GP Europy: trening 2 - Alonso najszybszy

Wyniki i opis ostatniej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze w Walencji.
24.06.1115:53
Nataniel Piórkowski
8549wyświetlenia

Fernando Alonso z zespołu Ferrari okazał się najszybszy w drugiej sesji treningowej przed Grand Prix Europy. Czołową trójkę uzupełnili Lewis Hamilton oraz Sebastian Vettel.

Druga sesja treningowa rozpoczęła się w sprzyjających warunkach pogodowych. Mechanicy zespołu Force India nie mieli jednak czasu na podziwianie uroków toru, gdyż byli zajęci naprawą bolidu rozbitego przed południem przez Nico Hulkenberga.

Na torze od samego początku pojawił się Jarno Trulli, co mogło oznaczać, że Team Lotus uporał się z problemami związanymi ze skrzynią biegów. Pierwszy okrążenie pomiarowe ukończył d'Ambrosio: 1:47,234, jednak wynik ten szybko został poprawiony o prawie trzy sekundy przez Pereza. Podczas gdy kierowcy ze środka stawki rywalizowali o poprawę osiągów, czołówka ciągle pozostawała w garażach.

Po siedmiu minutach na czele tabeli znajdował się już Heidfeld, który minimalnie wyprzedzał Massę i Pietrowa. Na kolejnym kółku Brazylijczyk ustanowił rekordy w dwóch ostatnich sektorach i powrócił na pierwszą pozycję. Pomimo problemów na wyjściu z zakrętu nr 15, Fernando Alonso zdołał wskoczyć na czoło tabeli, wyprzedzając swego zespołowego kolegę o blisko 0,4 sek.

Po 15 minutach nawiązała się korespondencyjna walka pomiędzy kierowcami Ferrari a Sebastianem Vettelem, którzy okrążenie po okrążeniu przebijali się czasami pojedynczych sektorów, jednak każdy minimalny błąd skreślał szanse poprawy najlepszego czasu okrążenia. Niedługo później do walki tej wmieszał się Webber, a cała czwórka zamykała się w 0,6 sek.

Daleko w tyle pozostawali kierowcy Mercedesa. Rosberg okupował 22 miejsce. Nieco lepiej radził sobie Schumacher, który znajdował się 7 pozycji wyżej. Sebastian Vettel nie kazał długo czekać na dowód dobrej formy i jako pierwszy zszedł poniżej bariery 1:40, zawieszając poprzeczkę na poziomie 1:39.790. Pomimo przejazdów serii towarzyszących, stan nawierzchni toru nie uległ znacznej poprawie, a każdy wyjazd z optymalnej linii przejazdu wzbijał w powietrze kurz zalegający na asfalcie.

Ciągle nieco w cieniu pozostawali kierowcy McLarena. Hamilton zajmował 6 a Button 9 miejsce. Jako pierwszy na miękkiej mieszance pojawił się Pastor Maldonado, co poskutkowało szybkim i łatwym awansem do pierwszej piątki. Podobnie jak o poranku częstym widokiem były obrazki blokowania kół przez kierowców, a przy używanych już w tym czasie miękkich oponach komplikowało to nieco programy zaplanowane przez zespoły.

Na półmetku sesji ciągle na torze nie pojawili się di Resta oraz Alguersuari, których samochody poddawane były naprawom w garażach. W przypadku Toro Rosso mechanicy wciąż nie wiedzieli, gdzie jest przyczyna problemów, a gorączkowe dyskusje z inżynierem Ferrari wskazywały na coś związanego z układem napędowym.

W czołówce nie doszło do zmian. Na dwóch pierwszych miejscach dwójka kierowców Red Bulla - Vettel przed Webberem, a tuż za nimi duet Ferrari. Czwarty Massa tracił do Niemca równe 0,250 sek. Alonso mógł w pewnym momencie poprawić czas, ale w ostatnim zakręcie natknął się na zjeżdżający do pit lane bolid HRT.

Na 40 minut przed końcem, Nick Heidfeld zdołał wskoczyć na pierwszą pozycję, jednak zawdzięczał to głównie miękkiej mieszance, którą mechanicy założyli do jego R31. Zaledwie trzy minuty później Rosberg minimalnie poprawił jego czas i awansował na pierwszą lokatę. Drugi z kierowców Mercedesa - Michael Schumacher pozostawał w tym czasie w garażu, zajmując 18 miejsce.

Niedużo czasu minęło, aby Red Bull odpowiedział na starania konkurencji. Najpierw Webber, a chwilę później również Vettel zdołali wyśrubować czas okrążenia do 1:38,265. Przewaga bolidów spod znaku walczących byków nad trzecim Rosbergiem wynosiła już 0,7 sek. Gdy dwójka kierowców spod znaku walczących byków zjechała do garażów, ich czasy poprawili minimalnie Hamilton, a chwilę później również Alonso, przełamując dodatkowo barierę 1:38.

Na 20 minut przed wywieszeniem flagi w biało-czarną szachownicę, kierowcy realizowali już tradycyjnie programy z dużym obciążeniem bolidu. Monotonię zakłócił już tylko awans Schumachera na czwartą lokatę - prócz tego ostatnie minuty pozwalały już tylko ochłonąć po zaciętej rywalizacji z pierwszej części sesji. Na 10 minut przed końcem di Resta zdołał wyjechać na tor, jednak ze względu na długi czas poświęcony naprawie jego samochodu, Szkot mógł zapomnieć o ustanowieniu konkurencyjnego rezultatu.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 34°C
Temperatura powietrza: 27°C
Prędkość wiatru: 1,5 m/s
Wilgotność powietrza: 57%
Sucho

REZULTATY TRENINGU 2

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Fernando Alonso (5)Ferrari 150° Italia1:37,96835
2Lewis Hamilton (3)McLaren MP4-261:38,1950,2270,22726
3Sebastian Vettel (1)Red Bull RB71:38,2650,2970,07031
4Michael Schumacher (7)Mercedes GP W021:38,3150,3470,05030
5Felipe Massa (6)Ferrari 150° Italia1:38,4430,4750,12832
6Jenson Button (4)McLaren MP4-261:38,4830,5150,04030
7Mark Webber (2)Red Bull RB71:38,5310,5630,04826
8Nico Rosberg (8)Mercedes GP W021:38,9811,0130,45033
9Nick Heidfeld (9)Renault R311:39,0401,0720,05935
10Witalij Pietrow (10)Renault R311:39,5861,6180,54627
11Adrian Sutil (14)Force India VJM041:39,6261,6580,04031
12Rubens Barrichello (11)Williams FW331:40,0202,0520,39434
13Pastor Maldonado (12)Williams FW331:40,3012,3330,28134
14Paul di Resta (15)Force India VJM041:40,3632,3950,0627
15Sebastien Buemi (18)Toro Rosso STR61:40,4542,4860,09132
16Sergio Perez (17)Sauber C301:40,5312,5630,07737
17Kamui Kobayashi (16)Sauber C301:42,0834,1151,55234
18Heikki Kovalainen (20)Lotus T1281:42,1564,1880,07339
19Jarno Trulli (21)Lotus T1281:42,2394,2710,08325
20Timo Glock (24)Virgin MVR-021:42,2734,3050,03421
21Jerome d'Ambrosio (25)Virgin MVR-021:42,8094,8410,53636
22Vitantonio Liuzzi (23)HRT F1111:44,4606,4921,65129
23Narain Karthikeyan (22)HRT F1111:46,9068,9382,44616
24Jaime Alguersuari (19)Toro Rosso STR6---0
107% najlepszego czasu: 1:44,825

KOMENTARZE

12
topor999
25.06.2011 08:14
[quote="monako"]Jak myślicie, ile Schumacher płaci Rosbergowi za to żeby był wolniejszy :)?[/quote] Nic nie płaci. Wystarczy, że porozmawia z Brawnem na temat Rosberga a szef już wiec co robić.
monako
24.06.2011 09:58
Jak myślicie, ile Schumacher płaci Rosbergowi za to żeby był wolniejszy :)?
MairJ23
24.06.2011 09:55
wszystko to dzieki zasadzie parc ferme - nie ma zmian bolidow od poczatku kwalifikacji do konca weekendu wyscigowego ! - nie wiem czemu ktos to przeoczyl :)
IceMan11
24.06.2011 07:07
@BlindWolf - jakie nowe? Mapowanie przynajmniej w tym wyscigu będzie takie samo jak zawsze. W kwalifikacjach się zmieni, ponieważ wcześniej na Q ustawiali bardziej agresywnie, a na sam wyścig już inaczej aby silnik wytrzymał. Teraz będzie trzeba mieć takie samo mapowanie w wyścigu jak podczas kwalifikacji, więc ustawia tak jak na wyścig. Pozdro :) Prawdopododobnie będzie mniejszy docisk podczas Q i w tym upatrują wszyscy porażki RBR :)
MairJ23
24.06.2011 06:40
Mysle ze Mapowanie nie bedzie mialo wiekszego wplywu na silniki. Ale to tylko moja opinia, ktorej chyba niczym nie bede potrafil wesprzec :)
BlindWolf
24.06.2011 06:15
Teraz tylko małe pytanie : Jak nowe mapowanie wpłynie na silniki - czy wytrzymają cały wyścig ?
IceMan11
24.06.2011 05:57
@MairJ23 - dobrze by było, ale nie sądzę aby Michael czy też Nico byli szybsi od Mark'a i Jenson'a w kwalifikacjach. Poza tym MSC w końcu mógłby zacząć rywalizować z ROS i wygrywać z nim przy normalnych warunkach. Pozdro :)
MairJ23
24.06.2011 03:09
Go Mercedes :) - moze i oni by sie dolaczyli do walki o podium wkrotce ! obojetnie ktory kierowca - byle zeby bylo urozmaicenie.
THC-303
24.06.2011 02:33
Ależ miłe zakończenie kwalifikacji w GP2 - pierwszy rząd dla Addaxu :D A trening jak trening, Vettel i Webber powrócili na swoje miejsca...
IceMan11
24.06.2011 02:32
RBR króluje w 3-cim sektorze. Tak jak powiedział jednooki; RBR zwłaszcza Seba nie ukończył swojego najszybszego okrążenia. Poza tym Alonso cisnął niesamowcie podczas gdy Seba i Mark jechali jakoś spokojnie. Oczywiscie w porównaniu z szalejącym Ferdkiem. Na razie RBR zwłaszcza Vettel wydaje się być pewniakiem do PP. Nie zapominajmy, że to treningi oraz, że każdy zespół dmuchał nie mniej niż RBR podczas kwalifikacji :)
jednooki_cyklop
24.06.2011 02:06
Alonso miałby lepszy czas, ale i Red Bulle nie dokończyły swoich najszybszych kółek, tylko zjechali do boksów.
adnowseb
24.06.2011 02:00
Zastanawiam się czy przepisy nie zrobią ''swoje''.(podcinanie skrzydeł znienawidzonego prze zemnie teamu nie jest w porządku) Alonso miałby znacznie lepszy czas ,gdyby nie zblokował kół przed ostatnim zakrętem. Mimo ,że to tylko trening jestem bardzo zadowolony z wyników. (z optymizmem w sercu czekam na dobre kwalifikacje Ferrari i McLarena.)