Nowe Ferrari nie do końca zgodne z przepisami?

Chodzi konkretnie o wyprowadzenia rur wydechowych z tyłu bolidu
19.01.0915:52
Marek Roczniak
4190wyświetlenia

Niemieckojęzyczny magazyn Auto Motor und Sport utrzymuje, że nowy bolid Ferrari w swojej obecnej wersji nie jest jeszcze w pełni zgodny z regulaminem technicznym Formuły 1 na sezon 2009.

Chodzi konkretnie o wyprowadzenia rur wydechowych z tyłu bolidu, które nie spełniają podobno wymogów regulaminowych. Magazyn twierdzi, że inne zespoły zwróciły uwagę na to, iż sposób, w jaki końcówki rur w F60 wystają ponad karoserię jest niedozwolony.

W Innych bolidach na sezon 2009, które zostały dotychczas zaprezentowane - Renault, Williams, McLaren i Toyota - końcówki rur wydechowych nie wystają ponad karoserię. Auto Motor und Sport pisze, że przeprojektowanie układu wydechowego w F60 nie powinno stanowić zbyt dużego problemu i dodatkowo twierdzi, iż to właśnie wątpliwości dotyczące zgodności z przepisami mogły skłonić Ferrari do przeniesienia testów w tym tygodniu z Portimao do Mugello.

Oficjalnie zespół poinformował, że powodem zmiany miejsca testu była nienajlepsza prognoza pogody na początek tygodnia w Portimao, ale według niemieckiego magazynu, Ferrari ma także problemy z nowym przednim skrzydłem w F60 i biorąc wszystkie okoliczności pod uwagę władze włoskiej stajni miały podjąć decyzję, że najlepszym rozwiązaniem będą testy za zamkniętymi drzwiami niezbyt daleko od Maranello.

Źródło: F1-Live.com

KOMENTARZE

21
NEO86
09.02.2009 12:06
To są narazie spekulacje tego magazynu ale jesli Federacja to potwierdzi to Ferrari to zmieni i po kłopocie
Jędruś
20.01.2009 07:27
Trzeba poczekać , a nie ulegać spekulacją takiego szmatławca....
Hindus
20.01.2009 04:06
Panie i panowie, to jest smieszne!! Po prostu bolid jezdzi w takiej wersji i tyle, to sa tylko testy!! A Mclaren to jezdzi z legalnym tylnym skrzydlem w algavre?? NIE!! Wiec przestancie bezsensownie spekulowac!!
Ferdynand Trąbka
20.01.2009 11:12
Ale nie może tym samym gwarantować większej prędkości. Ponadto różnica temperatur gazów wylotowych nie jest tak ogromna, by miało to zauważalny wpływ na balast. Inna rzecz, że efekt ma odwrotny od docelowego - gdy silnik piłuje na maksa, to wówczas bolid jest na prostej i chcemy jak najmniejszy opór na tylnym skrzydle.
b0czek
20.01.2009 10:38
maroo: na moją logikę: tylni płat powinien mieć profil skrzydła (odwróconego, bo siła nośna ma mieć wektor w dół). Ciepłe powietrze mając mniejszą gęstość, przepływając pod spodem płata wygeneruje większą siłę nośną (czyli zwiększa docisk), bo się bardziej na profilu rozpręża i większa różnica ciśnień. Może... :)
maroo
20.01.2009 08:50
Dale65, 19.01.2009 16:14 Może taki wydech lepiej kieruje strumień gorącego powietrza na tylne skrzydło dając większą przyczepność tylnej osi nie zwiększając tym samym docisku z powietrza opływającego bolid – większa prędkość maksymalna przy takim samym docisku. Dale - przeczytaj co napisałeś 2 razy, zastanów się w tym czasie 4 razy, przemyśl potem jeszcze jeden raz i odpowiedz mi na pytanie: Jak może docisk aerodynamiczny generować większą przyczepność przy takim samym docisku :$. Nosz, to powietrze może pochodzić z kosmosu, z magicznej dmuchawki czy z trzepotu skrzydełek komara - jakiekolwiek przepływ powietrza generujący docisk, to jest docisk a tym samym dodatkowy przepły powietrza choćby nie wiem co to jest zmiana docisku a Ty piszesz "...przy takim samym dociski..." Druga sprawa to moje przemyślenie odnośnie ciepłego powietrza z wydechu skierowanego na skrzydło (co zaznaczyłęś jako pewną możliwość ich decyzji) - na moje rozumowanie, gorące powietrze ma mniejszą gęstość - tym samym generuje mniejsze opory ale jednocześnie mniejszą siłę nośną co wzajemnie myślę, że w przybliżeniu znosi się dosyć liniowo - oczywiście w uproszczeniu pewnym bo możliwe że jednak w pewnych warunkach jakieś tam różnice w proporcjach tych parametrów, przy różnych temperaturach sie zmieniają - jednak nie sądze by zmierzalnie czy istotnie w przypadku samochodu. McLuke, 19.01.2009 17:05 Ferrari nie zgodne z przepisami? Przecież to i tak żaden problem :] FIA im to puści płazem pewnie, byleby MAS i RAI ciągle byli w czołówce :] Wiesz co facet - to jest na poziomie 12 latka. Jak wspomniał Rafaello i powyższy art - sa to spekulacje jakiejś gazety. Jeśli okaże się to niezgodne SF to usunie, jeśli zgodne a coś tam daje inni zrobią podobnie - nie chrzań za przeproszeniem że FIA to puści - puścić to Ty se możesz... Jak mnie kurna wkurzaja takie durne gadki :/. Pozdrawiam :)
Huckleberry
19.01.2009 08:19
Wielkie mi halo... Bolidy w 100% opracowane od podstaw wg nowego regulaminu. Oczywiste jest że wszyscy jadą na granicy tolerancji wymiarowej. Problem z takimi regulacjami jest taki, że nie do końca wiadomo co można zrobić. Być może dla czytelników popularnej gazety i onetu jest to oczywiste, ale dla inżynierów operujących ułamkami milimetrów na pewno nie. Bolidy są tak dokładnie mierzone przed każdym wyscigiem, że musieliby być idiotami żeby robić coś czego ewidentnie nie wolno. Na pewno będzie jeszcze niejedna sprawa tego typu. Zmienią kształt owiewki i po temacie.
Hitokiri
19.01.2009 06:41
Jak na razie to Auto Motor und Sport tak twierdzi, jeśli inne zespoły będą miały takie samo zdanie to zgłoszą naruszenie regulaminu do FIA i jeśli ta uzna je za zasadne to nakaze przeprojektowanie wydechu. Wszystkie zespoły kombinują, wykorzystując luki i niedpowiedzenia, czy to Ferrari czy McLaren czy Renault czy ktokolwiek inny, kto twierdzi inaczej jest śmieszny.
MairJ23
19.01.2009 05:24
Led_Zeppelin kolego... nie zrozumiales ironii jak widze - nastepnym razem napisze taki komentarz aby wszyscy wylapali ta ironie :) Mi chodzilo tylko o to ze wlasnei kazdy musi przestrzegac prawo i regulamin jaki obecnie obowiazuje w F1 czy to jest Ferrari czy to jest Force India.... i inni zglaszajac uchybienia robia to nie z powodu takiego ze sie boja tylko dlatego zeby wlasnei wszyscy mieli rowne szanse - wiec nei sadze zeby moj komentarz byl ponizej krytyki - chyba ze Twojej :) pozdro
pasior
19.01.2009 04:27
.....Nihil novi.......
wartek
19.01.2009 04:26
tak, hehe, wymyslili sobie zla prognoze pogody zeby ukryc wystajace rury wydechowe :) tylko ze w portugali leje deszcz i juz jeden bolid jest rozbity :) nie mowiac o miarodajnych testach innych zespolow :)
McLuke
19.01.2009 04:05
Ferrari nie zgodne z przepisami? Przecież to i tak żaden problem :] FIA im to puści płazem pewnie, byleby MAS i RAI ciągle byli w czołówce :]
bass001
19.01.2009 03:58
mam wrażenie , że to Ferrari boi się nowego sezonu, z KERSem im nie idzie, drobne błędy w konstrukcji bolidu. Oby tak nie wygrali żadnego wyścigu.
rafaello85
19.01.2009 03:53
Póki co, są to tylko i wyłącznie spekulacje gazety "Auto Motor und Sport". Zobaczymy jak odniesie się do tego FIA. Jeżeli coś będzie niezgodne z regulaminem technicznym, to Federacja każe to poprawić. I tyle.
michal2111
19.01.2009 03:48
Kretynizm. Niedługo FIA zakaże tylniego spojlera dla Ferrari, bo się przestraszy, że są za dobrzy.
andy
19.01.2009 03:46
michael85> uważasz że ferrari powinno być poza prawem? Co wg Ciebie mogłoby jeszcze mieć ferrari co zakazane byłoby dla innych?
kinio20_xD
19.01.2009 03:44
równe szanse ?? phi...dobre ;D od tego w Maranello czy też innej siedzibie zespołu pracuje tysiące mądrych kombinuje jakby tu objeść przepisy. Czepianie się wydechu to jak czepianie się tego że na ferrari są lżejsze naklejki i przez to mają przewage. fakt wydech może coś tam poprawiać ale nie sadzę żeby to było jakaś kolosalnie różnica.
Led_Zeppelin
19.01.2009 03:37
MairJ23 sorry, ale twój komentarz jest zdecydowanie poniżej pewnego poziomu. Ferrari, tak jak i inne zespoły, powinno przestrzegać przepisów, które narzuca FIA, każdy ma mieć równe szanse
MairJ23
19.01.2009 03:31
michael85 tak masz racje - przepisy sa po to zeby je lamac i debil ci ktorzy chca egzekwowania przepisow bo sie boja !
Dale65
19.01.2009 03:14
Może taki wydech lepiej kieruje strumień gorącego powietrza na tylne skrzydło dając większą przyczepność tylnej osi nie zwiększając tym samym docisku z powietrza opływającego bolid - większa prędkość maksymalna przy takim samym docisku.
michael85
19.01.2009 03:09
Tak się boją Ferrari że nawet wydech im przeszkadza bo może dawać jakąś magiczną przewagę ;P