Władze Monzy planują poważne zmiany w konfiguracji toru

Szykanę Rettifilio miałaby zastąpić zupełnie nowa sekwencja zakrętów w okolicach Curva Grande.
25.05.1609:29
Nataniel Piórkowski
2138wyświetlenia


Władze Autodromo Nazionale di Monza, areny Grand Prix Włoch, panują od 2017 roku zastąpić szykanę Rettifilio nową sekwencją zakrętów, zlokalizowanych w okolicy obecnego Curva Grande.

Potwierdzają to dokumenty opublikowane na stronie internetowej lokalnych władz regionu Lombardii. W obowiązującym obecnie układzie toru, szykana Rettifilio służy za pierwszy zakręt i w różnych wariantach pełni taką rolę od czasu gruntownej modernizacji obiektu, przeprowadzonej na początku lat '70.

Od 2017 roku kierowcy mieliby korzystać z nowej sekcji, rozpoczynającej się od bardzo szybkiego, prawego zakrętu, prowadzącego do szykany. Plany związane z jej budową ujawniono w styczniu. Zakładały one jednak wykorzystywanie tego fragmentu obiektu wyłącznie przy organizacji wyścigów motocyklowych. Najnowsze dokumenty znajdujące się na stronie internetowej rządu Lombardii zaznaczają jednak, iż nie przewiduje się różnic w konfiguracji nitki toru dla wyścigów samochodowych i motocyklowych.

Monza w dalszym ciągu nie dysponuje umową na organizację Grand Prix Włoch po sezonie 2016 - nie wiadomo więc nawet, czy nową konfigurację toru będą mogli w praktyce sprawdzić kierowcy Formuły 1. Prócz zmian obejmujących układ pierwszego sektora, władze mediolańskiego toru planują inne poprawki, takie jak wymianę krawężników i budowę nowych dróg serwisowych, dzięki którym udałoby się zredukować czas obowiązywania czerwonych flag w przypadku wystąpienia incydentów.

Pełen projekt proponowanych zmian


(plik .pdf)

KOMENTARZE

12
bartoszcze
25.05.2016 05:04
@enstone Jeżeli sprawdzi się ten szkic i będą te szykany, to płynność będzie taka sobie. http://www.v10.pl/archiwum/motorsport/inne/red_bull_ring_dluga_wersja_przypuszczalna_mapka.jpg (mapka wygrzebana na poczekaniu)
---
25.05.2016 04:30
Jak dla mnie, to gdyby z Nouvelle zrobili lekkie odbicie, a szykanę postawili w Tabac, to by wcale nie było głupsze od tego co przedstawili tutaj. Słowem - kompletna głupota.
dominoziom2007
25.05.2016 02:01
@WooQash Wedle projektu, od wierzchołka zakrętu 1 do wierzchołka zakrętu 2 jest ~200-225 metrów, kierowcy wyhamują bez problemu.
pancio93
25.05.2016 12:39
@bartoszcze Teoretycznie modyfikacja Silverstone też była planowana tylko dla motocykli, a i tak ostatecznie wszyscy teraz z niej korzystają, więc kto wie :)
enstone
25.05.2016 12:28
@bartoszcze Zawsze jest opcja, żeby F1 też tamtędy pojechała, szybki płynny tor, klasyka sama w sobie.
bartoszcze
25.05.2016 10:46
@enstone Dla WEC.
enstone
25.05.2016 10:08
Ja widać na załączonych projektach "szykana" przesunięta w głąb toru co może dać jeszcze większe prędkości maksymalne, jednakże nie wiadomo jak się sprawdzi w praktyce czy będzie tam można wyprzedzić czy też nie, tym sposobem prosta do Variante della Roggia znacznie się skróci, a przecież tam też oglądaliśmy momenty wyprzedzania. Podobno A1 Ring jest wydłużany i chcą przywrócić starą pętlę Osterreichringu !! :)))
WooQash
25.05.2016 09:58
Mam dziwne wrażenie, że przeniesienie szykany i pierwszych zarkętów na Curva Grande stworzy większe niebezpieczeństwo niżeli jest to obecnie. Jakby nie patrzeć próbując dohamować tam z ponad 330km/h w dodatku do zakrętu w prawo może coś się stać i może się to skończyć tragiczniej niżeli na obecnej szykanie, która raz dohamowuje bolidy na prostej, dwa można wyjechać prosto po asfalcie bez wypadania na żwir/pisaek a potem w bandę.
pancio93
25.05.2016 09:34
Te pierwsze zakręty podobne do pierwszych zakętów w Le Mans (przed mostem Dunlopa). Zupełnie nie przeszkadzałoby mi pominięcie Rettifilo, gorzej, że w Roggia praktycznie nie było by szans na wyprzedzanie, bo poprzedzająca prosta byłaby za krótka. Ogółem na szczęście proponowane zmiany nie są jakieś drastyczne. A dla lubiących zwirowe pułapki też widzę znajdzie coś się znajdzie (to akurat zaleta torów samochodowo-motocyklowych).
jpslotus72
25.05.2016 09:30
Niech reaktywują część owalną... Jeśli już chcą uatrakcyjniać F1. Akurat Rettifilio będzie szkoda - to jest swego rodzaju "sito" dla kierowców, wymagająca szykana - łatwo przestrzelić hamowanie. Zawsze szkoda, kiedy rusza się coś klasycznego - ale Monza już przeszłości przechodziła kilka razy zmiany w pętli, więc jakoś się przeżyje. Najważniejsze, żeby za tę cenę i Monza przetrwała w kalendarzu. Silverstone się to udało, więc i w Monzie trzeba chyba pójść na kompromis. Chociaż wątłą mam nadzieję na to, że nowa część będzie wyścigowo bardziej trakcyjna niż obecna konfiguracja. No, niech mnie pozytywnie zaskoczą...
samwieszkto
25.05.2016 09:02
Ohh Hell no!!! Wystarczy, że wyasfaltowali Parabolice....
dominoziom2007
25.05.2016 07:48
Wydaje mi się, że czas okrążenia może ulec zmianie o około 0,5-1,0 sekundy w dół. Biorąc pod uwagę, jak wygląda na papierze konfiguracja tej nowej szykany, przejazd przez nią z pewnością będzie szybszy niż w obecnej konfiguracji. Ale jak będzie, to wyjdzie w praniu.