Russell rozpoczyna weekend w Miami od najlepszego czasu w FP1

Sesja stała pod znakiem szybkiej ewolucji toru i kraksy Hulkenberga.
05.05.2321:06
Nataniel Piórkowski
2782wyświetlenia
Embed from Getty Images

George Russell uzyskał najlepszy czas w pierwszym treningu przed Grand Prix Miami. Za kierowcą Mercedesa znaleźli się Lewis Hamilton i Charles Leclerc.

Trening standardowo rozpoczął się od serii okrążeń instalacyjnych. Niedługo po wyjeździe z garażu Russell poinformował zespół o silnych wibracjach swego Mercedesa i poprosił o zmianę ustawień.

Brytyjczyk zastrzegł, że mogą one potrwać nawet pół godziny, byleby tylko właściwości jezdne uległy poprawie: Z tym co mam teraz, niczego się nie nauczę. Okazało się, że wpływ na układ kierowniczy miał bliżej nieokreślony element rozwojowy, który okazał się zbyt ciężki, by pozwolić na komfortową jazdę.

Na początku zajęć kierowcy często wyjeżdżali poza tor w pierwszym zakręcie - przytrafiło się to nawet Maxowi Verstappenowi. Z kolei Logan Sargeant zgłaszał problemy z systemem HANS, który odpowiada za stabilizację głowy.

Nieco ponad dziesięć minut po rozpoczęciu sesji, Nyck de Vries obrócił bolid pokonując dwunasty zakręt, ale uniknął uderzenia o betonowe ściany. Po kwadransie najlepszy czas należał do Verstappena, za którym plasowali się Lewis Hamilton, Carlos Sainz, Sergio Perez i Fernando Alonso.

O ile sam tor zyskał nową nawierzchnię, to warunki na nim pozostawały typowe dla ulicznych obiektów w pierwszym treningu - aleja serwisowa była zakurzona a przyczepność niezwykle niska, na co w komunikacji z inżynierem zwracał uwagę Verstappen.

Dynamiczna ewolucja sprawiła, że na półmetku FP1 dość niespodziewanym liderem był Nico Hulkenberg z Haasa, który jako jeden z pierwszych wyjechał na tor na miękkich oponach. Kolejne dwie pozycje zajmowali Verstappen i Kevin Magnussen.

Sytuacja ta nie utrzymała się jednak przesadnie długo, gdyż Verstappen poprawił osobisty rekord, uzyskując tym samym nieco lepszy czas niż wynik z z ubiegłorocznego pierwszego treningu na Miami Autodrome.

Tuż po tym sesja została wstrzymana ze względu na kraksę Hulkenberga, który stracił przyczepność na wyjściu z trzeciego zakrętu i uderzył w betonowe bariery. Po uprzątnięciu wraku Haasa VF-23, kierowcom pozostało 18 minut na realizację programu.

Verstappen natychmiast podkręcił tempo, schodząc do poziomu 1:30,5s. Chwilę poźniej postępów dokonał także Leclerc, jednak jego strata do lidera mistrzostw świata wynosiła ponad pół sekundy. Dość ciekawą taktykę stosował Mercedes - zarówno Russell jak i Hamilton mieli w swych bolidach pośrednie opony. To z kolei wpływało na ich miejsca w tabeli - odpowiednio szesnaste i siedemnaste.

Carlos Sainz z powodzeniem odpowiedział na wynik Leclerca i awansował na drugą pozycję, przy czym Verstappen nadal cieszył się solidną przewagą w granicach czterech dziesiątych sekundy.

W ostatnich minutach nad torem dwukrotnie powiewały żółte flagi - Pierre Gasly stracił panowanie nad kierownicą wpadając z wysoką prędkością w siódmy zakręt a Alex Albon wykonał niegroźny piruet w wirażu numer siedemnaście.

Kolejne szybkie okrążenie pozwoliło Leclercowi urwać kolejne części sekundym zbliżając się do Verstappena na 0.253s. Na czwartym miejscu, w bezpośrednim towarzystwie reprezentantów Scuderii, trening kończył Alonso. Piąte miejsce utrzymywał Hulkenberg.

Wszystko zmieniło się w ostatniej minucie - gdy do konstrukcji W13 założono miękkie opony, Russell i Hamilton zgotowali wielką niespodziankę i wskoczyli na dwie pierwsze pozycje. Trzeci wynik sesji odnotował ostatecznie Leclerc a TOP5 uzupełnili Verstappen i Sainz. Przed Alonso awansował z kolei Gasly.

Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 50°C
Temperatura powietrza: 30°C
Prędkość wiatru: 7,9 km/h
Wilgotność powietrza: 45%
Sucho

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1George Russell (63)Mercedes F1 W14 E Performance1:30,12518
2Lewis Hamilton (44)Mercedes F1 W14 E Performance1:30,3370,2120,21225
3Charles Leclerc (16)Ferrari SF-231:30,4490,3240,11223
4Max Verstappen (1)Red Bull RB191:30,5490,4240,10022
5Carlos Sainz (55)Ferrari SF-231:30,7240,5990,17523
6Pierre Gasly (10)Alpine A5231:31,1040,9790,38020
7Fernando Alonso (14)Aston Martin AMR231:31,2311,1060,12724
8Lance Stroll (18)Aston Martin AMR231:31,3371,2120,10624
9Nico Hulkenberg (27)Haas VF-231:31,3921,2670,05514
10Esteban Ocon (31)Alpine A5231:31,5421,4170,15027
11Sergio Perez (11)Red Bull RB191:31,5661,4410,02422
12Oscar Piastri (81)McLaren MCL601:31,8101,6850,24424
13Kevin Magnussen (20)Haas VF-231:31,8531,7280,04325
14Valtteri Bottas (77)Alfa Romeo C431:31,9021,7770,04924
15Alexander Albon (23) Williams FW451:31,9031,7780,00125
16Lando Norris (4)McLaren MCL601:31,9971,8720,09423
17Guanyu Zhou (24)Alfa Romeo C431:32,1342,0090,13722
18Yuki Tsunoda (22)AlphaTauri AT041:32,1692,0440,03528
19Logan Sargeant (2) Williams FW451:32,6192,4940,45027
20Nyck de Vries (21)AlphaTauri AT041:34,6374,5122,01810
107% najlepszego czasu: 1:36,433