Renault: Współpraca z Red Bullem spowolni progres Hondy

Cyril Abiteboul uważa, że producent nie będzie mógł przyjąć tylu kar
28.01.1913:59
Łukasz Godula
3771wyświetlenia
Embed from Getty Images

Renault uważa, że progres Hondy zostanie spowolniony z powodu wymaganej niezawodności, co wynika ze związania się z Red Bullem.

Pomimo faktu, że Red Bull ma nadzieję na utrzymanie ostatniego tempa rozwoju Hondy zaprezentowanego z Toro Rosso, Cyril Abiteboul, dyrektor zarządzający w Renault jest co do tego sceptyczny. Francuz uważa, że progres Hondy w zeszłym roku wynikał z polityki wprowadzania coraz to nowszych silników bez względu na kary na starcie.

W czasie sezonu Brendon Hartley i Perre Gasly użyli po osiem silników spalinowych, turbosprężarek i MGU-H. dwukrotnie więcej od innych kierowców. Zasady pozwalają na użycie jedynie trzech jednostek napędowych, zanim zostają naliczone kary. Abiteboul twierdzi, że poprawa Hondy zwolni, gdy będą musieli stosować się do planu trzech silników na sezon, tak jak inni producenci.

Tak, mogą wydawać ile zapragną w swojej fabryce i zdecydowali się na wprowadzenie dowolnej liczby jednostek w zeszłym roku, jednak zostanie to naturalnie uregulowane, jeśli będą musieli w tym roku przyjąć kary pięć czy sześć razy - powiedział Abiteboul.

Nikt nie podnosi głosu, gdy to się dzieje w Toro Rosso, jednak spodziewam się, że odbije się to większym echem w Red Bullu. Tak więc to naturalnie ich spowolni. Jeśli chcą być zgodni z regulaminem, będą mieli dwie lub trzy okazje na poprawienie się w sezonie. Tak samo jak było to w naszym przypadku w zeszłym roku.

Renault udostępniło w zeszłym roku specyfikację C dla swoich klientów po przerwie letniej, jednak tylko Red Bull zdecydował się na użycie jej. Zapewniała one lepsze osiągi, jednak problemem okazała się niezawodność. McLaren i zespół fabryczny Renault pozostali przy specyfikacji B do końca sezonu.

Abiteboul dodał: To by oznaczało większy progres, a mieliśmy podobną możliwość do Hondy. Jednak walczyliśmy również w klasyfikacji konstruktorów i wiedzieliśmy, że kary miałyby znaczący wpływ na zdobycze punktowe. Nie chcieliśmy tego poświęcać. Honda jest dla nas zagrożeniem, jednak tak samo jak inni producenci. Spodziewam się, że to zagrożenie spowolni i wierzę, że dokonamy postępu w zimę.

KOMENTARZE

32
MairJ23
30.01.2019 02:47
@rno2 czytajac co mowi Cyril to nie chodzi o to kto bedzie gdzie na starcie do GP Australii tylko kto nie dojedzie do mety czy tez bedzie startowal z konca stawki w np Barcelonie bo silnik trzeba bylo wymienic :)
michal132
29.01.2019 08:24
Tak wgl to Renault od początku lutego ma zacząć testować silniki w na najnowocześniejszym stanowisku, które ma odzwierciedlać sytuację w bolidzie dzięki czemu będzie można wyłapać więcej wad przed włożeniem do bolidu,
paymey852
29.01.2019 04:13
@benethor Producent chcąc wprowadzić poprawki musi je zapewnić wszystkim w tym samym terminie ale nie ma obowiązku korzystania z nich obowiązkowo na zasadzie "albo wszyscy albo nikt". Renault w 2018 wprowadziło wersje "C" a sama nie korzystała. Renault jest obsr...ne bo jak Honda ich wyprzedzi to otrzymają łatkę największych przegranych ery hybrydowej.
SirKamil
29.01.2019 12:56
Mam szczerą nadzieję, że nikt nie będzie miał racji, ponieważ tak Honda jak i Renault dobiją wreszcie do poziomu najlepszych producentów silników, co być może pozwoli RB na stanie się pełnoetatowym pretendentem do tytułu a Renault istotnie zbliżyć się do czołówki.
bartoszcze
29.01.2019 12:44
@benethor Teoretycznie wszystkie zespoły obsługiwane przez producenta powinny dostawać identyczną specyfikację, ale dopuszczalne jest dostarczanie starszej. Tu akurat mieliśmy przypadek kiedy zespół fabryczny korzystał ze starszej a klient z nowszej :)
rno2
29.01.2019 12:35
Proponuję już nie roztrząsać tematu. W Australii zobaczymy kto będzie lepszy i kto miał rację krytykując drugą stronę :-)
slipstream
29.01.2019 12:27
Ja wiem @SirKamil że moja osoba to idealna wymówka żeby nie odnieść się do udowodnionego ci kłamstwa, bo nie będziesz dyskutował na tym poziomie, ale żeby dalej brnąć w swoje bajeczki o przerzucaniu kamyczków to jednak godne podziwu samozaparcie. No ale niestety, ostatnia wypowiedź Cyryla nie była sprowokowana niczym ze strony RedBulla jak to usilnie chcesz przekonać swoim pięknosłowiem, ale to niestety nie buduje prawdziwości tego o czym piszesz, choć to ładne pozory. Trochę to jednak dziwne, bo z jednej strony Renault przyjmuje taktykę zniżania się do poziomu RedBulla i odpowiadania na utarczki, zamiast przyjąć tak elokwentną strategię jak Twoja nie wdawania się w dyskusję poniżej poziomu. Można, no niby można, tylko trzeba chcieć. Widać w Renault po prostu nikt nie chce wobec RB.
benethor
29.01.2019 12:17
> STR dalej może być platformą badawczą i w 2019 mogą zużyć 9 jednostek. @paymey852 a nie jest przypadkiem tak, że od zeszłego sezonu czy coś wszyscy klienci musza jednoczesnie dostawać tą samą specyfikację silników?
SirKamil
29.01.2019 12:07
Argumentum ad personam z Twojej strony nie jest fair, ponieważ ja nie miałem zamiaru i nigdzie nie napisałem niczego w rodzaju "@rno2 Ciężko się z Tobą dyskutować o Red Bullu, ponieważ jesteś stronniczy i odkąd pamiętam na forum, patrzysz na ten zespół zupełnie bezkrytycznie :-)" oraz w gruncie rzeczy nie jest prawdziwy, ponieważ nie jestem fanem Renault i bynajmniej nic takiego nie wynika z moich wpisów w tym miejscu. Proszę o rozmowę na poziomie. "Abiteboul to jest zwyczajna nagonka - bezsensowna, bo już zupełnie po fakcie." To nie jest nagonka, tylko wojenka. Dwustronna. Red Bull zawsze miał narracje z gatunku "Renault to g*no", natomiast zakres tych egzotycznych relacji o który mówimy dotyczy rzecz jasna ostatnich miesięcy począwszy od sformalizowania związku Red Bulla z Hondą. Co się wtedy stało? Ano stało się to, że dotychczasowa narracja RB, została wzbogacona o komponent "Renault to g*no przy Hondzie" na co Renault zaczęło odpowiadać. Biedny, dobrotliwy Red Bull, pełen miłości i niechęci do publicznych przepychanek, tłamszony przez nagonkę ze strony Renault... no nie, to nie jest prawda rno2 i doskonale o tym wiesz. RB był bardzo płodny w tej wojence w grudniu i nawet już styczniu.
rno2
29.01.2019 11:35
@SirKamil Ciężko się z Tobą dyskutować o Renault (czy też w ogóle o teamie z Enstone), ponieważ jesteś stronniczy i odkąd pamiętam na forum, patrzysz na ten zespół zupełnie bezkrytycznie :-) I wcale nie chodzi o poprawność polityczną, bo każdy chyba chce, żeby kierowcy byli ludźmi z emocjami, a nie robotami, tak samo chcemy żeby było z zespołami, ale to co robi Abiteboul to jest zwyczajna nagonka - bezsensowna, bo już zupełnie po fakcie. Ciekawe czemu w okresie współpracy na linii Renault-Red Bull, ci pierwsi milczeli i nie odpowiadali na krytykę Red Bulla (moim zdaniem uzasadnioną, bo jako klient płacący duże pieniądze mieli prawo wymagać aby produkt spełniał jakieś standardy jakościowe).
slipstream
29.01.2019 11:12
[quote="SirKamil"](patrz świeżutka wypowiedź Marko)[/quote] @SirKamil Patrz mój komentarz wyżej i skończ już z tymi swoimi bajeczkami. Zwyczajnie konfabulujesz i kłamiesz pisząc bajki o przerzucaniu kamyczków stawiając za przykład wypowiedź która nie miała miejsca w czasie jaki jej przypisujesz i rzekomych skutków jakie wywołała. A niestety znając Twoje uwielbienie dla Enstone śmiem twierdzić że to celowe, a nie tylko naiwne łyknięcie zarzutki. Do czego i tak się nie przyznasz, bo już za dużo w oparciu o to powiedziałeś, a przecież wycofać się ze swoich słów ci nie przystoi, nawet jeśli wszystko to powstało w oparciu o coś co nie miało miejsca.
SirKamil
29.01.2019 11:03
[quote="rno2"]@michal132 Wiesz, ale można się zachować z klasą i odpowiadać dziennikarzom coś w stylu ,,Red Bull nie jest już naszym klientem, nie wiemy jakie postępy zrobi Honda, my skupiamy się na sobie".[/quote] Szanuję zdanie tej części kibiców, która ponad wszystko ceni sobie poprawność polityczną i mówienie w taki sposób aby nie powiedzieć nic. Rozumiem, że według Ciebie rno2 jest tego w F1 za mało- masz do tego prawo, jak każdy z nas. Pewnie ma to też swoje zalety. Osobiście jednak preferuje nieco inny rodzaj przekazu- taki z wkładką merytoryczną, taki z którego można się czegoś dowiedzieć. Muszę przyznać, że w uporczywie trwającej korporacyjnej wojnie na kamyczki między Red Bullem a Renault (patrz świeżutka wypowiedź Marko), choć groteskowa, wnosi nieco informacji z technicznej perspektywy :) Marko, Horner czy Verstappen bezustannie od kilku miesięcy nadający na Renault puszczają w eter ciekawe treści. Podobnie CA, jak wyżej. To oczywiście mój pogląd na zimno, nie musisz się z nim zgadzać a ja nie mam zamiaru walczyć o to jak o niepodległość czy obrażać kogokolwiek. Nie te lata:)
slipstream
29.01.2019 09:55
[quote]Wojenka na kamyczki trwa. Przestać nie mogą ani jedni, ani drudzy. Fobia? Nie. Korporacje. Wpisz w gugla hasło "marko renault honda". Wyszukiwarka wyśle Cię do wypowiedzi Helmuta sprzed... całych 3 dni.[/quote] @SirKamil Ale nie bawmy się w takie tanie propagandy i naginanie rzeczywistości, albo łykanie takich artykułów w ciemno bez czytania ze zrozumieniem tego co tam napisane. Wpisałem, wyszukałem, oto wynik sprzed całych 3 dni https://www.thecheckeredflag.co.uk/2019/01/honda-engine-already-better-than-renault-says-marko/ i nie, to nie jest wypowiedź Helmuta Marko sprzed 3 dni, to wypowiedź Helmuta Marko sprzed ponad 2 tygodni. Artykuł może i datowany 26 stycznia , ale mówi o tym co powiedział Marko dla serwisu motorsport.com... 8 stycznia 2019. Bo to wtedy mówił o party mode i przewadze Hondy na poziomie 10-15 kW, brakujących 70 koniach w kwalifikacjach, danych z GPS itd. Oczywiście można uznać że Helmut Marko lubi się powtarzać słowo w słowo, tyle że w artykule który tak ochoczo został przywołany stoi wyraźnie napisane że powołują się właśnie na to, co Helmut powiedział motorsportowi "Speaking to Motorsport.com, Dr Helmut Marko talked". A tutaj to co powiedział Marko u źródła https://www.motorsport.com/f1/news/red-bull-honda-party-mode-first-time/4320655/ Ostatnio zresztą świeża sprawa jak polskie portale zrobiły niusa z wypowiedzi Ecclestone'a o Kubicy. Tyle że to wypowiedź sprzed dwóch lat, tylko łyknięta na nowo bo jakiś zagraniczny agregat wiadomości ją wykopał po latach, a nasi zaraz bez zweryfikowania skopiowali i podali jako nowość. Podobny poziom kompetencji, a nawet gorzej, bo w tekście było wyraźne podane źródło, co było łatwe do zweryfikowania. Ludziom w Enstone i ich rzecznikom chyba rzeczywiście odbiera rozum jak tylko zobaczą cokolwiek z nagłówkiem RedBull...
TVHD
29.01.2019 12:31
[quote="krecik705"]A na czym polega ten problem z silnikiem Hondy? Możesz podrzucić jakiś link lub info?[/quote] http://www.f1wm.pl/php/news_id-44366.html
pluto
28.01.2019 08:44
ale Max nawet mowił że spodziewa sie kar za nadprogramowe silniki.Tylko przyjąć je na odpowiednich torach. Woli startowac nawet z końca stawki niz miec awarie w wyscigu. I według mnie wspólpraca z 2 zespołami wyjdzie Hondzie na dobre. Przetestuja nowe rzeczy w STR i sprawdzone dadza RBR tak samo jak Ferrari robiło w 2018 - najpierw Sauber i Haas dostawały nowe specyfikacje i mapy na testy a dopiero potem główny zespół
SirKamil
28.01.2019 06:50
[quote="Adam1970"]Tyle,że CA skończyć nie może. Z tego co wiem zaprzestali współpracy. Fobia jakaś[/quote] Wojenka na kamyczki trwa. Przestać nie mogą ani jedni, ani drudzy. Fobia? Nie. Korporacje. Wpisz w gugla hasło "marko renault honda". Wyszukiwarka wyśle Cię do wypowiedzi Helmuta sprzed... całych 3 dni.
sasza82
28.01.2019 06:41
@slipstream - Fakt faktem, że CA mógłby już skończyć i iść po rozum do głowy, RBR już nie jest zaopatrywany w silniki Renault i Ja na jego miejscu nie ciągnąłbym tematu. Z drugiej strony Verstappen, Marko i inne Hornery wylali tyle pomyj na Renault, że widocznie u nich ciągle to żywe. Osobiście bym dawno odpuścił i zamiast słów argumentem byłby nowo szykowany pakiet i jego rzeczywiste duże kroki naprzód pod względem mocy - szczególnie tej dostępnej w kwalifikacjach.
slipstream
28.01.2019 05:51
@rno2 Taka dyplomatyczna grzeczność miała by też wartość taką, że ci męczący ciągle jednymi pytaniami dziennikarze sami przestaliby w końcu pytać o RedBulla nie dostając żadnych konkretów. A tak wciąż pytają, bo wiedzą że jak tylko rzucą takie hasło to Cyryl popłynie znowu w swoich dywagacjach o formie RedBulla i Hondy. Osobą która może ten temat skończyć jest nikt inny jak Cyryl, z tym że wygląda na to, że on to po prostu lubi. Red Bulla zresztą jakoś mało kto pyta o Renault, bo ludzie z RedBulla od początku przyjęli taktykę że na pytania o Renault i silniki od razu przechodzą do zachwalania Hondy i tego jak będą silni. Bez rozpamiętywania, a temat jak już wraca to wywołany kolejną wypowiedzią Cyryla o RedBullu. To jest zwyczajnie słabe co robi Cyryl, i żadne usprawiedliwianie tego pytaniami od dziennikarzy nie jest żadnym usprawiedliwieniem.
rno2
28.01.2019 05:40
@michal132 Wiesz, ale można się zachować z klasą i odpowiadać dziennikarzom coś w stylu ,,Red Bull nie jest już naszym klientem, nie wiemy jakie postępy zrobi Honda, my skupiamy się na sobie". Zamiast tego cały czas próbują zdyskredytować Hondę i postraszyć Red Bulla, że odchodząc od Renault nie wiedzą co stracili...
michal132
28.01.2019 05:11
@paymey852 a co to komu da że zużyją 9? RBR jak nie będzie chciał kar to będzie musiał jeździć na starych i tyle
F1V0
28.01.2019 05:10
Się Cyrylek zdziwi jak Red Bulle startujące z końca stawki i tak będą ich objeżdżać w wyścigach. Już Verstappen w USA pokazał co potrafi.
paymey852
28.01.2019 04:28
@SirKamil Honda spowolni bo za miast jednego zespołu ma teraz dwa? hmm STR dalej może być platformą badawczą i w 2019 mogą zużyć 9 jednostek.
Adam1970
28.01.2019 04:07
[quote="SirKamil"]nie została wywołana przez żabojadów.[/quote] Tyle,że CA skończyć nie może. Z tego co wiem zaprzestali współpracy. Fobia jakaś. Swoją drogą zupełnie nie rozumiem hurraoptymistycznych prognoz czołowych postaci RBR na temat silnika Hondy..
krecik705
28.01.2019 04:00
@Michal132 Pełna zgoda: jest pytanie i jest odpowiedź. Trochę też dziennikarze nakręcają i podsycają temat. Honda wykorzystała TR jako poligon doświadczalny, bez konsekwencji. Żonglowali elementami ile chcieli i taki był rok w ich wykonaniu. A na czym polega ten problem z silnikiem Hondy? Możesz podrzucić jakiś link lub info?
mbwrobel
28.01.2019 03:40
[quote="kuboiix"]...[/quote] No oczywiście, że tak. :) Jedno myślę, drugie piszę.
michal132
28.01.2019 03:01
lol ludzie przecież on nie wychodzi sobie i gada o RBR i Hondzie, dostaje pytanie to odpowiada czy to takie trudne do zrozumienia? a chyba już zapomnieliście że Honda znowu ma problem z silnikiem na ten rok
SirKamil
28.01.2019 02:59
Jeśli kierowcy STR faktycznie zużyli po 8 zestawów komponentów PU w tamtym roku, to nie ma o czym mówić. CA ma rację- to spójna logicznie i rzeczowo prognoza. Nie ma sensu wylewać na niego pomyj, tym bardziej, że cała ta wizerunkowa wojna na wrzucanie sobie kamyczków do ogródka nie została wywołana przez żabojadów.
rno2
28.01.2019 02:42
@kuboiix Ale to chyba nie do mnie ten komentarz, tylko do @mbwrobel :-)
kuboiix
28.01.2019 02:23
@rno2 Nie chcę nic mówić ale to Jenson zdobył tytuł.
mbwrobel
28.01.2019 01:36
[quote="rno2"]Chcę zobaczyć minę pana Cyryla po kwalifikacjach w Australii, kiedy zobaczy ile tracą jego bolidy na tych wspaniałych silnikach Renault do tego wstrętnego Red Bulla z tymi niedobrymi silnikami Hondy :-)[/quote] Być może zobaczysz, a może nie - ja tam wolę trzymać emocje na wodzy by nie wyjść potem na durnia. Kto przed sezonem 2009 stawiał choćby 1$, że [s]Rubens[/s] Guzik z Brawn GP zgarnie majstra? Wprawdzie na aż taki postęp Renault czy Hondy nie liczę, jednak ich pojedynek może zakończyć się różnie.
rno2
28.01.2019 01:16
Chcę zobaczyć minę pana Cyryla po kwalifikacjach w Australii, kiedy zobaczy ile tracą jego bolidy na tych wspaniałych silnikach Renault do tego wstrętnego Red Bulla z tymi niedobrymi silnikami Hondy :-) Swoją drogą pan Abiteboul ma chyba syndrom sztokholmski, bo ciągle wspomina o Red Bullu, który przecież był takim strasznym oprawcą Renault (bo naciskał na rozwój i narzekał na niezawodność)...
slipstream
28.01.2019 01:16
Czy tylko mnie już zaczyna działać ten cały pitbull na nerwy. Niech się w końcu wezmą za siebie, a nie zajmują się RedBullem i Hondą.