Testy w Andaluzji dzień 3/5: Glock znowu najszybszy

We wtorek pogoda uległa znacznej poprawie i zespoły mogły zabrać się ostro do pracy
03.03.0917:22
Marek Roczniak
8541wyświetlenia

We wtorek pogoda w Jerez uległa znacznej poprawie i zespoły mogły zabrać się ostro do pracy. Pomimo odmiennych warunków najszybszym kierowcą ponownie okazał się Timo Glock (Toyota TF109), jako jedyny uzyskując czas poniżej jednej minuty i 20 sekund.

Najbliższym rywalem Niemca był tym razem Felipe Massa, który po odpuszczeniu sobie przez zespół Ferrari jazdy na mokrym torze w poniedziałek, dzisiaj zaliczył 135 okrążeń i uzyskał drugi czas, tracąc do kierowcy Toyoty blisko pół sekundy. Nieznacznie wolniejszy od Brazylijczyka był Fernando Alonso, który w przeciwieństwie do zespołowego kolegi Nelsona Piqueta Jr wydaje się być w stanie zmusić Renault R29 do szybkiej jazdy.

Dwukrotny mistrz świata był także najbardziej pracowitym kierowcą podczas trzeciego dnia testów, pokonując łącznie 673 kilometry. Hiszpan przez większą część wtorku był w posiadaniu najlepszego czasu, a dopiero w ostatniej godzinie testów znaleźli się przed nim Glock i Massa. Tuż za Alonso uplasował się z kolei Heikki Kovalainen, choć do połowy dnia był na jednej z ostatnich pozycji ze stratą około dwóch sekund do najszybszego kierowcy. Ostatecznie kierowca McLarena wykręcił jednak czas 1:20,535, który dał mu czwarte miejsce.

Zespół Force India nadal nie przestaje zadziwiać. Wczoraj Giancarlo Fisichella uzyskał na mokrym torze czwarty czas w zaledwie drugim dniu pełnoprawnych testów nowego bolidu VJM02, a dzisiaj Adrian Sutil na suchej nawierzchni uplasował się na piątej pozycji, także mieszcząc się poniżej jednej sekundy straty do najszybszego kierowcy. Ponad sekundę straty do Glocka mieli już tymczasem Mark Webber (Red Bull RB5), Robert Kubica (BMW Sauber F1.09) i zamykający tabelę czasową Nico Rosberg (Williams FW31).

Rano, gdy tor był jeszcze mokry, Kubica skoncentrował się na pracy nad ustawieniami auta pod kątem jazdy na deszczowych oponach. Po przerwie na lunch zespół BMW Sauber kontynuował swoje prace rozwojowe na suchym torze, których celem było sprawdzenie różnych konfiguracji aerodynamicznych. Późnym popołudniem (około godziny 15:40) Polak zatrzymał się na torze w szóstym zakręcie ze zgaszonym silnikiem, kiedy zaświeciła się kontrolka ostrzegawcza. Problem został jednak szybko zlokalizowany i Robert zdążył powrócić jeszcze na tor, łącznie przejeżdżając 98 okrążeń.

Ogólnie był to dobry dzień. - powiedział Kubica po zakończeniu swoich trzech dni jazdy w Jerez. Byliśmy w stanie nadrobić trochę czasu straconego wczoraj, kiedy deszcz oznaczał, że musieliśmy zmienić nasz harmonogram. Dzisiejszy dzień rozpocząłem na oponach na ekstremalnie mokry tor, później jeździłem na zwykłych deszczowych (przejściowych), a w końcu także na slickach. Wraz z różnymi wariantami ustawień, które wypróbowałem, pomogło mi to lepiej wczuć się w samochód.

Poza Kubicą, którego jutro zastąpi Nick Heidfeld, we wtorek do wywieszenia czerwonej flagi doprowadził jeszcze tylko Massa, który wpadł w poślizg w pierwszym zakręcie kwadrans po godzinie dziesiątej rano.

•   Jerez: najlepsze czasy kierowców w roku 2009
•   Jerez: dystans pokonany przez kierowców i zespoły w roku 2009

Pogoda
Temperatura powietrza: 12-21°C
Temperatura toru: 12-23°C
Rano jeszcze mokry tor i pochmurno, później sucho i trochę słońca

Źródło: Informacje prasowe zespołów, F1Today.nl
P.Kierowca (Nr)Nar.SamochódOkr.CzasStrataOdstęp
1Timo Glock (-)Toyota TF1091421:19,814
2Felipe Massa (-)Ferrari F601351:20,2380,424 0,424
3Fernando Alonso (-)Renault R291521:20,2960,482 0,058
4Heikki Kovalainen (-)McLaren Mercedes MP4-24851:20,5350,721 0,239
5Adrian Sutil (-)Force India Mercedes VJM02631:20,6210,807 0,086
6Mark Webber (-)Red Bull Renault RB5981:21,0211,207 0,400
7Robert Kubica (-)BMW Sauber F1.09981:21,0691,255 0,048
8Nico Rosberg (-)Williams Toyota FW311251:21,4121,598 0,343

KOMENTARZE

18
NEO86
10.03.2009 12:37
Co to za bloni piękność na zdjęciach?? @blondi
kmk
03.03.2009 08:34
Jędruś, biorąc pod uwage że ten czas wykręcony ze starym skrzydłem ( co możes zprzeczytać troche wyżej) to tracił więcej
Jędruś
03.03.2009 08:26
Wydaje się , że FI nareszcie zrobiło krok naprzód. Z testów więcej trudno wyczytać. Co najwyżej to, że Piquet dalej radzi sobie bardzo słabo. Jakoś dziś Mclaren już wiele do Ferrari nie tracił , więc ja bym sądził że cały czas można ich stawiać jako faworytów do tytułu.
Gerlach
03.03.2009 08:03
Znając Kubicę, cieszy jego brak narzekania na nowy bolid, wydaje się, że wręcz jest bardzo zadowolony, a to napawa optymizmem. http://www.rp.pl/artykul/60514,270769_Kubica_dla__Rz___Zrozumiec_nowy_samochod.html
push_mss
03.03.2009 07:49
Mówcie co chcecie, ale mam jakieś dziwne przeczucie że Force India już nie będzie ciągnąć się w ogonie stawki, choć fakt faktem - wyniki testów nie są wcale miarodajne. Z McLarenem sytuacja mnie cokolwiek dziwi, ale może jest to tylko taka przykrywka ? Co do Piqueta, pomijając wszystkie konsekwencje finansowe, nie wiem co on robi w Renault. W zeszłym sezonie nie pokazał prócz kilku efektownych piruetów kompletnie nic, teraz również nie błyszczy... I aż żal, jak widzi się że na jego miejscu mógłby być Di Grassi czy też Grosjean.
Ramzes
03.03.2009 06:15
kmk no najwidoczniej, nie wiem nie oglądałem testów "Live" ;) arahja napisał: "wie ktoś może na jakie konsekwencje naraziłoby się renault zmieniając w trakcie sezonu kierowcę? czy uzasadnienie "niewystarczająca szybki" w odniesieniu do Piqueta jest wystarczającym pretekstem żeby zastąpić kierowcę podstawowego kierowcą rezerwowym? osobiście uważam że poza wszelkimi sprawami finansowymi Sato czy Davidson prezentowaliby podobny jeśli nie wyższy poziom sportowy. wiem że brak testów w sezonie praktycznie uniemożliwia taką zamianę ale moje pytanie jest czysto hipotetyczne" Mogą zmienić, nie widzę problemu według mnie...konsekwencje chyba oczywiste, wypłata odprawy dla Piqueta.. i nowy kierowca, a to czy potrafiłby 'ogarnąć' R29 to już byłby problem Renault. Jednak taka opcja jest niedostępna, bo Piquet, jest tylko trzymany ze względu na money jakie za nim idzie, nic poza tym, inaczej wyleciałby po połowie sezonu 08' na "zbity pysk" i on doskonale zapewne o tym wie i Lucas di Grassi by go zastąpił. fernandof1 napisał: "Ferdek dobrej strony się pokazał i w ogóle tak z przodu" Nic nie mam do ciebie ale jak czytam twoje komentarze codziennie, to mam taki dziwny uśmiech na twarzy ;) Pozdrawiam
fernandof1
03.03.2009 06:06
Ferdek dobrej strony się pokazał i w ogóle tak z przodu
kemek
03.03.2009 05:59
Tak jak pisze Grekyy. Ostatnia część zdania z translatora być może tłumaczy sytuację. (;
kmk
03.03.2009 05:55
Ramzes pod koniec dzisiejszego dnia McL założył zeszłoroczny spojler
Grekyy
03.03.2009 05:55
Przytoczone przez Kemka zdanie mówi o użyciu "starego" skrzydła na okrążeniu odnotowanym jako najszybsze w wykonaniu McL ; ] Chodzi zatem o to, że po kiepskich czasach podczas całego dnia padła decyzja o zmianie skrzydła, wdłg. autora owego zdania aby wszystko wyglądało lepiej na papierze :)
arahja
03.03.2009 05:53
wie ktoś może na jakie konsekwencje naraziłoby się renault zmieniając w trakcie sezonu kierowcę? czy uzasadnienie "niewystarczająca szybki" w odniesieniu do Piqueta jest wystarczającym pretekstem żeby zastąpić kierowcę podstawowego kierowcą rezerwowym? osobiście uważam że poza wszelkimi sprawami finansowymi Sato czy Davidson prezentowaliby podobny jeśli nie wyższy poziom sportowy. wiem że brak testów w sezonie praktycznie uniemożliwia taką zamianę ale moje pytanie jest czysto hipotetyczne
Ramzes
03.03.2009 05:47
kemek, widocznie się pomylili albo jeździli ze spoilerem z 08'roku ale nie całe testy. Na zdjęciach z testów, które są umieszczone wyżej wyraźnie widać spoiler na rok 09'. Zdjęcie numer 13 pięknie to prezentuje: http://f1.gpupdate.net/en/photolarge.php?photoID=119013&catID=3776 Dla porównania Mcl z 08': http://www.f1fanatic.co.uk/downloads/image/2008/0311testing/mclaren_jerez_2008.jpg
kemek
03.03.2009 05:41
Z relacji z testów: "Eso es todo por hoy. Destacar que el tiempo de McLaren ha sido conseguido con el alerón de 2008, una vez más, intentando lavar la cara del equipo." Wg translatora googli: "Noted that the time McLaren has been achieved with the spoiler in 2008, once again, trying to wash the face of the team." Czyli czas McLarena znów z tylnym spoilerem z zeszłego roku. Chyba naprawdę coś się dzieje u nich dziwnego.
gross
03.03.2009 05:33
a ja tak sie zastanawiam jak to wszystko będzie wyglądać za ten prawie miesiąc. fajnie, że robią dużo kółek i fajnie, że jakoś wymieszani są tzn codziennie kto inny na innej pozycji ;). Na zdjęciu 8 nad renault jest ufo.
czarodziej_f1
03.03.2009 05:27
Nawet nie piątkowe treningi, a dopiero kwalifikacje do GP w Melbourne będą jakąś miarodajną podstawą, na której będziemy mogli się mniej więcej oprzeć i wywnioskować co i jak z formą poszczególnych zespołów. Jedyne co dają nam (odbiorcom, kibicom) te testy to pogląd na poziom awaryjności nowych maszyn. Proszę, nie mówcie więc zaraz, że Force India to 5. siła F1;D
kmk
03.03.2009 05:23
"Zespół Force Indie" drobna literóweczka w 4 akapicie Ogólnie to zastanawia mnie renault, Alonso przez jeden dzień przejechał o połowe wiecej okrążeń niż piquet chyba rozwój bolidu jest na jego barkach, a piquet jezdzi aby sie dostosować do bolidu
owca
03.03.2009 04:37
Alonso natrzaskał strasznie duzo kilometrów! :O
Filo_M-ce
03.03.2009 04:30
Go Force India! :D Dobrze że tyle okrążeń Robert, bo do południa było cieniutko, bałem sie że coś sie znów dzieje :) Co do czasów nic nie mówie - jak wiadomo testy. No i cieszy to, ze Webber tyle przejechał. Powinien być już w 100% sprawny do Melbourne :)