Crawford najszybszy w posezonowych testach na torze Yas Marina
Najszybszy za kierownicą tzw. 'muła' był zaś Andrea Kimi Antonelli.
09.12.2517:15
261wyświetlenia
Embed from Getty Images
Rezerwowy kierowca Astona Martina, Jak Crawford, uzyskał najlepszy czas pomiarowego kółka podczas wieńczących sezon 2025 testów w Abu Zabi.
Dwa dni po zakończeniu sezonu 2025 zespoły Formuły 1 w pełni skupiły się już na nowej erze przepisów, która wejdzie w życie w 2026 roku. Tym razem ekipom biorącym udział w posezonowym teście na torze Yas Marina przyświecały dwa cele.
Każdy zespół wyjechał na tor jednym tzw. samochodem 'mułem', przeznaczonym do testów nowych opon Pirelli na sezon 2026. Bolidy te wciąż bazują na konstrukcjach z efektem przypowierzchniowym, ale zostały zmodyfikowane tak, by imitować przyszłoroczne poziomy docisku - głównie poprzez zmianę konfiguracji skrzydeł oraz wysokości zawieszenia. Pozostałe dziesięć samochodów przeznaczono dla debiutantów w ramach testu dla młodych kierowców.
Max Verstappen i George Russell zostali
W McLarenie i Ferrari obecni byli wszyscy etatowi kierowcy, z których każdy przejechał po pół dnia. Andrea Kimi Antonelli spędził cały wtorek za kierownicą Mercedesa. Stajnia z Brackley przyciągała najwięcej dziś najwięcej uwagi, ponieważ jako pierwsza testowała aktywną aerodynamikę przedniego skrzydła.
Srebrna Strzała została wyposażona w prototyp zatwierdzony przez FIA, który umożliwiał przełączanie przedniego skrzydła w tryb niskiego docisku i małego oporu aerodynamicznego na prostych.
Różnice pomiędzy samochodami testowymi a autami dla debiutantów - które oprócz wyższego docisku korzystały również z opon na sezon 2025 - sprawiły, że to młodzi kierowcy zdominowali tabelę czasów. Rano tempo dyktował Luke Browning, który w Williamsie uzyskał czas 1:23.920. Wynik ten utrzymywał się aż do niemal zachodu słońca, gdy temperatura powietrza w Abu Zabi spadła.
Junior Astona Martina, Jak Crawford, w pełni wykorzystał chłodniejsze warunki, uzyskując czas 1:23.766 i obejmując prowadzenie. Amerykanin okazał się w końcowym rozrachunku minimalnie szybszy od Paula Arona. Estończyk - podobnie jak miało to miejsce wcześniej w tym sezonie - został na tę okazję 'wypożyczony' z Alpine do Saubera.
Antonelli zajął szóste miejsce jako najszybszy kierowca w samochodzie testowym. Jego najlepsze okrążenie - 1:25.170 - było niemal o półtorej sekundy wolniejsze od czasu Crawforda. Włoch był jednak prawie sekundę szybszy od kolejnego kierowcy 'muła': Oscara Piastriego, który uplasował się na 10. pozycji.
Ponieważ Antonelli jeździł z aktywną aerodynamiką, nie musiał stosować się do ograniczenia prędkości maksymalnej 300 km/h narzuconego przez Pirelli. Włoch był również najbardziej pracowitym kierowcą dnia, pokonując aż 157 okrążeń.
Test przebiegł bez większych problemów, poza wypadkiem Ryo Hirakawy. Jego incydent w pierwszym zakręcie spowodował wywieszenie czerwonej flagi i uszkodzenie tylnego skrzydła, choć japoński kierowca wkrótce powrócił na tor. Esteban Ocon przejechał jedynie cztery okrążenia po południu z powodu bliżej nieokreślonych problemów technicznych.
Rezerwowy kierowca Astona Martina, Jak Crawford, uzyskał najlepszy czas pomiarowego kółka podczas wieńczących sezon 2025 testów w Abu Zabi.
Dwa dni po zakończeniu sezonu 2025 zespoły Formuły 1 w pełni skupiły się już na nowej erze przepisów, która wejdzie w życie w 2026 roku. Tym razem ekipom biorącym udział w posezonowym teście na torze Yas Marina przyświecały dwa cele.
Każdy zespół wyjechał na tor jednym tzw. samochodem 'mułem', przeznaczonym do testów nowych opon Pirelli na sezon 2026. Bolidy te wciąż bazują na konstrukcjach z efektem przypowierzchniowym, ale zostały zmodyfikowane tak, by imitować przyszłoroczne poziomy docisku - głównie poprzez zmianę konfiguracji skrzydeł oraz wysokości zawieszenia. Pozostałe dziesięć samochodów przeznaczono dla debiutantów w ramach testu dla młodych kierowców.
Max Verstappen i George Russell zostali
na szczęściezwolnieni z udziału w testach posezonowych - jak określił to sam Holender. Za kierownicą testowego bolidu Red Bulla zasiadł więc Isack Hadjar, który zebrał tym samym pierwsze doświadczenie z oponami na rok 2026, natomiast Ayumu Iwasa pełnił rolę debiutanta. Jedyny przyszłoroczny debiutant, Arvid Lindblad, otrzymał zaś swoją szansę w siostrzanym zespole Racing Bulls.
W McLarenie i Ferrari obecni byli wszyscy etatowi kierowcy, z których każdy przejechał po pół dnia. Andrea Kimi Antonelli spędził cały wtorek za kierownicą Mercedesa. Stajnia z Brackley przyciągała najwięcej dziś najwięcej uwagi, ponieważ jako pierwsza testowała aktywną aerodynamikę przedniego skrzydła.
Srebrna Strzała została wyposażona w prototyp zatwierdzony przez FIA, który umożliwiał przełączanie przedniego skrzydła w tryb niskiego docisku i małego oporu aerodynamicznego na prostych.
Różnice pomiędzy samochodami testowymi a autami dla debiutantów - które oprócz wyższego docisku korzystały również z opon na sezon 2025 - sprawiły, że to młodzi kierowcy zdominowali tabelę czasów. Rano tempo dyktował Luke Browning, który w Williamsie uzyskał czas 1:23.920. Wynik ten utrzymywał się aż do niemal zachodu słońca, gdy temperatura powietrza w Abu Zabi spadła.
Junior Astona Martina, Jak Crawford, w pełni wykorzystał chłodniejsze warunki, uzyskując czas 1:23.766 i obejmując prowadzenie. Amerykanin okazał się w końcowym rozrachunku minimalnie szybszy od Paula Arona. Estończyk - podobnie jak miało to miejsce wcześniej w tym sezonie - został na tę okazję 'wypożyczony' z Alpine do Saubera.
Antonelli zajął szóste miejsce jako najszybszy kierowca w samochodzie testowym. Jego najlepsze okrążenie - 1:25.170 - było niemal o półtorej sekundy wolniejsze od czasu Crawforda. Włoch był jednak prawie sekundę szybszy od kolejnego kierowcy 'muła': Oscara Piastriego, który uplasował się na 10. pozycji.
Ponieważ Antonelli jeździł z aktywną aerodynamiką, nie musiał stosować się do ograniczenia prędkości maksymalnej 300 km/h narzuconego przez Pirelli. Włoch był również najbardziej pracowitym kierowcą dnia, pokonując aż 157 okrążeń.
Test przebiegł bez większych problemów, poza wypadkiem Ryo Hirakawy. Jego incydent w pierwszym zakręcie spowodował wywieszenie czerwonej flagi i uszkodzenie tylnego skrzydła, choć japoński kierowca wkrótce powrócił na tor. Esteban Ocon przejechał jedynie cztery okrążenia po południu z powodu bliżej nieokreślonych problemów technicznych.
| Wyniki testów posezonowych w Abu Zabi | |||||
| Miejsce | Kierowca | Kraj | Zespół | Czas/strata | Okrążenia |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Jak Crawford | ![]() | Aston Martin | 1:23,766 | 119 |
| 2 | Paul Aron | ![]() | Kick Sauber | +0,081 | 126 |
| 3 | Luke Browning | ![]() | Williams | +0,154 | 129 |
| 4 | Frederik Vesti | ![]() | Mercedes | +0,802 | 145 |
| 5 | Ayumu Iwasa | ![]() | Red Bull | +1,159 | 121 |
| 6 | Andrea Kimi Antonelli | ![]() | Mercedes | +1,404 | 157 |
| 7 | Patricio O'Ward | ![]() | McLaren | +1,652 | 127 |
| 8 | Ryo Hirakawa | ![]() | Haas | +1,697 | 121 |
| 9 | Dino Beganovic | ![]() | Ferrari | +1,954 | 122 |
| 10 | Oscar Piastri | ![]() | McLaren | +2,333 | 85 |
| 11 | Lewis Hamilton | ![]() | Ferrari | +2,372 | 73 |
| 12 | Lando Norris | ![]() | McLaren | +2,376 | 71 |
| 13 | Alexander Albon | ![]() | Williams | +2,523 | 92 |
| 14 | Charles Leclerc | ![]() | Ferrari | +2,651 | 75 |
| 15 | Carlos Sainz | ![]() | Williams | +2,688 | 76 |
| 16 | Liam Lawson | ![]() | Racing Bulls | +2,739 | 141 |
| 17 | Arvid Lindblad | ![]() | Racing Bulls | +2,753 | 139 |
| 18 | Gabriel Bortoleto | ![]() | Kick Sauber | +3,001 | 78 |
| 19 | Nico Hulkenberg | ![]() | Kick Sauber | +3,238 | 76 |
| 20 | Pierre Gasly | ![]() | Alpine | +3,667 | 144 |
| 21 | Isack Hadjar | ![]() | Red Bull | +3,749 | 111 |
| 22 | Kush Maini | ![]() | Alpine | +3,778 | 128 |
| 23 | Stoffel Vandoorne | ![]() | Aston Martin | +3,977 | 108 |
| 24 | Oliver Bearman | ![]() | Haas | +4,061 | 80 |
| 25 | Esteban Ocon | ![]() | Haas | +7,641 | 4 |
Maciej Wróbel 
















