Trzeci dzień testów na torze Silverstone
Fisichella najszybszy podczas ostatniego dnia testów w tym tygodniu w Wielkiej Brytanii
27.04.0619:25
2918wyświetlenia
Podczas trzeciego i zarazem ostatniego dnia testów w tym tygodniu na torze Silverstone najlepszy czas uzyskał kierowca Renault, Giancarlo Fisichella. Pomimo aż 12 czerwonych flag, będących następstwem różnych incydentów na torze, Włoch zdołał przejechać 124 okrążenia, pracując nad ustawieniami bolidu R26 i przeprowadzając testy opon Michelin. Ogumienie sprawdzał dzisiaj także kierowca testowy francuskiej stajni, Heikki Kovalainen, zastępując w czwartek Fernando Alonso. Fin uplasował się na trzeciej pozycji, tracąc ponad pół sekundy do Fisichelli. Zespół zakończył dzisiaj przygotowania do najbliższych wyścigów, w tym do mającej się odbyć 11 czerwca na tym torze Grand Prix Wielkiej Brytanii. Kolejne testy ekipa Renault będzie przeprowadzała w dniach 16-18 maja na torze Paul Ricard.
Pomiędzy reprezentantami Renault na drugiej pozycji znalazł się Kimi Raikkonen, mając blisko pół sekundy straty do Fisichelli. Zespół McLaren reprezentowali dzisiaj także Juan Pablo Montoya (P6, +1.1s) i kierowca testowy Gary Paffett (P14, +3.3s). Brytyjczyk dokonał sprawdzenia pomalowanego w tegoroczne barwy bolidu MP4-20, który zostanie użyty podczas tegorocznego festiwalu szybkości w Goodwood. W sumie wszyscy trzej kierowcy przejechali dzisiaj 140 okrążeń. Program testów w tym tygodniu obejmował programy rozwojowe silnika Mercedes-Benz V8 i aerodynamiki, doskonalenie ustawień bolidu MP4-21, a także testy opon Michelin przeznaczonych do użycia w Grand Prix Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Nowa wersja silnika FO108S przeszła pomyślnie testy na torze i najbliższym wyścigu będzie napędzała bolid Raikkonena (Montoya na torze Nurburgring będzie musiał korzystać z jeszcze tego samego silnika co w Grand Prix San Marino). McLaren także kolejne testy przeprowadzał będzie na torze Paul Ricard.
Czwarty czas uzyskał kierowca Red Bull Racing, Christian Klien, a jego strata do Fisichelli wyniosła już ponad sekundę. Austriak poprowadził odbudowany po wczorajszej kraksie Vitantonio Liuzziego bolid RB2, przejeżdżając zaledwie 32 okrążenia. O wiele bardziej produktywny dzień miał za to partner Kliena, David Coulthard (P9, +1.5s), który w sumie przejechał 87 okrążeń. Zespół pracował w tym tygodniu głównie nad programem rozwojowym tegorocznego bolidu i przygotowywał się do najbliższych wyścigów, jednak nie obyło się bez licznych problemów technicznych. We wtorek w bolidzie Coultharda zepsuł się silnik, natomiast Klien miał problemy ze skrzynią biegów. W środę układ przeniesienia napędu szwankował także w bolidzie Szkota, natomiast wypożyczony z Toro Rosso Liuzzi rozbił się na zakręcie Becketts przy prędkości 270 km/h. Dopiero czwartek okazał się w miarę bezproblemowym dniem i w sumie stajnia z Milton Keynes zdołała zgromadzić sporo cennych danych.
Odpowiednio na piątej i siódmej pozycji uplasowali się reprezentanci Hondy, Rubens Barrichello (+1.1s) i kierowca testowy Anthony Davidson (+1.2), który był najbardziej aktywnym uczestnikiem dzisiejszych testów (142 okrążenia). Barrichello wypróbowywał różne ustawienia bolidu, pracując także nad aerodynamiką RA106. Jego aktywność ograniczyły jednak problemy ze skrzynią biegów, przez które przejechał dwa razy mniej okrążeń od Davidsona. Brytyjczyk przejął tymczasem w czwartek drugi bolid RA106 od Jensona Buttona i kontynuował testy opon Michelin na dłuższych dystansach.
Ósmy czas uzyskał Liuzzi, który dzisiaj reprezentował już swój główny zespół, Toro Rosso. Włoch okazał się wolniejszy od Fisichelli o niewiele ponad półtorej sekundy, przejeżdżając 84 okrążenia. Zespół sprawdzał w tym tygodniu nowe części aerodynamiczne do bolidu STR01, w tym przednie skrzydło, a także pracował nad ustawieniami auta w ramach przygotowań do Grand Prix Wielkiej Brytanii. Ponadto Liuzzi przeprowadził dzisiaj symulację kwalifikacji. W sumie w testach w tym tygodniu wzięli po kolei udział wszyscy kierowcy Toro Rosso: Neel Jani (wtorek), Scott Speed (środa) i Liuzzi (czwartek).
Pierwszą dziesiątkę zamknął kierowca Williamsa, Mark Webber, który jako ostatni zmieścił się poniżej dwóch sekund straty do Fisichelli. Oprócz Australijczyka stajnię z Grove reprezentował także kierowca testowy Alex Wurz, który uplasował się na 13 pozycji (+2.6s). Obaj kierowcy kontynuowali sprawdzanie różnych mieszanek opon Bridgestone. Ponadto Webber sprawdzał poprawione części sprzęgła w celu potwierdzenia ich niezawodności, natomiast Wurz kontynuował zapoczątkowane wczoraj testy alternatywnych materiałów do produkcji hamulców, a także eksperymentował z ustawieniami skrzydeł, jako że były to pierwsze testy zespołu na tym torze z silnikiem V8. Cosworth przygotowuje się do wprowadzenia najnowszej specyfikacji swojego silnika, CA2006 Series 4, jednak na razie nie wiadomo, kiedy nastąpi jej oficjalny debiut w GP.
Jedynym reprezentantem zespołu BMW Sauber był dzisiaj zgodnie z zapowiedzią kierowca testowy Robert Kubica. Polak miał do dyspozycji dwa bolidy F1.06, za których kierownicami łącznie przejechał 104 okrążenia, plasując się na 11 pozycji (+2.4s). Krakowianin pracował nad aerodynamiką, a także porównywał amortyzatory i testował opony Michelin na dłuższych dystansach. W sumie w tym tygodniu wszyscy trzej kierowcy stajni z Hinwil przejechali 1700 kilometrów, koncentrując się między innymi na przygotowaniach do pierwszego domowego wyścigu w tym sezonie, Grand Prix Europy na torze Nurburgring, podczas którego zadebiutuje specjalna atrakcja dla fanów Formuły 1 - Pit Lane Park.
Ostatnimi uczestnikami dzisiejszych testów byli reprezentanci zespołu MF1 Racing, Christijan Albers (P12, +2.4s) i kierowca testowy Adrian Sutil (P15, +6.8s). Jako pierwszy za kierownicą M16 zasiadł Sutil, przejeżdżając 50 km w ramach przygotowań do debiutu w najbliższy weekend Grand Prix na torze Nurburgring, gdzie w piątek będzie pełnił rolę trzeciego kierowcy zespołu. Tymczasem Albers skupił się na testach opon Bridgestone i pracy nad ustawieniami auta, jednak jego aktywność ograniczyły nieco problemy z układem przeniesienia napędu. Mimo to zespół jest zadowolony z przeprowadzonych w tym tygodniu testów.
Pogoda
Temperatura powietrza: dochodząca do 16,4°C
Temperatura toru: dochodząca do 19,2°C
Zachmurzenie, przelotne opady deszczu
Źródło: McLaren.com, RenaultF1.com, F1Racing.net
Pomiędzy reprezentantami Renault na drugiej pozycji znalazł się Kimi Raikkonen, mając blisko pół sekundy straty do Fisichelli. Zespół McLaren reprezentowali dzisiaj także Juan Pablo Montoya (P6, +1.1s) i kierowca testowy Gary Paffett (P14, +3.3s). Brytyjczyk dokonał sprawdzenia pomalowanego w tegoroczne barwy bolidu MP4-20, który zostanie użyty podczas tegorocznego festiwalu szybkości w Goodwood. W sumie wszyscy trzej kierowcy przejechali dzisiaj 140 okrążeń. Program testów w tym tygodniu obejmował programy rozwojowe silnika Mercedes-Benz V8 i aerodynamiki, doskonalenie ustawień bolidu MP4-21, a także testy opon Michelin przeznaczonych do użycia w Grand Prix Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Nowa wersja silnika FO108S przeszła pomyślnie testy na torze i najbliższym wyścigu będzie napędzała bolid Raikkonena (Montoya na torze Nurburgring będzie musiał korzystać z jeszcze tego samego silnika co w Grand Prix San Marino). McLaren także kolejne testy przeprowadzał będzie na torze Paul Ricard.
Czwarty czas uzyskał kierowca Red Bull Racing, Christian Klien, a jego strata do Fisichelli wyniosła już ponad sekundę. Austriak poprowadził odbudowany po wczorajszej kraksie Vitantonio Liuzziego bolid RB2, przejeżdżając zaledwie 32 okrążenia. O wiele bardziej produktywny dzień miał za to partner Kliena, David Coulthard (P9, +1.5s), który w sumie przejechał 87 okrążeń. Zespół pracował w tym tygodniu głównie nad programem rozwojowym tegorocznego bolidu i przygotowywał się do najbliższych wyścigów, jednak nie obyło się bez licznych problemów technicznych. We wtorek w bolidzie Coultharda zepsuł się silnik, natomiast Klien miał problemy ze skrzynią biegów. W środę układ przeniesienia napędu szwankował także w bolidzie Szkota, natomiast wypożyczony z Toro Rosso Liuzzi rozbił się na zakręcie Becketts przy prędkości 270 km/h. Dopiero czwartek okazał się w miarę bezproblemowym dniem i w sumie stajnia z Milton Keynes zdołała zgromadzić sporo cennych danych.
Odpowiednio na piątej i siódmej pozycji uplasowali się reprezentanci Hondy, Rubens Barrichello (+1.1s) i kierowca testowy Anthony Davidson (+1.2), który był najbardziej aktywnym uczestnikiem dzisiejszych testów (142 okrążenia). Barrichello wypróbowywał różne ustawienia bolidu, pracując także nad aerodynamiką RA106. Jego aktywność ograniczyły jednak problemy ze skrzynią biegów, przez które przejechał dwa razy mniej okrążeń od Davidsona. Brytyjczyk przejął tymczasem w czwartek drugi bolid RA106 od Jensona Buttona i kontynuował testy opon Michelin na dłuższych dystansach.
Ósmy czas uzyskał Liuzzi, który dzisiaj reprezentował już swój główny zespół, Toro Rosso. Włoch okazał się wolniejszy od Fisichelli o niewiele ponad półtorej sekundy, przejeżdżając 84 okrążenia. Zespół sprawdzał w tym tygodniu nowe części aerodynamiczne do bolidu STR01, w tym przednie skrzydło, a także pracował nad ustawieniami auta w ramach przygotowań do Grand Prix Wielkiej Brytanii. Ponadto Liuzzi przeprowadził dzisiaj symulację kwalifikacji. W sumie w testach w tym tygodniu wzięli po kolei udział wszyscy kierowcy Toro Rosso: Neel Jani (wtorek), Scott Speed (środa) i Liuzzi (czwartek).
Pierwszą dziesiątkę zamknął kierowca Williamsa, Mark Webber, który jako ostatni zmieścił się poniżej dwóch sekund straty do Fisichelli. Oprócz Australijczyka stajnię z Grove reprezentował także kierowca testowy Alex Wurz, który uplasował się na 13 pozycji (+2.6s). Obaj kierowcy kontynuowali sprawdzanie różnych mieszanek opon Bridgestone. Ponadto Webber sprawdzał poprawione części sprzęgła w celu potwierdzenia ich niezawodności, natomiast Wurz kontynuował zapoczątkowane wczoraj testy alternatywnych materiałów do produkcji hamulców, a także eksperymentował z ustawieniami skrzydeł, jako że były to pierwsze testy zespołu na tym torze z silnikiem V8. Cosworth przygotowuje się do wprowadzenia najnowszej specyfikacji swojego silnika, CA2006 Series 4, jednak na razie nie wiadomo, kiedy nastąpi jej oficjalny debiut w GP.
Jedynym reprezentantem zespołu BMW Sauber był dzisiaj zgodnie z zapowiedzią kierowca testowy Robert Kubica. Polak miał do dyspozycji dwa bolidy F1.06, za których kierownicami łącznie przejechał 104 okrążenia, plasując się na 11 pozycji (+2.4s). Krakowianin pracował nad aerodynamiką, a także porównywał amortyzatory i testował opony Michelin na dłuższych dystansach. W sumie w tym tygodniu wszyscy trzej kierowcy stajni z Hinwil przejechali 1700 kilometrów, koncentrując się między innymi na przygotowaniach do pierwszego domowego wyścigu w tym sezonie, Grand Prix Europy na torze Nurburgring, podczas którego zadebiutuje specjalna atrakcja dla fanów Formuły 1 - Pit Lane Park.
Ostatnimi uczestnikami dzisiejszych testów byli reprezentanci zespołu MF1 Racing, Christijan Albers (P12, +2.4s) i kierowca testowy Adrian Sutil (P15, +6.8s). Jako pierwszy za kierownicą M16 zasiadł Sutil, przejeżdżając 50 km w ramach przygotowań do debiutu w najbliższy weekend Grand Prix na torze Nurburgring, gdzie w piątek będzie pełnił rolę trzeciego kierowcy zespołu. Tymczasem Albers skupił się na testach opon Bridgestone i pracy nad ustawieniami auta, jednak jego aktywność ograniczyły nieco problemy z układem przeniesienia napędu. Mimo to zespół jest zadowolony z przeprowadzonych w tym tygodniu testów.
Pogoda
Temperatura powietrza: dochodząca do 16,4°C
Temperatura toru: dochodząca do 19,2°C
Zachmurzenie, przelotne opady deszczu
Czasy uzyskane w czwartek na torze Silverstone (5,141 km) | ||||||
Kierowca | Konstruktor | Bolid | Op. | Czas okr. | Okr. | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Giancarlo Fisichella | Renault | R26 V8 | mic | 1:18.518 | 127 |
1 | Kimi Raikkonen | McLaren Mercedes | MP4-21 V8 | mic | 1:18.983 | 93 |
1 | Heikki Kovalainen | Renault | R26 V8 | mic | 1:19.103 | 101 |
1 | Christian Klien | RBR Ferrari | RB2 V8 | mic | 1:19.562 | 32 |
1 | Rubens Barrichello | Honda | RA106 V8 | mic | 1:19.620 | 70 |
1 | Juan Pablo Montoya | McLaren Mercedes | MP4-21 V8 | mic | 1:19.682 | 41 |
1 | Anthony Davidson | Honda | RA106 V8 | mic | 1:19.767 | 142 |
1 | Vitantonio Liuzzi | STR Cosworth | STR01 V10 | mic | 1:20.080 | 84 |
1 | David Coulthard | RBR Ferrari | RB2 V8 | mic | 1:20.055 | 87 |
1 | Mark Webber | Williams Cosworth | FW28 V8 | bri | 1:20.409 | 99 |
1 | Robert Kubica | BMW Sauber | F1.06 V8 | mic | 1:20.924 | 104 |
1 | Christijan Albers | MF1 Toyota | M16 V8 | bri | 1:20.988 | 42 |
1 | Alex Wurz | Williams Cosworth | FW28 V8 | bri | 1:21.189 | 108 |
1 | Gary Paffett | McLaren Mercedes | MP4-20 V10 | mic | 1:21.888 | 7 |
1 | Adrian Sutil | MF1 Toyota | M16 V8 | bri | 1:25.394 | 10 |
KOMENTARZE