GP Belgii: Rosberg dyktuje tempo w pierwszym treningu

Prezentujemy opis i wyniki porannych zajęć na Spa-Francorchamps.
26.08.1611:31
Nataniel Piórkowski
4925wyświetlenia


Nico Rosberg uzyskał najlepszy czas okrążenia podczas porannego, piątkowego treningu przed niedzielnym wyścigiem o Grand Prix Belgii. Za Brytyjczykiem znaleźli się Hamilton i Raikkonen.

Krótko po zapaleniu się zielonego światła na wyjeździe z alei serwisowej na torze pojawił się Jolyon Palmer, w ślad za którym poszli pozostali kierowcy, w tym czwórka zawodników testujących o poranku system Halo: Daniel Ricciardo, Nico Hulkenberg, Carlos Sainz oraz Nico Rosberg.

Niemiec najdłużej korzystał z "aureoli" rozpoczynając z nią nawet przejazd szybkiego okrążenia. Ostatecznie syn mistrza świata z 1982 roku nie ukończył pomiarowego kółka, zjeżdżając do alei serwisowej. Od samego początku sesji w użyciu było także przygotowane przez Pirelli prototypowe ogumienie, mające cechować się większą odpornością na ostre krawędzie krawężników, które dawały się we znaki zespołom w trakcie ubiegłorocznego weekendu na Spa-Francorchamps.

Osiemnaście minut po starce zajęć Rosberg (nadal testujący Halo) uzyskał czas 1:49,481. Na drugim miejscu plasował się Kimi Raikkonen, a dalej kierowcy Force India - Nico Hulkenbgerg i Serio Perez. Dalsze pozycje okupowali Daniel Ricciardo, Romain Grosjean i Max Vertsappen, dla którego Grand Prix Belgii stanowi w praktyce odmową eliminację mistrzostw świata.

Podczas gdy Palmer narzekał na podsterowność, używający supermiękkich opon Rosberg odnotował rezultat 1:48,348s. Za Niemcem plasował się Lewis Hamilton, korzystający z szóstej turbosprężarki i silnika-generatora energii kinetycznej (kara +15 pozycji na starcie). Obaj kierowcy Mercedesa realizowali odmienne programy testowe, czego pierwszym dowodem były dwa różne modele tylnego skrzydła znajdujące się w bolidach #6 i #44. Z garażu McLarena nadal nie wyjeżdżał Fernando Alonso. Bolid Hiszpana stał na podnośnikach, co zwiastowało poważniejsze problemy techniczne.

Po krókiej przerwie w jazdach, związanej z potrzebą wymiany ogumienia i przekazaniu Pirelli kompletów opon przeznaczonych na pierwszych 40 minut zajęć, kierowcy powrócili do pracy na torze. Debiutujący w barwach Manora Esteban Ocon ćwiczył zatrzymywanie bolidu na stanowisku serwisowym - jedna z prób nie poszła po myśli Francuza, który uderzył w pachołek mający wyznaczać pozycję mechanika z podnośnikiem. Junior Mercedesa spokojnie potwierdził, że zbyt mocno opóźnił hamowanie.

Na czele tabeli Verstappen awansował na szóste miejsce. Dwie pozycje niżej znajdował się Romain Grosjean. W tym samym czasie na szybkim kółku, z rekordem pierwszego sektora, znajdował się Kimi Raikkonen. Po przekroczeniu linii mety Finowi udało się wskoczyć na trzecie miejsce, osiem dziesiętnych części sekundy za Rosberga, który w drugiej połowie sesji pokonywał kolejne okrążenia już bez systemu Halo. Po godzinie od startu porannych jazd McLaren poinformował na Twitterze, że po inspekcji technicznej został zmuszony do wymiany jednostki napędowej w bolidzie Alonso, który miał na koncie tylko trzy kółka, wykonane w ciągu pierwszych minut treningu.

Krótko po 11:00 Palmer znacząco zredukował tempo, zgłaszając problem ze swoim bolidem. Po powrocie do garażu, gdzie mechanicy Renault zajęli się identyfikacją problemu i jego eliminacją. Na pół godziny przed końcem zajęć najwięcej okrążeń, bo aż 21, miał na swoim koncie Valtteri Bottas - Fin plasował się w pierwszej dziesiątce, rozdzielając parę reprezentantów Red Bulla.

W ostatnich minutach sesji, Gutierrez przesunął się na dziesiątą lokatę, spychając swego zespołowego kolegę - Grosjeana, poza TOP10. W tym samym czasie Ferrari wysłało na tor Kimiego Raikkonena, zbierając dane na temat zachowania prototypowego ogumienia. Na dalszych pozycjach Ocon zajmował szesnaste miejsce, o sekundę wyprzedzając dziewiętnastego Pascala Wehrleina.

Względnie dobrze radzili sobie kierowcy Saubera: korzystający z poprawek konstrukcyjnych Ericsson i Nasr plasowali się odpowiednio na trzynastej i piętnastej lokacie. Początek pierwszego weekendu po letniej przerwie nie układał się po myśli Renault: Palmer i Magnussen zakończyli sesję na dwudziestym i dwudziestym pierwszym miejscu, tracąc do poziomu dziesiątej pozycji ponad 2,5 sekundy.

Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 31°C
Temperatura powietrza: 27°C
Prędkość wiatru: 2,2 m/s
Wilgotność powietrza: 51%
Sucho

REZULTATY TRENINGU 1

P.Kierowca (Nr)BolidOponyCzas okr.StrataOdstępOkr.
1Nico Rosberg (6)Mercedes F1 W07 Hybrid1:48,34827
2Lewis Hamilton (44)Mercedes F1 W07 Hybrid1:49,0780,7300,73025
3Kimi Raikkonen (7)Ferrari SF16-H1:49,1470,7990,06924
4Sergio Perez (11)Force India VJM091:49,2740,9260,12723
5Sebastian Vettel (5)Ferrari SF16-H1:49,7681,4200,49419
6Daniel Ricciardo (3)Red Bull RB121:49,7821,4340,01424
7Max Verstappen (33)Red Bull RB121:49,8651,5170,08324
8Nico Hulkenberg (27)Force India VJM091:50,0881,7400,22321
9Valtteri Bottas (77)Williams FW381:50,3942,0460,30631
10Esteban Gutierrez (21)Haas VF-161:50,5832,2350,18921
11Romain Grosjean (8)Haas VF-161:50,8992,5510,31618
12Felipe Massa (19)Williams FW381:51,1222,7740,22328
13Marcus Ericsson (9)Sauber C351:51,1252,7770,00316
14Carlos Sainz (55)Toro Rosso STR111:51,4243,0760,29917
15Felipe Nasr (12)Sauber C351:51,7683,4200,34419
16Esteban Ocon (31)Manor MRT051:51,7873,4390,01926
17Daniił Kwiat (26)Toro Rosso STR111:52,3083,9600,52119
18Jenson Button (22)McLaren MP4-311:52,4074,0590,09918
19Pascal Wehrlein (94)Manor MRT051:52,8374,4890,43023
20Kevin Magnussen (20)Renault R.S.161:53,0534,7050,21620
21Jolyon Palmer (30)Renault R.S.161:53,0894,7410,03620
22Fernando Alonso (14)McLaren MP4-31---3
107% najlepszego czasu: 1:55,932

KOMENTARZE

18
MairJ23
26.08.2016 12:56
@step07 Przecież ja się pytałem tak dla żartu Ja rozumiem że gość troluje. Niezbyt serio biore takie wypowiedzi. Bez nalezytych argumentow nie ma dla mnie dyskusji. Ale zauwaz ze gosc jest nieszkodliwy - bo nie atakuje nikogo personalnie - mowi tylko rzeczy ktore si ekupy nie trzymaja i tyle. Wiec w sumie nie jest tak zle z nim. Szkoda ze nie da sie go do niczego przekonac ale to juz nie nasza - forumowiczow - wina. Poki nie jestem atakowany personalnie przy rozmowie to jest OK. Do tej pory "rozmowa" z nim jest na jakim takim poziomie. A wyksztalcenie tego Pana mnie naprawde interesuje. Bo jakies podstawy do takiego wyciagania wnioskow jakie on prezentuje musza byc.
step07
26.08.2016 11:54
@rno2 No w sumie też racja, zawsze można mieć niezłą bekę z tego jak to w 2014 roku Red Bull celowo chciał ud.... Vettela, jak Rosberg jechał na Węgrzech i w Niemczech niesprawnym bolidem i jak to Nico jest w zdecydowanie lepszej formie od Lewisa bo był szybszy w pierwszym treningu :D
rno2
26.08.2016 11:35
@step07 Ja nawet podejrzewałem, że @Gerard i @mikonegatio to ta sama osoba, ale konto @Gerard istnieje od 2013 roku... Czasem warto podyskutować, poprawić sobie humor :-)
step07
26.08.2016 11:26
@MairJ23 @rno2 po co Wy w ogóle dyskutujecie z kimś takim jak @Gerard. Przecież gołym okiem widać, że są dwie możliwości: albo gość nie ma szczątkowego pojęcia o Formule 1, albo nieźle troluje i jak widać wychodzi mu to skoro jednak wielu daje się wciągnąć w bezsensowną gadkę. Zresztą podobnie było właśnie z @mikonegatio, tyle że jemu się chyba naprawdę wydawało, że się zna. Pamiętam te teksty jak to Merc jest w szarej d.... i w sezonie będzie 4 siłą, za Force India :D
rno2
26.08.2016 11:21
@Gerard Ok, to uzasadnienie w zupełności mi wystarcza. Szanuję.
MairJ23
26.08.2016 10:42
@Gerard hehe. Niezle. Mocne slowa. Moze zdradzilbys nam wszystkim jakie jest Twoje wyksztalcenie.
Gerard
26.08.2016 10:34
@rno2 Szacuję, że 1,3 - 1,4s, a źródło? Źródłem takich szacunków jest moje doświadczenie o formule 1.
rno2
26.08.2016 10:26
@Gerard Grubo ponad sekundę to znaczy ile? 1,3s? 1,5s? a może 1,8s? Poproszę źródło tych informacji. Oj, nadałbyś się do spółki z takim jednym użytkownikiem, który jeszcze niedawno tu komentował i który w czasie zimowych testów potrafił ocenić każdy bolid, wszystkie jego wady i zalety, na podstawie jednego zdjęcia. Praktycznie moglibyście zaryzykować i przejąć Saubera, albo Manora. Takie alfy i omegi jak wy w pół sezonu doprowadzą zespół z końca stawki do mistrzostwa.
Gerard
26.08.2016 10:19
@rno2 No bo jest stratny, gdyby nie testy, przewaga wynosiłaby grubo ponad sekundę. Dlatego napisałem, że Niemiec jest w wybornej formie po wakacjach.
rno2
26.08.2016 10:15
@mich909090 I jeszcze powinien wykonać jakieś małe przewinienie, żeby dostać 3 reprymendę i karę +10 miejsc na starcie.
mich909090
26.08.2016 10:10
Jedyne co jeszcze ratuje Rosberga w tym sezonie to kary Hamiltona. Inaczej Lewis miałby już autostradę po tytuł. Moim zdaniem powinni jutro założyć Hamiltonowi 7 turbo i MGU tak aby w kolejnym wyścigach mógł bezkarnie z tych części korzystać. Reszta nie wygląda źle. Wszystkie inne części po 4 jak u Rosberga. Tak jak mówię liczę ze Hamilton zbierze jak najwięcej kar tutaj, a najlepiej jakby wystartował z pit lane aby nie jechał w pierwszym zakręcie bo może z niego nie wyjść w całości.Dobrze ze ma 19 pkt przewagi . Mogło być gorzej. Jeśli Lewis miałby startować z końca to dla niego kwalifikacje będą zbędne. Po co zużywać opony, a w treningach będzie skupiał się tylko na tempie wyścigowym wiec nie zdziwię się jak przez cały weekend będzie wolniejszy od Rosberga.
bartoszcze
26.08.2016 10:07
@Sasilton Pytanie kto skręcił bardziej :) Oczywiście, bardziej miarodajne będą czasy z Q.
rno2
26.08.2016 10:02
@Gerard No a jeszcze kilka dni temu psiałeś, że Rosberg będzie stratny od samego początku weekendu przez to, że będzie jeździł w pierwszym treningu z halo. To jak to w końcu jest?
Sasilton
26.08.2016 09:59
Ja się dziwie że po tylu latach są osoby które nadal jarają się wynikami z pierwszego piątkowego treningu. @bartoszcze każdy jeździ na skręconym silniku.
bartoszcze
26.08.2016 09:58
Czasy sektorów pokazują, że w tym roku Ferrari co do zasady nie dogoni Merca, ale na Monzy - kto wie. Oczywiście przy założeniu, że Merc nie jeździł na skręconym silniku...
baron
26.08.2016 09:52
Jednak patrzyłbym na te wyniki z przymrużeniem oka. Hamilton wolniejszy o 0,7 sekundy od Rosberga, Hulkenberg wolniejszy o 0,8 sekundy od Pereza, Vettel wolniejszy o 0,6 od Kimiego, Massa wolniejszy o 0,7 sekundy od Bottasa.
Gerard
26.08.2016 09:47
No no, Rosberg w wybornej formie po wakacjach. Większość treningu zmarnowana na testy dla FIA, a pomimo tego najszybszy. To może być jego weekend. Hamilton chyba jeszcze myślami na urlopie.
enstone
26.08.2016 09:46
Co ten Ocon wyprawia - 1 sek szybszy od Wehrleina ;))