Trzeci dzień testów na torach Paul Ricard i Fiorano

Villeneuve najszybszy po zmianie konfiguracji toru Paul Ricard na dłuższą
18.05.0619:25
Marek Roczniak
2276wyświetlenia
Jacques Villeneuve uzyskał najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia podczas trzeciego i zarazem ostatniego dla zespołu BMW Sauber dnia testów w tym tygodniu na torze Paul Ricard. Tym razem w użyciu była długa na ponad pięć i pół kilometra wersja 1E-SC, zbliżona charakterystyką do toru w Montrealu, toteż wszystkie zespoły przeprowadzające w tym tygodniu testy na południu Francji skupiły się dzisiaj na przygotowaniach do Grand Prix Kanady. Villeneuve od najbliższego rywala okazał się szybszy o ponad 0.3 sekundy i w dodatku był najbardziej pracowitym uczestnikiem czwartkowych testów. Drugi bolid F1.06 poprowadził dzisiaj kierowca testowy stajni z Hinwil, Robert Kubica - Polak uplasował się na czwartej pozycji, tracąc do byłego mistrza świata niewiele ponad pół sekundy. Obaj kierowcy pracowali nad aerodynamiką i sprawdzali opony Michelin na pierwszy z dwóch następujących po sobie wyścigów w Ameryce Północnej.

Odpowiednio na drugiej i piątej pozycji znaleźli się reprezentanci Renault, kierowca testowy Heikki Kovalainen (+0.3s) i Fernando Alonso (+0.6s). Kovalainen kontynuował sprawdzanie opon Michelin na Grand Prix Kanady i przejechał w sumie 121 okrążeń, czyli blisko dwa razy więcej od Alonso, który testował dzisiaj tylko do południa. Zespół chciał w ten sposób dać swojemu kierowcy trochę wytchnienia przed zaplanowaną na najbliższy weekend imprezą Renault F1 Roadshow w Sewilli. Dla francuskiej stajni był to już ostatni dzień testów w tym tygodniu.

Trzeci czas uzyskał kierowca testowy McLarena, Pedro de la Rosa, który wraz z Garym Paffettem (P8, +1.0s) zastąpił dzisiaj głównych kierowców stajni z Woking, Kimi Raikkonena i Juana Pablo Montoyę. De la Rosa skupił się na testach opon Michelin przeznaczonych na Grand Prix Kanady, a od Villeneuve'a okazał się wolniejsze o mniej niż pół sekundy. Tymczasem Paffett czwartek poświęcił między innymi na poznanie tegorocznego bolidu MP4-21, jako że do tej pory przeprowadzał testy za kierownicą przejściowej wersji MP4-20 z silnikiem V10. Zespół kontynuował dzisiaj testy silnika V8, a także sprawdzał pakiet aerodynamiczny na tory wymagające niewielkiej siły dociskowej. Jutro obaj kierowcy zakończą czterodniowe testy stajni z Woking na południu Francji.

Najszybszym z reprezentantów Red Bull Racing okazał się w czwartek David Coulthard. Szkot uplasował się na szóstej pozycji, mając blisko 0.8 sekundy straty do Villeneuve'a i wraz z kierowcą testowym stajni z Milton Keynes, Robertem Doornbosem (P9, 1.1s), skupił się dzisiaj na przygotowaniach do Grand Prix Kanady. Złożyły się na nie testy opon Michelin, praca nad ustawieniami bolidu RB2 i ogólny program rozwojowy tegorocznego auta. W poprzednie dwa dni, kiedy w użyciu była krótka i zarazem kręta wersja toru Paul Ricard, 2D-SC, zespół przygotowywał się także do Grand Prix Monako, sprawdzając między innymi nowe elementy zawieszenia. Aktywność kierowców Red Bull ograniczyły nieco w tym tygodniu problemy z silnikiem Ferrari V8 i skrzynią biegów, a zwłaszcza we wtorek. Ogólnie jednak zespół jest zadowolony z przygotowań do najbliższych wyścigów.

Toyotę podobnie jak McLarena w czwartek reprezentowali obydwaj kierowcy testowi, Ricardo Zonta i Olivier Panis. Przejęli oni bolidy TF106B od Jarno Trullego i Ralfa Schumachera do dalszych testów, plasując się odpowiednio na 7 i 11 pozycji. Łączny dorobek japońskiej stajni wyniósł dzisiaj blisko 200 okrążeń.

Pierwszą dziesiątkę zamknął kierowca testowy Toro Rosso, Neel Jani (+1.2s). Włoska stajnia zakończyła w czwartek trzydniowe testy na torze Paul Ricard, korzystając w tym czasie z tylko jednego bolidu i silnika. W pierwsze dwa dni na konfiguracji toru zbliżonej do krętych uliczek Monte Carlo (2D-SC) główni kierowcy zespołu, Scott Speed i Vitantonio Liuzzi, skupili się na przygotowaniach do Grand Prix Monako, korzystając z zapewniającej maksymalny docisk konfiguracji aerodynamicznej bolidu STR1. Objęły one testy opon Michelin i nowych komponentów aerodynamicznych. Ostatni dzień został z kolei poświęcony na przygotowania do Grand Prix Kanady, jako że w użyciu była dzisiaj szybka konfiguracja toru Paul Ricard (1E-S.C.). Jani korzystając z konfiguracji aerodynamicznej zapewniającej niewielki docisk skupił się na testowaniu opon przeznaczonych do użycia na torze im. Gillesa Villeneuve'a.

Ostatnim uczestnikiem dzisiejszych testów na torze Paul Ricard był Felipe Massa, przy czym w bolidzie Brazylijczyka po zaledwie trzech okrążeniach nastąpiła awaria silnika i wówczas zespół Ferrari podjął decyzję o wcześniejszym zakończeniu testów na południu Francji. Tymczasem na torze Fiorano drugi główny kierowca włoskiej stajni, Michael Schumacher, kontynuował w czwartek pracę nad doskonaleniem ustawień bolidu 248 F1 i sprawdzanie nowych komponentów do tegorocznego auta w ramach przygotowań do Grand Prix Monako. Niemiec przejechał w sumie 97 okrążeń, z czego 5 na krótkiej wersji toru. Jutro w testach na torze Fiorano będzie już uczestniczył Massa.

Pogoda na torze Paul Ricard
Temperatura powietrza: dochodząca do 28,5°C
Temperatura toru: dochodząca do 41,5°C
Słonecznie

Pogoda na torze Fiorano
Temperatura powietrza: 20-28°C
Temperatura toru: 25-43°C
Słonecznie rano, trochę chmur po południu

Zdjęcia z dzisiejszych testów na torze Paul Ricard można znaleźć tutaj.

Czasy uzyskane w na torze Paul Ricard (wersja 1E-SC - 5,216 km)
KierowcaKonstruktorBolidOp.Czas okr.Okr.
1Jacques VilleneuveBMW SauberF1.06 V8mic1:25.379125
1Heikki KovalainenRenaultR26 V8mic1:25.736121
1Pedro de la RosaMcLaren MercedesMP4-21 V8mic1:25.834120
1Robert KubicaBMW SauberF1.06 V8mic1:25.93197
1Fernando AlonsoRenaultR26 V8mic1:26.00363
1David CoulthardRBR FerrariRB2 V8mic1:26.17291
1Ricardo ZontaToyotaTF106 V8bri1:26.261101
1Gary PaffettMcLaren MercedesMP4-21 V8mic1:26.44399
1Robert DoornbosRBR FerrariRB2 V8mic1:26.49844
1Neel JaniSTR CosworthSTR01 V10mic1:26.668103
1Olivier PanisToyotaTF106 V8bri1:27.03782
1Felipe MassaFerrari248 F1 V8bri-3
Czasy uzyskane w czwartek na torze Fiorano (pełna wersja - 2,976 km, krótka wersja - 1,413 km)
Michael SchumacherFerrari248 F1 V8bri0:57.17397
Źródło: Motorsport.com

KOMENTARZE

11
McLuke
19.05.2006 12:16
JV pierwszy?? to jakiś żart. Reszta no comment. :-D
Tommasz
19.05.2006 08:35
no no - BMW coraz lepiej jak tak dalej pójdzie to pod koniec sezonu moga zawalczyć nawet o podium w którymś z wyścigów
Arczyn
18.05.2006 08:40
Ja wiem czy mają przewagę? Kto tam miał kręcić czasy na Brydżach, Zonta z emerytem Panisem? ;)
axel83
18.05.2006 08:03
Szumi sie rozpedza z dnia na dzien:) Po czasach z Paul Ricard widac ze francuskie opony maja znowu przewage:(
ifar
18.05.2006 07:20
A mi Jacques jak najbardziej pasuje na miejscu pierwszym... wspaniale dawne czasy :) V10 ; opony sliki, BARDZO szybki Williams, wiecej scigania, niz kabinowania itp Moze dawne czasy jeszcze wroca. P.S. Czy ciezko jest napisac normalnie imie lub nazwisko kierowcy? A jak czytam to non stop prawie kazdy wg wlasnego uznania przekreca i z dnia na dzien sa coraz one glupsze
mike
18.05.2006 06:52
Gdyby dało sie wyliczyć średni czas jednego okrążenia z tych stu kilku przejechanych to może obraz sytuacji byłby jasniejszy. Bo mi Jacek V. do pierwszego miejsca nie pasuje. :)
Leon
18.05.2006 06:20
Powyższe wyniki świadczą ,że to są tylko testy i .
RENO
18.05.2006 05:41
Ogólnie sie porobiło....
W
18.05.2006 05:37
No i się nagle zrobiło ciekawie. De la Rosa chyba zwęszył kontrakt. No i rewelacja dnia - Villeneuve. Facet chyba baaardzo chce zostać w BMW.
RENO
18.05.2006 05:35
Wionlejew pierwszy, BMW tochyba dostało dopalacza jakiegoś, jużwidze te nagłówki Kubica lepszy od Alonso.
Adriannn
18.05.2006 05:29
Co z Massą,Co z Alonso??? bardzo mało okrążeń.