Red Bull potwierdza odejście Helmuta Marko
82-latek żegna się z koncernem po ponad dwóch dekadach współpracy.
09.12.2516:37
298wyświetlenia
Embed from Getty Images
Dr Helmut Marko odchodzi z Red Bulla po zakończeniu sezonu 2025. Austriak kierował juniorską akademią koncernu od 25 lat.
Przyszłość 82-letniego Marko w Red Bullu była w ostatnich dniach przedmiotem plotek w padoku w Abu Zabi, nawet pomimo tego, że posiadał on kontrakt obowiązujący na sezon 2026. W poniedziałek na torze Yas Marina doszło do rozmów pomiędzy Marko a władzami Red Bulla, w tym dyrektorem generalnym ds. sportu Oliverem Mintzlaffem.
Oliver Mintzlaff dodał:
Niemiec pochwalił Marko za jego
Były kierowca F1 i zwycięzca 24-godzinnego wyścigu Le Mans, Marko zakończył karierę wyścigową po poważnym urazie oka, którego doznał podczas Grand Prix Francji w 1972 roku. Następnie przeszedł do zarządzania zespołami, zakładając ekipę RSM Marko, rywalizującą w DTM, niemieckiej Formule 3 oraz Formule 3000.
Zespół został przemianowany na Red Bull Junior Team w 1999 roku, a następnie stał się oficjalnym programem rozwojowym kierowców koncernu. Dzięki Marko do F1 trafiło aż 18 zawodników, w tym mistrzowie świata Sebastian Vettel i Max Verstappen.
Od 2005 roku Marko pełnił również funkcję doradcy Red Bulla ds. Formuły 1, pracując na rzecz obu zespołów austriackiej firmy - Red Bull Racing i juniorskiej ekipy Racing Bulls, wcześniej znanej jako AlphaTauri i Toro Rosso.
Z Helmutem Marko i Christianem Hornerem na pokładzie, główna ekipa Red Bulla zdobyła osiem tytułów mistrza świata kierowców oraz sześć tytułów mistrza świata konstruktorów.
Dr Helmut Marko odchodzi z Red Bulla po zakończeniu sezonu 2025. Austriak kierował juniorską akademią koncernu od 25 lat.
Przyszłość 82-letniego Marko w Red Bullu była w ostatnich dniach przedmiotem plotek w padoku w Abu Zabi, nawet pomimo tego, że posiadał on kontrakt obowiązujący na sezon 2026. W poniedziałek na torze Yas Marina doszło do rozmów pomiędzy Marko a władzami Red Bulla, w tym dyrektorem generalnym ds. sportu Oliverem Mintzlaffem.
Jestem zaangażowany w sporty motorowe od sześciu dekad, a ponad 20 lat spędzonych w Red Bullu było niezwykłą i niezwykle udaną podróżą- powiedział Marko w oficjalnym komunikacie.
To był wspaniały czas, w którym mogłem współtworzyć coś wyjątkowego i dzielić to z wieloma utalentowanymi ludźmi. Wszystko, co wspólnie zbudowaliśmy i osiągnęliśmy, napawa mnie ogromną dumą.
Minimalne przegranie walki o mistrzostwo świata w tym sezonie bardzo mnie poruszyło i uświadomiło mi, że nadszedł właściwy moment, aby osobiście zakończyć ten bardzo długi, intensywny i udany rozdział. Życzę całemu zespołowi dalszych sukcesów i jestem przekonany, że w przyszłym roku znów będą walczyć o oba tytuły mistrzowskie.
Oliver Mintzlaff dodał:
Helmut zwrócił się do mnie z prośbą o zakończenie swojej roli doradcy ds. sportów motorowych z końcem roku. Głęboko żałuję tej decyzji, ponieważ przez ponad dwie dekady był on jedną z kluczowych postaci, a jego odejście oznacza koniec niezwykłej ery.
Niemiec pochwalił Marko za jego
pasję,
odwagę w podejmowaniu decyzjioraz
zdolność dostrzegania potencjału.
Po długiej i intensywnej rozmowie wiedziałem, że muszę uszanować jego życzenie, ponieważ miałem wrażenie, że to odpowiedni moment, by wykonać ten krok- kontynuuje Mintzlaff.
Choć jego odejście pozostawi znaczącą lukę, szacunek dla jego decyzji oraz wdzięczność za wszystko, co zrobił dla Red Bull Racing, są ważniejsze.
Były kierowca F1 i zwycięzca 24-godzinnego wyścigu Le Mans, Marko zakończył karierę wyścigową po poważnym urazie oka, którego doznał podczas Grand Prix Francji w 1972 roku. Następnie przeszedł do zarządzania zespołami, zakładając ekipę RSM Marko, rywalizującą w DTM, niemieckiej Formule 3 oraz Formule 3000.
Zespół został przemianowany na Red Bull Junior Team w 1999 roku, a następnie stał się oficjalnym programem rozwojowym kierowców koncernu. Dzięki Marko do F1 trafiło aż 18 zawodników, w tym mistrzowie świata Sebastian Vettel i Max Verstappen.
Od 2005 roku Marko pełnił również funkcję doradcy Red Bulla ds. Formuły 1, pracując na rzecz obu zespołów austriackiej firmy - Red Bull Racing i juniorskiej ekipy Racing Bulls, wcześniej znanej jako AlphaTauri i Toro Rosso.
Z Helmutem Marko i Christianem Hornerem na pokładzie, główna ekipa Red Bulla zdobyła osiem tytułów mistrza świata kierowców oraz sześć tytułów mistrza świata konstruktorów.
Maciej Wróbel