Nowe przepisy dotyczące aerodynamiki zatwierdzone?

Zmiany zostały zaproponowane przez grupę pracującą nad poprawą wyprzedzania w Formule 1
26.10.0713:54
Grzegorz Więcek
4728wyświetlenia

Jak informuje serwis Automoto365.com, w środę Światowa Rada Sportów Motorowych FIA zatwierdziła nowe przepisy dotyczące aerodynamiki bolidów na sezon 2009, które zostały zaproponowane przez grupę pracującą nad poprawą wyprzedzania w Formule 1.

Według niepotwierdzonych jeszcze doniesień, Rory Byrne z Ferrari razem z Patem Symondsem z Renault i Paddym Lowem z McLarena opracowali konfigurację, która powinna ułatwić jazdę za innym bolidem i w efekcie także wyprzedzanie.


Dyrektorzy techniczni zgodzili się na następujące propozycje:
  • Szerokość przedniego skrzydła zwiększona do 180 zamiast do 140 cm.

  • Wysokość przedniego skrzydła obniżona do 7,5 zamiast 15 cm.

  • Środkowa sekcja o rozpiętości powyżej 40 cm musi być standardowym elementem

  • Kierowca może poprawić kąt nachylania płatów przedniego skrzydła z kokpitu dwa razy na okrążeniu o maksymalnie6 stopni.

  • Szerokość tylnego skrzydła 75 zamiast 100 cm.

  • Wysokość tylnego skrzydła 95 zamiast 80 cm.

  • Dyfuzor ma się zaczynać od środka tylnej osi, a nie od początku tylnych kół i może zostać podniesiony do 17,5 zamiast 12,5 cm.

  • Karoseria musi być gładka, co oznacza brak bocznych deflektorów, skrzydełek, kominów i owiewek.


Badania w tunelu aerodynamicznym pokazują, że nowe przepisy oznaczają spadek ogólnej siły dociskowej o 50 procent w porównaniu do aerodynamiki w roku 2006. Jeśli kierowca będzie jechał za innym samochodem w odległości pół jego długości, to straci tylko 25 z 46 procent siły docisku i rozkład balansu będzie 1 procent na przód, a nie tak jak jest teraz 4 procent na tył.

Źródło: Automoto365.com

KOMENTARZE

23
Marcin17
27.10.2007 11:32
DLACZEGO NIE BEDZIE ZADNYCH SKRRZYDEŁEK, OWIEWEK. MOIM ZDANIEM FORMUŁA 1 ZMIENI SIE W FORMUŁY Z LAT 1998-2001. DLACZEGO!!!!!!!! PRZECIESZ TE Z TEGO SEZONU BYŁ PIĘKNE=))
Siux
26.10.2007 06:03
ICEman - co Cię tak przeraża? Jesteś kierowcą F1? Zmiany idą w dobrym kierunku, byle tak dalej...
ICEman
26.10.2007 05:12
ale radykalne zmiany !! ale przeraza mnie te obniżenie siły dociskowej o 50 % ażż
GENOMAR
26.10.2007 04:45
Zmiana kąta nachylenia skrzydła? - GENIALNY pomysł. Prawie każdy tor ma przynajmniej jedną długą prostą. Będzie to bardzo ciekawe, szczególnie dlatego, gdyż kierowcy będą musieli zdecydować się, na którym prostym odcinku toru podczas każdego okrążenia, wykorzystać 2 zmiany ustawień kąta skrzydła - będzie się działo...
TobaccoBoy
26.10.2007 04:45
Slicków NIE BĘDZIE i tylko cud to zmieni.... Zespoły tak jak TE i tamte zmiany przeforsowały SAME. Bridgestone też pomagał teamom w likwidacji "niebezpieczeństwa".
pari79
26.10.2007 04:44
a dopiero co było, że ruchomy element aerodynamiczny to zło przed którym F1 będzie sie bronić... jak to kiedyś Mosley ujął: taki element odpada i mamy pocisk z pasażerem (coś w ten deseń :))... Silniki zamrożone, aerodynamika ograniczona - chyba rzeczywiście się wzięli za te oszczędności... Liczę na sporą zmianę za 5 lat, bo producenci na dupie nie usiedzą przecież :)) Na razie niech tak będzie
gnt3c
26.10.2007 04:03
Teliss...masz linka do czasów z 2008 roku? ;) nie bawmy się w różdżkarzy... natomiast podoba mi się możliwość ingerencji kierowcy w zmianę kąta nachylenia przedniego skrzydła...
Teliss
26.10.2007 02:49
Jeżeli wprowadzą jeszcze z powrotem slicki to coś mi się wydaje, że czasy będą na poziomie takim jak w 2008 roku. Bo do tegorocznych lub zeszłorocznych nie da rady porównać z powodu TC. I jednocześnie zwiększy się widowiskowość, oby wróciły slicki ;).
Falarek
26.10.2007 02:43
Ciekawi mnie ta zmiana szerokości tylnego skrzydła. Czyżby to byłą zmiana idąca ku wprowadzeniu tych zapowiadanych kiedyś nowych szerszych gładkich opon bo przy obecnych przepisach aby je zmieścić trzeba by było albo poszerzyć samochody albo właśnie zwężyć tylne skrzydło.
im9ulse
26.10.2007 02:15
bardzo dobre zmiany...wyprzedzanie uber allez !!!
rafaello85
26.10.2007 01:50
Jestem ciekaw jak bardzo te zmiany odbiją się w uzyskiwanych czasach? O ile bolidy będą wolniejsze na okrążeniu?
Maraz
26.10.2007 01:44
Wniosek jest jeden - potrzebuję nowych okularów 8-) Sorry...
Iwan
26.10.2007 01:39
Maraz jemu chodziło o SLIKI (opony) a nie o silniki....
Falarek
26.10.2007 01:36
Teoria teorią a praktyka może być taka że wyprzedzeń będzie tyle co przed zmianami. Ogólnie jestem za ale oby to się nie odbiło drastycznie na zmniejszeniu prędkości.
Semai2
26.10.2007 01:35
to bedzie pewno jeden przycsk na kierownicy - a zmiana kata nachylenia skrzydla bedzie bardzo pomocna przy wyprzedzaniu na prostych . przyklad pogladowy : teraz jadaz za drugim bolidem i odbijajac do boku w celu wyprzedzenia , wyprzedzajacy wyjezdza z tunelu aero i uderza w nigo powietrze ktore do hamuje. jesli oglby zmniejszyc nachylenie skrzydla to zrekompensowalo by ta "kolizje" z powietrzem. a zaraz po wyprzedzaniu skrzydlo wrociloby do poprzedniej pozycji.
jędruś
26.10.2007 01:06
Coś to wygląda bardzo mgielnie. Jeśli tak radykalnie obniżą docisk to przecież bolidy będą tracić jakieś 5 s na okrążeniu. Poprawi się bardzo docisk na przednim skrzydle i bardzo zwiększy aerodynamika gdyż skrzydło będzie miało mniej duperelków i będzie prawie całkowicie zakrywać opony.I prędkości na prostych też powinny wzrosnąć.
Spielberg
26.10.2007 12:56
Ale to ze zmianą kąta nachylenia spoilerów przez kierowcę to fatalny pomysł moim zdaniem. Chyba że czegoś nie kumam. Bo moim zdaniem kierowca ma jechać a nie kombinować przy ustawieniach. No bo co, na prostej będzie zmniejszał docisk a na zakręcie zwiększał? Nawet jeśli tylko 2x na okrążeniu to i tak za dużo...
patgaw
26.10.2007 12:37
o slikach nic nie napisaliscie ale dobrze ze nie bedzie tego beznadziejnego tylnego skrzydla z dziura w srodku.
Fireball
26.10.2007 12:29
Rozumiem że wreszcie będą używane normalne slicki w 2009r?
himself
26.10.2007 12:28
jakby nie spojrzec to te przepisy tez zwolnia bolid i to znacznie :) Mi sie zmiany podobaja i mam nadzieje, ze bedzie duzo akcji na torze. FIA jednak powinna uwazac zeby nagle F1 nie stalo sie wolniejsze od Nippona czy innego A1GP.
Alexx
26.10.2007 12:25
to są dobre zmiary ułatwią wyprzedzanie są to zmiany na lepsze
ferrarifxx
26.10.2007 12:12
Nareszcie zaczynają myśleć, bo jak dotąd to tylko FIA wprowadzała same zakazy żeby tylko utrudnić inżynierom rozwój i zwolnić bolidy.
pawelf1
26.10.2007 12:02
ja tam mowie juz od dawna zmniejszyc docisk aero zwiekszyc docisk mechaniczny dajcie slicki jak najszybciej i np tylne skrzydlo skladajace sie tylko z jednego plata plus te pomysly co sa wyzej