa weta, przysługującego im od dawna na mocy umów regulujących Formułę 1. Działając w interesie mistrzostw, FIA postanowiła nie podejmować prób mających na celu podważenie zgłoszonego weta- głosi komunikat FIA.
Ferrari od dawna dysponuje prawem do wetowania każdych zmian w przepisach technicznych. Możliwość ta przysługuje włoskiej ekipie w ramach dodatkowych korzyści, otrzymywanych w zamian za rywalizację w Formule 1. Uważa się, że brzemienny w skutkach sprzeciw zgłoszony na ostatnim posiedzeniu Grupy Strategicznej jest pierwszym takim przypadkiem najnowszej historii sportu.
Według propozycji uzgodnionej pomiędzy większością zespołów, koszty dostaw jednostek napędowych miałyby zostać ograniczone do dwunastu milionów dolarów za bieżącą specyfikację oraz ośmiu milionów za silnik z poprzedniego sezonu. Zamiast podejmowania prób zmierzających do obalenia weta Ferrari, organ zarządzający pragnie od 2017 roku wprowadzić do Formuły 1 standardową jednostkę napędową, z której wedle uznania będą mogły skorzystać zainteresowane zespoły klienckie.
FIA zainicjuje konsultacje z udziałowcami, których tematem będzie możliwość wprowadzenia od sezonu 2017 silnika klienckiego. Po zakończeniu konsultacji zostanie otwarty przetarg mający wyłonić dostawcę jednostki, której koszty byłyby znacznie niższe od tych, jakie występują obecnie. Wspierana przez FOM, FIA będzie kontynuowała wysiłki mające na celu zapewnienie trwałego i długofalowego rozwoju mistrzostw, szukając rozwiązań pozwalających na osiągnięcie tego celu.
Prosimy wszystkie zespoły, aby wniosły pozytywny wkład w powodzenie tego podejścia, poprzez przekazywanie własnych propozycji i inicjatyw w zakresie interesu mistrzostw świata i ich kontynuacji w perspektywie długoterminowej- kończy swoje oświadczenie Międzynarodowa Federacja Samochodowa.
KOMENTARZE