GP Niemiec: trening 2 - Hamilton niespodziewanie na czele

Wyniki i opis ostatniej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze Nurburgring
10.07.0915:37
Marek Roczniak
9432wyświetlenia

Lewis Hamilton dość nieoczekiwanie uzyskał najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia w ostatniej z dwóch dzisiejszych sesji treningowych na torze Nurburgring. Mistrz świata pokonał Sebastiana Vettela o blisko 0,2 sekundy, a na kolejnych dwóch pozycjach uplasowali się Jenson Button i Mark Webber. Robert Kubica ponownie zajął 14 miejsce.

W drugiej sesji nie mogliśmy narzekać na brak akcji już od pierwszych minut. Po pierwszych okrążeniach najlepszym czasem legitymowali się kierowcy Toyoty - Jarno Trulli wykręcił 1:37,180, a Timo Glock 1:36,966. Następnie szybciej od kierowców japońskiego zespołu pojechał Sebastian Vettel, wykręcając 1:35,577. Tymczasem pogoda znowu postanowiła wziąć sprawy w swoje ręce, bowiem tak jak w pierwszej sesji zaczął padać deszcz.

Wkrótce mieliśmy też pierwszą ofiarę pogorszenia warunków do jazdy - Giancarlo Fisichella wpadł w poślizg po najechaniu na prawdopodobnie śliski od wody krawężnik za zakrętem nr 10 i po efektownym piruecie uderzył w bandę. Samochód był zbyt uszkodzony, aby możliwa była dalsza jazda i Włoch musiał wysiąść z kokpitu. Tymczasem deszcz rozpadał się na dobre w kilku miejscach i zanosiło się na to, że czeka nas dłuższa przerwa.

W 16 minucie na tor na przejściowych oponach wyjechał Nick Heidfeld, który był w tym momencie w posiadaniu szóstego czasu. Niemiec po przejechaniu jednego kółka powrócił do boksów. Następnie warunki postanowił wybadać Sebastien Bourdais, także mając założone przejściowe opony. Deszcz trochę ustał, ale nadal kropił i w kilku miejscach było ślisko. Dziewiąty w tym momencie w tabeli czasowej Francuz po jednym okrążeniu powrócił do alei serwisowej. Warto dodać, że Robert Kubica był w tym momencie czwarty, tracąc blisko dwie sekundy do Vettela.

W 22 minucie na tor wyjechali Sebastien Buemi (przejściowe opony) i Nico Rosberg (już na slickach). Zajmujący piąte miejsce Buemi powrócił od razu do boksów, a tymczasem Rosberg przystąpił do ustanowienia swojego pierwszego czasu w tej sesji. Niemiec wykręcił 1:38,793 i znalazł się na ósmej pozycji. Na torze był także Heikki Kovalainen, który jako pierwszy kierowca w ten weekend wypróbował bardziej miękką mieszankę opon. Zanim jednak Fin ukończył okrążenie pomiarowe, Rosberg poprawił się na 1:36,732 i wskoczył na drugie miejsce. Kovalainen pojechał tymczasem szybciej o blisko dwie sekundy i znalazł się na czele klasyfikacji z czasem 1:34,906. Fin poprawił się następnie na 1:33,724, a Rosberg wykręcił 1:35,789, ale nadal był trzeci.

Po upływie 30 minut na torze był spory ruch. W 33 minucie Kazuki Nakajima wykręcił 1:34,952 i znalazł się przed kolegą z zespołu Williams na drugiej pozycji. Następnie szybciej od obydwu kierowców pojechali Felipe Massa, Fernando Alonso, Jenson Button, Nick Heidfeld i Mark Webber. Ci trzej ostatni znaleźli się dodatkowo przed Kovalainenem, który spadł w efekcie na czwarte miejsce. Webber wykręcił 1:32,940, pokonując Heidfelda o zaledwie 0,072 sekundy. W 38 minucie Raikkonen i Vettel uzyskali czasy 1:33,577 i 1:33,649, awansując na miejsca 4-5. Tymczasem Webber poprawił się na 1:32,584, zwiększając swoją przewagę nad Heidfeldem do blisko pół sekundy. Kubica był w tym momencie jedenasty, mając 1,7 sekundy straty do Webbera.

W 43 minucie Vettel poprawił się na 1:33,303 i wskoczył na trzecie miejsce. W połowie sesji kolejność kierowców była następująca: Webber, Heidfeld, Vettel, Button, Raikkonen, Hamilton, Kovalainen, Alonso, Piquet, Barrichello, Rosberg, Kubica, Sutil, Massa, Buemi, Trulli, Nakajima, Glock, Bourdais i Fisichella. W 46 minucie Glock uzyskał czas 1:33,341 i awansował do pierwszej piątki. Następnie drugi kierowca Toyoty - Trulli wykręcił na miękkich oponach 1:32,858 i wskoczył na drugie miejsce. W chwilę później tuż za Włochem uplasował się Nakajima, wykręcając na takich samych oponach 1:33,001. Tymczasem Hamilton przesunął się na szóste miejsce z czasem 1:33,059. Miękkie opony założył także Kubica - Polak na pierwszy szybkim kółku wykręcił 1:33,297 i awansował na 10 miejsce.

Nakajima poprawił się w 52 minucie na 1:32,872, ale nadal był trzeci. Następnie bardzo dobrym czasem popisał się Adrian Sutil (1:32,585 - zaledwie 0,001 straty do Webbera), awansując na krótko na drugie miejsce, zanim lider mistrzostw - Jenson Button na miękkich oponach wykręcił 1:32,369, zrzucając tym samym Webbera i Sutila na miejsca 2 i 3. W 60 minucie jadący także na miękkich oponach Barrichello uzyskał czas 1:32,664 i awansował na piąte miejsce. Poprawili się także Trulli (1:32,511 - P2) i Alonso (1:32,774 - P6). W 64 minucie Hamilton zrzucił z drugiego miejsca Trullego, wykręcając 1:32,413. W chwilę później Brytyjczyk spadł jednak na trzecie miejsce, bowiem najlepszym czasem sesji popisał się Vettel - 1:32,342, pokonując Buttona o 0,027 sekundy.

W 67 minucie Kubica wyjechał kolejny raz na tor na miękkich oponach. Po pierwszym okrążeniu Polak awansował na 13 miejsce z czasem 1:33,161, jednak kolejne kółko nie przyniosło już poprawy czasu. W 80 minucie jadący na miękkich oponach Hamilton zaliczył niegroźny poślizg na sekcji Mercedes Arena, by po wznowieniu jazdy na kolejnym okrążeniu uzyskać najlepszy czas sesji - 1:32,149. Do końca sesji nikt nie poprawił już znacząco swojego czasu i kolejność kierowców w czołówce tabeli nie uległa zmianie. Tuż po wywieszeniu flagi w szachownicę problemy techniczne dopadły tymczasem Piqueta, który musiał zatrzymać się na poboczu zaraz za Bit Kurve.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 22°C
Temperatura powietrza: 13°C
Prędkość wiatru: 8,9 m/s
Wilgotność powietrza: 59%
Sucho

Zdjęcia z dzisiejszych treningów można znaleźć tutaj.

REZULTATY TRENINGU 2

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Lewis Hamilton (1)McLaren MP4-241:32,14923
2Sebastian Vettel (15)Red Bull RB51:32,3310,1820,18231
3Jenson Button (22)Brawn BGP0011:32,3690,2200,03832
4Mark Webber (14)Red Bull RB51:32,4800,3310,11128
5Jarno Trulli (9)Toyota TF1091:32,4800,3310,00032
6Adrian Sutil (20)Force India VJM021:32,5850,4360,10532
7Rubens Barrichello (23)Brawn BGP0011:32,6640,5150,07926
8Fernando Alonso (7)Renault R291:32,7740,6250,11024
9Kazuki Nakajima (17)Williams FW311:32,8720,7230,09832
10Nelson Piquet Jr (8)Renault R291:32,9920,8430,12029
11Nick Heidfeld (6)BMW Sauber F1.091:33,0120,8630,02036
12Felipe Massa (3)Ferrari F601:33,0520,9030,04034
13Nico Rosberg (16)Williams FW311:33,1260,9770,07434
14Robert Kubica (5)BMW Sauber F1.091:33,1611,0120,03528
15Timo Glock (10)Toyota TF1091:33,1721,0230,01134
16Kimi Raikkonen (4)Ferrari F601:33,1821,0330,01029
17Heikki Kovalainen (2)McLaren MP4-241:33,7241,5750,54227
18Sebastien Buemi (12)Toro Rosso STR41:33,9031,7540,17930
19Sebastien Bourdais (11)Toro Rosso STR41:34,0251,8760,12230
20Giancarlo Fisichella (21)Force India VJM021:38,8776,7284,8523
107% najlepszego czasu: 1:38,599

KOMENTARZE

19
Fire
11.07.2009 10:11
"Ciekawe czemu twierdzisz ze najlepsze z całej stawki" Nie wiem czy nie oglądasz treningów? Widać jak "byk" jak Hamilton i KOV agresywnie atakuje tarki, przy czym bolid "wylatuje" w powietrze spada i jest stabilny... inni kierowcy z tego co widziałem, nie mogą sobie na to pozwolić... więc wnioskuje, że mają najlepsze zawieszenie... może nie ma się co sugerować Borowczykiem, ale Sokół- czyli chodząca encyklopedia F1 też tak twierdzi :P Wiem, że Renówka miała świetne zawieszenie ale... 3-4 lata temu gdy Alonso zdobywał mistrzostwo... pamiętam jak agresywnie atakował kerby na szykanach i podskakiwał jego bolid... teraz są inne czasy... ;) "Jeśli uważasz ze treningi nic nie mówią o formie jakiegoś zespołu to STR powinno w niedzielę wygrać ;)" To jakieś dziwne porównanie, kompletnie nie trafione... dla mnie treningi są odpowiednikiem testów, na których jak wiadomo nie kręci się najlepszych czasów, a sprawdza się nowe części, ustawia auto itd.
marrcus
10.07.2009 06:58
Mclaren miał KERS widać po predkosciach na S/F dzięki za link do duzych fot, nie lubie tych mianiaturek
Agila
10.07.2009 06:43
Fire - fajne fotki [na spokojne można zobaczyć: http://premium.f1-live.com/f1/photos-hires/2009/gpnurburgring/diapo_165.jpg - widać ze Toyota chce być podobna do RB- ciekawe kiedy to zastosują?] Ciekawe czemu twierdzisz ze najlepsze z całej stawki, powtarzasz za Polsatem czy sam testowałeś. [najstarsi górale pamietają jeszcze że Renault też miewało dobre zawieszenia] Jeśli uważasz ze treningi nic nie mówią o formie jakiegoś zespołu to STR powinno w niedzielę wygrać ;) a i wg tego Maki coś w połowie stawki - w końcu średnia z sumy 1 i 17 to jakieś 9. Co do Hamiltona to i może chciał się pokazać [albo mu kazali] Ale w takim razie ja się pytam czemu to RK nie chciał się pokazać?? [pewnie skromny, dał szansę koledze, Nick mu się zrewanżuje w GP Polski ;) a BMW to już wogóle nie chciło się reklamować]
Fire
10.07.2009 04:32
Tak zgadza się, aby w trybunie Mercedesa VIPOM poprawiły się humorki ;D Co nie umniejsza mu tego, że przejechał ładne i szybkie kółko jak za "dawnych" lat ;)
ht-hubcio
10.07.2009 03:01
Dokładnie, nie ma wątpliwości, że to typowo PRowe zagranie Mercedesa. Niestety..
gnt3c
10.07.2009 02:57
słowa Haug'a do Lewisa przed FP2: - C'mon Lewis...let's give these people (Mercedes VIPs) some fun and get a good result with an empty car in FP if we can not do it in race nor quali...
Kamikadze2000
10.07.2009 02:43
Lekkie zaskoczenie, aczkolwiek stawka jest strasznie ściśnięta. Poza tym Hamilton musiał to okrążenie uzyskac na oparach. W dalszej części weekendu nie będzie już tak dobrze, oj nieeee....
Fire
10.07.2009 02:09
Nie od dziś wiadomo, że Mclaren ma świetnie zawieszenie-najlepsze z całej stawki i mogą głęboko ciąć kerb... jeśli ty formę jakiegoś zespołu określasz po treningach to gratuluje ;) Gdyby ktoś chciał pooglądać fotki w dużej rozdzielczości ->http://premium.f1-live.com/f1/photos-hires/2009/gpnurburgring/, co do fotek z linka podanego na głównej to jest w nim błąd zamiast 09 to 10 na końcu musi być :)
Agila
10.07.2009 02:05
Pewnie sobie dorabia na boku ;) przecież wszędzie kryzys. Coś niemrawe to BMW Kubicy dzisiaj, ogólnie to Piquet jest w zasięgu ;) Hamilton naprawdę ciekawie jechał w ostatnim sektorze - zastanawiające dlaczego [pomijam ze był lekki] inni nie mogli tak? Nieżle wyglądało porównanie Vettela i Hamiltona w szykanie tu McLaren bezkonkurencyjny był - pozostaje czekać do wyścigu bo to raczej taki ich chwilowy przebłysk
Winner
10.07.2009 01:57
http://www.f1wm.pl/php/wiad_gen.php?id=11361
ksAnderson
10.07.2009 01:57
Fire - może przegrał jakiś zakład? Link do zdjęć mi nie działa, możliwe to?
Maraz
10.07.2009 01:55
McLaren też miał KERS, przynajmniej w pierwszej sesji, więc w drugiej chyba też.
Maximus
10.07.2009 01:55
Torro Rosso musi mieć niezły szajs na to GP.
Fire
10.07.2009 01:52
Ferrari miało tylko KERS z tego co widziałem... treningi jak treningi... przeglądając fotki zastanawia mnie jedna rzecz... http://premium.f1-live.com/f1/photos-hires/2009/gpnurburgring/diapo_658.jpg ocb? :D
Winner
10.07.2009 01:52
virescens--->To raczej nie KERS bo KERS miał też Kovalainen i kierowcy Ferrari którzy się zbytnio nie popisali
virescens
10.07.2009 01:50
Wiadomo kto miał KERS ?
Winner
10.07.2009 01:47
Force India pokazuje się z dobrej strony
bicampeon
10.07.2009 01:40
Że tak się powtórzę za Borowczykiem: Kto by w zeszłym sezonie pomyślał, aby pierwszą pozycję Hamiltona opisywać jako niespodziewaną. A tak ogólnie, to jak widać po czasach, stawka jest nieźle ściśnięta - 16 zawodnik traci 1.033s do pierwszego. Jeden mały błąd i nagle wypadasz z gry.
Fagaldo
10.07.2009 01:38
zaskoczenie... :)