Testy w Andaluzji dzień 2/4: Kobayashi najszybszy

W czwartek pogoda uległa wyraźnej poprawie i tor Jerez był suchy niemal przez cały dzień
11.02.1017:15
Marek Roczniak
16525wyświetlenia

Kamui Kobayashi pokrzyżował plany kierowcy Toro Rosso - Sebastiena Buemiego, który jeszcze na około dziesięć minut przed końcem sesji wydawał się być pewny uzyskania najlepszego czasu w drugi dzień testów na torze Jerez.

Ostatnie słowo należało jednak do kierowcy Saubera, który przysłowiowym rzutem na taśmę jako jedyny uzyskał czas poniżej jednej minuty i 20 sekund - 1:19,950. Przewaga Japończyka na Buemim wyniosła zaledwie 0,076 sekundy, jednak kolejny kierowca stracił już do najszybszej dwójki ponad pół sekundy (1:20,618), a był nim Jenson Button (McLaren).

Czwartkowe testy rozpoczęły się jeszcze przy wilgotnej nawierzchni po nocnych opadach deszczu, jednak tor dość szybko wysechł i kierowcy do końca dnia mogli korzystać z opon typu slick. Kobayashi najlepszy czas dnia uzyskał tuż przed wywieszeniem czerwonej flagi, co było następstwem zatrzymania się na torze Buttona z powodu bliżej nieokreślonych problemów technicznych. Sesja nie została już wznowiona.

Przerwę w testach spowodował dzisiaj także Nico Hulkenberg, zatrzymując się na torze już w pierwszej godzinie z powodu wycieku z układu hydraulicznego. Usunięcie usterki zabrało zespołowi Williams sporo czasu i Hulkenberg przejechał w sumie najmniej okrążeń ze wszystkich kierowców, pomijając Timo Glocka (Virgin), który musiał przerwać jazdę z powodu braku części zamiennych. Mimo to Hulkenberg uzyskał czwarty czas dnia, tracąc do Buttona zaledwie 0,011 sekundy.

Piąty czas uzyskał Vitantonio Liuzzi, który przez większą część dnia plasował się w okolicy siódmej pozycji. Kierowca Force India wskoczył jednak na czwartą pozycję w okolicy godziny 15:30 z czasem 1:21,380, który pół godziny później poprawił na 1:20,754. Ostatecznie Kobayashi zrzucił co prawda Włocha na piąte miejsce, ale tak czy inaczej był to dość udany dzień dla Force India.

Na kolejnych dwóch pozycjach znaleźli się dwaj byli mistrzowie świata - Michael Schumacher (Mercedes) i Fernando Alonso (Ferrari). Obaj skupili się dzisiaj na dłuższych przejazdach - Schumacher pokonał 35 kółek bez zjazdu do boksów (z czasami 1:23,x pod koniec przejazdu), a Alonso 48 (wykręcając pod koniec 1:21,928). Hiszpan był jednocześnie najbardziej pracowitym kierowcą w czwartek, łącznie przejeżdżając 129 okrążeń.

Z uwagi na poprawę pogody zespół Renault postanowił już dzisiaj posadzić Roberta Kubicę za kierownicą bolidu R30, aby jak najlepiej wykorzystać suchy tor do prac rozwojowych, jako że na pozostałe dni testu przewidywane są dalsze opady. Witalij Pietrow ma powrócić za kierownicę jutro, a Kubica najprawdopodobniej zakończy testy w sobotę. Polak przejechał dzisiaj 103 okrążenia i uplasował się tuż za Alonso na ósmej pozycji. Minimalnie wolniejszy od Kubicy okazał się Mark Webber, zaliczając pierwszy dzień jazdy w nowym Red Bullu na suchym torze. Strata Australijczyka do najszybszego kierowcy wyniosła nieco ponad dwie sekundy.

Pogoda
Temperatura powietrza: 12-18°C
Temperatura toru: 12-26°C
Suchy tor przez niemal całe testy

Źródło: Autosport.com
P.Kierowca (Nr)Nar.SamochódOkr.CzasStrataOdstęp
1Kamui Kobayashi (-)BMW Sauber Ferrari C291031:19,950
2Sebastien Buemi (-)Toro Rosso Ferrari STR51211:20,0260,076 0,076
3Jenson Button (-)McLaren Mercedes MP4-25831:20,6180,668 0,592
4Nico Hulkenberg (-)Williams Cosworth FW32671:20,6290,679 0,011
5Vitantonio Liuzzi (-)Force India Mercedes VJM03801:20,7540,804 0,125
6Michael Schumacher (-)Mercedes GP W011241:21,0831,133 0,329
7Fernando Alonso (-)Ferrari F101291:21,4241,474 0,341
8Robert Kubica (-)Renault R301031:22,0032,053 0,579
9Mark Webber (-)Red Bull Renault RB6991:22,0432,093 0,040
10Timo Glock (-)Virgin Cosworth VR-01111:29,96410,014 7,921

KOMENTARZE

53
prz20
12.02.2010 02:21
ciekawe rozwiazanie ma force india z gornym wlotem powietrza (mozna powiedziec ze sa trzy wloty)
motorsportfan96
12.02.2010 02:13
kiedy prezentacja lotusa
Wrzatek
12.02.2010 10:37
A czemu Sauber ma być lepszy od Renault? Jak to wywnioskowaliście? Przecież to są czasy najlepszych okrążeń a nie jakiegoś dystansu. Takim tokiem myślenia (Sauber jest lepszy od Renault bo jest przed nim) to i ja mogę wywnioskować, że Toro Rosso będzie drugą siłą :P.
m3
12.02.2010 10:32
Prawda jest taka, że testy w dosyć bezpośredni sposób obrazują ogólna formę zespołów - co roku są te same dyskusje że "testy to tylko testy, ble ble". Są oczywiście wyjątki, ale od tego jaka jest forma wyjściowa zespołu zależy przebieg całego sezonu. Wszelkie poprawki cudotwórcze czy też wersje B bolidu, to pożywka dla mediów i wielu kibiców. Otóż TAK - Sauber będzie lepszy od Renówki i kto chce niech się oszukuje.
Szkot
12.02.2010 08:46
bo mało okrążeń zrobił? jakaś awaria?
artur_fan_f1
12.02.2010 08:14
Powiedzcie mi dlaczego Glock ma tak dużą stratę do reszty??
Szkot
12.02.2010 06:32
Kurde, jeśli się okaże w trakcie sezonu, że Sauber jest lepszy od Renault (co staje się coraz bardziej prawdopodobne), strzelam se w łeb z łuku... I coraz bardziej obawiam się iż faktycznie będę musiał dotrzymać słowa.
Wrzatek
11.02.2010 10:28
Wszystko jest lepsze niż dominacja McLarena i Ferrari. Życzę im tego z całego serca. ;D
kumien
11.02.2010 09:52
W poprzednim sezonie wszyscy mówili tak o BrawnGP :P Niby miał jeździć na pustym baku, aby znaleźć sponsorów. Będzie zabawnie jak Sauber powtórzy sukces Brawna.
Wrzatek
11.02.2010 09:41
Sauber na gwałt poszukuje sponsorów :D.
Qnik
11.02.2010 08:53
http://www.youtube.com/watch?v=h3n4ga35fSg Nie wiem, czy już gdzieś nie było, w każdym bądź razie ty macie awarię Virgin'a. Tak swoją drogą widać, że przednie skrzydło opadło jeszcze przed zakrętem - w momencie, kiedy wcisnął hamulec. Co do bolidu Mercedesa - to zapewne po kontakcie z Kobayashim do którego doszło dziś ;P
Maly-boy
11.02.2010 07:48
można nieźle się uśmiać czytając niektóre komentarze .... testy to nie konkurs na najszybsze okrążenie tylko służą do testowania a to jak zespoły przepracują ten okres wyjdzie w praniu na początku sezonu
benethor
11.02.2010 07:19
@up: kamera ;)
w.macko92
11.02.2010 07:16
dzięki. arti to nie żaden nowy element aero. po prostu od Merca oderwał się kawałek sekcji bocznej. widać to na tym zdj: http://www.formula1.com/wi/597x478/manual/dmk1011fe272.jpg i jeszcze ciekawi mnie to, CO TO JEST na kasku SCH: http://images.gpupdate.net/large/145433.jpg
martyna
11.02.2010 07:12
Szczegółowy plan co który zespół testował : http://www.f1ultra.pl/index.php/testyf1/118287-testy-jerez-dzien-2.html . jeśli chodzi o czasy poszczególnych okrążeń , zaden z serwisów zagranicznych nie podaje takich danych .
arahja
11.02.2010 06:39
@w.macko92 ktoś już się o to pytał i dostał odpowiedź że nigdzie. ale może się mylę.
w.macko92
11.02.2010 06:31
Pomijając wszystkie nic nie wnoszące kłótnie i użalania... Wie ktoś gdzie jest zapis wszytstkich czasów z każdego kółka każdego kierowcy? Takie coś jak info FIA po wyścigu.
GroM
11.02.2010 06:30
Ja bym nie powiedział, że Sauber jeździ po to aby przyciągać sponsorów. W tamtym roku też tutaj tak niektórzy pisali, jak Brawn GP rozpoczął testy. Testy może testami, ale wolni zawsze będą na końcu a szybsi w środku lub z przodu. Obecnie Sauber jest zawsze z przodu.
paolo
11.02.2010 06:24
Widzę, że niektórzy dalej smęcą o czasach z testów. Huunreh: Kto wygra w Bahrajnie kwalifikacje o kropelce to już mistrzem świata zostanie czy jak? Wyniki dobre jak każde inne jeśli umie się z nich dobre wnioski wyciągnąć. Kubica w pierwszym wyścigu też walczył z Vettelem. Później jest nowy początek sezonu w Europie w zeszłym roku z nowymi dyfuzorami itd. Dosłownie to można analizować wyniki ostatniego wyścigu sezonu. Wtedy wiadomo kto zostanie MŚ:) Na razie np. wiadomo, że Sauber nie doznał zapaści mimo gołego auta i głupkowatej nazwy BMW Sauber Ferrari. Czy powalczy o mistrza? Pewnie, że nie ma szans. Czy będzie zagrożony przez CFD latającego szatana, który tunelu nie widział i wiatru się boi? Jak myślisz? Ja sądzę, że jak im skrzydła nie odpadną to Cosworth się rozleci ale oczywiście testy nic nie mówią. Dowiemy się po sezonie, nie w Bahrajnie po kwalifikacjach bo tory są różne. Krótkie długie, ciepłe zimne, kręte, szybkie itd. Prędkość rozwoju różnych zespołów też jest bardzo różna. Sauber nigdy nie będzie się rozwijał jak Ferrari mimo, że ma ich w nazwie:) Pewnie, że Renault się czai ale Brawn jest pewny siebie, Ferrari spadł kamień z serca bo jest dobrze choć do sezonu daleko. Sauber za to rozpoczął testy lepiej niż w 2009 i w 2008. Czyli jest dobrze bo jest nadzieja, że od nowych nie dostaną. Nie na mistrza. Mimo, że rok temu Brawn też "szukał sponsorów". Konkludując filozoficzny wywód z podstaw logicznego myślenia, wnioski można wyciągać tylko trzeba myśleć i z umiarem je wyciągać. No i czytać, czasem między wierszami. Na dzień dzisiejszy niewielkie ale nie "nic". Testy to zawsze coś. Lepsze to niż nic ale mistrza poznamy najwcześniej w połowie sezonu, a biorąc pod uwagę, że ostatni sezon był "ustawiony" przez dyfuzory to najpewniej jak w 2008. Podczas ostatniego wyścigu, a może ostatniego okrążenie. Pierwszy qual będzie tak samo mało wart co testy (mniej niż w zeszłym roku przez paliwo) ale nie można powiedzieć, że "nic".
SkC
11.02.2010 06:23
Jak Sauber szuka sponsorów i jeździ żeby ich przyciągnąć to dlaczego Renault tak nie robi jak widzę to ma tylko reklame TOTAL i TW STEEL chyba że zamierzają tak postąpić dopiero jak już wszystko na testach zrobią
sas
11.02.2010 06:18
arti - ciekawe kryteria geniuszu, ale dziękuję , to mi schelbia. pozdrawiam
DonGemolo
11.02.2010 06:10
- Zrobiliśmy dzisiaj duży postęp - powiedział po czwartkowych testach Formuły na torze w Jerez polski kierowca zespołu Renault Robert Kubica. - Z samego rana tor był jeszcze wilgotny, więc musieliśmy poczekać, aż warunki się poprawią - podkreślił Kubica. - Udało nam się bardzo dużo zrobić, praktycznie wszystko, co zaplanowaliśmy. Kilka razy zmienialiśmy ustawienia samochodu i obserwowaliśmy jaki to ma wpływ na jego zachowanie na torze. - Wyniki okazały się obiecujące, nabyliśmy sporo wiedzy, więc dzień naprawdę był udany - dodał polski kierowca francuskiej stajni. - Wprowadziliśmy dla Roberta sporo zmian od ostatnich testów. Robert czuje się wyraźnie lepiej w samochodzie i jest z niego naprawdę zadowolony. Poprawiliśmy też balans i przyczepność. Mamy nadzieję, że w piątek uda nam się kontynuować pracę. Oczywiście o ile nie spadnie deszcz - powiedział szef inżynierów Renault Alan Permane. Cytując za onetem ;)
arahja
11.02.2010 06:06
rok temu podobnie komentowaliśmy BrawnGP co w tym roku BMW Sauber Ferrari: "mała ilość paliwa", "pewnie jadą pod publiczkę", "testy nic nam nie mówią o szybkości"... hmmm... może szybkość Saubera wynika z faktu że reklamy sponsorów dużo ważą a znaczki BMW (i Hondy) były mało aerodynamiczne :D (pozdrowienia dla prawdziwych onetowiczów, zawsze musi być jakiś wróg:p)
tomask75
11.02.2010 06:06
@arti0801 mam pytanie: oglądasz sam to co podajesz innym aby obejrzeli? Tutaj jest Twój link: http://www.formula1.com/gallery/testing/2010/484.html Przedostatnie zdjęcie wyjaśnia wszystko. Do tego informacja: nie można mieć ruchomych elementów aero w bolidach, a na Twoich zdjęciach wielkości "tego czegoś" są różne, więc.....
fernandof1
11.02.2010 05:59
na pewno tak stawka nie będzie wyglądać w bahrainie każdy jechał z inną ilością paliwa a red bull możliwe że jeździł z dużą ilością i jest duże prawdo podobienśtwo że tez reno ferka i merc też. widać Sauber szuka sponsorów
arti0801
11.02.2010 05:59
@tomas75... wszystko możliwe z innych ujęć wygląda jak jakies aero ale moze i odpadające aero:) paolo "Dziś rano doświadczyliśmy problemów z mocowaniem przedniego skrzydła, które spowodowały, że skrzydło odpadło z samochodu na początku okrążenia" - wyjaśnił dyrektor techniczny stajni Virgin, Nick Wirth. "Niestety, brakuje nam jednej lub dwóch części zapasowych, które miejmy nadzieję przybędą na tor dziś wieczorem, więc nie możemy testować w pozostałej części dnia."
cobra
11.02.2010 05:54
Sauber akurat może jeździć po to żeby znaleźć się na szczycie listy i puścić oczko do potencjalnych sponsorów. ;)
kamil - fan f1
11.02.2010 05:54
Co inne testy to co inne wyniki, rzeczywiście nic one nie pokazują. Jakby chociaż było wiadomo ile mieli w baku.
paolo
11.02.2010 05:53
Tak samo z siebie skrzydło (od "wiatru") odpadło razem z mocowaniem czy Timo zwiedzał plener? Czy się mechanikom "gwint ukręcił"? Dobra już zauważyłem :) Jest osobny news.
Huunreh
11.02.2010 05:52
Te czasy z testów nic nie mówią. Nie jeżdzą po to żeby być na szczycie listy, tylko po to by testować. Jeśli ktoś myliś, że teraz Sauber jest super a np. Mercedes czy Ferrari w dołku to jest w wielkim błędzie. Pierwsze rzeczywiste porównanie bolidów nastąpi podczas kwalifikacji do GP Bahrajnu.
tomask75
11.02.2010 05:51
@arti0801 czy aby Twoje ciekawe rozwiązanie aero z Mercedesa to nie odpadajaca część? @el roberto Twoje pytanie: "No i co, Ferrari na pełnym baku?" trochę jest trudne do zrozumienia.... Tak na pełnym lub dobrze dopełnionym baku jak jest napisane powyżej w opisie dzisiejszego dnia. Wracając do Twojego pytania, to wygląda na postawione po spojrzeniu tylko na tabelę, bez czytania opisu..... Wypada zadać sobie trochę trudu i poczytać, bo często i gęsto wygląda to tak jakby cała "wiedza" opierała się o guzik warte Nasze komentarze (często głupie i strasznie płytkie). @paolo http://www.f1wm.pl/php/wiad_gen.php?id=15187
arti0801
11.02.2010 05:47
mieli jakis problem z mocowaniem przednieko skrzydła ktore odpadło a nie mieli zapasowego ktore podobno ma dotrzec wieczorem na jutrzejsze testy...
paolo
11.02.2010 05:46
Nie śledziłem tych testów. Wie ktoś co się z Virgin wyprawia? Nie chodzi o czasy tylko o ilość kilometrów. W Silverstone na krótkiej pętli przejechali więcej niż tutaj w 2 dni.
arti0801
11.02.2010 05:46
super ze sledzisz to fotum od paru lat(rozumiem ze przez to chciałeś dac do zrozumienia ze jestes GENIALNY??hmmm;)(mrugającke oczko oznacza ŻART) bo ja tez... i dlatego wypowiedz którą tak osądziłem była dla mnie"onetowa"... nie chce mi sie tracić czasu na Twoje wypowiedzi wiec powiem tylko jedno... śledz dalej forum i wnoś cos do rozmow jeli mozesz a nie tylko potrafisz krytykować:) dzieki za "dyskusje"
sas
11.02.2010 05:33
yahoo spoko jakie krzyki porządek tylko robimy :) Arti udajesz czy na prawdę nie wiesz o co chodzi? Jak wyzywasz innych od "onetowców" to licz się z krytyką. Coś Wam powiem. Śledzę to forum od paru lat. Nigdy się nie wypowiadałem bo za dużo jadu było w komentarzach. Co drugi dzień czytałem komentarze jakby prosto wyjete z onetu lub wysyłające jednego czy drugiego użytkownika na onet, sugerujac tym samym że jest on niejako niegodny tego forum. Równie popularny stał się też argument "pewnie interesujesz się f1 od Kubicy". Mimo wszystko poziom komentarzy tu był jednak dużo wyższy niż na onecie i pewnie dlatego mnie tak to denerwowało że paru krzykaczy psuje ogólne wrażenie. Postawnowiłem z początkiem roku, że jak przez tydzień nie przeczytam żadnego komentrza w tym stylu to się zarejestruję i zacznę pisać. Błogi przestój trwał jednak tylko niewiele ponad 2 tyg i znowu się robi breja. szkoda.... dobrze że jest opcja 'ignoruj' oraz 'zgłoś'....
zbj
11.02.2010 05:13
Ferrari testuje narazie tylko czesci mechaniczne nowy pakiet areo ma byc na nastepnych testach dopiero, mowili to juz tydzien temu,
YAHoO
11.02.2010 05:12
Panowie spokojnie, po co te krzyki? :) A BMW Sauber Ferrari faktycznie brzmi co najmniej interesująco ;)
Razor16
11.02.2010 05:11
Co by nie mówić Virgin zrobiło największy postęp ze wszystkich ekip. Poprawili się o całe 9 sekund w przeciągu jednego dnia.
arti0801
11.02.2010 05:10
sas skoro nie widzisz ;) mrugającego oczka to coz.. a wypowiedz el_roberto, 11.02.2010 17:28 No i co, Ferrari na pełnym baku ? A może jednak F10B to jest prawda i na tamtym się skupiają a tu tylko części mechaniczne testują ?.... sorki ale po dwoch testach wyciagac wniosek ze jednak buduja f10B to niby co to jest??... gdybym byl znawcą to bym nie przypuszczał a stwierdzał fakt ale widocznie czytanie ze zrozumieniem bylo w parku a nie w szkole:) mysle ze nie ma sensu na ten temat dyskutowac...POZDRAWIAM...
jan5
11.02.2010 05:07
znowu virgin szybki jak gp2
Loxley
11.02.2010 05:01
szkoda że nie "scuderia bmw sauber".
ice_man_86
11.02.2010 04:58
relacje live czytałem na autosporcie
omen10
11.02.2010 04:55
BMW Sauber Ferrari C29 jest najlepszy :D
quickmick
11.02.2010 04:50
Robert dzisiaj robił w swój standardowy sposób szybkie kółka. Na początku testów siedem razy wyjechał na "flying lap", po czym na samym końcu toru zjeżdżał do alei serwisowej... tajniaczy się chłop strasznie. Ale swoją drogą, z tego co powiedział Lopez, to na Robercie ciąży cały rozwój, bo Witja póki co to się przyzwyczaja do auta (a z tego, co piszą, to ponoć kondycyjnie jeszcze nie wytrzymuje dłuższej jazdy)...
el_roberto
11.02.2010 04:49
Najwyraźniej tak. Ale to może warto próbować sił w F1 skoro po jednym foto potrafi się stwierdzić o doskonałości/niedoskonałości sprzętu ;) I nie ma co się już kłócić, szkoda na to czasu.
sas
11.02.2010 04:47
el roberto - szkoda nerwów, kliknij zakaz wjazdu po prawej i po kłopocie :). Jak przeczytałem pierwszy wpis to od razu sobie pomyślałem o onecie :) Pan Arti ma widocznie sporo doświadczenie w wypiekaniu kompozytów że wie iż ten dyfzor zrobiono na szybko.
el_roberto
11.02.2010 04:47
Czasem można sobie po prostu posnuć pewne przypuszczenia, ale niestety u nas to się z reguły kojarzy z onetem itd. trudno...
sas
11.02.2010 04:44
nie chcę palcem wytykać ale do onetu pasują najbardziej wypowiedzi tego kto najgłośniej krzyczy.
el_roberto
11.02.2010 04:44
dzięki ICE MAN 88. Jak widać są tu jeszcze normalni ludzie, a nie tacy ja ARTI0801, który myśli, że pozjadał wszystkie rozumy, znalazł się wielki znawca F1. I dla Twojej wiadomości, nie korzystam z portali typu onet, interia czy wp. A miło się dowiedzieć, że ulubiony zawodnik testował określone sprawy. Dzięki jeszcze raz ICE MAN 88
ice_man_86
11.02.2010 04:38
@el roberto Alonso z tego co widziałem na relacji live głównie długie stinty robił i sprawdzał zachowanie opon pod obciążonym bolidem
arti0801
11.02.2010 04:34
o bosh... kolejny onetowiec... to tylko testy jesli widzisz...czasem testuje sie częsci mechaniczne czasem aerodynamiczne...moze i z pełnym bakiem a moze i z pustym... ale Ty pewnie wiesz najlepiej co i jak:D gdybyś potrafił czytac to bys wiedział ze ferrari planuje nowe testy aero w nastepnych testach...(ogłoś Saubera juz mistrzem 2010);D
el_roberto
11.02.2010 04:28
No i co, Ferrari na pełnym baku ? A może jednak F10B to jest prawda i na tamtym się skupiają a tu tylko części mechaniczne testują ?
radish
11.02.2010 04:21
czyli wiemy, że nic nie wiemy, bardzo ciekawe zestawienie wyników-różniące się od poprzedniej sesji testowej, a do sezonu o kolejny dzień bliżej, brawo Kamui!