Drugi dzień testów na torze Catalunya

Ferrari nadal na czele podczas testów na barcelońskim obiekcie
01.06.0618:07
Marek Roczniak
1630wyświetlenia
Podczas drugiego dnia testów pod Barceloną padł nowy nieoficjalny rekord tory Catalunya, a ustanowił go Michael Schumacher, pokonując jedno okrążenie w czasie 1:13.471 (dotychczasowy rekord ustanowiony w zeszłym roku przez Jensona Buttona jeszcze z silnikiem V10 wynosił 1:13.552). Czwartek nie był jednak do końca udanym dniem dla zespołu Ferrari, albowiem kierowca testowy Luca Badoer rozbił kompletnie swój bolid 248 F1 po wypadnięciu z toru w wyniku błędu popełnionego na szybkim zakręcie nr 3. Włoch na szczęście wyszedł z tej kraksy cało, ale na tym musiał zakończyć testy w tym tygodniu, przejeżdżając w czwartek zaledwie 27 okrążeń (P10, +2.1s). Schumacher kontynuował tymczasem zapoczątkowaną wczoraj przez Felipe Massę pracę nad programem rozwojowym opon Bridgestone, a także testował nowy komponenty do tegorocznego auta. Niemiec przejechał 82 okrążenia, uzyskując ponad 0.7 sekundy przewagi nad najbliższym kierowcą.

Drugi czas uzyskał kierowca testowy Renault, Heikki Kovalainen, który jako jedyny zmieścił się poniżej jednej sekundy straty do Michaela Schumachera. Fin kontynuował w czwartek sprawdzanie opon Michelin przeznaczonych do użycia w Grand Prix Wielkiej Brytanii, a towarzyszący mu ponownie jeden z głównych kierowców francuskiej stajni, Giancarlo Fisichella (P5, +1.3s), testował hamulce i nowe komponenty do bolidu R26, które zostaną użyte w Grand Prix Kanady. Obaj kierowcy łącznie przejechali ponad 230 okrążeń, gromadząc dzięki wysokiej niezawodności tegorocznego auta mnóstwo użytecznych danych.

Odpowiednio na trzeciej i szóstej pozycji uplasowali się reprezentanci Toyoty, kierowca testowy Ricardo Zonta (+1.2s) i Jarno Trulli (+1.6s), który zastąpił w czwartek drugiego testera japońskiej stajni, Oliviera Panisa. Włoch przejął jednak nowy bolid TF106B od Zonty i pracował nad doskonaleniu ustawień auta. Jego aktywność ograniczyły nieco problemy ze skrzynią biegów, jednak mimo to zdołał zaliczyć ponad 100 kółek. Zonta przesiadł się tymczasem do standardowej wersji tegorocznego auta i testował hamulce oraz pracował nad poprawą startów, gdyż w Monako zarówno Trulli, jak i Ralf Schumacher, mieli z tym spore problemy. Ponadto program dzisiejszych testów obejmował sprawdzanie opon Bridgestone na najbliższe wyścigi.

Czwarty czas uzyskał kierowca Williamsa, Nico Rosberg, tracąc do Michaela Schumachera niewiele ponad sekundę. Dla stajni z Grove czwartek był pierwszym dniem testów w tym tygodniu, w których oprócz Rosberga uczestniczy także kierowca testowy Alex Wurz. Austriak uplasował się jednak dopiero na 16 pozycji, mając ponad dwie i pół sekundy straty do swojego partnera i w dodatku na koniec uszkodził swój bolid podczas kraksy, tak więc nie był to dla niego zbyt udany dzień. Rosberg pracował nad ustawieniami bolidu FW28, oprogramowaniem kontrolnym silnika Cosworth V8 i pomiarem temperatury pod karoserią, przy okazji zaliczając krótki test opon Bridgestone. Wurz zajął się z kolei testowaniem rodziny aerodynamicznych części, umożliwiając zespołowi porównanie danych uzyskanych w tunelu aerodynamicznym.

Na 7 i 11 pozycji czwartkowe testy ukończyli reprezentanci McLarena, kierowca testowy Pedro de la Rosa i Juan Pablo Montoya, przy czym tylko Hiszpan zmieścił się poniżej dwóch sekund straty do Michaela Schumachera. Obaj kierowcy pracowali nad zawieszeniem i aerodynamiką bolidu MP4-21, a także testowali opony Michelin przeznaczone do użycia w wyścigu na torze Silverstone. Montoya, który zastąpił dzisiaj drugiego kierowcę testowego stajni z Woking, Gary'ego Paffeta, przejechał tylko 61 okrążeń, gdyż awaria sprzęgła zmusiła zespół do wymiany skrzyni biegów w jego bolidzie. Jutro obaj kierowcy zakończą trzydniowe testy na torze Catalunya.

W pierwszej dziesiątce znalazł się także tylko jeden z kierowców zespołu BMW Sauber, Jacques Villeneuve (+2.0s). Rano Kanadyjczyk nadrobił wczorajsze zaległości, a następnie skoncentrował się na testach aerodynamicznych i pracy nad ustawieniami bolidu F1.06. Podobne obowiązki przed południem miał także Nick Heidfeld (P12, +2.3s), który w czwartek przejął drugi bolid od kierowcy testowego stajni z Hinwil, Roberta Kubicy. Tymczasem po południu obaj kierowcy przeprowadzali testy opon Michelin w ramach przygotowań do najbliższych wyścigów, a ich łączny dorobek wyniósł dzisiaj ponad 230 okrążeń. Jutro Villeneuve'a zastąpi nasz kierowca.

Odpowiednio na 9 i 13 pozycji uplasowali się kierowcy Hondy, Jenson Button i Rubens Barrichello, mając ponad dwie sekundy straty do Michaela Schumachera. Button skupił się na testowaniu opon Michelin na swój domowy wyścig w Wielkiej Brytanii, a także pracował nad aerodynamiką bolidu RA106, łącznie przejeżdżając blisko 110 okrążeń. Nieco mniej kółek zaliczył Barrichello, który także pracował nad aerodynamiką i testował opony, ale w odróżnieniu od Buttona na dłuższych dystansach. Jutro Buttona i Barrichello zastąpią kierowcy testowi japońskiej stajni, Anthony Davidson i James Rossiter.

Z reprezentantów obydwu zespołów należących do austriackiej firmy Red Bull poniżej dwóch sekundy straty do Michaela Schumachera zmieścił się dzisiaj tylko Christian Klien, który ze względu na mechaniczną usterkę w okolicy lunchu przejechał w czwartek tylko 65 okrążeń. Tuż za Austriakiem uplasował się kierowca testowy Red Bull Racing, Robert Doornbos, natomiast na ostatniej pozycji znalazł się piątkowy tester Toro Rosso, Neel Jani. Szwajcar zastąpi w najbliższych dwóch wyścigach serii GP2 na torze Silverstone kontuzjowanego Nicolasa Lapierre.

Pogoda
Temperatura powietrza: 14-23°C
Temperatura toru: 19-32°C
Słonecznie

Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.

Czasy uzyskane w czwartek na torze Catalunya (4,627 km)
KierowcaKonstruktorBolidOp.Czas okr.Okr.
1Michael SchumacherFerrari248 F1 V8bri1:13.47182
1Heikki KovalainenRenaultR26 V8mic1:14.174120
1Ricardo ZontaToyotaTF106 V8bri1:14.696106
1Nico RosbergWilliams CosworthFW28 V8bri1:14.73187
1Giancarlo FisichellaRenaultR26 V8mic1:14.854112
1Jarno TrulliToyotaTF106B V8bri1:15.131102
1Pedro de la RosaMcLaren MercedesMP4-21 V8mic1:15.23884
1Jacques VilleneuveBMW SauberF1.06 V8mic1:15.526111
1Jenson ButtonHondaRA106 V8mic1:15.590109
1Luca BadoerFerrari248 F1 V8bri1:15.63727
1Juan Pablo MontoyaMcLaren MercedesMP4-21 V8mic1:15.65261
1Nick HeidfeldBMW SauberF1.06 V8mic1:15.783125
1Rubens BarrichelloHondaRA106 V8mic1:15.82696
1Christian KlienRBR FerrariRB2 V8mic1:15.87165
1Robert DoornbosRBR FerrariRB2 V8mic1:17.018115
1Alex WurzWilliams CosworthFW28 V8bri1:17.18883
1Neel JaniSTR CosworthSTR01 V10mic1:17.22492
Źródło: Circuit de Catalunya

KOMENTARZE

22
Till
03.06.2006 01:24
Czas Michaela jest naprawdę imponujacy mam nadzieje ze w Angli bedzie zawodnikiem nr1
Dominikus99j
02.06.2006 06:44
A co oni robią z resztkami takiego bolidu chyba nie wszystko da się naprawić.
Till
02.06.2006 05:29
Ferrari jest najlepsze i zawsze bedzie A takiego kierowcy jak M.Schumacher niebedzie juz nigdy(tak dobrego oczywiście:))
rafaello85
01.06.2006 09:04
Ferrari jest znowu bardzo mocne. Nie mogą sobie pozwolić na takie wpadki, jakie miały miejsce w Monako. Ja dalej wierzę, że zdobędą w tym sezonie dwa tytuły mistrzowskie:)
Falarek
01.06.2006 08:48
W pierwszej szóstce 4 samochody na Bridgach. Oby ta prędkosc potwierdziła sie w Silverstone bo często testy sobie a wyscig sobie ale jestem doobrej mysli. Niektórzy tu robia nieżły syf na forum. Zawsze myślalem że fani formuły1 powinni sie łaczyć a nie toczyć jakieś wojny między soba wyzywajac się od kretynów. Ludzie od tego macie Onet!!!
gregoff
01.06.2006 08:31
Troni wybaczamy:) Mimo drastycznego podejścia do sprawy, chyba dobrze to ujołeś:D Poza tym działamy ostro w sprawie wykluczenia takiego typu ludzi z naszego serwisu. Madkaras, wystarczy sobie włączyć Gp3, Gp4 lub F1C oczywiście bez pomocy żadnych. Uważam, że najtrudniejszym do opanowania jest F1C a mi największą frajdę sprawia Gp3 mimo, że od lat nie jest już wiernym symulatorem F1 (chyba nie ma takiej gry).
troni
01.06.2006 08:22
co do pustelnika slaweksza/moderatorze musze to napisac/czy jest to prawda ze jak widzisz Alonso podczas wyscigu to rwiesz z siebie stringi i zabierasz do rekoczynow .........??????????takie informacje do mnie dotarly!!!!
Hindus
01.06.2006 08:08
ZA TO ICH KOCHAM!! swietnie!!
bambaryła
01.06.2006 07:01
Kimi w rejsie do okoła swiata na jachcie Abramowicza podpisuje kontrakt z Midlandem :D
Leon
01.06.2006 06:30
Toyota ma problem , Zonta w starszej specyfikacji szybszy od Trulego w nowej wersji .
spike
01.06.2006 06:16
a gdzie jest KIMI? nie wrocił z Monaco?!
Sławek56
01.06.2006 06:08
Bez względu n acharakter testów, które przeprowadzał dzisiaj MSCH jego czas wzbudza respekt. Ten czas świadczy też o zdecydowanej poprawie jakościowej japońskich opon. Jestem bardzo ciekaw wyścigu o GP Wielkiej Brytanii. A tak na marginesie kwalifikacji w Monaco: widziałem tylko 2 powtórki i wydaje mi się, że Schumi za ciasno wchodził w ten zakręt i stąd odbicie w lewo potem w prawo i mocne hamowanie. Pozdrowienia dla wszystkich
MarekW
01.06.2006 05:38
Aha, Luca Badoer przejechal tak malo okrążeń, bo miał bardzo ciężki (i źle wyglądający) wypadek na szybkim zakręcie. Auto jest całkowicie zdemolowane, kierowcy nic nie jest.
bambaryła
01.06.2006 05:36
Badoer wczoraj tez był, za Masse jest Schu z rekordem toru
MarekW
01.06.2006 05:33
nie ma go - jest Badoer
Dominikus99j
01.06.2006 05:09
yyy.. a gdzie Massa
MadKaras...psycho fan MS
01.06.2006 04:40
zly komentarz??? troche wiedzy nikomu nigdy nie zaszkodzi
Adriannn
01.06.2006 04:30
redzkaformula.ten komentarz jest zbędny.Z testów nic nie wynika.Jacques Villeneuve teraz jest lepszy od Heidfelda a w wyścigu jest na odwrót.Rubens Barrichello też jest dobry w wyścigu a teraz jest słaby.
redzkaformula
01.06.2006 04:19
i co teraz 11 wygranych ferrari ( szumi p1 masa p2 ) ? fajnie by bylo!! merc przestal sie juz liczyc
Leon
01.06.2006 04:17
Wygląda na to ,że Bridgestony nareszcie dogoniły Micheliny, będzie ciekawiej .
MadKaras...psycho fan MS
01.06.2006 04:14
Dla niektorych mowcow z tego formu mam ciekawa lekture w postaci gry Geoffa Crammonda GP4. zanim napiszecie tutaj posty po ktorych piszczele same sie lamia do wewnatrz usiadzcie za kierownica bolidu w oficialnym symulatorze FIA (czyli nie byle jakim) przejedzcie kikla okrazen i sprobojcie poznac fizyke jazdy zachowania bolidu przy wejsciach i wyjsciach z zakretow, jezdzenia po tarkach z mala iloscia pliwa czy z duza. Zobaczycie jak sie zmienia fizyka opon w poszczegolnych fazach wyscigu i zakumacie strategie.... o bravo Schumacher...pewnie go niezle rozwscieczyli po ostatnim GP:)))) Bravo Michael. nie odpuszczaj nigdy Przykład na to, jak nie powinien wyglądać komentarz.
axel83
01.06.2006 04:12
Szumi pobil rekord toru :D Jak tak dalej beda sie rozwijac to mistrzostwo jest w zasiegu;)