GP Niemiec: trening 1 - Kierowcy McLarena najszybsi

Wyniki i opis pierwszej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze Hockenheim
18.07.0811:53
Marek Roczniak
9257wyświetlenia

Kierowcy McLarena - Lewis Hamilton i Heikki Kovalainen uzyskali najszybsze czasy w pierwszej z dwóch piątkowych sesji treningowych na przesychającym torze Hockenheim. Na trzeciej pozycji uplasował się Felipe Massa (Ferrari), a tymczasem Robert Kubica (BMW Sauber) poranną sesję ukończył na przedostatniej pozycji ze względu na wypadnięcie z toru w ostatnim kwadransie.

Pierwsza sesja treningowa rozpoczęła się przy dość mokrej nawierzchni toru po niedawnych opadach deszczu. Z kierowców, którzy zdecydowali się na wykonanie na początku sesji okrążenia zapoznawczego (wszyscy z wyjątkiem reprezentantów Ferrari), większość wybrała zwykłe deszczowe opony (pośrednie). Z uwagi na niedawne testy na Hockenheim i dalsze opady deszczu nie zanosiło się na to, aby wkrótce miało się zrobić bardzo tłoczno na torze.

W 13 minucie na tor powrócił Timo Glock (Toyota), ale po jednym okrążeniu znalazł się ponownie w boksach. W chwilę później na tor wyjechali kierowcy z zespołów McLaren i Renault, a także Sebastian Vettel (Toro Rosso). Jako pierwszy czas okrążenia (1:35,054) ustanowił Nelson Piquet Jr (Renault), jednak wynik ten niemal od razu poprawił Vettel, wykręcając 1:33,350. Niemiec poprawił się następnie na 1:31,394 i wrócił do boksów, a po chwili na czele klasyfikacji znalazł się Fernando Alonso (Renault), uzyskując czas 1:30,267.

Hamilton wskoczył w międzyczasie na drugie miejsce, zaliczając na jednym z wcześniejszych okrążeń efektowny piruet na wejściu w Parabolikę. Brytyjczyk wypadł na chwilę na trawiaste pobocze, ale szybko powrócił na tor i kontynuował jazdę, jako pierwszy przełamując kilka minut później barierę jednej minuty i 30 sekund. Hamilton nie cieszył się jednak długo z pierwszego miejsca, bowiem Alonso na koniec swojego pierwszego przejazdu wykręcił 1:28,572. Obaj kierowcy powrócili do boksów, a tymczasem na torze pojawili się kierowcy Ferrari i Robert Kubica (BMW Sauber).

Kimi Raikkonen po swoim pierwszym okrążeniu pomiarowym zajmował dziesiąte miejsce, natomiast jego kolega z zespołu Ferrari - Felipe Massa wskoczył od razu na czwartą pozycję, po czym znalazł się na szczycie tabeli z czasem 1:27,842. Wynik ten poprawił następnie Raikkonen (1:27,581) i na czele byli już obaj kierowcy włoskiej stajni. Raikkonen i Massa kontynuowali coraz szybszą jazdę na przesychającym torze, wymieniając się najszybszymi czasami okrążeń. Fin zakończył swój pierwszy przejazd z czasem 1:26,473, a Massa przed powrotem do boksów wykręcił 1:25,888.

Kubica po pierwszym, bardzo krótkim przejeździe zamykał pierwszą dziesiątkę (1:28,919), a tymczasem lokalny faworyt Nick Heidfeld (BMW Sauber) jako jedyny kierowca nie miał jeszcze ustanowionego czasu, choć zbliżała się już połowa sesji. Massa powrócił niemal od razu na tor na drugi przejazd i kontynuował narzucanie coraz większego tempa, wykręcając nadal na pośrednich oponach 1:24,828. W międzyczasie na drugą pozycję wskoczył Vettel, jako pierwszy decydując się na założenie opon na suchy tor. Decyzja ta okazała się słuszna, bowiem Niemiec na kolejnym kółku wykręcił 1:24,087, by zakończyć swój przejazd z czasem 1:21,404.

Po powrocie Vettela do boksów na 38 minut przed końcem sesji na torze nie było przez żadnego kierowcy. Cisza trwała jednak krótko - przerwał ją Sebastien Bourdais (Toro Rosso), a do wyjazdu na tor szykował się Heidfeld, który podczas tego weekendu ma zupełnie nowe malowanie kasku (dominuje biały kolor, a po bokach widoczna jest niemiecka flaga). Bourdais wykręcił 1:24,817 i awansował na drugie miejsce, natomiast Heidfeld na swoim pierwszym okrążeniu pomiarowym w tej sesji uzyskał czas 1:24,507 i znalazł się tuż za Francuzem na trzeciej pozycji. W chwilę później na czele klasyfikacji znalazł się Adrian Sutil (Force India) z czasem 1:21,325, a tymczasem Bourdais zatrzymał się na poboczu ze względu na jakieś problemy z bolidem.

Na 28 minut przed końcem sesji Heidfeld wykręcił 1:20,700, jednak szybciej od niego pojechał Sutil, który jako pierwszy przełamał barierę jednej minuty i 20 sekund (1:19,084). Następnie w posiadaniu najlepszego czasu znalazł się Nico Rosberg (Williams), wykręcając 1:18,663. W tym momencie pierwsze pięć miejsc okupowali niemieccy kierowcy, jako że w czołówce pojawił się także Glock. Kierowca Toyoty awansował po chwili na pierwsze miejsce, kończąc przejazd z czasem 1:18,404. Następnie na szczyt tabeli powrócił Rosberg (1:18,018), by zostać niemal od razu pokonanym przez Raikkonena, Marka Webbera (Red Bull), Alonso i Massę, który uzyskał czas 1:17,248.

Kolejność kierowców zmieniała się w szaleńczym tempie - na kwadrans przed końcem sesji na czele klasyfikacji znajdował się Hamilton (1:16,107), a tymczasem na tor powrócił w końcu Kubica. Niestety Polak popełnił błąd podczas wjazdu na część stadionową toru po tym, jak najechał lewymi kołami na białą linię zaraz przed szybkim zakrętem w prawo. Bolid momentalnie wpadł w poślizg i po przeleceniu bokiem przez całe żwirowisko uderzył niezbyt mocno w barierę z opon. Dla Kubicy, który do tego momentu przejechał niecałe osiem okrążeń, był to koniec udziału w pierwszej sesji.

W posiadaniu najszybszego czas na pięć minut przed końcem sesji znajdował się Massa (1:15,796). Brazylijczyk był w tym momencie w boksach, ale po chwili powrócił na tor, by przejechać ostatnie szybkie kółko. Nie przyniosło ono jednak poprawy czasu, a tymczasem Hamilton i Kovalainen w końcówce sesji awansowali na czołowe miejsca, wykręcając odpowiednio 1:15,537 i 1:15,666. Massa sesję ukończył na trzeciej pozycji, tracąc do Hamiltona 0,259 sekundy. Po zakończeniu regulaminowego czasu kierowcy otrzymali możliwość wykonania próbnych startów na prostej startowej.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 18°C
Temperatura powietrza: 17°C
Prędkość wiatru: 1,4 m/s
Wilgotność powietrza: 72%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Lewis Hamilton (22)McLaren MP4-231:15,53722
2Heikki Kovalainen (23)McLaren MP4-231:15,6660,1290,12919
3Felipe Massa (2)Ferrari F20081:15,7960,2590,13022
4Fernando Alonso (5)Renault R281:16,1630,6260,36722
5Kimi Raikkonen (1)Ferrari F20081:16,3270,7900,16423
6Nico Rosberg (7)Williams FW301:16,6061,0690,27927
7Sebastian Vettel (15)Toro Rosso STR31:16,6181,0810,01225
8Nick Heidfeld (3)BMW Sauber F1.081:16,7191,1820,10120
9Kazuki Nakajima (8)Williams FW301:16,8211,2840,10226
10Nelson Piquet Jr (6)Renault R281:17,0631,5260,24226
11David Coulthard (9)Red Bull RB41:17,1081,5710,04518
12Jenson Button (16)Honda RA1081:17,1311,5940,02328
13Timo Glock (12)Toyota TF1081:17,1851,6480,05428
14Mark Webber (10)Red Bull RB41:17,2681,7310,08311
15Giancarlo Fisichella (21)Force India VJM011:17,4711,9340,20330
16Rubens Barrichello (17)Honda RA1081:17,5001,9630,02924
17Jarno Trulli (11)Toyota TF1081:17,5562,0190,05629
18Adrian Sutil (20)Force India VJM011:17,7842,2470,22829
19Robert Kubica (4)BMW Sauber F1.081:18,7793,2420,9958
20Sebastien Bourdais (14)Toro Rosso STR31:21,5065,9692,72716
107% najlepszego czasu: 1:20,824

KOMENTARZE

19
MairJ23
18.07.2008 03:14
"...Bourdais wykręcił 1:24,817 i awansował na drugie miejsce, natomiast Heidfeld na swoim pierwszym okrążeniu pomiarowym w tej sesji uzyskał czas 1:24,507 i znalazł się tuż za Francuzem..." wydaje mi sie ze cos tu jest nie tak.... 507 to mniejsza liczba niz 817 :) http://youtube.com/watch?v=3u2bJuOsjgY&watch_response - to chyba najlepsze ujecia z tego jak Roberta wyrzucilo
82TOMMY82
18.07.2008 02:18
oby to tylko nie bylo obnizka formy Robcia....:( drugi blad praktycznie z rzedu co by nie mowic ( o ile liczyc Silverstone)
ir3n3usz
18.07.2008 12:49
Drugi trening trwa, pozostało 41 minut do końca. Kubica 5, Heidfeld 9, Massa 1
dashofer
18.07.2008 12:25
http://youtube.com/watch?v=3PlXeZqUBLQ filmik z kraksy
rafaello85
18.07.2008 12:21
Na treningach takie błędy są wybaczalne, bo nie traci się punktów:)
sebas
18.07.2008 12:16
Przecież wiem, że każdemu się zdarza. Tylko bądźmy obiektywni wobec wszystkich.
dawid.ch1
18.07.2008 11:59
Przestańcie już. Sebas, każdemu się zdarza.
sebas
18.07.2008 11:50
O, Pan Nieomylny wylądował w żwirze. Nieprawdopodobne. I co teraz?
Clydebarrow
18.07.2008 11:30
@fordern Mądraliński jesteś trochę, kolego... Kierowcy zwykle puszczają kierownicę przy uderzeniu czołowym. Robert cały czas trzymał kierownicę, żeby mieć panowanie nad kierunkiem poślizgu samochodu (puszczenie kierownicy mogłoby spowodować skręcenie kół)... A tak, "dopłynął" do opon i wysiadł z furmanki bez najmniejszych problemów...
DarkArt
18.07.2008 11:10
Fordern: a Kanada rok temu?
fordern
18.07.2008 10:58
Kubicy nie nauczono się rozbijać ;) mógł sobie rękę "zepsuć" , bo nie puścił kierownicy, a jakby tak koło się niefortunnie przekrzywiło i skręciło to nadgarstek do medyka ;) http://www.formula1.com/gallery/race/2008/796/tv_images/ zdjęcie numer 14
owca
18.07.2008 10:56
heh, ja mam filmik z wypadku :P nagrałem komórką ;-) jak ktoś chce to mogę wysłać mms'em :P
Chłodny
18.07.2008 10:53
Tylko lewe przednie zawieszenie chyba, tyle widziałem.
gross
18.07.2008 10:41
a mocno rozwalił samochód? Hamilton też się na torze kręcił.
drgonzo78
18.07.2008 10:37
http://www.formula1.com/gallery/race/2008/796/tv_images/ tu są jakieś zdjęcia.
Sylwek1092
18.07.2008 10:28
Ma ktoś filmik z kolizją Kubicy?
zoolwik
18.07.2008 10:21
Od zwyciestwa w kanadzie i zapalenia sie Roberta na tytul mistrza wszystko zaczelo sie walic. Francja, GB i teraz niemcy na dzien dobry juz zwirowanie. Moze i publicznie mowi, ze jest realista, ale praktycznie wyglada jakby za bardzo chcial. A wystarczylo by dowozic spokojnie punkty. Mam szczera nadzieje, ze od jutra wszystko wroci do normy!
Chłodny
18.07.2008 10:12
Widać było ze Ferrari ma problemy z ustawieniem bolidu na sektor nr 3. Wypadek Kubicy to jego błąd, wyjechał troche za szeroko, a jak wiemy białe linie sa śliskie na przesychajacym torze.
michal5
18.07.2008 10:08
Maki szybkie nie dobrze ale ferrari da rade zobaczymy jak cały trening będzie suchy