GP Wielkiej Brytanii: trening 1 - Webber najszybszy

Wyniki i opis pierwszej z dwóch piątkowych sesji treningowych na torze Silverstone
08.07.1112:02
Nataniel Piórkowski
9121wyświetlenia

Mark Webber uzyskał najlepszy czas okrążenia podczas pierwszej sesji treningowej przed Grand Prix Wielkiej Brytanii na torze Silverstone. Za Australijczykiem na kolejnych pozycjach uplasowali się Michael Schumacher oraz Rubens Barrichello.

Prognozy pogody zapowiadały opady deszczu i tak rzeczywiście się stało. Sesja rozpoczęła się na mokrym torze. Wśród kierowców nie panowała jednak jednomyślność w doborze ogumienia - w użyciu były zarówno opony przejściowe, jak i deszczowe. Po 17 minutach, jako pierwszy czas okrążenia ustanowił Jerome d'Ambrosio - 2:03,001.

Chwilę po nim na tor wyjechali także inni kierowcy, ale nie ukończyli oni swych okrążeń pomiarowych, zjeżdżając do garaży. Chwilę później Nico Rosberg osiągnął rezultat 1:51,590, korzystając z ogumienia przejściowego. Przez jakiś czas na torze powiewała żółta flaga po tym, jak Fernando Alonso stracił panowanie nad swoim Ferrari na wyjściu z zakrętu Stowe. Hiszpan mógł jednak kontynuować jazdę.

Po pół godziny trwania sesji wzmógł się ruch na torze, a w powszechnym użytku były już opony na przesychający tor. Mark Webber nie piastował zbyt długo liderowania w tabeli z czasami, gdyż jego rezultat szybko przebił Jenson Button, który jako pierwszy zszedł poniżej minuty i pięćdziesięciu sekund. Po 35 minutach nawiązała się wręcz korespondencyjna walka między dwoma kierowcami McLarena, którzy zmieniali się na dwóch pierwszych pozycjach. Zakończył ją jednak Sebastian Vettel. Kierowca Red Bulla już po swoim pierwszym pomiarowym kółku wskoczył na drugą pozycję. Czwarte miejsce zajmował Webber.

Po 40 minutach inżynier Jarno Trullego przekazał swojemu kierowcy prognozy pogody, które zakładały powrót opadów deszczu za około 10-15 minut. Kierowcy mieli jednak nawet teraz problemy z utrzymaniem się na torze. Częstymi obrazkami były wyjazdy na pobocza. Tymczasem najszybszy czas okrążenia ustanowił Sebastian Vettel, bijąc rezultat Buttona o blisko 0,4 sek. Jakiś czas później na pozycji lidera zastąpił go jego rodak - Michael Schumacher.

W połowie sesji czasów okrążeń nie miało jeszcze zaliczonych czterech kierowców: Buemi, Glock, Maldonado oraz Pietrow. Czołówka prezentowała się następująco: Schumacher z czasem 1:48,278, drugi Vettel ze stratą nieco ponad 0,5 sek, a trzeci Massa z okrążeniem wolniejszym od kierowcy Mercedesa o blisko sekundę. Lewis Hamilton zdecydował się na wyjazd na oponach przeznaczonych na suchą nawierzchnię, aby przeprowadzić testy aerodynamiczne - mimo wolnej prędkości z trudem utrzymywał się na torze. Tymczasem Mark Webber musiał radzić sobie z niedokładnie przymocowaną częścią kokpitu zabezpieczającą głowę kierowcy.

W dolnej części tabeli tradycyjnie trwała wyrównana walka między zespołami HRT oraz Virgin Racing. W jednym z bolidów T128 zasiadł na czas pierwszego treningu Karun Chandhok, zastępując Heikkiego Kovalainena - na pół godziny przed wywieszeniem flagi w biało-czarną szachownicę Hindus zajmował 20 miejsce. Drugi z kierowców Team Lotus - Jarno Trulli okupował 16 pozycję, wyprzedzając piątkowego testera Force India - Hulkenberga w oraz dwóch reprezentantów Lotus Renault GP - Heidfelda i Pietrowa.

Po chwili najlepszy czas okrążenia ustanowił Fernando Alonso i nie wydawało się, że ktoś zdoła poprawić ten rezultat, gdyż nad tor powróciły wówczas opady deszczu. Przewaga Hiszpana nad drugim Webberem wynosiła 0,24 sek. W miarę upływu czasu coraz mniej kierowców decydowało się na dalszą jazdę na torze, wybierając zjazd do zespołowych garaży. Warunki ulegały systematycznemu pogarszaniu i nie było mowy o poprawianiu czasów. Zespoły skupiły się więc na testowaniu opon przejściowych w optymalnych warunkach.

Mimo wszystko słabą formę zaprezentował zespół Lotus Renault GP. Prócz słabych czasów optymizmem nie napawała również liczba przejechanych okrążeń. Heidfeld miał na swoim koncie 12 okrążeń, a Pietrow zaledwie 9. Tymczasem na dobrym, dziewiątym miejscu znajdował się kierowca zespołu Force India - Paul di Resta.

Na 16 minut przed końcem sesji swój bolid rozbił Kamui Kobayashi. Japończyk stracił panowanie nad swoim Sauberem wyjeżdżając na pasmo sztucznej trawy po wjeździe na prostą startową i uderzył w barierę z opon, a w rezultacie prawa strona oraz tył bolidu uległy dużym zniszczeniom. Japończyk miał dużo szczęścia, że jego auto pozostało na kołach po podbiciu na dużej nierówności na trawie. Żółta flaga zniknęła po siedmiu minutach i kierowcy mogli ponowni wrócić do realizacji swoich programów, tym bardziej, że warunki pogodowe uległy poprawie i opady deszczu całkowicie zanikły. Dowodem tego był Mark Webber, który pobił rezultat Alonso o 0,6 sek.

W końcówce sesji na torze pojawili się niemal komplet kierowców - w garażach pozostawali tylko Alonso, Vettel oraz Trulli. Tymczasem Mark Webber ciągle podążał po torze w piorunującym tempie, pobijając po raz kolejny swój czas okrążenia. Nad tor zaczęło nawet nieśmiało wyglądać słońce. W międzyczasie Rosbergowi udało się przeskoczyć przed drugiego Alonso, jednakże strata do Webbera wynosiła w jego przypadku blisko sekundę.

Niedługo później Australijczyk po raz kolejny powiększył swoją przewagę, ustanawiając czas na poziomie 1:46,603. Niespodziewanie na trzecią pozycję wskoczył Barrichello, a na czwartą Perez. Pierwszą piątkę uzupełnił Felipe Massa. Australijczyk nie zdołał powrócić do garażu i zatrzymał swój bolid w okolicach dawnej alei serwisowej, ale wyglądało to na zamierzoną próbę jazdy do ostatniej kropli paliwa w baku, aby sprawdzić zużycie paliwa przy nowych zasadach dotyczących dyfuzorów.

Pogoda na koniec sesji
Temperatura toru: 15°C
Temperatura powietrza: 15°C
Prędkość wiatru: 5,0 m/s
Wilgotność powietrza: 87%
Mokro

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Mark Webber (2)Red Bull RB71:46,60319
2Michael Schumacher (7)Mercedes GP W021:47,2630,6600,66020
3Rubens Barrichello (11)Williams FW331:47,3470,7440,08423
4Sergio Perez (17)Sauber C301:47,4220,8190,07522
5Felipe Massa (6)Ferrari 150° Italia1:47,5620,9590,14013
6Nico Rosberg (8)Mercedes GP W021:47,7581,1550,19623
7Fernando Alonso (5)Ferrari 150° Italia1:48,1611,5580,40316
8Lewis Hamilton (3)McLaren MP4-261:48,5491,9460,38821
9Nico Hulkenberg (14)Force India VJM041:48,5981,9950,04919
10Jaime Alguersuari (19)Toro Rosso STR61:48,6782,0750,08022
11Paul di Resta (15)Force India VJM041:48,7302,1270,05218
12Sebastien Buemi (18)Toro Rosso STR61:48,7782,1750,04818
13Sebastian Vettel (1)Red Bull RB71:48,7942,1910,01621
14Pastor Maldonado (12)Williams FW331:48,8092,2060,01517
15Jenson Button (4)McLaren MP4-261:48,8412,2380,03223
16Nick Heidfeld (9)Renault R311:48,9412,3380,10020
17Witalij Pietrow (10)Renault R311:49,6033,0000,66215
18Kamui Kobayashi (16)Sauber C301:50,1333,5300,53017
19Jarno Trulli (21)Lotus T1281:50,2223,6190,08914
20Karun Chandhok (20)Lotus T1281:51,1194,5160,89717
21Timo Glock (24)Virgin MVR-021:52,4705,8671,35117
22Vitantonio Liuzzi (23)HRT F1111:53,1436,5400,67320
23Jerome d'Ambrosio (25)Virgin MVR-021:53,4696,8660,32626
24Daniel Ricciardo (22)HRT F1111:54,3347,7310,86524
107% najlepszego czasu: 1:54,065

KOMENTARZE

18
1231
08.07.2011 12:37
hehe, na youtube widziałem co wyprawiał Buemi na Vale w FP1
adnowseb
08.07.2011 12:32
30 minut straconych. nie zanosi się na poprawę pogody więc jeszcze mniej czasu zostanie na przygotowanie bolidów do wyścigu.
THC-303
08.07.2011 12:17
Ach, no jak tak to rozumiem :)
Huckleberry
08.07.2011 12:17
THC - to do mnie? Wysnułem ten wniosek bo jest równie prawdopodobny jak inne wnioski przed moim ;)
THC-303
08.07.2011 12:12
A po czym wnosisz? Po wyniku treningu?
Huckleberry
08.07.2011 12:00
Czyli potwierdza się, że Vettelowi wcześniej dmuchali dyfuzor a Webberowi nie. ;)
paymey852
08.07.2011 11:53
@noofaq - wygląda na to, że nie oszczędzą :)
Kamikadze2000
08.07.2011 11:45
Dośc, że to pierwszy trening, to jeszcze w warunkach niesprzyjących. Osobiście nie wyciągam wniosków i polecam innym to samo. pzdr :))
SvedruS
08.07.2011 11:16
Vettel mogl jechac okolo 0.8 szybciej jak po 2s mial -0.555 ale zjechal do boksow wiec to nie jest jego przejazd na limicie
mlechowicz
08.07.2011 11:00
@noofaq tej mozliwosci nie bylo juz w zeszle GP chyba
noofaq
08.07.2011 10:52
odnosnie zatrzymania Webbera to podejrzewałbym bardziej o sprawdzenie zużycia paliwa dla jakiegoś nowego mapowania silnika (raczej bez związku z dyfuzorem).. zgodnie z tym co pisał ScarbsF1 na swoim blogu, obecnie nie będzie możliwości zmieniania mapowania silnika miedzy kwalifikacjami a to powoduje konieczność znalezienia kompromisu między oszczędnością a osiągami.. podejrzewam że to był test jakiegoś kompromisowego mapowania czy zużycie paliwa jest porównywalne z obliczeniami.
Bambek
08.07.2011 10:50
@krzysiek_aleks A skąd to to wiesz że słabo? Wszystko wiedzący jesteś? Może mieli plan ? Może dlatego taki słaby wynik mieli ponieważ chcą żeby inne zespoły myśleli że RedBull stracił na tym ograniczeniu? A tym bardziej Vettel. Mi się wydaje ze jeszcze pokażą na co ich stać. Sorki poprawiam się może takie wyniki były związane z pogoda:P
Aeromis
08.07.2011 10:46
Wiemy, że jeżeli LRGP nie pokaże rogów w drugiej sesji to już pewnikiem nie pokaże. Wiemy że najlepszy nadal Lotus obrywa od każdego poza Virgin i HRT. Ów tabelka na pewno mocno się pozmienia, to oczywiste, ale w obrębie jednego zespołu wcale pozmieniać się wielce nie musi jeśli kwalifikacje będą mokre.
IceMan11
08.07.2011 10:29
@Hellsbells - tak, miał po drugim sektorze -0.555, a po chwili Mark miał w tym samym miejscu -0.263 tak, więc różnica była spora. Zobaczymy po drugim treningu, ale wydaje mi się, że Seba jest faworytem (co mnie cieszy). Pozdro :)
Hellsbells
08.07.2011 10:20
Jeżeli zwykłe, suche treningi mówią bardzo mało, to takie deszczowe, o zmiennym natężeniu opadów, na torze raz przysychającym, raz jeszcze bardziej mokrym, mówią praktycznie nic. Dodajmy jeszcze do tego ewentualne testowanie nowych części, to nie wiemy praktycznie niczego. Vettel wg tej tabelki słabo, ale raz był na okrążeniu z rekordami na dwóch pierwszych sektorach, by potem zjechać do boksów.
leni93
08.07.2011 10:16
no żeby jakikolwiek obraz zmian w kwestii off-trottle zobaczyć to na pewno do qualu trzeba będzie poczekać, ale RBR myśle że i tak wyjdzie z tego zwycięsko, obstawiam dublet Web-Vet w qualu
rvs
08.07.2011 10:06
Nie wiadomo na ile to różnica programów testowych, a na ile wpływ off-throttle... Przyjdzie nam chyba poczekać do soboty do kwalifikacji...
krzysiek_aleks
08.07.2011 10:06
Brawo Rubens. Riciardo poniżej 107%, Vettel jak słabo [quote]Vigrgin Racing[/quote]