Testy w Barcelonie dzień 1: Massa najszybszy na slickach

Kierowca Ferrari uzyskał czas lepszy od Alexa Wurza (Honda) o ponad dwie sekundy
14.04.0818:20
Marek Roczniak
9593wyświetlenia

Felipe Massa okazał się zdecydowanie najszybszym kierowcą podczas pierwszego dnia testów w trakcie sezonu 2008. Kierowca Ferrari jadąc na gładkich oponach typu slick uzyskał lepszy o ponad dwie i pół sekundy czas od najbliższego rywala na torze Catalunya.

Pod Barceloną zjawiło się w sumie 10 zespołów - zgodnie z zapowiedzią zabrakło tylko Super Aguri, jednak w sumie po torze jeździło tylko 9 kierowców, bowiem nowy bolid Toro Rosso STR3 pozostał w garażu do końca dzisiejszego dnia. Celem testów w tym tygodniu są przygotowania do pierwszego europejskiego wyścigu sezonu, a także do przyszłorocznych mistrzostw, w których nastąpią duże zmiany w przepisach.

Ferrari w ramach usprawnień na obecny sezon testowało dzisiaj nos do F2008 z wycięciem w górnej części, o którym była mowa jeszcze przed startem sezonu. Najbliższym rywalem Massy był kierowca testowy Hondy - Alex Wurz, który swój najlepszy czas także ustanowił na slickach, ale mimo to nie udało mu się zejść poniżej jednej minuty i 20 sekund. Obaj kierowcy przejechali po ponad siedemdziesiąt okrążeń.

Wszystkie zespoły obecne na torze Catalunya dostały na całe testy w tym tygodniu po dziewięć zestawów gładkich opon przygotowywanych przez Bridgestone na sezon 2009, jednak w poniedziałek nie korzystały z nich BMW Sauber i Toyota. Warto dodać, że jazda na gładkich oponach nie jest wliczana do limitu testów ustalonego na ten rok, który wynosi 30.000 km. W tym roku, podobnie jak w ubiegłym w trakcie sezonu zespoły mogą testować tylko z jednym bolidem.

Trzeci czas uzyskał kierowca testowy McLarena - Pedro de la Rosa, który pomimo jazdy na slickach okazał się tylko nieznacznie szybszy od Nicka Heidfelda. Obaj kierowcy byli najbardziej pracowitymi uczestnikami dzisiejszych testów, pokonując po ponad sto okrążeń każdy. McLaren oprócz slicków testował także tylne skrzydło w specyfikacji na sezon 2009. Zespół Renault, którego barwy reprezentował dzisiaj Nelson Piquet Jr (P5, +3,5s), sprawdzał m.in. nowe przednie skrzydło do R28. Tymczasem na bolidzie Red Bull RB4, za którego kierownicą zasiadł David Coulthard (P6, +3,7s), pojawiły się przy bocznych wlotach powietrza większe deflektory.

Dzisiejsze testy były przerywane w sumie cztery razy, a za każdym razem powodem wywieszenia czerwonej flagi był błąd kierowcy. Wstrzymanie testów spowodowali: Timo Glock (Toyota), Heidfeld, Piquet Jr i Kazuki Nakajima (Williams). Testy w Barcelonie potrwają do czwartku włącznie.

Pogoda
Temperatura powietrza: 12-19°C
Temperatura toru: 14-34°C
Słonecznie, silny i wiatr kilka kropel deszczu pod koniec sesji

Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.

Czasy uzyskane w poniedziałek na torze Catalunya (4,655 km)
KierowcaNar.KonstruktorBolidCzas okr.Okr.
1Felipe Massa *FerrariF20081:18.33977
1Alex Wurz *HondaRA1081:21.05975
1Pedro de la Rosa *McLaren MercedesMP4-231:21.566113
1Nick HeidfeldBMW SauberF1.081:21.679105
1Nelson Piquet Jr *RenaultR281:21.91391
1David Coulthard *Red Bull RenaultRB41:22.19359
1Kazuki Nakajima *Williams ToyotaFW301:22.43172
1Timo GlockToyotaTF1081:22.59093
1Vitantonio Liuzzi *Force India FerrariVJM011:22.84691
Źródło: F1Today.nl, Autosport.com

KOMENTARZE

24
marglewski
16.04.2008 07:24
f 1 to sport extremalny dobrze ze wracaja sliki
gnt3c
15.04.2008 10:56
kurde honda dzisiaj szeroko poszła: http://www.gnt3c.yoyo.pl/hondabunny.jpg
Szkot
15.04.2008 08:00
Olaboga! Że im się chciało tyle okrążeń robić.
barilla
14.04.2008 10:34
Czy tylko ja zauważyłem, że Renault testuje podobne rozwiązanie z przepływem powietrza przez nos, jak Ferrari? Tu widać takie wgłębienie, jak u czerwonych, tuż za mocowaniem nosa do monokoku. Nie znalazłem żadnego zdjęcia z góry, http://www.f1today.nl/foto/2632/ ale na tym widać, że przednie skrzydło ma pod nosem kształt również podobny do tego z włoskiego bolidu, mocno zgięty ku górze: http://www.f1today.nl/foto/2632/ co nie zostawia miejsca na przepływ inną drogą, jak przez nos (ewentualnie bokiem - zbyt duży opór imho). Renault przecież się odgrażało sporym pakietem aero na wyścig w Barcelonie... Do porównania zdjęcia ferrari: (od boku) http://www.f1today.nl/foto/2630/ (od przodu) http://www.f1today.nl/foto/2639/ http://www.f1today.nl/foto/2641/ Aha, Mclaren ma ciekawe dekle na przednich obręczach...
skan
14.04.2008 09:47
nie ma co się martwic :) to sa tylko testy; a jak pokazał okres przygotowań przed sezonem takie testy w ogóle nie są miarodajne /patrz BMW :) /
gnt3c
14.04.2008 09:10
na razie odskok ferki trudno wyczuc... musimy poczekac do konca testow...ale widac odskok do tylu mclarena po dzisiejszych czasach...miejmy nadzieje ze bmw bedzie moglo skupic sie na tych co przed nimi a nie patrzec na tyly...
Kara Nocny Cień
14.04.2008 08:51
hmmm mam tylko nadzieje że BMW ma asa w rękawie w przeciwieństwie do innych nie zapowiada co oni to nie zrobili :) bo jak nie mają to Ferka odskoczy jeszcze dalej :(
kemek
14.04.2008 07:43
gnt3c - no fajnie, tylko jeszcze zwróć uwagę na ustawienia skrzydeł... Poza tym nie wiadomo, kto ile miał paliwa, więc tym bardziej nie można za wiele powiedzieć (;
AdrianAdrian
14.04.2008 07:33
Kto jutro jezdzi ?
gnt3c
14.04.2008 07:29
kemek: http://www.f1today.nl/foto/2643/ Twoje argumenty też nie są miarodajne. Jedynie kogo nie widze na slickach to heidfeld...także BMW super, bo zeby porownac do innych to musimy odjac z 2-2,5 sek za slicki i 0,3 sek za heidfelda (w sensie gdyby byl to Kubica czas bylby o tyle lepszy)...niech ktos mnie poprawi?
jędruś
14.04.2008 06:18
To , że Ferrari wprowadziło ten mechanizm zasysania nie szokuje ani trochę . Dlaczego ??? Bo było to już zapowiadane przez nich samych wiele razy , mieli to wprowadzić na GP Bahrajnu ale nie zdąrzyli ( przemodelowani wewnętrzną część przedniego skrzydła , na środku przedłużyli do samego nosa to wgłębienie tak by wszystko było dopięte na testy w Hiszpanii. Rozwiązanie jest bardzo innowacyjne , a sądze , że daje dosyć sporo , może nawet i 0,5 seknudy . Jednak dopracowanie tego Ferrari zajechło ( przy ich możliwościach rozwoju ) około 2 miesięcy , więc nie jest to takie hop siup :D Element z pewnością godny uwagi , a kierowcą nie będzie się trudno do niego przyzwyczaić . Co do uzyskach dziś rezultatów , to musze zgodzić się z kamek . Każdy z 9 zespołów testował dziś co innego . Jedni przygotowywali się na GP Hiszpanii testując nowe pakiety aero i innowacyjne części ( na slickach lub softach ) inni poświęcili się bliższemu zapoznawaniu jazdy na slickach , inni testowali dziś pod GP Monako ( można tak powiedzieć po zastosowanych masywnych tylnich skrzydłach przez Toyote i Honde ) a Mclaren testował dziś aero i ogólne ustawienia wraz z slickami pod rok 2009 . Co do slicków to są teraz testowane modele na sezon 2009 . Dają one od 1 do 2 sekund na okrążeniu , w zależności od ustawień samochodu , charakterystyki toru i nawierzchni . Poprzednia wersja testowana w grudniu na Jerez dawała jakieś 1,5 s na ten tor , ale były problemy z zbyt szybkich rozgrzaniem tylnych opon, i zbyt wolnego rozgrewania opon tylnych . Przednie opony łapały przyczepność po 3 okrążeniach , gdy tylne nie były już w optymalnej kondycji , co powodowały trudność w jeździe , uślizgi , brak stabilości na dochamowaniach .
Jankes
14.04.2008 05:48
no i zaczęło się kopiowanko od BMW :P
pyciek
14.04.2008 05:34
a ten otwor to nie na zadnym skrzydle tylko na nosie bolidu na numerem 2
kemek
14.04.2008 05:17
Ludzie, skąd Wy niby wiecie, ile na okrążeniu w obecnych bolidach dają slicki? Poza tym jedne zespoły testowały docisk na 2009 rok, inne obecne aero, jedni slicki, a inni tegoroczne opony, więc NIC nie wiadomo po tych (i nie tylko po tych) testach. Wystarczy spojrzeć na te dwa zdjęcia: http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=97005&catID=3106 i http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=97002&catID=3106 żeby zobaczyć, że te testy są całkowicie niemiarodajne. Q2 w Hiszpanii dopiero nam coś powie (;
Statek
14.04.2008 04:56
Hawaj racja same slicki to nie wszystko one dają sekunde lub troszke więcej na okrążeniu.Zobaczymy jak będzie w kolejnych 3 dniach
hawaj
14.04.2008 04:54
Na zdjęciach widać wyraznie że czas SF jest wynikiem połaczenia slicków z tegoroczym aero :-) Felipe miał zapewne przejechać się troszke na slickach w celu zapoznania. McLaren miał skrzydło całkiem poziomo dlatego Pedro blisko 3 sekundy za Ferrari.
Statek
14.04.2008 04:53
O2 pamiętak każdy bolid jest inny to nie jest tak,żę tu zastosujesz skrzydło i tu i będzie tak samo tam występują takie mechanizmy,że nam sie to nie wyobraża to nie układanie puzzli .
O2
14.04.2008 04:51
no i za 2 wyscigi kazdy bedzie mial takie skrzydlo jak ferrari...
Statek
14.04.2008 04:49
De la rosa też na slickach jeżdził zobaczcie se na fotkach .Massa rewelacyjny czas i nie tylko na slikach widzieliście ten otwór na przednim skrzydle poprzedni rekord toru to 1:20:500 też przez Masse myśle,że Slicki dały by mu góra sekunde a reszta to aero jestem tego pewny Renault równierz zaprezentowało jakieś innowacje na przednim skrzydle ,ale rozwiązanie Ferrari wydaje sie najbardziej interesujące i rewolucyjne. 1 trójka zawodników uzyskała swoje czasy na slikach ale mimo to Ferrari pokazało jaki drzemie potencjał w F2008 nieważne czy ze slickami czy bez.Wiem,żę jest za wcześnie ale jak widze co z aero wyczynia Ferrari mogą teraz zdecydowanie odjechac od reszty tym samym i tak małe już szanse zmniejszając na zwycięstwo BMV
kemot
14.04.2008 04:47
Na slickach jeździli: Massa, Wurz, Pedro de la Rosa i Nakajima.
Kubecks
14.04.2008 04:40
Nie tylko on. Jakuzo, wlasnie ze nie ma byc tak zawsze. F1 wlasnie ma sie stawac bardziej konkurencyjna, a nie nudna jak flaki z olejem, z ciagle tymi samymi zespolami na podium.
owca
14.04.2008 04:40
tak dobry czas Massy jest pewnie rezultatem slicków plus obecnego aero, nie tego przewidzianego na 2009, z którym testował dzis McLaren. jacy kierowcy jeszcze jeździli dzis na slickach? i kogo zobaczymy jutro?
BMW
14.04.2008 04:39
chyba tylko on na slickach jezdzil a jak zwykle BMW nie pokazuje wszystkich kart :P:P
Jakuzo
14.04.2008 04:33
Zeby tak zawsze bylo :)