GP W. Brytanii: trening 1 - Vettel najszybszy

Wyniki i opis pierwszej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze Silverstone
19.06.0912:39
Marek Roczniak
9583wyświetlenia

Sebastian Vettel okazał się najszybszym kierowcą podczas pierwszej sesji treningowej na torze Silverstone, która została rozegrana przy pochmurnej i dość wietrznej pogodzie, ale bez deszczu. Drugi czas uzyskał Mark Webber (+0,282), a na kolejnych dwóch pozycjach znaleźli się Jenson Button i Rubens Barrichello, tak więc prowadząca w mistrzostwach ekipa Brawn GP została pokonana przez Red Bull Racing. Tymczasem Robert Kubica (BMW) sklasyfikowany został na ostatniej pozycji.

Po serii okrążeń instalacyjnych (Nick Heidfeld i Rubens Barrichello wykonali w sumie po dwa kółka, a pozostali kierowcy po jednym), na torze zapanowała na pewien czas cisza. W 16 minucie na tor powrócili Sebastien Buemi i lokalny bohater Jenson Button. Buemi ustanowił czas 1:32,168 na swoim pierwszym okrążeniu pomiarowym, a tymczasem Button powrócił do boksów bez ustanowienia czasu. Jeszcze jedno okrążenie instalacyjne zaliczył także Lewis Hamilton.

Buemi kontynuował jednak jazdę i poprawił się na drugim okrążeniu na 1:29,161, na trzecim wykręcił 1:27,212, a na czwartym 1:25,397. Na torze był już także Timo Glock, który na swoim pierwszym szybkim kółku uzyskał czas 1:27,005. Po kilku kolejnych okrążeniach Niemiec legitymował się już czasem 1:24,157, ale nadal był drugi, bowiem Buemi podniósł w międzyczasie poprzeczkę na 1:23,568. Szwajcar zakończył na tym swój pierwszy dłuższy przejazd i na torze pozostali tylko dwaj kierowcy Toyoty, jako że do Glocka dołączył Jarno Trulli. Glock po chwili także wrócił do boksów, kończąc przejazd z czasem 1:23,605.

W 33 minucie Trulli wykręcił 1:23,260 i awansował na pierwsze miejsce. Kierowca Toyoty poprawił się następnie na 1:22,890, powiększając swoją przewagę nad Buemim do 0,678 sekundy. Na torze była już w tym momencie ponad połowa kierowców, w tym obydwaj reprezentanci Ferrari - Felipe Massa i Kimi Raikkonen, którzy po 38 minutach zajmowali miejsca 3 i 4, tracąc do Trullego ponad pół sekundy. Przed nimi znajdował się Glock, który w międzyczasie powrócił na tor i poprawił się na 1:23,032. Kierowcy Ferrari awansowali jednak w końcu na dwa czołowe miejsca, wykręcając 1:22,469 (Massa) i 1:22,664 (Raikkonen).

Następnie na szczycie tabeli znaleźli się kierowcy Williamsa - Nico Rosberg (1:22,159) i Kazuki Nakajima, których rozdzielił po chwili Fernando Alonso (1:22,398). Przed Rosbergiem znaleźli się później Mark Webber (1:21,726) i Raikkonen, ale tylko na chwilę, bowiem kierowca Williamsa poprawił się na 1:21,673 i powrócił na pierwsze miejsce. Rosberg zjechał niedługo potem do boksów, a tymczasem na czele klasyfikacji znaleźli się kierowcy Red Bulla - Webber i Vettel. Webber jako pierwszy przełamał barierę jednej minuty i 21 sekund, wykręcając 1:20,865, a Vettel uzyskał czas 1:21,119.

Trzeci po 50 minutach sesji był Adrian Sutil, który o mały włos nie doprowadził chwilę wcześniej do kolizji z Massą, jadąc bardzo wolno w ostatnim sektorze toru. Massa popisał się jednak dobry refleksem i w ostatniej chwili uniknął zderzenia. Sutil później zaczął jednak jechać imponującym tempem i nie poprzestał na trzecim miejscu, awansując w 53 minucie na drugie miejsce z czasem 1:21,013. Następnie przed Webberem i kierowcą Force India znaleźli się Trulli (1:20,585) i Barrichello (1:20,749), awansując na miejsca 1 i 2. Tymczasem Robert Kubica po zaledwie jednym, krótkim przejeździe zajmował ostatnie miejsce z czasem 1:26,367 (5,782 sekundy straty do Trullego). Polak musiał więc mieć jakieś problemy ze swoim bolidem.

Po upływie godziny kolejność kierowców była następująca; Trulli, Barrichello, Webber, Sutil, Vettel, Glock, Button, Fisichella, Alonso, Rosberg, Nakajima, Raikkonen, Hamilton, Bourdais, Heidfeld, Massa, Buemi, Piquet, Kovalainen i Kubica. W 63 minucie Button uzyskał czas 1:20,803 i awansował na trzecie miejsce. Brytyjczyk poprawił się następnie na 1:20,487 i znalazł się na szczycie klasyfikacji. W międzyczasie na tor powrócił wreszcie Kubica - Polak poprawił się na pierwszym okrążeniu pomiarowym na 1:24,380, na drugim wykręcił 1:23,145, a po trzech kółkach legitymował się czasem 1:22,577, ale nadal był ostatni. W chwilę później Webber jako pierwszy przełamał barierę jednej minuty i 20 sekund, awansując na pierwsze miejsce z czasem 1:19,682.

W 70 minucie Kubica uciekł w końcu z ostatniego miejsca po uzyskaniu czasu 1:22,021, który dał mu 17 miejsce. Następnie Polak poprawił się na 1:21,801 i przeskoczył kolegę z zespołu BMW Sauber - Heidfelda. Na tym zakończył się drugi przejazd Kubicy w pierwszej sesji treningowej, a tymczasem za Webberem na miejscach 2-4 znaleźli się Vettel, Barrichello i Massa. W 74 minucie Glock wypadł z toru na zakręcie Club i wykręcił bączka na trawie, ale udało mu się powrócić po chwili na tor i mógł kontynuować jazdę. Niemiec zajmował w tym momencie trzynaste miejsce. W 77 minucie Bourdais uzyskał czas 1:21,384 i przesunął się na 11 miejsce, tak więc Kubica i Heidfeld spadli w tym momencie na miejsca 17 i 18. Stawkę zamykali Kovalainen i Buemi.

W 85 minucie Button awansował na trzecie miejsce po uzyskaniu czasu 1:20,227 (ponad pół sekundy straty do Webbera). Następnie Vettel ustanowił rekordowe czasy w dwóch pierwszych sektorach, ale w ostatnim stracił całą przewagę i pozostał na drugiej pozycji. Na kolejnym kółku udało mu się jednak już złożyć trzy dobre sektory w jedno okrążenie i awansował na pierwsze miejsce z czasem 1:19,400. Na tym zakończyła się pierwsza sesja treningowa przed Grand Prix Wielkiej Brytanii, w której kierowcy Red Bull Racing pokonali prowadzącą w mistrzostwach ekipę Brawn GP. Tymczasem Kubica nie poprawił czasu pod koniec sesji i sklasyfikowany został na ostatniej pozycji.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 22°C
Temperatura powietrza: 15°C
Prędkość wiatru: 7,0 m/s
Wilgotność powietrza: 54%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Sebastian Vettel (15)Red Bull RB51:19,40020
2Mark Webber (14)Red Bull RB51:19,6820,2820,28219
3Jenson Button (22)Brawn BGP0011:20,2270,8270,54520
4Rubens Barrichello (23)Brawn BGP0011:20,2420,8420,01529
5Fernando Alonso (7)Renault R291:20,4581,0580,21626
6Felipe Massa (3)Ferrari F601:20,4711,0710,01323
7Jarno Trulli (9)Toyota TF1091:20,5851,1850,11432
8Lewis Hamilton (1)McLaren MP4-241:20,6501,2500,06526
9Nico Rosberg (16)Williams FW311:20,8151,4150,16532
10Giancarlo Fisichella (21)Force India VJM021:20,8381,4380,02325
11Adrian Sutil (20)Force India VJM021:20,9131,5130,07522
12Heikki Kovalainen (2)McLaren MP4-241:21,0291,6290,11622
13Nick Heidfeld (6)BMW Sauber F1.091:21,1031,7030,07424
14Kimi Raikkonen (4)Ferrari F601:21,1791,7790,07627
15Sebastien Bourdais (11)Toro Rosso STR41:21,3841,9840,20523
16Timo Glock (10)Toyota TF1091:21,3851,9850,00132
17Kazuki Nakajima (17)Williams FW311:21,4892,0890,10426
18Nelson Piquet Jr (8)Renault R291:21,5252,1250,03630
19Sebastien Buemi (12)Toro Rosso STR41:21,5902,1900,06537
20Robert Kubica (5)BMW Sauber F1.091:21,8012,4010,21116
107% najlepszego czasu: 1:24,958

KOMENTARZE

18
Kamikadze2000
19.06.2009 02:47
Red Bull Racing na prawdę znakomicie dysponowane. Liczę jednak na Brawn GP!!!
Winner
19.06.2009 01:00
fernandof1 to raczej jest układ ze na pierwszych czterech miejscach są cztery najlepsze bolidy w stawce a tuż za nimi najlepszy kierowca w stawce
fernandof1
19.06.2009 12:44
ciekawi mnie ferdek ale myśle że jachał na oparach
Winner
19.06.2009 12:27
W Turcji były punkty 13 i 20 miejsca,7 miejsc róznicy to chyba nie oznacza że BMW jest aż tak słabe aha zapomniałem że najprawdopodobniej były jakieś problemy
~~~
19.06.2009 12:17
Pamiętajcie, że Robert ma deficyt silników i od jakiegoś czasu musi jeździć w piątki na silnikach, którym "wyszedł" resurs - więc także z większym ograniczeniem obrotów (chociaż w Monako, to i tak nie pomogło).
kamil b
19.06.2009 11:41
Kubek - wywalaj jak najszybciej od tych patałachów z bmw.Przecież ci amatorzy szamoczą się bezmyślnie z tegorocznym autem jak nikt inny w stawce ! Kompletna indolencja projektowa i brak dobrych konstruktorów.
Maraz
19.06.2009 11:29
zawias - rzeczywiście przeoczyłem to, istotnie wyjechał jeszcze raz na tor i wykręcił 1:22,178. Opis poprawiony, dzięki za zwrócenie uwagi.
virescens
19.06.2009 11:10
16 okrążeń ? Chyba jakieś kłopoty techniczne. Ciekawe czy Kubica będzie chciał być dalej looserem za 10 mln euro rocznie w BMW.
zawias
19.06.2009 11:10
Kubica jednak chyba wyjechał na tor na końcu sesji i wykonał próbę poprawy czasu na ostatnim, możliwym okrążeniu. Heidfeld wyjechał wcześniej od niego i z dogrzanymi oponami zdołał się poprawić. Na live timing było to widać.
Dziadek
19.06.2009 11:05
BMW jak to w piątek - w lesie :P Ehh te ich ustawienia "bazowe"
ari2k5
19.06.2009 11:04
Dziobek masz na F1.pl w newsie :)
Maraz
19.06.2009 11:03
Komentarze dotyczące pomyłki w tabeli zostały usunięte po poprawieniu błędu, żeby nie robić niepotrzebnego zamieszania.
maroo
19.06.2009 10:58
Kurka - a dlaczego mój komment się zniknął? :/ co jest do jasnej ...tfu
Mariusz
19.06.2009 10:57
Czy nie można odwrócić tej klasyfikacji na sam wyścig? ;)
DarkArte
19.06.2009 10:50
Vettel, Webber... Prawie to samo ;)
dragon92
19.06.2009 10:49
bicampeon nie wiem gdzie ty to widzisz ;p
bicampeon
19.06.2009 10:43
Dragon - wejdź na f1.com i wejdź w galerię Captured po prawej stronie.
dragon92
19.06.2009 10:42
Kto ma zdjecie nowego dzioba red bulla?