Newey: Układ sił w sezonie 2026 zdeterminują jednostki napędowe
Projektant Astona uważa, że kluczowe będą silniki spalinowe oraz neutralne paliwo.
27.01.2518:38
981wyświetlenia
Embed from Getty Images
Adrian Newey uważa, że dla układu sił w sezonie 2026 kluczowe będą jednostki napędowe, aniżeli konstrukcja samochodów.
Formuła 1 szykuje się do jednej z największych rewolucji technicznych w całej historii, wprowadzając kolejną generację hybrydowych układów, a także zmieniając koncepcję samych bolidów. Z kolei dostawcy paliwa będą zobowiązani do przygotowania neutralnego emisyjnie produktu, co pozwoli im odgrywać znacznie większą rolę.
Zmiany te niemal z całą pewnością wywrócą aktualny układ stawki do góry nogami i zdaniem Adriana Newey'a, który od marca rozpocznie pracę dla Astona Martina, najważniejsze okażą się efekty prac na hamowni.
Brytyjczyk będzie odpowiedzialny za projekt bolidu AMR26, który jako jedyny w stawce zostanie wyposażony w jednostkę napędową Hondy. Z kolei pakiety japońskiego producenta będą zasilane paliwem przygotowanym przez koncern Aramco.
Newey odnosząc się do swojego startu pracy w Astonie, przyznał, że jego pełna koncentracja spocznie na sezonie 2026, choć liczy się z tym, że zespół poprosi go o poświęcenie czasu na model AMR25.
Adrian Newey uważa, że dla układu sił w sezonie 2026 kluczowe będą jednostki napędowe, aniżeli konstrukcja samochodów.
Formuła 1 szykuje się do jednej z największych rewolucji technicznych w całej historii, wprowadzając kolejną generację hybrydowych układów, a także zmieniając koncepcję samych bolidów. Z kolei dostawcy paliwa będą zobowiązani do przygotowania neutralnego emisyjnie produktu, co pozwoli im odgrywać znacznie większą rolę.
Zmiany te niemal z całą pewnością wywrócą aktualny układ stawki do góry nogami i zdaniem Adriana Newey'a, który od marca rozpocznie pracę dla Astona Martina, najważniejsze okażą się efekty prac na hamowni.
Brytyjczyk będzie odpowiedzialny za projekt bolidu AMR26, który jako jedyny w stawce zostanie wyposażony w jednostkę napędową Hondy. Z kolei pakiety japońskiego producenta będą zasilane paliwem przygotowanym przez koncern Aramco.
Jest wielka szansa, że z początku będziemy zdominowani przez nową formułę silnikową- powiedział Adrian Newey dla Auto Motor und Sport.
Nie pamiętam kiedy ostatni raz Formuła 1 przeprowadzała tak ogromne zmiany jednocześnie w konstrukcji bolidów oraz jednostek napędowych. Należy tu podkreślić, iż zmiany w obszarze podwozia są podyktowane chęcią zrekompensowania start, które wynikną z nowych silników. To dodatkowy wymiar.
Są szanse na to, że jeden producent będzie w ścisłej czołówce i mistrzostwa zostaną zdominowane przez jednostki napędowe, przynajmniej na samym początku. Największe prawdopodobieństwo jest takie, iż któryś z dostawców przygotuje zdecydowanie najlepszy silnik spalinowy. Przepisy są napisane w taki sposób, iż trudno będzie innym o nadrabianie start. Po stronie systemu odzyskiwania energii będą większe szanse na gonienie rywali.
Dochodzi też aspekt paliwa. Odegra ono istotną rolę, choć zostanie zachowana pewna elastyczność. Mimo to czas pracy na hamowni będzie ograniczony, a biorąc pod uwagę jak zoptymalizowany musi być cały pakiet, może dochodzić do sytuacji, w których dostawca zapewni wersję paliwa niesprawdzaną w silniku.
Newey odnosząc się do swojego startu pracy w Astonie, przyznał, że jego pełna koncentracja spocznie na sezonie 2026, choć liczy się z tym, że zespół poprosi go o poświęcenie czasu na model AMR25.
Moja koncentracja będzie wyraźnie poświęcona sezonowi 2026. Bez wątpienia Lawrence [Stroll] będzie jednak chciał, bym trochę zaangażował się w tegoroczny samochód. Tak naprawdę nie wiem, czy będę mógł coś wnieść do jego rozwoju tak długo, aż nie rozpocznę współpracy z zespołem.
Jestem nieobecny w Formule 1 od końca kwietnia. Moja praktyczna wiedza na temat nowych przepisów jest minimalna. Regulaminy o jednostkach obowiązują już od jakiegoś czasu, ale kwestie związane z podwoziem, aerodynamiką oraz dynamiką pojazdu są dla mnie obce. Czeka mnie proces bardzo szybkiej nauki po rozpoczęciu pracy.