Horner: Trzeba wyjaśnić, czy można ustawiać bolid poza polem startowym

Szef RBR jest w stanie zrozumieć powody, jakimi na starcie GP Chin kierował się Vettel.
10.04.1712:46
Nataniel Piórkowski
3383wyświetlenia


Szef Red Bull Racing - Christian Horner, zasugerował, by Międzynarodowa Federacja Samochodowa wyjaśniła kwestię tego, czy kierowca musi ustawiać swój bolid w granicach pola startowego.

W trakcie Grand Prix Chin ruszający do wyścigu z drugiego miejsca Sebastian Vettel, nie ustawił swojego Ferrari wewnątrz białych linii wyznaczających pole startowe. Chociaż sędziowie przeanalizowali zachowanie czterokrotnego mistrza świata, nie zdecydowali się nałożyć na niego żadnej kary.

Horner zaznacza jednak, że w sprawie tej potrzebne są dokładniejsze wyjaśnienia: Mogę zrozumieć, co chciał osiągnąć Seb. Chciał ustawić bolid na mniej mokrej części toru, ale czy można tak robić? W tym obszarze powinniśmy wiedzieć, czarno na białym, co jest dozwolone, a co nie.

Po zakończeniu wyścigu Vettel przekonywał, że sposób, w jaki ustawił swój samochód na polu startowym nie mógł stanowić naruszenia przepisów. Nie chciałem stać na linii, na mokrym torze. W regulaminie nie ma żadnego zapisu, który by tego zabraniał.

KOMENTARZE

16
bartoszcze
11.04.2017 02:27
@rno2 Wtedy będzie pytanie czy to była dokładnie połowa :P Zarzuciłem w Google zdjęcia "f1 grid" i stawanie w taki sposób, że koło wystaje częściowo za linię boczną, nie jest niczym dziwnym. Sądzę, że powinni to sprecyzować w sposób analogiczny jak track limits. Zmiana regulaminu to niestety cała procedura Grupa Strategiczna/WMSC, ale może Charlie to wrzuci do swoich wytycznych.
mcracer1993
11.04.2017 09:59
@Agila A czy Michael Schumacher znał te pojęcia o których wspomniałeś? Też nie. :) Co do Vettela to jeszcze nie widziałem go w bójce z innym kierowcą, a Schumi mógł w tym uczestniczyć ale potrzymali go włodarze Ferrari. Jedynym Niemcem, który miał w sobie grosz honoru to był Nico Rosberg. Też nie był aniołkiem na torze ale doskonale wiedział kiedy z sceny zejść niepokonanym.
michal_7
11.04.2017 07:17
@rno2 Której przedniej opony? :)
rno2
11.04.2017 05:11
@bartoszcze Dlatego uważam, ze FIA powinna dodać jeszcze kilka szczegółów - np., że poza boczną linię pola startowego nie może wykraczać więcej niż połowa szerokości przedniej opony. Wtedy nie będzie wątpliwości czy kierowcy należy się kara czy nie...
marios76
11.04.2017 04:36
@yorg Nie skończy wyścigu... Powiedział Senna, po czym rozjechał Prosta :)
Agila
10.04.2017 09:30
@marcer1993 może i Vet umie jeździć [w dobrych bolidach] ale honoru to nie ma za grosz, fair play i duch sportu- widać nie zna takich pojęć i nie powinien zasługiwać na szacunek kibiców, co to za mistrz co daje taki przykład? sędziowie powinnni chociaż go upomnieć mimo że nic nie ma w przepisach bo widocznie nikt tak chamsko nie cwaniakował - przecież kierowcy to dżentelmeni to tak elementarna zasada że startuje sie z oznaczonego miejsca nie musiała byc opisana co do przecinka - jak widać niektórzy nie zasługuja na to miano [tak jak i kibice którzy to pochwalają]
MairJ23
10.04.2017 09:11
@--- po cos te pozycje startowe sa... tylko przepisy niedoprecyzowane. wiec teraz bedziemy widzieli poprawki do regulaminu.
---
10.04.2017 07:19
Vettel zdecydowanie znalazł lukę w przepisach. Ciekawi mnie teraz to, czy dozwolone jest tylko stawanie jeśli dwa koła mimo wszystko są w gridzie (tak jak wczoraj Vettel to zrobił prawymi kołami) czy teoretycznie Vettel mógł się ustawić na środku toru albo centralnie za Hamiltonem.
mcracer1993
10.04.2017 05:47
Vettel z mojego punktu widzenia jest niesamowity. Bo jako jeden z nielicznych kierowców potrafi znaleźć jakąś lukę w przepisach. Zresztą nie pierwszy raz na torze w Szanghaju, bo w zeszłym roku też znalazł lukę w przepisach (wyprzedził 2 bolidy na zjeździe do Pit Lane kiedy na torze był SC) i też nie został ukarany (wtedy ukarany został Hulkenberg - bardzo słusznie). Z początku ja byłem za karą dla Niemca ale nie przeczytałem wpierw regulaminu - no a coś takiego zrobił Vettel. To pokazuje, że pomimo 4 tytułów MŚ jest to znakomity kierowca, który tak jak wspomniałem umie też czytać regulamin. To się rzadko zdarza.
amplifire
10.04.2017 05:20
Mi się przypomina trochę manewr Kubicy z Q3 z Malezji 2010, wyjazd z pit lane, wszyscy stoją na głównym pasie a Robert ustawia się po prawej i wyjeżdża pierwszy na tor. Z tego co pamiętam to wtedy regulamin tego nie zabraniał a po prostu nikt o tym nie pomyślał. Podobnie z Vettelem, dlaczego miałby zostać ukarany za to, że chciał być sprytniejszy od innych bez łamania regulaminu.
bartoszcze
10.04.2017 04:47
@rno2 Przepis przewiduje że samochody po okrążeniu rozgrzewkowym powinny się ustawić "within their respective grid positions", czyli "w obrębie swoich pól startowych". Przy w zasadzie identycznym przepisie, w 2015 kary za naruszenie tego obowiązku dostali Massa i Maldonado (po 5 sekund).
Zomo
10.04.2017 01:46
[quote="yorg"]Co bedzie jak ktoś przegra PP ale nie ustawi się na brudnej stronie toru, bo mu się czysta bardziej spodoba? :)[/quote] W Monaco na bank lepiej przesunac sie na prawa strone toru. Precedens juz sie dokonal, czekamy na nasladowcow..
rno2
10.04.2017 01:37
Moim zdaniem kara byłaby przegięciem, ale jeszcze przed GP Bahrajnu FIA powinno uszczegółowić zasady ustawiania się na polach startowych.
yorg
10.04.2017 01:20
Powinni tego zabronić. Co bedzie jak ktoś przegra PP ale nie ustawi się na brudnej stronie toru, bo mu się czysta bardziej spodoba? :)
marios76
10.04.2017 12:44
@Sasilton Nie dostalby. Dlatego ich boli :) Swoja droga, miejsce jest wyznaczone jak byk i nikogo warunki nie obchodza, inaczej ktos postawi bolid 5 metrow dalej, bo jest kaluza, a nie moglem w niej stac! Przegiecie jak Rosberg na PP GP Wegier... Tlumaczenie z du...y , jak Marit Bjoergen: jestem chora, to moge brac doping... Slabe to bylo.
Sasilton
10.04.2017 11:24
Dobrze że Vettel nie wybił się na prowadzenie, bo wtedy pewnie dostał by karę.