Testy w Barcelonie dzień 1: Sato najszybszy
Japończyk pokonał faworyta do kokpitu Toro Rosso - Sebastiena Buemiego o 0,308 sekundy
17.11.0817:23
13948wyświetlenia
Kandydaci na kierowców wyścigowych Scuderii Toro Rosso w sezonie 2009 - Takuma Sato i Sebastien Buemi okazali się najszybsi podczas pierwszego dnia zimowych testów na torze Catalunya. Obaj kierowcy przejechali po ponad 110 okrążeń, a rozdzieliła ich różnica 0,3 sekundy. Ustanowiony przez Sato czas na gładkich oponach wyniósł 1:20,763.
Trzeci czas uzyskał tester Hondy - Alex Wurz, który był jednym z czterech kierowców jeżdżących dzisiaj z szerokim przednim skrzydłem w specyfikacji na sezon 2009. Jego bolid w przeciwieństwie do dwóch BMW F1.08B i jednego zmodyfikowanego Williamsa FW30 miał jednak zamontowane standardowe tylne skrzydło. Ponadto Wurz jeździł też rano z tegorocznym pakietem aerodynamicznym.
Na kolejnych dwóch pozycjach uplasowali się dwaj testerzy McLarena - Pedro de la Rosa i Gary Paffett, przy czym tylko Hiszpan zmieścił się poniżej jednej sekundy straty do Sato. Stajnia z Woking testowała dzisiaj między innymi system KERS (de la Rosa), ale jej bolidy jeździły jeszcze ze skrzydłami o standardowych rozmiarach. Tuż za Paffettem na szóstej pozycji znalazł się kierowca testowy Ferrari - Luca Badoer, który testował niektóre elementy systemu KERS zamontowane w F2008K. Auto to było jednak tak samo ciężkie, jak z kompletnym systemem KERS, a to za sprawą dodatkowego balastu. Drugi tester Ferrari - Marc Gene (P14) poprowadził bardziej standardową wersję tegorocznego bolidu.
Robert Kubica dzisiejsze jazdy w okrzykniętym już przez wielu fanów najbrzydszym bolidem F1 ukończył na siódmym miejscu. Polak przejechał niezbyt dużo okrążeń (56), zatrzymując się na torze ze względu na problemy techniczne w pierwszej godzinie testów.
Razem z Robertem zespół BMW Sauber reprezentował dzisiaj kierowca testowy Christian Klien (P10), w którego bolidzie F1.08B został dodatkowo zamontowany system KERS.
Mamy coraz większe doświadczenie z systemem KERS, ale nadal czeka nas mnóstwo pracy nad jego dostrojeniem.- skomentował Klien. Obaj kierowcy wypróbowali także różne mechaniczne i aerodynamiczne rozwiązania w F1.08B oraz sprawdzali opony typu slick.
W dzisiejszych testach uczestniczył także pięciokrotny rajdowy mistrz świata Sebastien Loeb, dla którego był to drugi kontakt z bolidem F1 - pierwszy miał miejsce rok temu, a prowadzonym autem było wówczas Renault. Tym razem bolid Francuza także napędzał silnik Renault, ale był to już Red Bull RB4, a ponadto był to pierwszy test Loeba w obecności regularnych kierowców F1 - testowych i wyścigowych. Mimo to Sebastien pokazał się z bardzo dobrej strony, przejeżdżając ponad 80 okrążeń i uzyskując ósmy czas dnia (+1,7s) na 17 uczestników testów. Prowadzący na co dzień Citroena WRC kierowca okazał się między innymi nieznacznie szybszy od Nelsona Piqueta Jr (Renault). Jutro RB4 przejmie już od Francuza nowy kierowca wyścigowy Red Bull Racing - Sebastian Vettel.
Na 11 pozycji uplasował się kierowca testowy Williamsa - Nico Hulkenberg, prowadząc zmodyfikowany bolid FW30 ze skrzydłami w specyfikacji na sezon 2009. Niemiec był sprawcą drugiej przerwy w dzisiejszych testach, ale mimo to przejechał 116 okrążeń. Na kolejnych dwóch pozycjach znaleźli się reprezentanci Force India - kierowca testowy Vitantonio Liuzzi i Adrian Sutil, a na ostatnich miejscach dzisiejsze testy ukończyli trzej kierowcy nie mający na swoim koncie jeszcze ani jednego startu w F1. Bruno Senna i Lucas di Grassi dzielili się jednym bolidem Hondy i pierwszy dzień poświęcili głównie na poznanie RA108, stąd ich czasy nie były zbyt imponujące. Tym niemniej szybszy z tej dwójki okazał się Senna, choć była to dla niego pierwsza jazd bolidem F1. Dwóch Brazylijczyków rozdzielił Giedo van der Garde, który w nagrodę za zdobycie tytułu w WSbR został zaproszony na testy przez Renault. Holender przejechał jednak zaledwie 32 okrążenia, zaliczając niewielką kraksę około godziny 15:30.
Czasy uzyskane w poniedziałek na torze Catalunya (4,655 km) | ||||||||
Kierowca | Nar. | Konstruktor | Bolid | A | K | Czas okr. | Okr. | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Takuma Sato | STR Ferrari | STR3 | 1:20.763 | 121 | |||
1 | Sebastien Buemi | STR Ferrari | STR3 | 1:21.071 | 117 | |||
1 | Alex Wurz | Honda | RA108 | + | 1:21.198 | 77 | ||
1 | Pedro de la Rosa | McLaren Mercedes | MP4-23K | + | 1:21.417 | 65 | ||
1 | Gary Paffett | McLaren Mercedes | MP4-23 | 1:21.956 | 78 | |||
1 | Luca Badoer | Ferrari | F2008K | + | 1:22.038 | 94 | ||
1 | Robert Kubica | BMW Sauber | F1.08B | + | 1:22.341 | 56 | ||
1 | Sebastien Loeb | Red Bull Renault | RB4 | 1:22.503 | 82 | |||
1 | Nelson Piquet Jr | Renault | R28 | 1:22.560 | 80 | |||
1 | Christian Klien | BMW Sauber | F1.08B | + | + | 1:22.883 | 53 | |
1 | Nico Hulkenberg | Williams Toyota | FW30B | + | + | 1:23.467 | 116 | |
1 | Vitantonio Liuzzi | Force India Ferrari | VJM01 | 1:23.794 | 86 | |||
1 | Adrian Sutil | Force India Ferrari | VJM01 | 1:23.832 | 88 | |||
1 | Marc Gene | Ferrari | F2008 | 1:24.177 | 32 | |||
1 | Bruno Senna | Honda | RA108 | 1:24.343 | 39 | |||
1 | Giedo van der Garde | Renault | R28 | 1:24.908 | 32 | |||
1 | Lucas di Grassi | Honda | RA108 | 1:25.512 | 48 | |||
A - pakiet aerodynamiczny na sezon 2009, K - system KERS lub jego namiastka |
Temperatura toru: 19-22°C
Słonecznie przez cały dzień
Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.
Źródło: F1Today.nl, Autosport.com, BMW-Sauber-F1.com
KOMENTARZE