Decyzje podjęte przez Światową Radę Sportów Motorowych
Nowe kwalifikacje i powrót wymiany opon oficjalnie zatwierdzone, skrzydło CDG od 2008 roku
26.10.0517:34
1011wyświetlenia
Światowa Rada Sportów Motorowych FIA (WMSC) zebrała się dzisiaj w Rzymie, by zatwierdzić zaproponowane przez Komisję Formuły 1 zmiany w przepisach dotyczące zarówno sezonu 2006, jak i pierwszego sezonu po wygaśnięciu obecnego porozumienia Concorde Agreement (2008).
Zgodnie z przewidywaniami WMSC zatwierdziła przywrócenie możliwości wymiany opon w trakcie wyścigu od przyszłego sezonu. Każdy kierowca w trakcie każdego weekendu Grand Prix będzie miał do dyspozycji siedem zestawów opon na suchą nawierzchnię. Wszystkie opony użyte zarówno w trakcie kwalifikacji, jak i w wyścigu muszą być w takiej samej specyfikacji.
Kwalifikacje oparte na systemie shoot-out także zostały zatwierdzone od przyszłego sezonu. W trakcie godzinnej sesji kwalifikacyjnej wszyscy kierowcy będą mogli być na raz obecni na torze, czyli tak jak to miało miejsce do 2002 roku włącznie. Po upływie pierwszych 15 minut pięciu najwolniejszych kierowców zostanie wykluczonych z dalszego udziału w kwalifikacjach - przypadną im pozycje startowe od 16 do 20.
Czasy pozostałych kierowców zostaną wyzerowane i rozpocznie się drugi blok 15-minutowy, po którym znowu odrzuconych zostanie pięciu najwolniejszych kierowców - przypadną im pozycje startowe od 11 do 15. Czasy pozostałych kierowców znowu zostaną wyzerowane i rozpocznie się ostatni, 20-minutowy blok, w trakcie którego o czołowe pozycje startowe będzie walczyła najszybsza dziesiątka.
W trakcie całej sesji kwalifikacyjnej bolidy będą pozostawały w warunkach parku maszyn (parc ferme), tak więc zespoły nie będą mogły dokonywać przy nich zbyt wielu zmian. Wymiana opon i tankowanie paliwa nie będą już jednak stanowiły części przepisów dotyczących parc ferme. Przez pierwsze 40 minut zespoły będą mogły dolewać dowolną ilość paliwa, a odrzucona po dwóch 15-minutowych blokach najwolniejsza dziesiątka będzie miała możliwość zatankowania dowolnej ilości aż do otwarcia boksów przed rozpoczęciem wyścigu.
Tymczasem najszybsza dziesiątka do ostatniego bloku kwalifikacyjnego będzie musiała przystąpić z taką ilością paliwa, z jaką zamierza rozpocząć wyścig, przy czym zużyta ilość paliwa w trakcie ostatnich 20 minut kwalifikacji będzie mogła być uzupełniona przed rozpoczęciem wyścigu.
Jeśli do danej Grand Prix przystąpią 22 bolidy, po każdym 15-minutowym bloku odrzucanych będzie po sześciu najwolniejszych kierowców, tak aby w ostatnim bloku udział wzięła tylko najszybsza dziesiątka. Jeśli jednak będzie aż 24 uczestników kwalifikacji (maksymalna dopuszczalna ilość), to wówczas po odrzuceniu w sumie 12 najwolniejszych kierowców po dwóch 15-minutowych blokach, o pole position będzie na koniec walczyła najszybsza dwunastka.
Tak skomplikowanych kwalifikacji nie ma chyba żadna inna seria wyścigowa i pozostaje tylko mieć nadzieję, że takie rozwiązanie spodoba się większości fanów. Jeśli nie, to w 2007 roku będzie nas czekała kolejna zmiana systemu kwalifikacji.
Tymczasem jeśli chodzi o zaproponowane przez FIA rozdwojone skrzydło CDG (skrzydło centralnej strugi powietrza), to zostało ono wraz z oponami typu slick i tylko jednym dostawcą opon zatwierdzone jako część przepisów na sezon 2008. Wprowadzenie tych zmian już w 2007 roku będzie możliwe tylko wtedy, gdy do końca grudnia tego roku 80% członków Technicznej Grupy Roboczej wyrazi na to zgodę.
Źródło: FIA
KOMENTARZE