Do 1 lipca zespoły podejmą decyzję w sprawie osłony kokpitu

W Hiszpanii i Monako Red Bull przeprowadzi prawdopodobnie kolejne testy Aeroscreen'a.
01.05.1610:54
Nataniel Piórkowski
802wyświetlenia


Szefowie zespołów Formuły 1 ustalili, że do 1 lipca będzie musiała zostać podjęta decyzja o tym, który system ochrony kokpitu zostanie wprowadzony do użytku w sezonie 2017.

Podczas piątkowego treningu przed GP Rosji, Red Bull po raz pierwszy sprawdził na torze funkcjonowanie swej autorskiej osłony - Aeroscreen. Delegat Międzynarodowej Federacji Samochodowej - Charlie Whiting przyznał, że kwestia wprowadzenia dodatkowego systemu ochronnego musi zostać wyjaśniona przed 1 lipca, tak by wszystkie zespoły miały czas na dostosowanie do niego projektów swych bolidów.

Nierozsądnym byłoby, gdybyśmy do tego momentu nie mieli ustalonej konkretnej ścieżki działań. To tylko niewielka część nadwozia, która nie wpłynie na takie kwestie jak zapas paliwa i tego typu rzeczy, ale w dalszym ciągu jest częścią złożonego procesu projektowania. Każdy z zaproponowanych dotąd systemów ma odmienne mocowanie: "aureola" centralne, a Aeroscreen na dwóch bocznych wspornikach, bez żadnej struktury pośrodku - powiedział Brytyjczyk.

Dyrektor wyścigów Formuły 1 zaznaczył, że wprowadzona do użytku będzie mogła zostać tylko jednak koncepcja. Wszyscy uważają, że tak będzie najlepiej. Z całą pewnością w przypadku Aeroscreen'a, jego szyba będzie produkowana przez jedną firmę: tą, która zapewniła dostawy Red Bullowi. Prawdopodobnie zaowocuje to tym, że wszyscy będą otrzymywać dokładnie taką samą szybę. Jeżeli chodzi o samą strukturę koncepcji, to nie mamy jeszcze podjętej żadnej konkretnej decyzji. Większość zespołów jest za wprowadzeniem jednego projektu - zaznaczył.

Whiting zdradził, że Red Bull planuje po raz kolejny przetestować koncepcję Aeroscreen podczas GP Hiszpanii i Monako, szczególnie w kontekście dodania na szybę powłok ochronnych: wewnętrznej antyrefleksyjnej i zewnętrznej, chroniącej przed deszczem. Sytuacja kierowcy w kokpicie może być dość trudna, gdy wokół toru znajdują się wysokie budynki, drzewa, gdy mamy nisko zawieszone słońce. Tego typu efekty mogą pojawiać się w Monako i na Monzy. Mówimy także o zewnętrznej powłoce, która będzie pozwalała odpierać uderzenia deszczu i uniemożliwi kroplom utrzymywanie się na powierzchni szyby. Jak wiadomo takie problemy nie dotyczą "aureoli".

KOMENTARZE

10
rno2
01.05.2016 06:10
Oba rozwiązania chronię kierowcę przed oberwaniem kołem lub innym dużym elementem. Jednak w przypadku mniejszych elementów jak np. sprężyna, która uderzyła Massę, ,,halo" ma tylko 50% skuteczności (albo element odbije się od struktury tej osłony, albo ją ominie i trafi kierowcę w kask). Patent Red Bulla dzięki szybie może odbijać nawet najmniejsze elementy, więc jeśli już musi być wprowadzone jakieś rozwiązanie, to moim zdaniem nie ma co robić tego połowicznie, tylko wprowadzić aeroscreen.
paymey852
01.05.2016 12:03
@bartoszcze oczywiście że nie redukuje ale w porównaniu gdzie obecnie trafia to według wyłącznie mojej wizji , tak -redukuje [quote="enstone"] i nie piszcie, że przy większych prędkościach woda zostanie "zdmuchnięta" bo to nie prawda[/quote] a obecnie to przyklejona jest do wizjera na stałe czy ocb ? Są nano materiały i preparaty które robią cuda
enstone
01.05.2016 11:29
A jeżeli bolid w wyniku kolizji będzie leżał do góry kołami to co.? Od razu zmniejsza się możliwość wydostania samodzielnie przez kierowcę, będzie czekał na porządkowych czy może na czerwonego Manitou ?? Co do zastosowania aeroscreen'a to mam mieszane odczucia, jeżeli wyścig będzie deszczowy to co, gdzie jest wycieraczka w takim razie i nie piszcie, że przy większych prędkościach woda zostanie "zdmuchnięta" bo to nie prawda, dodając jeszcze, że kierowca jedzie za kierowcą i woda z pod opon wiadomo .... Tak samo z insektami, owadami, zanieczyszczeniami w postaci kawałków lepkich gum z opon. Można by było zastosować zrywki jak mają prototypy LMP1, ale kto to będzie zrywał i ile razy musiałby kierowca zjeżdżać do boksu.
bartoszcze
01.05.2016 11:29
@paymey852 No czytałem - jeśli nie podjęli _teraz_ decyzji o wprowadzeniu szyby, to tym bardziej nie podejmą jej później, ponieważ pakiet aero z szybą będzie zupełnie inny niż bez szyby. Czyli trzeba albo prowadzić prace na 2017 w dwóch wariantach, albo wcale, jeżeli na początku lipca ma się okazać, że jednak wszystkie założenia idą do kosza. A czy wystająca z płaskiej powierzchni szyba redukuje opór powietrza...
paymey852
01.05.2016 11:22
@bartoszcze Tak na oko to powinna zredukować opór powietrza. Na wysokości wizjera w kasku gdzie trafia powietrze ? [quote]Ta decyzja oznacza, że szyba nie przejdzie[/quote] a czytałeś artykuł ? poza tym dopiero co ustalili zmiany na 2017 więc jak ktoś już coś zaprojektował to gratuluje.
bartoszcze
01.05.2016 11:09
[quote="paymey852"]Właściwie nie tylko wizualnie.[/quote] Znaczy co, poprawia aerodynamikę? Ta decyzja oznacza, że szyba nie przejdzie, bo oznacza potencjalne wyrzucenie do kosza wyników prac projektowych na 2017.
paymey852
01.05.2016 11:03
@wogx Ja nie mówię o testach zderzeniowych a o testach widoczności nawiązując do wypowiedzi Whitinga. "Hallo" to dla mnie całkowita porażka, umieścić na środku mocowanie :/ Brawo dla puszek że robią wszystko aby to głupie halo ferrari nie przeszło. Osobiście nie zgadzam się z Hamiltonem i dla mnie szyba RBR dodaje wizualnie szybkości bolidowi. Właściwie nie tylko wizualnie. @sneer Masz bardzo nieaktualne informacje na temat zabezpieczeń obecnej F1
sneer
01.05.2016 10:09
Będą te osłony do momentu jak ktoś nie wyjdzie z palącego się bolidu. Potem wymyślą coś nowego.
wogx
01.05.2016 09:48
@paymey852 Testowane było kilka rozwiązań, nie 2, poza tym w formule 1 prędkości i ryzyko są najwyższe.
paymey852
01.05.2016 09:12
Irytuje mnie jak twierdzą że decyzja musi być szybko podjęta. Mają F2, F3,itp przetestować porządnie, dopracować a nie złapać 2 pierwsze lepsze pomysły i udawać że ma się rozwiązanie