GP Belgii: Rosberg dyktuje tempo w pierwszym treningu
Prezentujemy opis i wyniki porannych zajęć na Spa-Francorchamps.
26.08.1611:31
4925wyświetlenia
Nico Rosberg uzyskał najlepszy czas okrążenia podczas porannego, piątkowego treningu przed niedzielnym wyścigiem o Grand Prix Belgii. Za Brytyjczykiem znaleźli się Hamilton i Raikkonen.
Krótko po zapaleniu się zielonego światła na wyjeździe z alei serwisowej na torze pojawił się Jolyon Palmer, w ślad za którym poszli pozostali kierowcy, w tym czwórka zawodników testujących o poranku system Halo: Daniel Ricciardo, Nico Hulkenberg, Carlos Sainz oraz Nico Rosberg.
Niemiec najdłużej korzystał z "aureoli" rozpoczynając z nią nawet przejazd szybkiego okrążenia. Ostatecznie syn mistrza świata z 1982 roku nie ukończył pomiarowego kółka, zjeżdżając do alei serwisowej. Od samego początku sesji w użyciu było także przygotowane przez Pirelli prototypowe ogumienie, mające cechować się większą odpornością na ostre krawędzie krawężników, które dawały się we znaki zespołom w trakcie ubiegłorocznego weekendu na Spa-Francorchamps.
Osiemnaście minut po starce zajęć Rosberg (nadal testujący Halo) uzyskał czas 1:49,481. Na drugim miejscu plasował się Kimi Raikkonen, a dalej kierowcy Force India - Nico Hulkenbgerg i Serio Perez. Dalsze pozycje okupowali Daniel Ricciardo, Romain Grosjean i Max Vertsappen, dla którego Grand Prix Belgii stanowi w praktyce odmową eliminację mistrzostw świata.
Podczas gdy Palmer narzekał na podsterowność, używający supermiękkich opon Rosberg odnotował rezultat 1:48,348s. Za Niemcem plasował się Lewis Hamilton, korzystający z szóstej turbosprężarki i silnika-generatora energii kinetycznej (kara +15 pozycji na starcie). Obaj kierowcy Mercedesa realizowali odmienne programy testowe, czego pierwszym dowodem były dwa różne modele tylnego skrzydła znajdujące się w bolidach #6 i #44. Z garażu McLarena nadal nie wyjeżdżał Fernando Alonso. Bolid Hiszpana stał na podnośnikach, co zwiastowało poważniejsze problemy techniczne.
Po krókiej przerwie w jazdach, związanej z potrzebą wymiany ogumienia i przekazaniu Pirelli kompletów opon przeznaczonych na pierwszych 40 minut zajęć, kierowcy powrócili do pracy na torze. Debiutujący w barwach Manora Esteban Ocon ćwiczył zatrzymywanie bolidu na stanowisku serwisowym - jedna z prób nie poszła po myśli Francuza, który uderzył w pachołek mający wyznaczać pozycję mechanika z podnośnikiem. Junior Mercedesa spokojnie potwierdził, że zbyt mocno opóźnił hamowanie.
Na czele tabeli Verstappen awansował na szóste miejsce. Dwie pozycje niżej znajdował się Romain Grosjean. W tym samym czasie na szybkim kółku, z rekordem pierwszego sektora, znajdował się Kimi Raikkonen. Po przekroczeniu linii mety Finowi udało się wskoczyć na trzecie miejsce, osiem dziesiętnych części sekundy za Rosberga, który w drugiej połowie sesji pokonywał kolejne okrążenia już bez systemu Halo. Po godzinie od startu porannych jazd McLaren poinformował na Twitterze, że po inspekcji technicznej został zmuszony do wymiany jednostki napędowej w bolidzie Alonso, który miał na koncie tylko trzy kółka, wykonane w ciągu pierwszych minut treningu.
Krótko po 11:00 Palmer znacząco zredukował tempo, zgłaszając problem ze swoim bolidem. Po powrocie do garażu, gdzie mechanicy Renault zajęli się identyfikacją problemu i jego eliminacją. Na pół godziny przed końcem zajęć najwięcej okrążeń, bo aż 21, miał na swoim koncie Valtteri Bottas - Fin plasował się w pierwszej dziesiątce, rozdzielając parę reprezentantów Red Bulla.
W ostatnich minutach sesji, Gutierrez przesunął się na dziesiątą lokatę, spychając swego zespołowego kolegę - Grosjeana, poza TOP10. W tym samym czasie Ferrari wysłało na tor Kimiego Raikkonena, zbierając dane na temat zachowania prototypowego ogumienia. Na dalszych pozycjach Ocon zajmował szesnaste miejsce, o sekundę wyprzedzając dziewiętnastego Pascala Wehrleina.
Względnie dobrze radzili sobie kierowcy Saubera: korzystający z poprawek konstrukcyjnych Ericsson i Nasr plasowali się odpowiednio na trzynastej i piętnastej lokacie. Początek pierwszego weekendu po letniej przerwie nie układał się po myśli Renault: Palmer i Magnussen zakończyli sesję na dwudziestym i dwudziestym pierwszym miejscu, tracąc do poziomu dziesiątej pozycji ponad 2,5 sekundy.
Pogoda na koniec sesji:
Temperatura toru: 31°C
Temperatura powietrza: 27°C
Prędkość wiatru: 2,2 m/s
Wilgotność powietrza: 51%
Sucho
REZULTATY TRENINGU 1
P. | Kierowca (Nr) | Bolid | Opony | Czas okr. | Strata | Odstęp | Okr. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Nico Rosberg (6) | Mercedes F1 W07 Hybrid | 1:48,348 | 27 | |||
2 | Lewis Hamilton (44) | Mercedes F1 W07 Hybrid | 1:49,078 | 0,730 | 0,730 | 25 | |
3 | Kimi Raikkonen (7) | Ferrari SF16-H | 1:49,147 | 0,799 | 0,069 | 24 | |
4 | Sergio Perez (11) | Force India VJM09 | 1:49,274 | 0,926 | 0,127 | 23 | |
5 | Sebastian Vettel (5) | Ferrari SF16-H | 1:49,768 | 1,420 | 0,494 | 19 | |
6 | Daniel Ricciardo (3) | Red Bull RB12 | 1:49,782 | 1,434 | 0,014 | 24 | |
7 | Max Verstappen (33) | Red Bull RB12 | 1:49,865 | 1,517 | 0,083 | 24 | |
8 | Nico Hulkenberg (27) | Force India VJM09 | 1:50,088 | 1,740 | 0,223 | 21 | |
9 | Valtteri Bottas (77) | Williams FW38 | 1:50,394 | 2,046 | 0,306 | 31 | |
10 | Esteban Gutierrez (21) | Haas VF-16 | 1:50,583 | 2,235 | 0,189 | 21 | |
11 | Romain Grosjean (8) | Haas VF-16 | 1:50,899 | 2,551 | 0,316 | 18 | |
12 | Felipe Massa (19) | Williams FW38 | 1:51,122 | 2,774 | 0,223 | 28 | |
13 | Marcus Ericsson (9) | Sauber C35 | 1:51,125 | 2,777 | 0,003 | 16 | |
14 | Carlos Sainz (55) | Toro Rosso STR11 | 1:51,424 | 3,076 | 0,299 | 17 | |
15 | Felipe Nasr (12) | Sauber C35 | 1:51,768 | 3,420 | 0,344 | 19 | |
16 | Esteban Ocon (31) | Manor MRT05 | 1:51,787 | 3,439 | 0,019 | 26 | |
17 | Daniił Kwiat (26) | Toro Rosso STR11 | 1:52,308 | 3,960 | 0,521 | 19 | |
18 | Jenson Button (22) | McLaren MP4-31 | 1:52,407 | 4,059 | 0,099 | 18 | |
19 | Pascal Wehrlein (94) | Manor MRT05 | 1:52,837 | 4,489 | 0,430 | 23 | |
20 | Kevin Magnussen (20) | Renault R.S.16 | 1:53,053 | 4,705 | 0,216 | 20 | |
21 | Jolyon Palmer (30) | Renault R.S.16 | 1:53,089 | 4,741 | 0,036 | 20 | |
22 | Fernando Alonso (14) | McLaren MP4-31 | - | - | - | 3 |
107% najlepszego czasu: 1:55,932
KOMENTARZE