FIA zaostrzyła przepisy o podwójnych żółtych flagach

W ostatnim czasie temat ten wzbudzał poważne kontrowersje w środowisku F1.
01.10.1609:58
Nataniel Piórkowski
762wyświetlenia


Kierowcy Formuły 1 otrzymali polecenie porzucania szybkich okrążeń jeśli podczas treningów i kwalifikacji na torze pojawią się podwójne żółte flagi.

Problem trafił na czołówki doniesień prasowych podczas Grand Prix Węgier, gdy Nico Rosberg ustanowił czas gwarantujący pole position pomimo pokonanie strefy, w której obowiązywały znaki ostrzegawcze wyrażone w podwójnych żółtych flagach.

Definicja zachowania w przypadku pojawienia się na torze podwójnej żółtej flagi, zapisana w Międzynarodowym Kodeksie Sportowym FIA, brzmi: Zredukuj znacząco swoją prędkość, nie wyprzedzaj i bądź przygotowany na zmianę kierunku jazdy lub zatrzymanie samochodu.

W odpowiedzi na kontrowersyjne wydarzenia z Hungaroringu Charlie Whiting zakomunikował, iż w przypadku wystąpienia na torze incydentu wymagającego zastosowania "podwójnej żółtej", sesje kwalifikacyjne będą od razu przerywane wywieszeniem czerwonej flagi.

Po rozmowach z zespołami i kierowcami zdecydowano się jednak wycofać z tego pomysłu - podczas GP Singapuru temat znów wzbudził kontrowersje po tym, jak Sergio Perez otrzymał karę cofnięcia na starcie wyścigu za poprawę czasu w kwalifikacjach pod podwójnymi żółtymi flagami.

Kwestia została poruszona podczas piątkowej odprawy kierowców. W trakcie spotkania zawodników FIA zasugerowano, że definicja ujęta w Międzynarodowym Kodeksie Sportowym nie jest zbyt jasna do interpretacji. Wypracowany podczas briefingu kompromis zakłada, że w przypadku pojawienia się na torze podwójnych żółtych flag, Federacja będzie oczekiwała od kierowców porzucenia szybkich okrążeń.

W notce wysłanej do zespołów dyrektor wyścigu - Charlie Whiting, napisał: Każdy kierowca przejeżdżający przez strefę obowiązywania podwójnych żółtych flag musi znacząco zredukować prędkość i być przygotowanym na konieczność zmiany kierunku bądź zatrzymanie bolidu. W celu usatysfakcjonowania sędziów, każdy taki kierowca, zgodnie z przedstawionymi wymogami, musi wykazać, że nie próbował ustanowić znacząco konkurencyjnego czasu okrążenia, a podczas treningów oznacza to porzucenie przez kierowcę pomiarowego okrążenia (niekoniecznie trzeba rozumieć przez to zjazd do boksów, gdyż tor może być bezpieczny podczas kolejnego okrążenia).

Wyjaśniając znaczenie pojedynczej żółtej flagi Whiting zaznaczył: Kierowcy powinni zredukować swoją prędkość i być przygotowanymi do zmiany kierunku. Musi być jasne, że kierowca zredukował prędkość i był przygotowany na wcześniejsze hamowanie i/lub zauważalnie zmniejszył prędkość w strefie obowiązywania żółtej flagi. Zawodnicy nie powinni podejmować prób wyprzedzania w takiej strefie, chyba że wyraźnie widać, że kierowca przed nimi mierzy się z oczywistym problemem, na przykład uszkodzeniem bolidu wskutek incydentu lub pękniętą oponą.