GP2: Maldonado wygrał skrócony sobotni wyścig w Monako

Tymczasem lider mistrzostw Romain Grosjean odpadł z rywalizacji po spektakularnym wypadku
23.05.0918:28
Marek Roczniak
5758wyświetlenia

Pastor Maldonado (ART Grand Prix) wygrał sobotni sprint GP2 na ulicach Monte Carlo, który został skrócony do 27 okrążeń po spektakularnej kraksie lidera mistrzostw Romaina Grosjeana (Barwa Addax).

Czerwona flaga pojawiła się dwa okrążenia przed ukończeniem pełnego dystansu wyścigu ze względu na zbyt poważne uszkodzenie barier w zakręcie Tabac. Było to wynikiem wypadku, do którego doprowadziła nieudana próba wyprzedzenia Andreasa Zubera (FMS) przez Grosjeana.

Zuber najpierw zablokował wewnętrzny tor jazdy, by tuż przed zakrętem wrócić na optymalny tor jazdy. Grosjean nie zdołał jednak wykonać uniku, czy raczej nie miał już na to czasu i najechał na tylne koło Dallary zespołu FMS. W efekcie auto Francuza wzbiło się do góry i wleciało w bariery. Na szczęście obyło się bez karkołomnych akrobacji i kierowcy nic się nie stało, ale na tor został wypuszczony samochód bezpieczeństwa i później wyścig nie został już wznowiony.

O ile Maldonado okazał się ostatecznym zwycięzcą dzisiejszego wyścigu, o tyle przez większą część rywalizacji prowadził Karun Chandhok (Ocean Racing), któremu na starcie udało się wyprzedzić ruszającego z pole position Wenezuelczyka. Niestety Hindusa wyeliminowała z walki prawdopodobna awaria półosi napędowej na 22 okrążeniu. Być może było to następstwem kontaktu z bandą, ale w chwili obecnej nie jest to wiadome.

Chandhok po awarii zatrzymał się na dojeździe pod górę za pierwszym zakrętem i do usunięcia jego samochodu w bezpieczne miejsce konieczna była neutralizacja wyścigu. Po wznowieniu walka nie trwała zbyt długo, bowiem wkrótce wydarzył się wypadek Grosjeana i samochód bezpieczeństwa znowu pojawił się na torze. Oba zdarzenia - problemy Chandhoka i kraksa Grosjeana - były jedynymi wartymi odnotowania w dzisiejszym wyścigu, który podobnie jak wczorajszy był typową procesją w Monako.

Drugie miejsce zajął Jerome D'Ambrosio (DAMS), a najniższym stopniu podium stanął oficjalnie po raz pierwszy w głównej serii GP2 tegoroczny debiutant Nico Hulkenberg (ART Grand Prix). Na pozostałych miejscach punktowanych finiszowali Lucas di Grassi (Racing Engineering), Zuber i Witalij Pietrow (Barwa Addax) - ten ostatni otrzymał dodatkowy punkt za najszybsze okrążenie w wyścigu.

Po czterech wyścigach liderem mistrzostw jest nadal Grosjean, mając 13 punktów przewagi nad Pietrowem i D'Ambrosio. Kolejne dwa wyścigi zostaną rozegrane za dwa tygodnie w Turcji.

Źródło: Autosport.com
P.Kierowca (Nr)Nar.SamochódOkr.Czas/strataPkt.
1Pastor Maldonado (9)Dallara GP2/08 Renault270h39m02,7726
2Jerome D'Ambrosio (17)Dallara GP2/08 Renault27+0:01,5055
3Nico Hulkenberg (10)Dallara GP2/08 Renault27+0:03,5454
4Lucas di Grassi (7)Dallara GP2/08 Renault27+0:04,4803
5Andreas Zuber (20)Dallara GP2/08 Renault27+0:06,4942
6Witalij Pietrow (1)Dallara GP2/08 Renault27+0:09,3491
7Davide Rigon (19)Dallara GP2/08 Renault27+0:10,448
8Javier Villa (14)Dallara GP2/08 Renault27+0:53,234
9Sergio Perez (11)Dallara GP2/08 Renault27+0:56,237
10Luiz Razia (21)Dallara GP2/08 Renault27+0:57,770
11Giedo van der Garde (3)Dallara GP2/08 Renault27+0:58,582
12Kamui Kobayashi (16)Dallara GP2/08 Renault27+0:59,696
13Edoardo Mortara (12)Dallara GP2/08 Renault27+1:03,710
14Diego Nunes (4)Dallara GP2/08 Renault27+1:04,840
15Nelson Panciatici (23)Dallara GP2/08 Renault27+1:07,681
16Michael Herck (26)Dallara GP2/08 Renault26+1 okr.
17Romain Grosjean (2)Dallara GP2/08 Renault25+2 okr.
18Davide Valsecchi (22)Dallara GP2/08 Renault25+2 okr.
Niesklasyfikowani
19Dani Clos (8)Dallara GP2/08 Renault23
20Alberto Valerio (6)Dallara GP2/08 Renault23
21Luca Filippi (15)Dallara GP2/08 Renault23
22Karun Chandhok (24)Dallara GP2/08 Renault21
23Giacomo Ricci (27)Dallara GP2/08 Renault18
24Alvaro Parente (25)Dallara GP2/08 Renault15
25Roldan Rodriguez (5)Dallara GP2/08 Renault2
Najszybsze okrażenie: Witalij Pietrow - 1:22,045 na 9 okrążeniu (+1 pkt.)

KOMENTARZE

5
marrcus
24.05.2009 11:17
gdyby był zakaz zmiany toru jazdy, to by wyprzedzan było więcej
Maraz
24.05.2009 09:59
No ja myślę, że Zuber mógł przekroczyć pewną granicę, ale zdaje się, że przepisy pozwalają na powrót na optymalną linię jazdy przed zakrętem i tym może się tłumaczyć Zuber, choć zrobił to jakby dwustopniowo. Tym niemniej był to przykład bezpardonowego blokowania i coś takiego powinno być zabronione, zwłaszcza że ściął wcześniej szykanę - gdyby tam była trawa lub banda, to już nie miałby tego miejsca...
oligator
24.05.2009 08:59
Wlasnie na fr eurosporcie obejrzalem wyscig. Co myslicie i tym wypadku? Francuski komentator (nb byly pilot) Franck Lagorce twierdzi ze Zuber zmienil 3 razy kierunek broniac sie , mimo ze teoretycznie wolno tylko raz ('regula jednego manewru' czy jakos tak?) Oczywiscie trudno zeby francuz byl o Grosjean (ktory tak naprawde jest Szwajcarem..) calkiem obiektywny, dlatego jestem ciekaw co Wy forumowicze o tym myslicie. Ja uwazam ze na Monaco jak sie popelni razy blad i ktos juz cie zacznie wyprzedzac, to nie powinienes sir bronic, bo masz 80% na zakonczenie wyscigu dla siebie i przeciwnika, wiec lepiej sie dac wyprzedzic, a nie zamykac drzwi...
Kamikadze2000
24.05.2009 08:19
Nie oglądałem wyścigu, ale wyobrażam sobie tą kraksę. Szkoda, że tak się stało, jednakże z drugiej strony di Grassi, który mam nadzieje, od Turcji zacznie jeździć na swym poziomie, odrobi część strat. Szkoda również Chandhoka. Cieszy fakt, że Maldonado wygrał wyścig, wyjeżdżając z Monako w dość optymistyczny sposób. Mam nadzieje, że dalszej części sezonu Barwa Addax nie będzie miało takiej przewagi w osiągach i di Grassi szybko odrobi straty, gdyż szczerze przyznam, chce aby on zdobył tytuł, by dostał się do F1. Awans Grosjeana jest niemal pewny, jak Nico 2.
CamilloS
23.05.2009 06:14
http://www.youtube.com/watch?v=7RTmAvmKqpU Bardzo dobre ujęcie :P