Filozofia konstrukcji MP4-22
Nowy bolid zespołu McLaren zawiera w sobie kilka zaawansowanych rozwiązań inżynieryjnych
15.01.0721:03
2062wyświetlenia
Najnowszy bolid ze stajni McLaren Mercedes, MP4-22, którym w sezonie 2007 będą się ścigali Fernando Alonso i Lewis Hamilton, zawiera w sobie kilka zaawansowanych rozwiązań inżynieryjnych.
Wraz z kilkoma nowatorskimi rozwiązaniami aerodynamicznymi, idącymi w parze z bezprecedensowymi wynikami testów zderzeniowych, samochód ten jest wizytówką inżynieryjnej siły drzemiącej w głębi McLaren Racing oraz Mercedes-Benz High Performance Engines.
Pomimo tego, że zespoły Formuły 1 są podziwiane przez przemysł za ich przewodzenie w pionierskich technologiach i krótki czas przypadający na rozwój, długoterminowe planowanie miało zasadnicze znaczenie dla konstrukcji MP4-22.
Jego okres rozwoju rozpoczął się jeszcze zanim MP4-21 zakręcił kołami. Pierwotne szkice aerodynamiczne i dyskusje na temat projektu sprzęgła oraz skrzyni biegów odbyły się w grudniu 2005 roku. Podczas projektowania każda z 11000 części została poddana ocenie pod względem lepszych osiągów, niezawodności oraz efektywności.
MP4-22 prezentuje najnowsze założenia wynikające z badań i udoskonaleń. Pierwotne pomysły zostały rozwinięte w CAD (Computer Aided Design - projektowanie wspomagane komputerowo) w połowie marca, a pierwsze symulacje z użyciem CFD (Computational Fluid Dynamics - numeryczna mechanika płynów) jeszcze tego samego miesiąca. Program badań w tunelu aerodynamicznym rozpoczął się w maju.
Projekt uwzględnia także trzy nowe wytyczne ciała zarządzającego dotyczące poprawy bezpieczeństwa. Efektem tego jest zauważalnie szersza i bardziej zaokrąglona tylna struktura zderzeniowa niż w poprzednim modelu. Wymagany jest teraz dodatkowy sześciomilimetrowy laminowany panel po obu stronach kokpitu, który ma chronić go przed przebiciem przez inny samochód lub obiekt. Polepszono również przednią ochronę kierowcy, jako że test zderzeniowy jest teraz wykonywany przy prędkości 15 a nie jak dotąd 14 metrów na sekundę.
Inne zmiany w przepisach, które wpłynęły na proces projektowania, obejmują użycie homologowanego silnika w sezonie 2007 i przejście na tylko jednego dostawcę opon. Konstrukcja i profil opon Bridgestone Potenza miały wpływ na dynamikę nadwozia oraz aerodynamikę. Opony oddziaływają na przepływowe struktury wokół przedniego koła i inżynierowie zespołu użyli oprogramowania CFD do symulacji ciepła i przepływu płynów, aby znaleźć optymalne rozwiązanie dla nowego ogumienia.
Przy tak szczegółowych symulacjach znajdujących coraz częściej zastosowanie w Formule 1, infrastruktura, potencjał produkcyjny i techniczne narzędzia osiągalne dla zespołu w Centrum Technologicznym McLarena odegrały bardzo ważną rolę. Rozwój MP4-22 wiązał się z wytworzeniem 4500 rysunków technicznych komponentów i 3500 rysunków związanych z obróbką.
Rozwój aerodynamiki jest bardzo wymagający z nieustającym programem, który wymaga całkowicie nowego zestawu obmytych powierzchni na prezentację, a około trzecia część karoserii zostanie poprawiona przed pierwszym wyścigiem. Później nowe komponenty aerodynamiczne będą wprowadzane co każde 3-4 tygodnie w trakcie sezonu.
Po pierwszych testach MP4-22 w styczniu 2007 roku, rozwój nadal będzie postępował w szybkim tempie na torze i w Centrum Technologicznym McLarena, zanim samochód ten zadebiutuje w wyścigu w niedzielę, 18 marca na torze Albert Park w Melbourne.
Zobacz także:
Źródło: McLaren.com
KOMENTARZE