Relacja z trzeciego dnia testów w Barcelonie

Raikkonen powraca do jazdy i awansuje na drugie miejsce w klasyfikacji sesji.
24.02.1618:08
Nataniel Piórkowski
10180wyświetlenia
&,news/tory/catalunya_testy_mala.jpg,,


Najnowszy wpis

Przejdź do komentarzy na dole strony

09:00Przed nami przedostatni dzień pierwszej tury zimowych testów w Barcelonie. Po tym jak we wtorek kierowcy niektórych zespołów po raz pierwszy sprawdzili osiągi ultramiękkiej mieszanki, dziś ekipy będą kontynuowały prace związane z oceną pracy ogumienia, wzbogacając swoje programy o testy aerodynamiczne oraz prace nad ustawieniami.

Po wczorajszym debiucie "podłogi W" w bolidzie Mercedesa, dzisiaj niemiecki team ma przetestować nowy nos bolidu - kolejne z jak to określił Toto Wolff "niespotykanych" rozwiązań. Interesujące będzie także z całą pewnością śledzenie postępów McLarena i Hondy oraz oglądanie debiutu za sterami SF16-H Kimiego Raikkonena. Po raz kolejny zainteresowaniem z całą pewnością będzie cieszyć się team Renault, dla którego dwa pierwsze dni testów stały pod znakiem awarii i małej liczby pokonanych kilometrów.


W środę na torze będziemy mogli oglądać: Nico Rosberga [rano] i Lewisa Hamiltona [po południu] (Mercedes), Kimiego Raikkonena (Ferrari), Felipe Massę (Williams), Daniiła Kwiata (Red Bull), Nico Hulkenberga (Force India), Kevina Magnussena (Renault), Carlosa Sainza (Toro Rosso), Felipe Nasra (Sauber), Jensona Buttona (McLaren), Rio Haryanto (Manor) oraz Romaina Grosjeana (Haas).

Nad katalońskim miasteczkiem Montmelo utrzymują się dobre warunki pogodowe - obecnie temperatura wynosi około 7 stopni Celsjusza, a w najcieplejszym momencie dnia termometry powinny pokazać mniej więcej o dziesięć stopni więcej. Wieje lekki wiatr o prędkości 2 km/h.

Zapraszamy do śledzenia relacji i komentowania bieżących wydarzeń na torze. Tradycyjnie nowe wpisy oraz aktualizacje wyników będą pojawiały się po każdej godzinie jazd.

10:00 Jako pierwszy na torze pojawił się Button, za którym aleję serwisową opuścił Rosberg. Szybko także inauguracyjne okrążenia za kierownicą swoich bolidów wykonali Kevin Magnussen, Nico Hulkenberg oraz Daniił Kwiat. Mercedes rozpoczął dzień od prowadzenia pomiarów aerodynamicznych, czego dowodem była sporych rozmiarów aparatura, zamontowana przy przednich partiach samochodu W07.

Niemiec rozpoczął dzień notując czasy powyżej poziomu 1min40s, ale w kolejnych minutach zaczął osiągać rezultaty w okolicach 1min38s. W międzyczasie swoje plany ogłosiły na Twitterze zespoły Saubera (testy aero i ustawień, po południu dłuższe przejazdy) oraz Force India (główny nacisk położony na ocenę aerodynamicznych osiągów bolidu). Hulkenberg, korzystający z miękkiej mieszanki, szybko zaczął śrubować czasy okrążeń schodząc do 1:28,130s. O godzinie 9:37 najlepszy wynik należał już jednak do Rosberga (1:26,287s).


Krótko po tym na torze pojawiła się pierwsza dzisiaj czerwona flaga, spowodowana zatrzymaniem się bolidu STR11 Carlosa Sainza na wyjeździe z alei serwisowej. Obsługa toru bardzo szybko zepchnęła samochód z powrotem w kierunku pit-lane, gdzie zajęli się nim mechanicy stajni z Faenzy. Sesja została wznowiona o 9:43, a na torze pojawił się po raz pierwszy w tym roku w nowym Williamsie Felipe Massa. Podczas gdy Brazylijczyk powrócił do garażu po wykonaniu okrążenia instalacyjnego, Rosberg rozpoczynał już swoje trzynaste okrążenie, mając w swoim bolidzie założone opony z pośredniej mieszanki.

W międzyczasie Mercedes poinformował, że zdecydował się na wprowadzenie zmian w planach dotyczących jazd swoich kierowców ze względu na obawy o ich formę, przy tak dużej aktywności na torze (Hamilton i Rosberg bili w poniedziałek i we wtorek rekordy pod względem liczby przejechanych okrążeń). Hulkenberg poprawił swój rezultat na 1:26,313, aby znaleźć się bezpośrednio za przewodzącym tabeli ubiegłorocznym wicemistrzem świata, podczas gdy Nasr zakończył pierwsze mierzone okrążenie uzyskując piąty wynik, a następnie wskakując na czwarte miejsce. Niedługo później na trzecie miejsce awansował Grosjean. Na torze wciąż nie pojawili się Haryanto i Raikkonen.

11:00 Kolejna godzina rozpoczęła się od serii mocnych okrążeń w wykonaniu Kevina Magnussena, który najpierw odnotował rezultat 1:28,364s, a następnie 1:28,015s o 1:27,899s, dający mu trzecie miejsce w tabeli. Nico Rosberg bez przeszkód przejeżdżał kolejne okrążenia w swoim Mercedesie, podczas gdy Kwiat i Massa ustanowili swoje pierwsze rezultaty. W międzyczasie wyniki okrążeń poprawiali Button i Sainz. Coraz lepsze rezultaty osiągał także Nasr. Około godziny 10:15 na torze zadebiutował Rio Haryanto za kierownicą Manora MRT05.


Kilka minut później na czele klasyfikacji sesji pojawiło się nazwisko Hulkenberga - zawodnik Force India pokonał pętlę toru w Barcelonie w czasie 1:25,598s, korzystając z pośredniego ogumienia. Mniej więcej po upływie 90 minut od startu zajęć i zjeździe do garażu Massy, na torze zapanowała cisza. Po dziesięciu minutach przerwy Brazylijczyk ponownie opuścił garaż swojego zespołu. Wkrótce do kierowcy z Sao Paulo dołączył także Hulkenberg.

Obaj kierowcy natychmiast poprawili swoje rezultaty: Brazylijczyk na 1:26,958, a zwycięzca ubiegłorocznego 24h wyścigu Le Mans i lider tabeli na 1:25,286s. U końca drugiej godziny jazd na torze w dalszym ciągu nie pojawił się tylko jeden kierowca - Kimi Raikkonen.

12:00 Na początku trzeciej godziny środowej sesji Rio Haryanto ustanowił swój pierwszy czas okrążenia w bolidzie MRT05 - 1:35,186s. Następnie, na kolejnych okrążeniach, Indonezyjczyk podkręcał tempo schodząc do poziomu 1:31,759s. Swoje rezultaty poprawili także Kevin Magnussen oraz Nico Rosberg - obaj pozostali jednak odpowiednio na siódmym i drugim miejscu.


Niedługo później kierowca Mercedesa zaczął notować o wiele wolniejsze czasy okrążeń - Niemiec poruszał się po torze notując rezultaty na poziomie 1min30s. W międzyczasie aleję serwisową opuścił Grosjean, który na pośrednich oponach zaliczył poprawę swego osobistego rekordu okrążenia na 1:26,955s. Na półmetku opisywanej godziny na torze znajdowali się wyłącznie Massa oraz Sainz, którzy podążając we względnie podobnym tempie odnotowywali coraz lepsze czasy okrążeń - nie miały one jednak wpływu na układ klasyfikacji sesji.

Około dwadzieścia minut przed południem na torze ponownie pojawił się Haryanto. Korzystając z nieoznakowanej mieszanki Pirelli kierowca Manora po raz kolejny poprawił swój wynik na 18:28,808s. Prócz Indonezyjczyka na torze przebywali jeszcze Grosjean oraz Nasr. Niedługo później, po około 90-minutowej przerwie do jazdy powrócił Daniił Kwiat, który szybko wskoczył na ósme miejsce z czasem 1:27,260s. W międzyczasie do boksów zanurkował Grosjean. Raikkonen nadal pozostawał jedynym kierowcą, który jak dotąd nie pojawił się na torze. Ferrari oczekuje, że Fin wyjedzie z garażu jeszcze przed przerwą na lunch, po zakończeniu procesu sprawdzania działania systemu paliwowego.

13:00 Punktualnie w południe, korzystający z miękkiej mieszanki opon Magnussen zaliczył znaczący awans wskakując na drugie miejsce w klasyfikacji generalnej z czasem 1:26,014. Tempo stopniowo podkręcał także Sainz, który osiągnął 1:26,239s. W międzyczasie Rosberg notował wyniki w okolicach 1min26s mając w swoim Mercedesie pośrednie ogumienie.

Podczas gdy Magnussen zwolnił tempo do poziomu 1min29s, Kwiat osiągnął 1:27,054s, schodząc następnie 1:27,046. Piętnaście minut po godzinie dwunastej na torze w końcu pojawił się Kimi Raikkonen. Po wykonaniu okrążenia instalacyjnego Fin powrócił do garażu Ferrari. Po piętnastu minutach spokojnej jazdy, na torze pojawiła się druga dziś czerwona flaga, wywieszona po tym, jak Haryanto wpadł w żwirową pułapkę w piątym zakręcie. O 12:45, bolid Manora został usunięty z toru, a sesja została wznowiona. Do pracy natychmiast przystąpili Rosberg, Massa, Nasr, Button i Grosjean.


Na początku ostatnich dziesięciu minut porannej sesji najlepsze tempo prezentował Rosberg notujący czasy oscylujące w granicach 1min26-27s - ogólnie jednak żaden z zawodników obecnych na torze nie walczył o poprawę osobistych rekordów. Po raz kolejny aleję serwisową opuścił także Kimi Raikkonen. Po przejechaniu zaledwie dwóch kółek mistrz świata z 2007 roku ponownie zameldował się u swoich mechaników.

Tymczasem Rosberg, który po południu odda bolid W07 Hamiltonowi, rozpoczął swoje siedemdziesiąte okrążenie. Warto zaznaczyć, że wstępne plany Mercedesa, ujawnione wczoraj przez urzędującego mistrza świata, miały w sumie zakładać przejechanie w środę 180 okrążeń. W ostatnich trzech minutach Kwiat poprawił swój rezultat na 1:26,497s. Sesja zostanie wznowiona o 14:00 po przerwie na lunch.
_
15:00 Jako pierwszy po przerwie na tor udał się Lewis Hamilton. Początkowo, przez około dziesięć minut po otwarciu alei serwisowej, wszyscy kierowcy przebywali w swoich garażach.

Brytyjczyk pozostał na torze i ustanowił swój pierwszy dzisiejszy rezultat: 1:29,837s. Wkrótce do reprezentanta Mercedesa dołączyli Kwiat i Massa, w którego Williamsie znajdowały się opony wykonane z miękkiej mieszanki. Wyjeżdżający z alei serwisowej bolid McLarena z Buttonem za kierownicą wyposażony był w zestaw pośredniego ogumienia.

Około godziny 14:30 Kwiat - korzystając z pośredniej mieszanki - ustanowił rezultat na poziomie 1:31,750s. Massa pozostawał na torze prezentując względnie wolne tempo, utrzymujące się w okolicach 1min33sek. Po 40 minutach od startu popołudniowej sesji do pracy powrócił Kevin Magnussen, dla którego poranna cześć zajęć ułożyła się bez większych problemów.


Na około piętnaście minut przed końcem godziny Hamilton poprawił się osiągając pułap 1:28,131s, dający mu dziesiąte miejsce. Krótko po tym swe pierwsze pomiarowe okrążenie w nowym bolidzie Ferrari pokonał Kimi Raikkonen(1:26,920s). Chwilę później Fin zszedł do poziomu 1:26,695s. Blisko godziny piętnastej garaż Force India opuścił lider klasyfikacji - Nico Hulkenberg, a swój czas poprawił korzystający z C34 Nasr, który odnotował 1:26,392s. W międzyczasie Raikkonen powrócił do boksów mając na koncie 13 przejechanych okrążeń.

16:00 Hamilton pokonywał okrążenia w czasie 1min29s na pośredniej mieszance podczas gdy Sainz zdecydował się na zjazd do garażu Toro Rosso. Około dziesięć minut po godzinie szesnastej Hulkenberg - korzystając z miękkiej mieszanki Pirelli - poprawił swój rekordowy rezultat ustanawiając 1:24,232s. Na kolejnym okrążeniu ubiegłoroczny triumfator 24 du Mans odnotował kolejny rekord w pierwszym sektorze, jednak krótko po tym zwolnił a następnie skierował się do pit lane.

Bezpośrednio po tym mocnym czasem popisał się Raikkonen, który awansował na drugie miejsce legitymując się osiągnięciem 1:25,977s na pośredniej mieszance. Kolejne okrążenia Fin przejeżdżał już jednak w tempie zbliżonym do 1min30s, podkręcając je później do 1min27s. Wielu kierowców realizowało program dłuższych przejazdów, przerywanych krótkimi wizytami w alei serwisowej połączonymi z wymianą ogumienia - w gronie tym znajdowali się między innymi Sainz i Massa. Regularnie czasy okrążeń poprawiał z kolei Hamilton, który wkrótce przesunął się na ósme miejsce.


Około 15:45 Hulkenberg raz jeszcze pokonał kolejne szybkie okrążenie i poprawił czas dający mu pierwsze miejsce w wynikach sesji na 1:24,032. Tymczasem dyrektor wyścigowy McLarena - Eric Boullier przyznał, że stajnia z Woking zmierzyła się po południu z drobnym incydentem w swoim garażu: Doszło do wycieku z systemu hydraulicznego, który wywołał ogień z uwagi na gorące miejsce. Nie stało się nic złego, w końcu dlatego przeprowadzamy testy - powiedział.

17:00 Na krótko przed godziną szesnastą Hulkenberg pojawił się na torze na oponach wykonanych z supermiękkiej mieszanki i pokonał okrążenie w czasie 1:23,110s. Do pracy powrócił także Haryanto, w którego bolidzie pojawiały się twarde opony Pirelli. Z kolei Hamilton po raz kolejny zjechał do alei serwisowej - tym razem jego bolid został już jednak zepchnięty do garażu przez mechaników Mercedesa. Kevin Magnussen kontynuował bezproblemową realizację programu i notował rezultaty na poziomie 1min32s testując pośrednią mieszankę.

Podczas gdy po krótkiej przerwie Hamilton powracał do pracy na torze, Raikkonen przejeżdżał kolejne okrążenia w tempie 1min26s. Bezproblemowy dzień zaliczał także bolid bolid Toro Rosso, który na około 90 minut przed końcem jazd miał już na swoim koncie 121 okrążeń. Poprawę rezultatu odnotował Grosjean, który legitymował się odtąd wynikiem 1:26,879s.

Na około piętnaście minut przed końcem przedostatniej godziny dzisiejszych zajęć, na torze pozostali jedynie Sainz i Hamilton. Kiedy chwilę później Mercedes W07 i STR11 zanurkowały po kolei w kierunku wjazdu do pit lane tor pozostał pusty. Krótko po tym na kolejny przejazd wyruszył jednak Magnussen, do którego na chwilę dołączył także Hamilton. Prócz kierowcy Renault realizacją programu poza aleją serwisową zajmowali się później Raikkonen (twarda mieszanka) i Hulkenberg (pośrednia mieszanka).

18:00 Na początku ostatniej godziny sesji testowej Kevin Magnussen zatrzymał swój bolid na prostej startowej powodując wstrzymanie sesji. Po siedmiu minutach przerwy bolid RS16 został zepchnięty do alei serwisowej, a kierowcy powrócili do jazdy.

Hamilton, w którego Mercedesie znajdowały się opony wykonane z pośredniej mieszanki odnotował kolejną poprawę - tym razem do poziomu 1:26,421s. Po szybkim kółku Brytyjczyk zwolnił tempo i przejeżdżał kolejne kółka notując wyniki w okolicach 1min28s. Nieco gorsze tempo (1min30s) prezentował Hulkenberg, korzystający z tego samego rodzaju ogumienia. Na torze znajdowali się jeszcze Raikkonen oraz Sainz. Krótko po tym Hiszpan zjechał do garażu Toro Rosso mając na koncie 152 okrążenia. Na dwadzieścia minut przed końcem jazd Grosejan wskoczył na drugie miejsce z rezultatem 1:25,874s, mając w swym bolidzie miękkie opony.

Niedługo później starający się powrócić do jazdy Magnussen ponownie zatrzymał swój bolid - do incydentu doszło jednak w alei serwisowej, przez co sesja nie została wstrzymana. Chwilę później syn byłego kierowcy Grand Prix - Jana, bez już przeszkód opuścił pit lane. W międzyczasie Grosjean powrócił do zachowawczego tempa oscylującego wokół 1min29s. W ostatniej minucie Haryanto odnotował drobną poprawę (1:28,249s), ale pozostał na ostatnim miejscu.

Dziękujemy za spędzenie kolejnego dnia zimowych testów śledząc relację [color=#3c88b8]Wyprzedź Mnie![/color]. Zapraszamy do śledzenia naszego portalu, na którym w ciągu kolejnych godzin będą pojawiały się wypowiedzi kierowców oraz galeria zdjęć po środowych jazdach.
P.Kierowca (Nr)Nar.SamochódOkr.CzasStrataOdstęp
1Nico Hulkenberg (27)Force India Mercedes VJM09991:23,110
2Romain Grosjean (8)Haas Ferrari VF-16821:25,8742,764 2,764
3Kimi Raikkonen (7)Ferrari SF16-H781:25,9772,867 0,103
4Kevin Magnussen (20)Renault RS161111:26,0142,904 0,037
5Nico Rosberg (6)Mercedes W07741:26,0842,974 0,070
6Carlos Sainz (55)Toro Rosso Ferrari STR111611:26,2393,129 0,155
7Felipe Nasr (12)Sauber Ferrari C341151:26,3923,282 0,153
8Lewis Hamilton (44)Mercedes W07881:26,4213,311 0,029
9Daniił Kwiat (26)Red Bull TAG-Heuer RB12741:26,4973,387 0,076
10Felipe Massa (19)Williams Mercedes FW381091:26,7123,602 0,215
11Jenson Button (22)McLaren Honda MP4-31511:26,9193,809 0,207
12Rio Haryanto (88)Manor Mercedes MRT05781:28,2495,139 1,330

KOMENTARZE

14
michal132
24.02.2016 04:04
Czerwona flaga Renault Haas jak pocisnął :D
Pavlos Le Paul
24.02.2016 03:27
Coś już wiadomo o tym nosie merca, bo jestem ciekaw.
Carolos99
24.02.2016 03:19
Jestem bardzo pozytywnie zaskoczony tempem FI
nate
24.02.2016 02:10
@lechoo Poprawione :)
Macveler
24.02.2016 01:57
@Aquos oczywiście wiem że to mało prawdopodobne , nie mowię nie i nie mowię tak . Moze cos w tym jest prawdy- możemy sie domyślać tylko, lecz tak jak mówisz mało prawdopodobne Czas przyniesie informacje
lechoo
24.02.2016 12:30
Kibicuję bardzo McLarenowi i Hondzie więc cieszy ich dyspozycja. Konkretne osiągi będą znane w trakcie sezonu ale już teraz ich ilość okrążeń napawa optymizmem. Haas i Manor faktycznie także spisują się nadzwyczaj dobrze. Widać nowy bolid i dostawca silnika (Manor) zaowocowała. W przypadku Haasa chyba w miarę długi czas na spokojne przygotowanie się do debiutu. No i współpraca z Ferrari raczej też swoje robi. PS. Zauważyłem małą nieścisłość: w treści (w godzinie 13:00) jest zapis, że Button przejechał okrążenie w czasie 1:26:239, natomiast w tabeli czas ten należy do Sainza Jr., co jest faktyczną informacją (tak podają inne serwisy). Ale nie czepiam się, jak co :-)
michal132
24.02.2016 11:32
Nowy nos Mercedesa dopiero po południu
MacF1
24.02.2016 11:30
@krzych Jednym z powodow byla wystarczajaca ilosc czasu na przygotowanie bolidu. http://www.f1wm.pl/php/news_id-36865.html
Aquos
24.02.2016 11:16
@Macveler Podobno jeszcze go nie użyli, więc na razie jeszcze nie zaspokoimy ciekawości. [quote="Macveler"]jeżeli pogłoski o nowym silniku zbuntowej części ekipy hondy się sprawdzą[/quote] Nie sprawdzą się. Z powodów, o których napisałem już w komentarzu pod newsem o tym, że Arai stracił stanowisko (w skrócie: to zbyt droga "zabawa").
TommyYse
24.02.2016 10:50
Kimi tryb lenia włączył czy co? :D @krzych No, na pewno lepiej niż HRT, Manor czy stary Lotus w czasie ich debiutu, więc robi wrażenie Haas.
krzych
24.02.2016 10:45
Czy tylko ja mam wrażenie, że Haas radzi sobie nadspodziewanie dobrze jak na debiutanta ?
Macveler
24.02.2016 10:20
Nie natrafiłem jeszcze na nos Mercedesa, ale kilka zdjeć nowych części spotkałem, lecz nie szokuje, zobaczymy pózniej jak wszystko bedzie grać razem. Szczerze mówiąc osobiciscie jestem pod wrażeniem kondycji Mclarena aaa w szczególności Hondy, fakt- wydaje sie że mocy brak- ale jeszcze czas, jeżeli pogłoski o nowym silniku zbuntowej części ekipy hondy się sprawdzą to moze być bardzo ciekawie Swoją drogą nie sądzicie ze Honda brzmi najlepiej na ten czas w tym roku ? Brutalnie i mnóstwo blow offa
Aquos
24.02.2016 08:29
Czy ktoś już gdzieś trafił na zdjęcie tego "niespotykanego" nosa Mercedesa?
jabkogizmo
24.02.2016 07:59
Testy można śledzić na: http://www.gpupdate.net/en/testresults/1758/formula-1-test-at-circuit-de-catalunya-24-february-2016/ oraz http://beta.autosport.com/live/commentary/id/1871829/formula-1-testing-2016-barcelona-f1-test-day-3