Wywiad z polskim pracownikiem zespołu Brawn

Paweł Białota z ExxonMobil jest specjalistą od najbardziej obciążonych silników
03.11.0920:25
Inf. prasowa
5324wyświetlenia

Wywiad z Pawłem Białotą z ExxonMobil, specjalistą od najbardziej obciążonych silników, który pracuje dla zespołu Formuły 1, Brawn GP.

Jesteś jednym z niewielu Polaków w Formule 1? Dla jakich zespołów pracujesz?
Moją przygodę z F1 rozpocząłem współpracując z Vodafone McLaren Mercedes, a obecnie pracuje dla Brawn GP.

Co wystarczyło zrobić, aby jeszcze niedawno student warszawskiej Politechniki był dzisiaj na torze Formuły 1, wśród techników pracujących dla najlepszych zespołów wyścigowych?
Ukończyłem dział Samochodów i Maszyn Roboczych i motoryzacja zawsze była dla mnie pasją. Jednak wówczas nie myślałem, że kiedyś będę miał możliwość współpracować z team'ami F1. W Polsce ten sport nie miał aż tak ogromnej popularności jak to ma miejsce obecnie za sprawą Roberta Kubicy.

F1 to bardzo prestiżowy sport i tylko najlepsze firmy, produkty mogą być jego częścią. Ja miałem to szczęście, że pracuje dla ExxonMobil, który jest partnerem technologicznym Vodafone McLaren Mercedes i dostarcza dla nich specjalnie zaprojektowane paliwo i syntetyczne środki smarne
.

Jak wygląda Twój weekend na torze? Jakie są twoje obowiązki?
Chociaż pierwsze próby na poszczególnych zawodach rozpoczynają się w piątek - wyjątkiem jest tylko Monaco, gdzie te próby mają miejsce w czwartek - to dla mnie praca zaczyna się w juz środę i trwa aż do późnych godzin w niedziele. Moim głównym zadaniem jest kontrola jakości paliwa i sprawdzanie, czy spełnia ono rygorystyczne wymagania FIA oraz analiza na bieżąco próbek zużytego oleju.

Czy mógłbyś powiedzieć jeszcze więcej o pobieraniu próbek oleju podczas wyścigowego weekendu? Czy ma to służyć monitorowaniu sprawności silnika bolidu?
Próbki pobierane są z silnika, przekładni i układu hydraulicznego. Sam osobiście pobieram próbki tylko z silnika, pozostałe pobierane są przez mechaników odpowiedzialnych za te podzespoły, a następnie przekazywane mi do analizy. W ciągu jednego weekendu poddajemy analizie kilkadziesiąt próbek. Celem analizy zużytego oleju jest sprawdzenie jak przebiega zużycie poszczególnych podzespołów. Szczególnie ważne jest monitorowanie silnika. W tym sezonie każdy kierowca ma pulę 8 silników do wykorzystanie, a mamy w sumie 17 wyścigów. Tak więc każdy silnik ma do pokonania spory dystans w ekstremalnych warunkach. Jeżeli zachodzi konieczność wykorzystania dodatkowych jednostek napędowych, wówczas kierowca jest karany przesunięciem o 10 pozycji do tyłu na starcie wyścigu. Dlatego używane są syntetyczne oleje najwyższej jakości, jak Mobil 1, aby jak najbardziej wydłużyć wytrzymałość silników.

Jak często wymienia się olej Mobil 1 w bolidzie?
W trakcie każdych zawodów kierowcy używają jeden silnik podczas prób piątkowych i drugi podczas kwalifikacji i wyścigu. Olej generalnie jest wymiany za każdym razem gdy silnik jest montowany w bolidzie. Niemniej po każdej próbie czy kwalifikacjach stosowane są dolewki, aby uzupełnić ubytki oleju.

Gdybyśmy porównali silnik bolidu do ludzkiego serca, to czy zgadzasz się, że olej w silniku jest jak krew w naszym organizmie?
W zupełności zgadzam się z tym porównaniem. Ponadto dodałbym, że musi pracować jak krew w organizmie prawdziwego sportowca. Temperatury w silniku dochodzą do 300C, a obroty do 18000 na minutę. Aby sprostać tak ekstremalnym warunkom stosuje się nowatorskie formulacje olejów. Dlatego Formuła 1 jest dla ExxonMobil poligonem doświadczalnym gdzie testuje się nowe technologie. Niektóre rozwiązania zastosowane w F1 trafiają później do produktów Mobil 1, które są dostępne dla każdego zwykłego kierowcy. Tak było np. z technologią przeciwzużyciową SuperSyn zastosowaną między innymi w Mobil 1 New Life 0W-40.

Czy olej silnikowy daje dodatkowy zastrzyk energii dla bolidu i czy może zadecydować o wygranej w wyścigu?
Jednym z głównych zadań oleju w silniku jest redukcja tarcia, dzięki czemu silnik obraca się swobodniej, a co za tym idzie lepiej wykorzystana jest energia pochodząca ze spalania paliwa. Tak więc dostarczając wysokiej klasy olej, który maksymalnie będzie redukował tarcie i dodatkowo zapewni wymaganą wytrzymałość silnika, dostarczamy zespołowi cenne ułamki sekundy, które mogą być kluczowe zarówno podczas kwalifikacji jak i w trakcie wyścigu. Jest to szczególnie ważne w obecnym sezonie. Na przykład na torze Spa różnica między pierwszym, a 10-tym kierowcą podczas kwalifikacji była mniejsza niż pół sekundy.

Czy do 10-letniego silnika można wlać olej syntetyczny?
Obecne oleje syntetyczne, jak Mobil 1 New Life 0W-40, mogą być używane praktycznie w każdym samochodzie, zarówno nowym, jak i starym. Oczywiście przy doborze środka smarnego należy kierować się zaleceniami producenta auta i stosować olej o odpowiedniej klasyfikacji lepkościowej i klasie jakościowej. Do aut z dużym przebiegiem możliwą alternatywą mogą być oleje półsyntetyczne.

Wracając do Formuły 1. Czy znasz Roberta Kubicę? Mieliście okazję się poznać?
Oczywiście spotkałem kilkukrotnie Roberta na padoku i mieliśmy okazję krótko porozmawiać. Niestety nie jest to takie łatwe. Kierowcy mają bardzo napięty grafik i w każdej wolnej chwili są oblegani przez dziennikarzy.

Z Pawłem Białotą, ExxonMobil rozmawiał Michał Pełczyński.

Źródło: Informacja prasowa

KOMENTARZE

15
zaSchumiony
04.11.2009 03:20
Jak ktoś studiuje elektronikę to gdzie najlepiej szukać pracy żeby dostać się do F1? :) Mamy LG na pewno i co jeszcze? Nie chodzi o sponsorów.
nadia
04.11.2009 10:33
Gratuluję panu Pawłowi, nie często ktoś z Polski trafia do tego elitarnego sportu :-)
Zureq
04.11.2009 10:11
tekst sponsorowany :)
5cuderi4
04.11.2009 09:51
Niżej macie podaną ciekawostkę dotyczącą pracy magisterskiej Pawła. ;) http://ipbm.simr.pw.edu.pl/ztk/lista_dyp.php Ładnie się dzieje. Niedawno mogliśmy świętować wyczyny Jakuba Przygońskiego, który przecież też jest studentem SiMRu, a teraz ten news. ;) Czuję się dumny, że jestem studentem tego wydziału. :)
impr
04.11.2009 12:15
@Wrzatek - na forum pewnej strony podobnej do WM mozna porozmawiac takze z inzynierem Renault.
SaucerheadTharpe
03.11.2009 10:56
Zabawnie brzmi to pytanie o syntetyk w 10-letnim aucie. Podejrzewam, że Paweł Białota nieźle się nim ubawił - generalnie nie ma zależności wprost pomiędzy wiekiem silnika, a rodzajem stosowanego oleju. Wszystko zależy od eksploatacji silnika. Ciekawostka, że przywołał właśnie olej 0W-40. W sumie to przeciętniak jest. Mobil ma w ofercie preparat o jeszcze wyższej klasie jakościowej.
Lukas
03.11.2009 10:12
Fakt, reklamowy wywiad ale co by nie było żywotność Merców jest wysoka :D
krecik705
03.11.2009 08:35
E, no... Jak dobrze dla mnie, że pojawił się taki news. Od przyszłego roku wybieram się na studia, właśnie na taki kierunek :-) Możliwe, że będę miał pracę w F1 :P . Ale jeśli chodzi o oleje... Faktycznie to ciężka robota.
Judge
03.11.2009 08:09
naleję sobie, zobaczymy ile mi żywotność serca podskoczy.
Hans_Kloss
03.11.2009 08:07
@cobra Może Anderson po prostu źle sformułował swój post? Mnie tam to po prostu śmieszyło :D
Robin Hood
03.11.2009 08:04
Tak.To fajnie,że nasi rodacy są w F1 i to w zespole mistrzowskim. Więc to i w dużej mierze sukces tego chłopaka Ma w tym sukcesie swój udział Szkoda,że takich ludzi wykształconych nie cenią do końca u nas w kraju. I cała masa świetnych ludzi wyjechała lub wyjedzie.
cobra
03.11.2009 07:58
"Wywiad taki sobie, dużo z tego brzmi jak reklama" >> Źródło: Informacja prasowa Myślenie nie boli ;)
Hans_Kloss
03.11.2009 07:48
Dokładnie ;) "Dlatego używane są syntetyczne oleje najwyższej jakości, jak Mobil 1". Zabija mnie ten Mobil 1 ;)
Wrzatek
03.11.2009 07:48
Ja też bym powtarzał te regułki, byle tylko mieć taką pracę ;D. Pamiętam, że jeszcze jakiś Polak w Toyocie pracuje.
ksAnderson
03.11.2009 07:40
Wywiad taki sobie, dużo z tego brzmi jak reklama... Miło jest wiedzieć że nasi krajanie mają szansę zabrnąć do takiej elity, ale szkoda że muszą powtarzać wyuczone regułki o wspaniałości oleju.