Nowy superkomputer zespołu BMW Sauber
"Chcemy wieść prym w dziedzinie CFD i do tego potrzebne jest nam silne narzędzie"
15.12.0611:45
2010wyświetlenia
Niektóre czołowe zespoły w celu opracowania jak najlepszego pakietu aerodynamicznego korzystają obecnie z aż dwóch tuneli aerodynamicznych, jednak ekipa BMW Sauber obrała nieco inną drogę i mając już jeden ultranowoczesny tunel, w celu dorównania innym do pomocy wykorzystuje superkomputer.
Wczoraj w głównej siedzibie zespołu w Hinwil szef BMW Motorsport Mario Theissen zaprezentował następcę dotychczasowego komputera służącego do wyliczania numerycznej mechaniki płynów (Computational Fluid Dynamics, w skrócie CFD).
Albert 2, bo tak nazywa się nowa maszyna, jest trzy razy szybszy od swojego poprzednika i pięć razy mocniejszy. Składa się z 512 dwurdzeniowych procesorów Intel Xeon 5160, ma 2 terabajty (2.048 GB) głównej pamięci, a jego wydajność to 12.288 GFlops (12.288.000.000.000 obliczeń zmiennoprzecinkowych na sekundę).
Posiadanie dwóch tuneli aerodynamicznych według nas nie ma sensu.- powiedział Theissen.
Chcemy wieść prym w dziedzinie CFD i do tego potrzebne jest nam silne narzędzie. Z Albertem 2 możemy stać się najlepsi pod względem aerodynamiki.
Nowy komputer pozwoli przyspieszyć symulacje i zapewni bardziej zaawansowane modele CFD do lepszego rozwoju samochodów BMW Sauber pod względem aerodynamicznym. Główny specjalista od aerodynamiki Willem Toet jest przekonany, że dzięki temu zespół Roberta Kubicy będzie mógł wykonać krok na przód.
Dzięki temu będziemy pracowali bardziej efektywnie i jest to lepsza metoda na przyszłość zamiast budować kolejny tunel aerodynamiczny.- powiedział Toet.
Gdybyśmy nie mieli jeszcze tunelu, to byłaby zupełnie inna sprawa, ale dzięki Peterowi Sauberowi mamy obecnie jeden z najlepszych.
Przy tylko jednym dostawcy opon w F1 w przyszłym roku i zamrożeniu rozwoju silników, nie będzie zbyt wielu obszarów, w których będzie można coś zyskać. Jest mechaniczna i aerodynamiczna przyczepność, a aero dominuje. W tej sytuacji Albert 2 będzie dla nas bardzo pomocnym narzędziem.
Źródło: BMW-Sauber-F1.com
KOMENTARZE