Pierwszy dzień testów na torze Monza
Felipe Massa najszybszy we wtorek przed Luką Badoerem i Markiem Webberem
29.08.0618:48
1872wyświetlenia
Dziś rozpoczęły się trzydniowe testy na torze Monza. We wtorek na włoskim obiekcie pojawiło się jednak tylko 9 z zapowiadanych 10 zespołów Formuły 1 - zabrakło ekipy testowej McLarena, a poza tym zespół Super Aguri zaliczył tylko trzy okrążenia. Po torze jeździło więc 14 kierowców, a najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia przy w miarę dobrej pogodzie uzyskał zwycięzca Grand Prix Turcji, Felipe Massa. Brazylijczyk uzyskał niespełna 0.2 sekundy przewagi nad najbliższym rywalem, którym okazał się reprezentujący także barwy Ferrari kierowca testowy Luca Badoer. Program testów obejmował pracę nad ustawieniami bolidu 248 F1 i sprawdzanie opon Bridgestone, a także przygotowania do wytrzymałościowych testów silnika w obydwu autach, które są wyposażone w pakiet aerodynamiczny dostosowany do wymogów Monzy. Obaj kierowcy łącznie przejechali dzisiaj ponad 150 okrążeń. Jutro Badoera zastąpi Michael Schumacher.
Trzeci czas uzyskał korzystający także z opon Bridgestone kierowca Williamsa Mark Webber, przejeżdżając równo 90 okrążeń. Ponadto stajnię z Grove reprezentował we wtorek kierowca testowy Alex Wurz, plasując się na 11 pozycji z czasem gorszym o ponad sekundę w stosunku do Australijczyka. Głównym celem zespołu było przetestowanie nowego pakietu aerodynamicznego specjalnie zaprojektowanego dla tego toru, a także wybranie typu opon Bridgestone na najbliższy wyścig. Testy obejmowały także doskonalenie ustawień bolidu FW28. Wurza zastąpi jutro partner Webbera, Nico Rosberg.
Najszybszym kierowcą na oponach Michelin okazał się dzisiaj Giancarlo Fisichella, tracąc do Massy niewiele ponad pół sekundy. Włoch skoncentrował się najpierw nad ustawieniami bolidu Renault R26, po czym zabrał się za testowanie opon Michelin na najbliższy wyścig. Co prawda jego popołudniową aktywność ograniczyła usterka mechaniczna, jednak mimo to Fisichella zdołał przejechać ponad 91 okrążeń i ustanowił czwarty czas dnia. Poniżej jednej sekundy straty do Massy zmieścił się także kierowca testowy francuskiej stajni Heikki Kovalainen, który uplasował się szóstej pozycji. Program Fina był bardzo zbliżony do programu Fisichelli, a więc głównie obejmował pracę nad ustawieniami auta i testy opon. Obaj kierowcy korzystali z nowego pakietu aerodynamicznego na Grand Prix Włoch, a ich łączny dorobek wyniósł dzisiaj ponad 190 okrążeń. W środę Kovalainena zastąpi aktualny mistrz świata Fernando Alonso.
Hondę podczas pierwszego dnia testów w tym tygodniu reprezentowali obydwaj kierowcy testowi, Anthony Davidson (P5, +0.8s) i James Rossiter (P9, +1.5s). Zespół skupił się na głównie na testach aerodynamicznych i na sprawdzaniu opon Michelin przeznaczonych do użycia w Grand Prix Włoch. W środę na torze Monza pojawią się już wyścigowi kierowcy japońskiej stajni, Jenson Button i Rubens Barrichello. Ten ostatni ma przetestować nowy silnik Hondy przeznaczony do homologacji na sezon 2007.
Odpowiednio na 7 i 10 pozycji wtorkowe testy ukończyli reprezentanci Toyoty, Jarno Trulli (+1.0s) i kierowca testowy Olivier Panis (+1.6s). Trulli w ramach przygotowań do swojego domowego wyścigu przeprowadzał testy opon Bridgestone, a także pracował nad stabilnością bolidu TF106B z nowym pakietem aerodynamicznym podczas hamowania. Włoch był mile zaskoczony nową nawierzchnią toru, która całkiem niezłą przyczepność. Jednocześnie stwierdził, że przy silniku V8 uzyskuje się na najdłuższej mniejszą o około 30 km/h maksymalną prędkość w porównaniu do V10. Jutro Trulli będzie pracował na dalszym doskonaleniem ustawień bolidu, a tymczasem Panisa, do którego obowiązków także należały dzisiaj testy opon, zastąpi w środę drugi główny kierowca japońskiej stajni, Ralf Schumacher. Warto dodać, że aktywność Francuza ograniczyła dzisiaj nieco usterka mechaniczna i dlatego zdołał jedynie przetestować jeden zestaw miękkich opon.
Ósmy czas uzyskał nowy piątkowy tester zespołu BMW Sauber, Sebastian Vettel, mając blisko półtorej sekundy do Massy. Tym niemniej młody Niemiec okazał się szybszy od jednego z głównych kierowców stajni z Hinwil, Nicka Heidfelda (P12, +1.7s). Vettel, który ma już obiecany udział w piątkowych treningach przed Grand Prix Włoch, dzień rozpoczął od kilku długodystansowych przejazdów, aby przyzwyczaić się do jazdy z zapewniającą małą siłę dociskową konfiguracją aerodynamiczną. Następnie pracował nad ustawieniami bolidu F1.06, by na koniec zaliczyć krótki test opon Michelin. Tymczasem Heidfeld oprócz pracy nad ustawieniami i sprawdzania opon, przeprowadzał testy aerodynamiczne i uczestniczył w programie rozwojowym silnika BMW P86 V8. Łączny dorobek zespołu wyniósł we wtorek około 160 okrążeń. Jutro Vettel będzie miał dzień przerwy, a wraz z Heidfeldem testował będzie Robert Kubica.
Na 13 i 14 pozycji uplasowali się kierowcy testowi zespołów Toro Rosso i Midland, Neel Jani i Giorgio Mondini, tracąc odpowiednio dwie i trzy sekundy do Massy. Mondini sprawdzał nowy pakiet aero do bolidu M16, a także pracował nad chłodzeniem hamulców i ustawieniami auta. Ostatnim uczestnikiem dzisiejszych testów był tymczasem kierowca Super Aguri Sakon Yamamoto, przy czym Japończyk ze względu na liczne problemy z bolidem SA06 przejechał zaledwie trzy okrążenia instalacyjne i nie ustanowił czasu. Jutro powinien już jednak zaliczyć pełny program testów, zanim przekaże samochód w ręce swojego zespołowego partnera Takumy Sato, który na torze Monza pojawi się w czwartek.
Pogoda
Temperatura powietrza: 22-27°C
Temperatura toru: 25-39°C
Rano słonecznie, po południu pochmurno
Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.
Źródło: Pitpass.com
Trzeci czas uzyskał korzystający także z opon Bridgestone kierowca Williamsa Mark Webber, przejeżdżając równo 90 okrążeń. Ponadto stajnię z Grove reprezentował we wtorek kierowca testowy Alex Wurz, plasując się na 11 pozycji z czasem gorszym o ponad sekundę w stosunku do Australijczyka. Głównym celem zespołu było przetestowanie nowego pakietu aerodynamicznego specjalnie zaprojektowanego dla tego toru, a także wybranie typu opon Bridgestone na najbliższy wyścig. Testy obejmowały także doskonalenie ustawień bolidu FW28. Wurza zastąpi jutro partner Webbera, Nico Rosberg.
Najszybszym kierowcą na oponach Michelin okazał się dzisiaj Giancarlo Fisichella, tracąc do Massy niewiele ponad pół sekundy. Włoch skoncentrował się najpierw nad ustawieniami bolidu Renault R26, po czym zabrał się za testowanie opon Michelin na najbliższy wyścig. Co prawda jego popołudniową aktywność ograniczyła usterka mechaniczna, jednak mimo to Fisichella zdołał przejechać ponad 91 okrążeń i ustanowił czwarty czas dnia. Poniżej jednej sekundy straty do Massy zmieścił się także kierowca testowy francuskiej stajni Heikki Kovalainen, który uplasował się szóstej pozycji. Program Fina był bardzo zbliżony do programu Fisichelli, a więc głównie obejmował pracę nad ustawieniami auta i testy opon. Obaj kierowcy korzystali z nowego pakietu aerodynamicznego na Grand Prix Włoch, a ich łączny dorobek wyniósł dzisiaj ponad 190 okrążeń. W środę Kovalainena zastąpi aktualny mistrz świata Fernando Alonso.
Hondę podczas pierwszego dnia testów w tym tygodniu reprezentowali obydwaj kierowcy testowi, Anthony Davidson (P5, +0.8s) i James Rossiter (P9, +1.5s). Zespół skupił się na głównie na testach aerodynamicznych i na sprawdzaniu opon Michelin przeznaczonych do użycia w Grand Prix Włoch. W środę na torze Monza pojawią się już wyścigowi kierowcy japońskiej stajni, Jenson Button i Rubens Barrichello. Ten ostatni ma przetestować nowy silnik Hondy przeznaczony do homologacji na sezon 2007.
Odpowiednio na 7 i 10 pozycji wtorkowe testy ukończyli reprezentanci Toyoty, Jarno Trulli (+1.0s) i kierowca testowy Olivier Panis (+1.6s). Trulli w ramach przygotowań do swojego domowego wyścigu przeprowadzał testy opon Bridgestone, a także pracował nad stabilnością bolidu TF106B z nowym pakietem aerodynamicznym podczas hamowania. Włoch był mile zaskoczony nową nawierzchnią toru, która całkiem niezłą przyczepność. Jednocześnie stwierdził, że przy silniku V8 uzyskuje się na najdłuższej mniejszą o około 30 km/h maksymalną prędkość w porównaniu do V10. Jutro Trulli będzie pracował na dalszym doskonaleniem ustawień bolidu, a tymczasem Panisa, do którego obowiązków także należały dzisiaj testy opon, zastąpi w środę drugi główny kierowca japońskiej stajni, Ralf Schumacher. Warto dodać, że aktywność Francuza ograniczyła dzisiaj nieco usterka mechaniczna i dlatego zdołał jedynie przetestować jeden zestaw miękkich opon.
Ósmy czas uzyskał nowy piątkowy tester zespołu BMW Sauber, Sebastian Vettel, mając blisko półtorej sekundy do Massy. Tym niemniej młody Niemiec okazał się szybszy od jednego z głównych kierowców stajni z Hinwil, Nicka Heidfelda (P12, +1.7s). Vettel, który ma już obiecany udział w piątkowych treningach przed Grand Prix Włoch, dzień rozpoczął od kilku długodystansowych przejazdów, aby przyzwyczaić się do jazdy z zapewniającą małą siłę dociskową konfiguracją aerodynamiczną. Następnie pracował nad ustawieniami bolidu F1.06, by na koniec zaliczyć krótki test opon Michelin. Tymczasem Heidfeld oprócz pracy nad ustawieniami i sprawdzania opon, przeprowadzał testy aerodynamiczne i uczestniczył w programie rozwojowym silnika BMW P86 V8. Łączny dorobek zespołu wyniósł we wtorek około 160 okrążeń. Jutro Vettel będzie miał dzień przerwy, a wraz z Heidfeldem testował będzie Robert Kubica.
Na 13 i 14 pozycji uplasowali się kierowcy testowi zespołów Toro Rosso i Midland, Neel Jani i Giorgio Mondini, tracąc odpowiednio dwie i trzy sekundy do Massy. Mondini sprawdzał nowy pakiet aero do bolidu M16, a także pracował nad chłodzeniem hamulców i ustawieniami auta. Ostatnim uczestnikiem dzisiejszych testów był tymczasem kierowca Super Aguri Sakon Yamamoto, przy czym Japończyk ze względu na liczne problemy z bolidem SA06 przejechał zaledwie trzy okrążenia instalacyjne i nie ustanowił czasu. Jutro powinien już jednak zaliczyć pełny program testów, zanim przekaże samochód w ręce swojego zespołowego partnera Takumy Sato, który na torze Monza pojawi się w czwartek.
Pogoda
Temperatura powietrza: 22-27°C
Temperatura toru: 25-39°C
Rano słonecznie, po południu pochmurno
Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.
Czasy uzyskane we wtorek na torze Monza (5,793 km) | ||||||
Kierowca | Konstruktor | Bolid | Op. | Czas okr. | Okr. | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Felipe Massa | Ferrari | 248 F1 V8 | bri | 1:22.359 | 70 |
1 | Luca Badoer | Ferrari | 248 F1 V8 | bri | 1:22.539 | 82 |
1 | Mark Webber | Williams Cosworth | FW28 V8 | bri | 1:22.743 | 90 |
1 | Giancarlo Fisichella | Renault | R26 V8 | mic | 1:22.895 | 91 |
1 | Anthony Davidson | Honda | RA106 V8 | mic | 1:23.185 | 101 |
1 | Heikki Kovalainen | Renault | R26 V8 | mic | 1:23.242 | 100 |
1 | Jarno Trulli | Toyota | TF106B V8 | bri | 1:23.424 | 80 |
1 | Sebastian Vettel | BMW Sauber | F1.06 V8 | mic | 1:23.772 | 93 |
1 | James Rossiter | Honda | RA106 V8 | mic | 1:23.910 | 114 |
1 | Olivier Panis | Toyota | TF106B V8 | bri | 1:24.038 | 70 |
1 | Alex Wurz | Williams Cosworth | FW28 V8 | bri | 1:24.057 | 87 |
1 | Nick Heidfeld | BMW Sauber | F1.06 V8 | mic | 1:24.088 | 74 |
1 | Neel Jani | STR Cosworth | STR1 V10 | mic | 1:24.322 | 91 |
1 | Giorgio Mondini | MF1 Toyota | M16 V8 | bri | 1:25.500 | 70 |
1 | Sakon Yamamoto | Super Aguri Honda | SA06 V8 | bri | - | 3 |
KOMENTARZE