Statystyki Pirelli z sezonu 2015
Producent opon zaprezentował ciekawe zestawienie wielu liczb z zakończonego sezonu
15.12.1514:24
1361wyświetlenia
Przed rozpoczęciem sezonu 2016, naszego szóstego w Formule 1, tradycyjnie prezentujemy nasze statystyki, za którymi stoją liczby naszego programu w 2015 roku. To był sezon ewolucji, w którym zespoły kontynuowały rozwój samochodów wprowadzonych wraz z nowymi przepisami, z hybrydowymi jednostkami napędowymi turbo. Tak jak zawsze, tempo rozwoju wzrosło pod koniec sezonu, kiedy ekipy naprawdę radziły sobie z wykorzystywaniem maksymalnego potencjału samochodów oraz opon. Mimo to cały czas mieściliśmy się w założonym celu od jednego do dwóch pit stopów na wyścig, a w trakcie mistrzostw ogumienie cały czas zapewniało sportowe i strategiczne emocje. W przyszłym roku pojawiają się nowe przepisy dotyczące opon oraz zupełnie nowa mieszanka: ultramiękka. Jednak teraz przypomnijmy sobie jeszcze wszystko, co sprawiło, że sezon 2015 był niezapomniany...- Dyrektor Pirelli Motosport, Paul Hembery
OPONY
• Całkowita liczba opon dostarczonych w sezonie 2015: 35 964
• W tej liczbie zawiera się 29 856 opon na weekendy wyścigowe oraz 6108 opon na sesje testowe
• W liczbie 35 964 opon zawiera się 25 004 opon slick i 10 960 opon na mokry tor
• Całkowita liczba opon wykorzystanych podczas weekendów wyścigowych: 17 580, w tym 16 288 slicków oraz 1292 opon deszczowych i przejściowych
• Całkowita liczba opon poddanych recyklingowi: wszystkie
• Największa liczba kilometrów przejechana na każdej mieszance (bez testów):
- Twarda - Sainz (1794 km)
- Pośrednia - Massa (5224 km)
- Miękka - Rosberg (5480 km)
- Supermiękka - Verstappen (1838 km)
- Przejściowe - Vettel (482 km)
- Deszczowe - Rosberg (297 km)
PIT STOPY
• Całkowita liczba pit stopów: 706 (w tym osiem kar przejazdu przez aleję serwisową i jedna kara 10-sekundowego postoju na stanowisku)
• Daje to średnią 37,1 pit stopu na wyścig oraz 1,88 na kierowcę na wyścig
• Najwięcej pit stopów w wyścigu: 60 podczas Grand Prix Węgier
• Najmniej pit stopów w wyścigu: 17 podczas Grand Prix Australii
WYPRZEDZANIE
• Całkowita liczba manewrów wyprzedzania w sezonie: 509 (*) - średnio 26,8 na wyścig
• Najwięcej manewrów wyprzedzania w suchym wyścigu: 60 w Grand Prix Malezji
• Najwięcej manewrów wyprzedzania w mokrym wyścigu: 39 w Grand Prix USA
• Najmniej manewrów wyprzedzania w suchym wyścigu: 11 w Grand Prix Australii oraz Grand Prix Singapuru
• Kierowca z największą liczbą manewrów wyprzedzania w sezonie: Max Verstappen, 49
• Kierowca z największą liczbą manewrów wyprzedzania w jednym wyścigu: Sebastian Vettel, 13 w Grand Prix Kanady
• Kierowca, który był najrzadziej wyprzedzany: Nico Rosberg i Lewis Hamilton, po trzy razy
• Kierowca, który zyskiwał najwięcej pozycji na pierwszym okrążeniu: Fernando Alonso, który przez cały sezon zyskał 28 pozycji na pierwszych okrążeniach
• Zespół, którego kierowcy wykonali najwięcej manewrów wyprzedzania: Toro Rosso, 94 manewry (Verstappen 49, Sainz 45)
• Zespół, którego kierowcy byli najrzadziej wyprzedzani: Mercedes, łącznie sześć razy (Hamilton i Rosberg po trzy razy)
(*) Definicja manewru wyprzedzania: wyprzedzanie podczas lotnego okrążenia (czyli z wyłączeniem pierwszego okrążenia, rozpoczynanego ze startu zatrzymanego), a pozycje zostają utrzymane do końca tego okrążenia. Zamiany pozycji z powodu poważnego problemu technicznego albo dublowania/odzyskiwania straconego okrążenia nie są brane pod uwagę.
TORY I WYŚCIGI
• Najdłuższy wyścig sezonu: Grand Prix Singapuru, dwie godziny, jedna minuta i 22,118 sekundy
• Najkrótszy wyścig sezonu: Grand Prix Włoch, jedna godzina, osiemnaście minut i 00,688 sekundy
• Największa średnia prędkość zwycięzcy: Grand Prix Włoch, 235,903 km/h
• Najwyższa prędkość uzyskana na oponach Pirelli P Zero podczas wyścigu Formuły 1: 366,4 km/h (Pastor Maldonado podczas Grand Prix Meksyku)
• Najwięcej najszybszych okrążeń w wyścigach i kwalifikacjach: Lewis Hamilton, 19 (osiem w wyścigach i 11 w kwalifikacjach)
• Najwięcej okrążeń na prowadzeniu: 587 (Hamilton)
INNE CIEKAWE LICZBY
• Liczba kierowców (w tym trzecich i „młodych”), którzy od 2010 roku prowadzili samochody Formuły 1 na oponach Pirelli: 98
• Kilometry pokonane przez wszystkie mieszanki P Zero i Cinturato w sezonie 2015 (w tym testy, treningi, kwalifikacje i wyścigi): 308 797 (bez opon prototypowych). Ze szczegółowym podziałem na mieszanki wygląda to następująco: twarda - 33 842; pośrednia - 114 727; miękka - 107 070; supermiękka - 39 007; przejściowe - 9370; deszczowe - 4781
• Dystans pokonany podczas testów w sezonie 2015 (bez uwzględnienia weekendów wyścigowych): 62 557 km
• Dystans pokonany podczas wyścigów w sezonie 2015: 99 416 km
• Liczba najszybszych okrążeń (w kwalifikacjach i wyścigach) w wykonaniu mistrza świata w sezonie 2015: 19 (osiem w kwalifikacjach i 11 w wyścigach)
• Najniższa średnia prędkość zwycięzcy w suchym wyścigu: 142,874 km/h (Nico Rosberg, Grand Prix Monako)
• Najniższa temperatura nawierzchni odnotowana w czasie wyścigu (w niedzielę): 20°C podczas Grand Prix USA. Najniższa temperatura nawierzchni odnotowana w czasie weekendu wyścigowego: 17°C podczas Grand Prix USA
• Najwyższa temperatura nawierzchni odnotowana w czasie wyścigu (w niedzielę): 58°C podczas Grand Prix Malezji. Najwyższa temperatura nawierzchni odnotowana w czasie weekendu wyścigowego: 58°C, także podczas Grand Prix Malezji
• Najniższa temperatura powietrza odnotowana w czasie wyścigu (w niedzielę): 15°C podczas Grand Prix Kanady. Najniższa temperatura powietrza odnotowana w czasie weekendu wyścigowego: 15°C podczas Grand Prix Kanady
• Najwyższa temperatura powietrza odnotowana w czasie wyścigu (w niedzielę): 37°C podczas Grand Prix Malezji. Najwyższa temperatura powietrza odnotowana w czasie weekendu wyścigowego: 38°C podczas Grand Prix Bahrajnu
Źródło: Informacja prasowa