Red Bull nadal oskarżany o zbyt elastyczne skrzydła

Samochód przeszedł pomyślnie jednak wszystkie testy FIA na elastyczność
11.10.1019:18
Marek Roczniak
4034wyświetlenia

W ostatni weekend na torze Suzuka znowu pojawiły się sugestie, że przednie skrzydło w bolidach Red Bull Racing zbliża się za bardzo do ziemi podczas jazdy.

Nie tak dawno kluczowe osoby z McLarena jednogłośnie twierdziły, że zaostrzone testy na elastyczność, jakie FIA wprowadziła w końcówce europejskiej części sezonu, zmusiły Red Bulla do wprowadzenia zmian konstrukcyjnych, który miał pozbawić bolid RB6 części przewagi.

Tymczasem w Japonii Sebastian Vettel i Mark Webber powrócili do dyktowania tempa przez cały weekend i od razu pojawiły się fotografie oraz filmy ukazujące końcówki przedniego skrzydła w bolidzie Red Bulla niemal dotykające ziemi. Samochód przeszedł jednak pomyślnie wszystkie testy FIA na elastyczność, tak jak we wszystkich dotychczasowych wyścigach.

Reporter gazety Bild am Sonntag udał się nawet do garażu testowego FIA, aby przyjrzeć się inspekcji RB6 przeprowadzanej przez delegata technicznego Joe Bauera. Samochód został uniesiony w powietrze i przednie skrzydło poddane zostało naciskowi stu kilogramów. Wychylenie mieściło się w granicach tolerancji, ale cynicy twierdzą, że większe wychylenie następuje tylko przy dużych prędkościach. Bauer powiedział: Żeby to sprawdzić, musielibyśmy wybudować tunel aerodynamiczny na każdym torze!

RB6 przeszedł także pomyślnie test na odkształcalność przedniej części podłogi przy nacisku 300 kilogramów.

Źródło: Motorsport.com

KOMENTARZE

15
NEO86
13.10.2010 09:10
Pewnie Red Bull to wymyślił i z tego korzysta a McLaren jest zły że on nie może zaadoptować tego rozwiązania w swoim bolidzie i od razu poleciał na skargę. To już się robi śmieszne. @zgf1 W sumie moim zdaniem FIA powinna wprowadzic: Jednakowe przednie skrzydlo i tylne dla wszystkich teamow. Ograniczyc jeszcze bardziej aerodynamike – do minimum, wywalic wszystkie dyfuzory podwojne, jakies skrzydelka i inne duperele. Tak i co jeszcze. Gdyby wszystko byłoby takie jednakowe to wyścigi byłyby bardzo nudne. Jestem za tym aby do F1 wróciły stare dobre czasy i zaczął się wyścig zbrojeń
Vagabond
12.10.2010 05:05
Jednakowa podłoga, jednakowe skrzydła, jednakowy silnik, pewnie jeszcze jednakowy dyfuzor co? To może od razu jednakowe nadwozia, a rywalizacja zespołów będzie polegała na wymyśleniu jak szybciej dokręcać koła? Ja to najchętniej bym widział całkowite uwolnienie inżynierów, tyle, że to pewnie by się skończyło upadkiem F1 w ciągu paru sezonów.
genek
12.10.2010 12:43
@up: wiem do czego zmierzasz, ale nie zgodzę się. Nie tędy droga, bo stworzyłbyś drugą "GP2". Ale marzenia mam takie same :)
zgf1
12.10.2010 10:14
A mnie sie marzy, aby przewaga RedBulli zniknela. Chcialbym aby w nastepnym sezonie na rowni ze soba walczylo kilka teamow Ferrari, McLaren, Renault, Mercedes i RedBull, aby kazdy z zawodnikow tam jezdzacych mogl powalczyc o zwycieztwo w kazdym wyscigu. Byloby pieknie, zupelnie nie pasuje mi sytuacja jak obecnie, ze jeden team ma ultra szybkie auto, a inne aby wygrac musza czekac na blad czy jakies inne okolicznosci... Jak sadzicie dozyjemy takiego sezonu? W sumie moim zdaniem FIA powinna wprowadzic: Jednakowe przednie skrzydlo i tylne dla wszystkich teamow. Ograniczyc jeszcze bardziej aerodynamike - do minimum, wywalic wszystkie dyfuzory podwojne, jakies skrzydelka i inne duperele.
tommy_ray
11.10.2010 09:41
No niestety nie, ale muszę powiedzieć, że te tajemnice dodają dreszczyku emocji. Dyfuzor w 2009, teraz f-duct, i dmuchany dyfuzor, a z tym ich skrzydłem to nikt w końcu chyba nie wie jak jest...Zobaczymy w przyszłym roku co będzie, Newey już obiecuje jakieś nowinki :) Szczerze mówiąc, to jestem rozczarowany Brawnem, nic ciekawego w tym roku nie pokazał...Szacunek ponownie do RBR za znaczną poprawę niezawodności, a jeśli chodzi o to samo co się dzieje z McLarenem? Skrzynia biegów DWUKROTNIE w ciągu jednego weekendu!? pozdrawiam
maiesky
11.10.2010 08:50
Cześć tommy_ray. Lepiej nie mogłeś trafić- zgadzam się z tobą, f1wm jest najbardziej ogarniętym portalem dzięki zaangażowniu i pasji redaktorów. Oprócz tego miejsca mądrych ludzi na forum jeszcze można spotkać na ultrze- pozdrowienia dla nich- lubię tam też wpaść. A co do RBR- wszyscy w f1 kombinują na granicy przepisów, jedni mniej, drudzy bardzie zbliżają się do wytyczonej przepisami lini, a jak konkurencja nie umie skopiować to próbuje podważyć uczciwość przeciwnika. Szacunek dla Neweya, absolutnej kuźni innowacji. Z dyfuzorem w 2009 było to samo, a teraz wszyscy z tym jeżdżą. Szkoda tylko, że kibice nie mogą poznać szczegółów tego technologicznego wyścigu, części świata f1 :(
Kamikadze2000
11.10.2010 06:49
Hehe, dojdzie do tego, że sami sobie zaszkodzą, hehe... ;)) Mark Webber Po Tytuł!!! Red Bull Racing Po Tytuł!!! :))))))))))))))
tommy_ray
11.10.2010 06:26
Witam wszystkich, jestem już na forum od pewnego czasu, ale to dopiero mój pierwszy post. Definitywnie najlepsze polskie forum o f1! Co do RBR to niech już dadzą im wszyscy spokój, są tak innowacyjni, że chyba tylko oprócz F-duct, wszyscy chcą i próbują kopiować ich rozwiązania. A ile jest jeszcze tajemnic w tym bolidzie, o których nikt nie ma pojęcia?
Arczyn
11.10.2010 06:00
Za chwilę media zarzucą, że Red Bull w swoich bolidach stosuje inna fizykę - normalnie jak w grze online. Na szczęście nie ma w tym newsie wypowiedzi nikogo z konkurencyjnych teamów, tylko interpretacje prasy.
Hellsbells
11.10.2010 05:55
McLaren nie jest w stanie dostosować tego rozwiązania do swojego bolidu, dlatego robią taki szum o to. Napewno wiedzą, jak to działa, jednak coś musi ich powstrzymywać od pełnego użycia owego pomysłu Neweya.
Aeromis
11.10.2010 05:49
@vivon 1. tak lecz w F1 nie jest to przecież nic nadzwyczajnego, ile to już "wałków" przeszło... 2. A kto powiedział, że jest adekwatne? Po prostu wyciszenie reporterów/kibiców z tym 100kg i nic więcej. Przednie skrzydło jak latało, tak lata.
vivon
11.10.2010 05:43
1. uwazacie ze rbr lamie przepisy tylko sprytnie to maskuje? nie ironizuje- po prostu pytam 2. a jaka jest roznica pomiedzy testem przy duzych predkosciach a testem z adekwatnym obciazeniem?
IceMan11
11.10.2010 05:41
No nie wie i dlatego oskarża RBR co według mnie robi się już śmieszne. Ile mają zamiar ich oskarżać? Dojdzie do tego, że nacisk będzie wynosił 1000kg ;P
Maly-boy
11.10.2010 05:28
raczej Mcl nie wie jak to zrobić żeby nie złamać przepisów/nie może tego zastosować w swoim bolidzie ,a nie nie mają jaj
testauto
11.10.2010 05:26
Zamiast "kablować" do FIA to konkurencja powinna wykorzystać ten sam patent, ale chyba nie mają na tyle jaj.