Zrozumieć Formułę 1: Kontrola wyścigu
Kontrola wyścigu jest odpowiedzialna za monitorowanie i nadzorowanie wszystkich sesji Formuły 1
19.04.0617:26
5967wyświetlenia
Podczas weekendu Grand Prix, kontrola wyścigu leży w samym sercu Formuły 1, odpowiedzialna za monitorowanie i nadzorowanie wszystkich etapów treningów, kwalifikacji oraz wyścigu.
Ośrodki dowodzenia różnią się nieco na poszczególnych torach, ale wszystkie muszą posiadać kilka kluczowych elementów, umożliwiających Dyrektorowi Wyścigu z ramienia FIA oraz jego podwładnym podejmowanie właściwych decyzji, aby zapewnić bezpieczeństwo oraz zgodność z przepisami i harmonogramem.
Ekrany zapewniają obraz z każdego zakątka toru poprzez sieć Telewizji Przemysłowej (ang. Closed Circuit Television, w skrócie CCTV). Pozwala to na szybkie zlokalizowanie ewentualnego problemu i podjęcie odpowiednich działań.
Pomieszcze kontroli wyścigu na torze w Szanghaju
Dane z systemu pomiaru czasów także są dostarczane do centrum dowodzenia w podobnej formie, jaką otrzymują zespoły (a my możemy oglądać na żywo w czasie wszystkich sesji za pośrednictwem strony Formula1.com w dziale "Live Timing"). Jednakże Dyrektor Wyścigu ma także dostęp do wielu innych dodatkowych informacji, takich jak np. pomiar prędkości w boksach, co umożliwia mu pilnowanie porządku podczas wszystkich sesji.
Potrzebny jest także telefoniczny i radiowy kontakt z głównymi posterunkami porządkowych na torze, samochodem bezpieczeństwa, samochodem służb medycznych i centrum medycznym, aby w wypadku kryzysowych sytuacji Dyrektor Wyścigu mógł pozostawać w pełnym kontakcie z odpowiednimi osobami. To właśnie Kontrola Wyścigu decyduje o tym, kiedy należy wypuścić samochód bezpieczeństwa na tor i - co jest równie istotne - kiedy ma on powrócić do boksów.
Dyrektor wyścigu Charlie Whiting na stanowisku dowodzenia
Dyrektor Wyścigu jest wspomagany przez inny personel FIA, a także przez pracowników i obsługę danego toru. Ważną częścią odpowiedzialności kontroli wyścigu jest karanie kierowców, którzy naruszyli zasady lub złamali kodeks sportowy obowiązujący podczas wyścigów. Najczęstszą karą jest "drive-through", przyznawana na ogół za przekroczenie limitu prędkości obowiązującego w boksach (kierowca musi wówczas przejechać jeszcze raz przez boksy bez zatrzymywania się - nie może więc przy okazji wymienić opon, czy uzupełnić zapasu paliwa).
W przypadku bardziej skomplikowanych zagadnień dyscyplinarnych, takich jak wyłonienie winowajcy wypadku lub kontaktu pomiędzy dwoma samochodami, kary orzekane są już po wyścigu, a nie w jego trakcie. Daje to zespołom możliwość obrony zachowania swojego kierowcy. W przypadku bardzo poważnych incydentów - albo gdy warunki na torze staną się zbyt niebezpieczne (na przykład z powodu ulewnego deszczu) - dyrektor wyścigu jest także odpowiedzialny za podjęcie decyzji o ewentualnym przerwaniu wyścigu.
To, że podczas wyścigów Grand Prix wszystko z reguły przebiega gładko i sprawnie, a problemy są wyłapywane i rozwiązywane bardzo szybko, jest zasługą niewzruszonego profesjonalizmu, jakim cechują się mężczyźni i kobiety pracujący w Kontroli Wyścigu.
Źródło: Formula1.com
(Pomoc w tłumaczeniu: Marek Roczniak)
Ośrodki dowodzenia różnią się nieco na poszczególnych torach, ale wszystkie muszą posiadać kilka kluczowych elementów, umożliwiających Dyrektorowi Wyścigu z ramienia FIA oraz jego podwładnym podejmowanie właściwych decyzji, aby zapewnić bezpieczeństwo oraz zgodność z przepisami i harmonogramem.
Ekrany zapewniają obraz z każdego zakątka toru poprzez sieć Telewizji Przemysłowej (ang. Closed Circuit Television, w skrócie CCTV). Pozwala to na szybkie zlokalizowanie ewentualnego problemu i podjęcie odpowiednich działań.
Pomieszcze kontroli wyścigu na torze w Szanghaju
Dane z systemu pomiaru czasów także są dostarczane do centrum dowodzenia w podobnej formie, jaką otrzymują zespoły (a my możemy oglądać na żywo w czasie wszystkich sesji za pośrednictwem strony Formula1.com w dziale "Live Timing"). Jednakże Dyrektor Wyścigu ma także dostęp do wielu innych dodatkowych informacji, takich jak np. pomiar prędkości w boksach, co umożliwia mu pilnowanie porządku podczas wszystkich sesji.
Potrzebny jest także telefoniczny i radiowy kontakt z głównymi posterunkami porządkowych na torze, samochodem bezpieczeństwa, samochodem służb medycznych i centrum medycznym, aby w wypadku kryzysowych sytuacji Dyrektor Wyścigu mógł pozostawać w pełnym kontakcie z odpowiednimi osobami. To właśnie Kontrola Wyścigu decyduje o tym, kiedy należy wypuścić samochód bezpieczeństwa na tor i - co jest równie istotne - kiedy ma on powrócić do boksów.
Dyrektor wyścigu Charlie Whiting na stanowisku dowodzenia
Dyrektor Wyścigu jest wspomagany przez inny personel FIA, a także przez pracowników i obsługę danego toru. Ważną częścią odpowiedzialności kontroli wyścigu jest karanie kierowców, którzy naruszyli zasady lub złamali kodeks sportowy obowiązujący podczas wyścigów. Najczęstszą karą jest "drive-through", przyznawana na ogół za przekroczenie limitu prędkości obowiązującego w boksach (kierowca musi wówczas przejechać jeszcze raz przez boksy bez zatrzymywania się - nie może więc przy okazji wymienić opon, czy uzupełnić zapasu paliwa).
W przypadku bardziej skomplikowanych zagadnień dyscyplinarnych, takich jak wyłonienie winowajcy wypadku lub kontaktu pomiędzy dwoma samochodami, kary orzekane są już po wyścigu, a nie w jego trakcie. Daje to zespołom możliwość obrony zachowania swojego kierowcy. W przypadku bardzo poważnych incydentów - albo gdy warunki na torze staną się zbyt niebezpieczne (na przykład z powodu ulewnego deszczu) - dyrektor wyścigu jest także odpowiedzialny za podjęcie decyzji o ewentualnym przerwaniu wyścigu.
To, że podczas wyścigów Grand Prix wszystko z reguły przebiega gładko i sprawnie, a problemy są wyłapywane i rozwiązywane bardzo szybko, jest zasługą niewzruszonego profesjonalizmu, jakim cechują się mężczyźni i kobiety pracujący w Kontroli Wyścigu.
Źródło: Formula1.com
(Pomoc w tłumaczeniu: Marek Roczniak)
KOMENTARZE