Filozofia konstrukcji MP4-22

Nowy bolid zespołu McLaren zawiera w sobie kilka zaawansowanych rozwiązań inżynieryjnych
15.01.0721:03
W
2062wyświetlenia

Najnowszy bolid ze stajni McLaren Mercedes, MP4-22, którym w sezonie 2007 będą się ścigali Fernando Alonso i Lewis Hamilton, zawiera w sobie kilka zaawansowanych rozwiązań inżynieryjnych.

Wraz z kilkoma nowatorskimi rozwiązaniami aerodynamicznymi, idącymi w parze z bezprecedensowymi wynikami testów zderzeniowych, samochód ten jest wizytówką inżynieryjnej siły drzemiącej w głębi McLaren Racing oraz Mercedes-Benz High Performance Engines.

Pomimo tego, że zespoły Formuły 1 są podziwiane przez przemysł za ich przewodzenie w pionierskich technologiach i krótki czas przypadający na rozwój, długoterminowe planowanie miało zasadnicze znaczenie dla konstrukcji MP4-22.

Jego okres rozwoju rozpoczął się jeszcze zanim MP4-21 zakręcił kołami. Pierwotne szkice aerodynamiczne i dyskusje na temat projektu sprzęgła oraz skrzyni biegów odbyły się w grudniu 2005 roku. Podczas projektowania każda z 11000 części została poddana ocenie pod względem lepszych osiągów, niezawodności oraz efektywności.

MP4-22 prezentuje najnowsze założenia wynikające z badań i udoskonaleń. Pierwotne pomysły zostały rozwinięte w CAD (Computer Aided Design - projektowanie wspomagane komputerowo) w połowie marca, a pierwsze symulacje z użyciem CFD (Computational Fluid Dynamics - numeryczna mechanika płynów) jeszcze tego samego miesiąca. Program badań w tunelu aerodynamicznym rozpoczął się w maju.

Projekt uwzględnia także trzy nowe wytyczne ciała zarządzającego dotyczące poprawy bezpieczeństwa. Efektem tego jest zauważalnie szersza i bardziej zaokrąglona tylna struktura zderzeniowa niż w poprzednim modelu. Wymagany jest teraz dodatkowy sześciomilimetrowy laminowany panel po obu stronach kokpitu, który ma chronić go przed przebiciem przez inny samochód lub obiekt. Polepszono również przednią ochronę kierowcy, jako że test zderzeniowy jest teraz wykonywany przy prędkości 15 a nie jak dotąd 14 metrów na sekundę.

Inne zmiany w przepisach, które wpłynęły na proces projektowania, obejmują użycie homologowanego silnika w sezonie 2007 i przejście na tylko jednego dostawcę opon. Konstrukcja i profil opon Bridgestone Potenza miały wpływ na dynamikę nadwozia oraz aerodynamikę. Opony oddziaływają na przepływowe struktury wokół przedniego koła i inżynierowie zespołu użyli oprogramowania CFD do symulacji ciepła i przepływu płynów, aby znaleźć optymalne rozwiązanie dla nowego ogumienia.

Przy tak szczegółowych symulacjach znajdujących coraz częściej zastosowanie w Formule 1, infrastruktura, potencjał produkcyjny i techniczne narzędzia osiągalne dla zespołu w Centrum Technologicznym McLarena odegrały bardzo ważną rolę. Rozwój MP4-22 wiązał się z wytworzeniem 4500 rysunków technicznych komponentów i 3500 rysunków związanych z obróbką.

Rozwój aerodynamiki jest bardzo wymagający z nieustającym programem, który wymaga całkowicie nowego zestawu obmytych powierzchni na prezentację, a około trzecia część karoserii zostanie poprawiona przed pierwszym wyścigiem. Później nowe komponenty aerodynamiczne będą wprowadzane co każde 3-4 tygodnie w trakcie sezonu.

Po pierwszych testach MP4-22 w styczniu 2007 roku, rozwój nadal będzie postępował w szybkim tempie na torze i w Centrum Technologicznym McLarena, zanim samochód ten zadebiutuje w wyścigu w niedzielę, 18 marca na torze Albert Park w Melbourne.

Zobacz także:


Źródło: McLaren.com

KOMENTARZE

10
Love
16.01.2007 04:42
czerwone vodafone nie pasuje...sam bolid jest bardzo zbilizony do poprzedniego wiec...powtorka z rozywki w 2007 ;]
Jakuzo
16.01.2007 01:02
Taa, taa rozwiazania nowoczesne. A lusterka odpadaja dalej :D
mikoolaj
16.01.2007 11:45
pasior, falconf1 mówi o bolidzie MP4-21, który jeździł w 2006r. i nie wygrał żadnego GP
pasior
16.01.2007 11:32
falconf1 w 2005 roku bolid akurat mieli najszybszy bo jakby nie patrzeć wygrali 10 GP. Więc nie wlekli sie za Reno , ferrari i BMW. A przegrane mistrzostwa to była kwestia awaryjności - a to dwie różne sprawy
falconf1
16.01.2007 08:46
Cofnąłem się o rok wstecz: "Najwyższej klasy inżynierowie z zespołu Mclaren oparli konstrukcję MP4-21 na sile zeszłorocznego bolidu (MP4-20)" - jaki był MP4-21 wszyscy chyba wiedzą. W tym roku: "samochód ten jest wizytówką inżynieryjnej siły drzemiącej w głębi McLaren Racing oraz Mercedes-Benz High Performance Engines" - co by nie było zawsze będą wychwalać swoje auto pod niebiosa, nawet jakby miał znowu wlec się za Renault, Ferrari i moze jeszcze BMW.
deZZember
16.01.2007 03:08
Brawo W, świetna robota ;)
Krzysiek66
15.01.2007 09:39
Do zderzenia np z bandą nie dochodzi chyba z tak dużą prędkością i chyba dlatego.Też mnie to dziwi/ Racja Maraz Praktycznie tylko malowanie sie zmieniło i chyba nos jest troche wyżej Chociaż...czy ja wiem?
Maraz
15.01.2007 09:38
Zacytuję tutaj fragment artykułu z cyklu "Zrozumieć F1", zamieszczonego u nas blisko rok temu: "Mała prędkość testu nie odwzorowuje możliwości absorpcji znacznie większej sił podczas zderzenia przez bolid F1 – została taka wybrana ze względu na to, aby umożliwić najbardziej dokładny pomiar pochłanianej przez bolid niechcianej siły podczas wypadku". Więcej o bezpieczeństwie i kokpicie tutaj.
Daniel
15.01.2007 09:28
Mnie dziwi jedna sprawa. Test zderzeniowy wykonywany jest przy 15m/s, to nawet nie 60k/h, a bolidy przekraczaja lekko 320. Więc jak z takiej prędkości mogą otczytać co się wydarzy, nie rozumiem tego. Jest ktoś kto może mi to wytłymaczyć?
mikoolaj
15.01.2007 08:52
Z profilu wygląda jak "garbus" :)