Drugi dzień testów na torze Paul Ricard

Lewis Hamilton ponownie najszybszy w Le Castellet, Robert Kubica trzeci
16.05.0718:40
Marek Roczniak
7307wyświetlenia

Lewis Hamilton ponownie uzyskał najlepszy czas przejazdu jednego okrążenia podczas drugiego dnia testów na torze Paul Ricard na południu Francji. Przewaga kierowcy McLarena nad najbliższym rywalem wyniosła jednak tym razem zaledwie 0,1 sekundy, a okazał się nim zwycięzca ostatnich dwóch wyścigów - Felipe Massa (Ferrari).

Zespoły ponownie korzystały z bardzo krętej konfiguracji 2D-SC kontynuując przygotowania do Grand Prix Monako, które obejmowały głównie pracę nad doskonaleniem ustawień bolidów i testy dwóch specyfikacji opon wybranych na najbliższe dwa wyścigi. Jedna z nich - supermiękka - zostanie za niecałe dwa tygodnie po razy pierwszy użyta w Grand Prix.

Przy nieco lepszych warunkach pogodowych niż we wtorek (dzisiaj wiatr zaczął przybierać na sile dopiero po południu) Hamilton poprawił się o 0,085 sekundy, przejeżdżając łącznie 133 okrążenia. Massa zaliczył o 26 kółek mniej, jednak w jego przypadku poprawa czasu od wczoraj wyniosła aż półtorej sekundy. Zespoły McLaren i Ferrari pracowały między innymi nad pakietem aerodynamicznym zapewniającym maksymalną siłę dociskową. Jutro Hamiltona i Massę zastąpią odpowiednio Pedro de la Rosa i Kimi Raikkonen.

Trzeci czas uzyskał Robert Kubica, przejmując w środę bolid F1.07 od kierowcy testowego zespołu BMW Sauber - Timo Glocka. Polak rozpoczął dzień od znalezienia dobrych ustawień, a następnie przystąpił do sprawdzania nowych części aerodynamicznych do tegorocznego auta, pracując jednocześnie nad programem rozwojowym systemów elektronicznych. Po południu Robert powrócił do eksperymentów z ustawieniami, łącznie przejeżdżając 140 okrążeń. Jego strata do Hamiltona wyniosła niewiele ponad pół sekundy.

Zmiana kierowcy nastąpiła dzisiaj także w zespołach Red Bull, Super Aguri, Renault, Honda i Williams. David Coulthard, który w Red Bull zastąpił Marka Webbera, okazał się minimalnie wolniejszy od Kubicy, a tuż za Szkotem na piątej pozycji uplasował się zdobywca w Hiszpanii pierwszego punktu dla zespołu Super Aguri - Takuma Sato. Szósty czas uzyskał najbardziej pracowity uczestnik środowych testów - Heikki Kovalainen (Renault), pokonując o ponad 0,2 sekundy Rubensa Barrichello, dla którego była to pierwsza wizyta na torze Paul Ricard od 1992 roku.

Honda przygotowała mocno zmodyfikowany pakiet aerodynamiczny na testy we Francji, w tym nowe przednie i tylne skrzydło, a także zmodyfikowane boczne wloty powietrza. Co ciekawe, Barrichello najlepszy czas ustanowił korzystając jeszcze ze starej specyfikacji samochodu (z nową okazał się wolniejszy o pół sekundy). Mimo to Brazylijczyk powiedział po testach: Wypróbowałem usprawnienia i samochód wydaje się być bardziej stabilny. Jest lepiej i myślę, że uzyskujemy przyzwoite czasy.

Jako ostatni poniżej jednej sekundy straty do Hamiltona zmieścili się Alex Wurz (Williams) i Ralf Schumacher (Toyota), a tuż za nimi na 10 pozycji uplasował się trzykrotny mistrz Champ Car - Sebastien Bourdais, który zadebiutował dzisiaj za kierownicą bolidu STR2. Francuz, dla którego są to już drugie testy z zespołem Toro Rosso zaliczył ponad 140 okrążeń koncentrując się na długodystansowych przejazdach, a jego strata do najszybszego kierowcy wyniosła ponad dwie sekundy. Niewiele wolniejsi od niego okazali się kierowcy wyścigowi Spykera - Christijan Albers i Adrian Sutil, którzy dzielili się jednym bolidem.

Jutro w użyciu będzie już dłuższa i zarazem szybsza konfiguracja toru Paul Ricard, na której zespoły skupią się na przygotowaniach do szóstej rundy sezonu 2007 - Grand Prix Kanady.

Pogoda
Temperatura powietrza: 14-18°C
Temperatura toru: 17-32°C
Słonecznie i wietrznie

Zdjęcia z dzisiejszych testów można znaleźć tutaj.

Źródło: Autosport.com, F1Technical.net
P.Kierowca (Nr)Nar.SamochódOkr.CzasStrataOdstęp
1Lewis Hamilton (-)McLaren Mercedes MP4-221331:05,614
2Felipe Massa (-)Ferrari F20071071:05,7550,141 0,141
3Robert Kubica (-)BMW Sauber F1.071401:06,1850,571 0,430
4David Coulthard (-)Red Bull Renault RB31371:06,2010,587 0,016
5Takuma Sato (-)Super Aguri Honda SA071161:06,2810,667 0,080
6Heikki Kovalainen (-)Renault R271611:06,3020,688 0,021
7Rubens Barrichello (-)Honda RA1071031:06,5160,902 0,214
8Alex Wurz (-)Williams Toyota FW291061:06,5760,962 0,060
9Ralf Schumacher (-)Toyota TF1071111:06,5980,984 0,022
10Sebastien Bourdais (-)Toro Rosso Ferrari STR21421:07,7432,129 1,145
11Christijan Albers (-)Spyker Ferrari F8-VII661:07,9462,332 0,203
12Adrian Sutil (-)Spyker Ferrari F8-VII671:08,1342,520 0,188

KOMENTARZE

19
Adam Senna fan
22.05.2007 07:00
Hamilton to nieprawdopodobny koles,....
Petrolhead
17.05.2007 02:18
Po tych testach widac, ze ciekawe bedzie Monaco. A najbardziej chyba kwalifikacje. Dobrze ze nie ma juz wieska z Kerpen, przynajmniej afera Rascasse sie nie powtorzy;-))) Czy ktos wie gdzie mozna ogladac wyscigi Formuly Renault 2000???
rakes
17.05.2007 10:00
Jak tak dalej pójdzie to Super Aguri sprzeda w przyszłym roku swoje nadwozie Hondzie :)
Czechoslowak
17.05.2007 07:15
przecież nikt nie twierdzi że wszyscy jechali tam na takich samych ustawieniach, z tą samą ilością paliwa i na 100% możliwości bolidu! Ale chyba nie trudno zauważyć że układ tabeli do złudzenia przypomina aktualny układ sił w F1, także może coś w tym jednak jest?
Rura wydechowa
16.05.2007 07:51
Przez pierwsze 2 dni wszyscy testują ustawienia na Monaco. Jutro będzie zmiana konfiguracji toru. Pytanie do "Ojca Dyrektora";-) Czy jest w planach tabelka z czasami okrążeń z ostatniego wyścigu?
LowR
16.05.2007 07:27
MDK daj porozmawiać, to nie są pyskówki tylko merytoryczna debata. Po co ta cenzura. Z całym szacunkiem dla Waszej pracy, wywaliłeś cały mój post w którym nie było braku kultury, obrażania, świata polityki, tylko rzeczowe uwagi do wypowiedzi kolegi z forum, nie rozumiem tego. Z naszych debat inni mogą coś sie dowiedzieć i pośmiać :) Nie było też nic wnoszącego do dyskusji poza czepianiem sie innych. Testują ustawienia na owale na Paul Ricard w tej konfiguracji. Wolne żarty. To zupełnie inne tory. Tak naprawdę nikt oprócz samych zespołów nie wie co aktualnie testują, więc nie udawaj że ty wiesz. Na zdjęciach niewiele widać. elementy aero mogą mieć inne położenie nie po to by sprawdzać konfigurację na owal ale np po to by kompensować zmiany poczynione w innych elementach ulkrytych, wydechach, czy wszystko jedno czym, po to by nie dawać za dużo informacji konkurencji. Ta łamigłówka składa się z setek kombinacji
rmn
16.05.2007 07:20
Ty widzisz te 'nastawy' na zdjeciach?
TobaccoBoy
16.05.2007 06:32
po nastawach elementów aero (na tory uliczne są niemal pionowe, na Indy są ustawione w pozycji pośredniej ze względu na dosyć spory fragment toru po części owalnej, gdzie jedzie się z otwartą na maxa przepustnicą), proszę wszystkich o unikanie pyskówek (MDK)
jędruś
16.05.2007 06:26
Ale, widać że Renault jest w słabszej formie, bo w poprzednich latach an testach to Heikki rządził. A co do ilości okrążeń to kiedyś przejechał 216!
Pieczar
16.05.2007 06:21
DC potwierdza coraz lepszą formę RBR. Czyżby atak na podium w Monaco :) A Seba pokonał oba Spykery, fajnie jakby go zatrudnili na 2008 rok :)
TobaccoBoy
16.05.2007 06:09
Sebka juz chyba zaczął się aklimatyzować do bolidu F1. \Reszta robiła symulacje GP Monaco, Kanady czy USA. Jak więc można porównywać czasy bolidu ustawionego pod Monaco, a pod Indy ?! No jak !!!!!!!!! Czasy nie są reprezentacyjne,ale niektórzy idą w zaparte. trochę więcej wyrozumiałości, bo twoje komentarze coraz bardziej przypominają wypowiedzi u***liwców z pewnego portalu na O
LowR
16.05.2007 06:00
red bul zapierniczył ostatnio do przodu. DC był w zeszłym roku fartem w monaco trzeci, i w tym roku też może być groźny stary wyga
Lukas
16.05.2007 05:54
Właśnie też mi na myśl przyszło ze to tabela całkiem podobna do rozkładu sił w obecnym sezonie... no może williams trochę za nisko
jędruś
16.05.2007 05:43
No, Hamilton jest najlepszym kandydatem do zwycięstwa za tydzień. Lecz nie wiemy co pokaże Alonso...
Czechoslowak
16.05.2007 05:32
dzisiejsza kolejność oddaje chyba aktualny układ sił w F1, można by sie sprzeczać czy zamiast maka na pierwszym miejscu nie powinno być ferrari, ale różnica czasowa rzędu 0,1 s, pokazuje że właściwie nie warto. no i może honda zbyt wysoko, chociaż kto wie, być może zaczynają się wreszcie poprawiać
mkpol
16.05.2007 05:28
Spodziewajcie się RBR na podium i to jeszcze w tym sezonie
kszyh2404
16.05.2007 05:00
heikkiemu to sie w glowie moglo zakrecic tyle tych kolek zrobil.
Fisico_F1_ASR
16.05.2007 04:56
Heikki się najeździł
seb455
16.05.2007 04:55
o,5 sek dosyc duzo traci Kubica!!! ale w monaco bedzie 2 jestem tego pewien na max, wygra hamilton!!!