Rubryka Kuby Giermaziaka: Testy w Barcelonie
Najszybszy był Roberto Merhi, ja byłem ósmy
21.03.1100:04
6519wyświetlenia

Witam wszystkich!
Na wstępie chcę zaznaczyć, iż bardzo cieszy mnie fakt, że tak wielu z was śledzi live-timing :-)
Po pierwszych trzech oficjalnych dniach testowych postanowiłem opisać swoje wrażenia. Najważniejszą rzeczą jest to, że stawka jest dokładnie tak wyrównana, jak tego oczekiwałem. Mimo, że na liście startowej nie ma zbyt wielu kierowców, to są oni na niesamowicie wysokim poziomie, co chociażby potwierdzają wyniki testów w Walencji.
Jak z pewnością się domyślacie wyniki tamtych testów zdecydowanie były poniżej moich oczekiwań, jednak prawda jest taka, że jestem jedynym kierowcą w stawce, który nie ma za sobą pełnego sezonu w F3. Można jeszcze brać pod uwagę Melkera, jednak on zrobił w zeszłym sezonie 48(!!!) dni testowych za kierownicą swojego bolidu F3. Proszę nie traktować tego jako wymówkę, gdyż w żadnym wypadku nie zamierzam przedstawiać tego w ten sposób, jednak ja sam podchodzę do siebie bardzo krytycznie i to zespół hamuje moje "zapędy". Dzisiaj zaliczyłem dziesiąty dzień w życiu za kierownicą bolidu F3 i cały czas ma on przede mną wiele tajemnic. Nadal muszę się uczyć, uczyć i jeszcze raz uczyć. Jest to zupełnie inna jazda niż cokolwiek, czym miałem okazję się ścigać wcześniej. Samochód ma niesamowite pokłady przyczepności, co potwierdzają czasy okrążeń - 1:39,9 na dzisiejszych testach to ponad 10 sekund szybciej niż Porsche w trakcie weekendu wyścigowego.
Ta różnica wymaga oczywiście innego stylu jazdy. Przed sezonem, gdy miałem te kilka dni testowych i jeździliśmy na starym modelu opon Kumho, technika jazdy była taka sama jak w Porsche, czyli - w slangu kierowców - tzw. "Stop&Go". Chodzi o to, aby hamować jak najpóźniej, "przeczekać" środkową część zakrętu i skupić się na wyjściu. Przy nowym modelu opon dla F3ES, który został nam dostarczony 2 tygodnie temu, styl jazdy jest zupełnie inny. Oczywiście nadal chodzi o to, aby jak najpóźniej hamować, jednak można wygrać więcej poprzez szybszy "rolling speed", czyli szybszą jazdę w środku zakrętu, niż na skupieniu się na wyjściu. Myślę, że ten element będzie najtrudniejszy do przystosowania się z PMSC do F3 i na odwrót. Z tym elementem miałem także najwięcej problemów w Walencji i nad tym pracuję tutaj w Barcelonie.
Wyniki tutaj są zdecydowanie bliższe moim oczekiwaniom niż to, co się działo w Walencji. Nadal znajduję się raczej w drugiej połowie stawki, jednak różnica, która wynika z danych jest dużo mniejsza i powinna być łatwiejsza do odrobienia. Wygląda na to, że coraz lepiej radze sobie z bolidem i coraz bardziej go rozumiem, jednak nadal potrzebuje na to sporo czasu i wymaga to ode mnie wiele wysiłku.
Kolejny problem, z którym zmagają się wszyscy kierowcy, to nowa opona Kumho. Poprzednia opona była, potocznie mówiąc, jak z drewna. Wytrzymywała ponad 150km i różnica w czasach nie była dramatyczna. Ta opona w Barcelonie wytrzymuje 60-70km i jest to zdecydowanie zbyt mało, aby przetrwać wyścig.
Warto zaznaczyć, że każdy z kierowców ma trochę inny plan na oba dni testów. Mamy 5 kompletów nowych opon do wykorzystania w ciągu dwóch dni i wiemy, że niektóre zespoły wykorzystały dzisiaj 3 komplety przy naszych dwóch, a jutro sytuacja się oczywiście odwróci.
Jutro mamy w planie także race simulation, czyli około 25 okrążeń bez przerwy. Mamy nadzieję zobaczyć jak zachowuje się opona przy tych warunkach i dowiedzieć się jeszcze więcej. Nie ukrywam, że będzie to także wyzwanie dla mnie, bo bolid F3 jest bardzo wymagający fizycznie i prawdę mówiąc łatwiej jest zrobić półtorej godziny stintu w Porsche, niż 20 okrążeń bez przerwy F3. Myślę jednak, że przygotowanie fizyczne, które miałem w zimie nie poszło na marne i dam radę.
Trzymajcie kciuki za jutrzejsze wyniki!
Pozdrawiam,
Kuba
Wyniki niedzielnych testów w Barcelonie | |||||
Kierowca | Nar. | Zespół | Bolid-silnik | Czas okr. | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Roberto Merhi | ![]() | Prema | Dallara-Mercedes | 1:38.661 |
1 | Nigel Melker | ![]() | Mucke | Dallara-Mercedes | 1:39.057 |
1 | Marco Wittmann | ![]() | Signature | Dallara-Volkswagen | 1:39.245 |
1 | Kimiya Sato | ![]() | Motopark | Dallara-Volkswagen | 1:39.420 |
1 | Daniel Juncadella | ![]() | Prema | Dallara-Mercedes | 1:39.535 |
1 | Felix Rosenqvist | ![]() | Mucke | Dallara-Mercedes | 1:39.687 |
1 | Jimmy Eriksson | ![]() | Motopark | Dallara-Volkswagen | 1:39.829 |
1 | Kuba Giermaziak | ![]() | Star | Dallara-Volkswagen | 1:39.886 |
1 | Gianmarco Raimondo | ![]() | Motopark | Dallara-Volkswagen | 1:39.966 |
1 | Carlos Munoz | ![]() | Signature | Dallara-Volkswagen | 1:40.446 |
1 | Laurens Vanthoor | ![]() | Signature | Dallara-Volkswagen | 1:40.516 |
1 | Daniel Abt | ![]() | Signature | Dallara-Volkswagen | 1:40.936 |
KOMENTARZE