AER i Ilmor powalczą o kontrakt na dostawy alternatywnego silnika F1

Sugeruje się, że wkrótce swoje oferty mogą przesłać do FIA także Cosworth oraz Mecachrome.
20.11.1519:28
Nataniel Piórkowski
1861wyświetlenia


Advanced Engine Research oraz Ilmor wyrażają zainteresowanie udziałem w przetargu mającym wyłonić dostawcę alternatywnej jednostki napędowej dla zespołów Formuły 1.

Według wstępnych zapowiedzi, Międzynarodowa Federacja Samochodowa pragnie, aby standardowy silnik o pojemności 2,5l, generujący moc około 870 koni mechanicznych, był dostępny dla zainteresowanych stajni klienckich królowej sportów motorowych już w sezonie 2017.

Pomyślność propozycji organu zarządzającego jest jednak uzależniona od tego, czy podczas kolejnego posiedzenia Komisji F1 zostaną zaakceptowane wymagane w celu jej realizacji zmiany w przepisach. Istnieje także możliwość, w której w przypadku sprzeciwu, FIA będzie starała się poddać swą ideę od razu pod głosowanie Światowej Rady Sportu Motorowego, argumentując to "siłą wyższą".

Advanced Engine Research (AER) to założona przez Mike'a Lancastera firma, która obecnie odpowiada za dostawy jednostek napędowych do serii GP3. AER rywalizowało także o zdobycie kontraktu gwarantującego współpracę z GP2, jednak w ostatniej chwili przegrało przetarg na rzecz Mecachrome. Dodatkowo producent zapewnia silniki w specyfikacji wymaganej przez Indy Lights oraz obsługuje ekipy Rebelliona oraz Kollesa rywalizujące w kategorii LMP1 w Długodystansowych Mistrzostwach Świata.

Zbudowane na ich potrzeby twin-turbo V6 o nazwie P60, jest mniejszą pojemnościowo specyfikacją jednostki WEC i mogłoby posłużyć za bazę do projektu związanego z alternatywną jednostką F1. Warto przy tym nadmienić, iż dyrektorem do spraw inżynierii AER jest Andrew Saunders, który w przeszłości był związany z Ilmorem, a w latach 2001-2007 współpracował z zespołem McLarena.

AER jest bardzo zainteresowane propozycją ze strony FIA. Dobrze pasuje ona do naszego ostatniego silnika V6 GDI. Składamy nasze zgłoszenie - zapowiedział Lancester w rozmowie z portalem motorsport.com. Federacja poszukuje jednostki, która będzie dostarczała sporą moc, a my dysponujemy takim silnikiem, który jest w stanie ją zapewnić. Silnik WEC to P60, a ten proponowany przez nas nazywa się P66. Charakteryzuje się wyższymi obrotami i wierzę, że będzie idealny na potrzeby F1.

Oczekuje się, że swoje zgłoszenie prześle wkrótce do FIA Ilmor, który w ostatnim czasie był łączony z pomocą Renault i Red Bullowi w rozwoju jednostki Energy F1. Brytyjska firma dysponuje projektem silnika V6 na potrzeby IndyCar, jaki mógłby posłużyć za platformę rozwojową przy pracach nad jednostką dla zespołów królowej sportów motorowych. Innymi kandydatami, jacy z dużym prawdopodobieństwem staną do kontrolowanego przez Federację przetargu, są Cosworth oraz Mecachrome.

KOMENTARZE

16
bartoszcze
23.11.2015 07:16
@Michal2_F1 A przez ile czasu okrążenia potrzebna jest maksymalna moc? Zarówno w wersji hybrydowej jak i czysto spalinowej?
Michal2_F1
23.11.2015 12:22
@marios76 Tak, o to mi chodziło. Mówi się, że V8 miały 750 koni. Razem z KERSem wychodziło 830, ale on był dostępny tylko przez 6s. Teraz mamy V6T o podobnej bazowej mocy (750) i razem z ERSem przekraczamy 900, ale one są dostępne tylko przez pół minuty, czyli często mniej niż 1/3 okrążenia.
marios76
23.11.2015 01:22
@Yurek Ze 100% pewnością, to Carolius nabiał się z postu powyżej ( up oraz :D ) Zacytowales go dopisujac sarkastyczne "Wybitnie im wtedy szło" , żaden z was nie wspomniał o mariażu Mercedesa z Ilmorem, tylko zakpiliscie z mojego postu... Obaj pisaliscie tak, jakbym się pomylił, bo tylko Pacific jeździł na Ilmorze. Nie wiem, jaka wiedzę posiadasz, ale zamiast się nabijać, wypadało co nieco wspomnieć. Ja starałem się zacząć wątek, w ten sposób, by pokazać że Ilmor jest producentem z potencjałem, wy z niego i ze mnie zakpiliscie. A czy o tym wiedziałeś, czy nie- nie sprawdzę: pisaliscie długo po moim drugim poście, można było się nawet nauczyć ;) Ale spoko, ważne że skończyło się bez "wycieczek interpersonalnych" czyli wymiana zdań, na poziomie i każdy jest o coś po fakcie mądrzejszy :) Pzdr
Yurek
22.11.2015 06:00
[quote="marios76"]może kilku kolegów nie wiedzieć[/quote] Ze 100% pewnością zarzuciłeś mi (nam) niewiedzę. Nie znasz mnie, a ja, chociaż raczej jestem z natury skromny, uważam, że mam dość sporą wiedzę nt. historii F1. Właśnie o te bezpodstawne zarzuty mi chodziło i stąd wynikał mój ironiczny post.
marios76
22.11.2015 09:47
@Yurek Niestety, jak się pisze z telefonu czy tabletu, to wiele słów trzeba poprawiać, bo jeszcze ich nie ma w pamięci, albo wskakuje zupełnie co innego. Z nazwy oceanu cofnąłem się by zamienić K na C, jak widać nie wystarczyło. Piszę tu na tyle długo, że powinieneś wiedzieć, że zawsze staram się pisać poprawnie i ponad wszystko nie przekręcam nazw i nazwisk. I kolega wiedział o Marchu, Tyrellu i Sauberze, ale przytoczył McLarena, by pokazać że Ilmor ma potencjał na F1 i może zrobić konkurencyjny silnik. Gdybym przytoczył Pacific Ilmor, to część użytkowników, zwłaszcza młodsze pokolenie zobaczyło by suchą statystykę kilku wyścigów w ogonie. A tak, wątek McLarena zmusił choć was do podjęcia dyskusji.I chyba dobrze trafiłem, bo wskazaliście słabiaka, jakby nie mając pojęcia o zwycięstwach i tytułach... Brakiem wiedzy w tym przypadku mnie nie obarczycie, bo wychowywałem się na F1 lat dziewięćdziesiątych, wcześniej sporadycznie. Jak ktoś ma wątpliwości w tej kwestii, to najprostszy artykuł na hasło w Wikipedii tłumaczy wystarczająco dużo, wraz ze stosowną fotką. Nie myśl więc, że coś tak banalnego przeoczyłem, natomiast o Ilmorze, jego mariażu z Mercedesem i o "wspólnych" sukcesach może kilku kolegów nie wiedzieć i warto choćby w formie ciekawostki wrócić do historii, łyknąć trochę wiedzy:) @bartoszcze No pewnie, zwłaszcza podczas hamowania ;) Koledze pewnie chodziło o dodatki do silnika i ich łączną moc na na najdłuższych prostych, a wykorzystywanie wyłącznie silnika spalinowego przy przyspieszaniu w innych miejscach? @Michal2_F1 Popraw, jeżeli się mylę?
bartoszcze
22.11.2015 08:55
@Michal2_F1 Bo z pewnością jakikolwiek silnik pracuje z maksymalną mocą przez całe okrążenie...
Michal2_F1
22.11.2015 12:41
Obecne autka może i są w stanie wyciągnąć 900+ koni, ale nie są w stanie utrzymać takiej mocy nawet przez jedno okrążenie kwalifikacyjne.
Yurek
21.11.2015 09:42
[quote="marios76"]Ale widzę, że też nie wiedzieliście? :D[/quote] Ale widzę, że kolega nie wiedział o Marchu, Tyrrellu i Sauberze? :D [quote="marios76"]team Pacyfic Ilmor[/quote] I nie umie napisać poprawnie Pacific? :D :D :D :D :D
Carolius
21.11.2015 07:43
@Marios76 O epizodzie z Mercem wiem i nie napisałem o Pacific z braku wiedzy ale dlatego, że generalnie z tym mi się kojarzy...
mlospeed
21.11.2015 07:05
Dobrze byłoby jakby marka JUDD o sobie przypomniała :)
marios76
21.11.2015 10:27
@karolVTEC Moze jak dodadza prosty KERS to wyjdzie obiecany 1000 ;) Mialem opisac swoja propozycje realizacji tego cyrku, ale wstrzymam się na posezonowe rozważania. I tak nikt tego nie przeczyta. Tzn nikt z zespolow i wlodarzy F1. Jest proste i skuteczne rozwiazanie wyrownujace stawkę, nieco premiujace fabryki i pozwalajace na konkurencyjnosc ekip klienckich. Oczywiscie regulamin musialby byc narzucony, bez mozliwosci weta i może zmiana punktacji, ale do tego przywyklismy:(
karolVTEC
21.11.2015 10:18
Tylko jak te 870 KM ma się do zapowiadanej mocy ponad 1000 KM w obecnych hybrydach? Choć sam pomysł ciekawy, to martwi mnie jego realizacja.
marios76
21.11.2015 09:35
@Carolius @Yurek A jak Ilmor klepal silniki dla MERCEDESA a ci coś tam dokładali plus plakietki Mercedes i pchali McLarenowi ,to nie pamiętacie? Na tej samej zasadzie jak Red Bull będzie jeździł na Infiniti które wezmą od Renault. Pamiętam jak sie ludzie zachwycali, a jak się dowiedzieli to zdziwienie. Ale widzę, że też nie wiedzieliście? :D Natomiast faktem jest również team Pacyfic Ilmor, i ich mala konkurencyjność. Przygoda Mercedesa z Ilmorem byla pare lat pozniej. Więc docencie wiedzę starszego kolegi, zamiast się śmiać, popisując brakiem swojej ;)
Yurek
21.11.2015 08:04
[quote="Carolius"]Ilmor mi się kojarzy z teamem Pacific! :D[/quote] Mnie tak samo. Wybitnie im wtedy szło. Ale tamten silnik miał chyba ze 3 lata.
Carolius
20.11.2015 09:27
@Up Ilmor mi się kojarzy z teamem Pacific! :D
marios76
20.11.2015 08:44
Na Ilmora liczylem, Cosworth odpada, AER mnie zaskoczyło, zobaczymy co z tego wyjdzie. McLaren z silnikiem Ilmora jeździł bardzo fajnie :)