Whitmarsh: Innowacyjność będzie kluczowa w 2011 roku

"Szczęśliwie mamy nieco inne podejście, mamy kilka dość innowacyjnych pomysłów"
18.11.1014:55
Łukasz Godula
2494wyświetlenia

Szef McLarena - Martin Whitmarsh twierdzi, że jego zespół ma już kilka „innowacyjnych” rozwiązań na 2011 rok i ma nadzieję, że dadzą ona przewagę Lewisowi Hamiltonowi i Jensonowi Buttonowi w walce o mistrzostwo.

Zespół z Woking wprowadził jako pierwszy w tym roku kanał F i zdobył początkowo przewagę dzięki urządzeniu wygaszającemu tylne skrzydło na prostych. Jednakże później ich rywale, Red Bull i Ferrari stali się szybsi, gdy ich dmuchane dyfuzory zaczęły wydajnie pracować znacznie wcześniej, niż te McLarena.

Whitmarsh uważa, że tego typu innowacje mogą być kluczowe w 2011 roku i dodaje, że McLaren dobrze wygląda na tym polu. Mamy kilka pomysłów w rękawie. Zobaczymy - powiedział. Szczęśliwie mamy nieco inne podejście, mamy kilka dość innowacyjnych pomysłów. Jest to połączenie różnych rzeczy. Musisz mieć ogólnie dobry bolid i musisz mieć też kilka kreatywnych rozwiązań, tak jak dmuchane dyfuzory czy kanały F i na szczęście będziemy mieli kilka z nich, przez co możemy być mocni.

Red Bull ma najszybszy bolid od półtora roku i Whitmarsh uważa, że obecny mistrzowski zespół może być ponownie dużą konkurencją w przyszłym sezonie. Mają duże zasoby. Twierdzą, że są małym zespołem, jednak obroty firmy zaprzeczają takiemu stwierdzeniu - powiedział. Mają dobre zaplecze i duży budżet, dwóch mocnych kierowców i są wiodącą siłą w tym momencie. Taka jest natura F1. Za dziesięć lat jestem pewien, że Ferrari i McLaren będą dalej w stawce, ale czy Red Bull będzie? Myślę, że dobrze by było, gdyby byli. Są dobrzy dla tego sportu, wprowadzają inny wymiar i są wyzwaniem, a ten sezon był naprawdę fantastyczny.

Whitmarsh podejrzewa, że tegoroczna walka trzech ekip zostanie poszerzona do czwartego zespołu, ponieważ Mercedes odzyska grunt w sezonie 2011. Jestem pewien, że Ferrari powróci mocne w przyszłym roku, tak jak my to planujemy i Mercedes również - powiedział Whitmarsh. Nie powinniśmy skreślać Mercedesa. Jestem pewien, że są nieco rozczarowani tym sezonem, niemniej jednak będą mocno cisnęli, by powrócić do czołówki i wykonać dobrą robotę w przyszłym roku.

Źródło: autosport.com

KOMENTARZE

15
SkC
18.11.2010 04:57
Trochę to bez sensu jak każdy będzie miał ten KERS
Lolkoski
18.11.2010 04:50
Dzięki
biCampeon
18.11.2010 04:26
Wszyscy na pewno nie. Nowe zespoły zapowiedziały już, że nie myślą póki co o KERSie. Jeżeli chodzi o pozostałe ekipy, to prawdopodobnie wszyscy będą dysponowali KERSem - mniejsze ekipy będą kupować w pakiecie z silnikiem, jak chociażby Toro Rosso czy Force India.
Lolkoski
18.11.2010 04:13
A czy ktoś wie czy w 2011 wszyscy będą korzystali z KERS?
Phaedra
18.11.2010 04:07
A tu troche historii http://scarbsf1.wordpress.com/category/historic-f1/
jpslotus72
18.11.2010 04:03
Może nie tyle ważne będą regulacje na przyszły sezon i to, co w ich ramach da się zrobić a co będzie jednoznacznie zakazane, tylko to, co da się stworzyć wykorzystując LUKI w przepisach (tak jak Brawn zrobił z podwójnym dyfuzorem w 2009). Tutaj też potrzebna jest "innowacyjność"... Zawsze najlepiej jest, kiedy zaskoczy się konkurencję czymś NIEOCZEKIWANYM.
biCampeon
18.11.2010 03:30
Dmuchane dyfuzory na pewno będą, ponieważ przy pojedynczym dyfuzorze również to rozwiązanie spełnia swoje zadanie. Spaliny będą po prostu dmuchane na górną płaszczyznę dyfuzora - co prawda nie będzie to tak wydajne, jak w przypadku podwójnych dyfów, ale zysk na pewno będzie. Pat Symonds o tym mówił jakiś czas temu. Tutaj jest trochę o tym: http://scarbsf1.wordpress.com/2010/11/04/ferrari-open-fronted-blown-diffuser/ - mowa tutaj o podwójnym dyfuzorze Ferrari, ale podobnie będzie przy pojedynczym.
Lukas
18.11.2010 03:09
Marek - działa też na normalnym dyfuzorze, mówił o tym chyba ten aerodynamik z maka
Maraz
18.11.2010 02:51
Nie jestem pewny, ale dmuchany dyfuzor działa chyba tylko dzięki "podwójności" dyfuzora, bo muszą być szczeliny na doprowadzenie gazów z wydechu. Pojedynczy dyfuzor może więc wykluczać to rozwiązanie.
deeze
18.11.2010 02:41
Kanał F będzie co najwyżej pasywny, podwójne dyfuzory out oczywiście, ale dmuchanych nikt nie zakazuje, KERS może w następnym sezonie sporo namieszać i ja stawiam, że McLaren i Mercedes będą silne z tego względu również w następnym sezonie. Reszta bez zmian - Ferrari i RBR silne, Renault będzie 'best of the rest'...
Kamikadze2000
18.11.2010 02:34
Kanał F znika z F1, natomiast dyfuzory zostaną zmienione, tak, że nie będzie już odgrywał kluczowej roli (tak mi się wydaje, gdyż ma zostać podwyższony). Wraca KERS i pewnie coś nowego zostanie wymyślone! ;))
dancom
18.11.2010 02:29
czyli odpada F, a wchodzi KERS. Więcej zmian brak..? Gdzie można znaleźć regulacje na rok 2011? link?
Maly-boy
18.11.2010 02:26
kanał f nie,chyba że pasywny ,ale dyfuzor ma każdy bolid od dłuższego czasu ..
dancom
18.11.2010 02:25
Kanał F i dyfuzory zostają w przyszłym roku??
xdomino996
18.11.2010 02:11
Oby cos wynyslili i byli silni w 2011 ale tez licze na Renault