Szczegóły na temat nowych procedur obowiązujących w weekendy GP

14.02.0300:00
Marek Roczniak
944wyświetlenia
W ostatnią środę wszystkie zespoły Formuły Jeden zostały poinformowane przez technicznego delegata FIA - Charliego Whitinga o procedurach, jakie będą obowiązywały w tym roku podczas weekendów Grand Prix. Oprócz całkowitej zmiany sposobu przeprowadzania kwalifikacji (dwie oddzielne sesje w piątek i sobotę od godziny 14:00 do 15:00, podczas których każdy kierowca będzie miał do zaliczenia tylko jedno okrążenie pomiarowe), wprowadzone zmiany w przepisach będą miały również wpływ na przebieg samego wyścigu. Po zakończeniu sobotniej sesji kwalifikacyjnej bolidy będą przechowywane w specjalnym miejscu zwanym parc ferme, gdzie mechanicy będą mogli sprawdzić ciśnienie opon, zdjąć karoserię, aby zapobiec gromadzeniu się ciepła i podłączyć ewentualne urządzenia do chłodzenia. Możliwe będzie również wykonanie kilku innych prostych czynności, po czym wszystkie bolidy przejdą rutynową kontrolę i zostaną zwrócone zespołom, aczkolwiek do godziny 18:00 będą pozostawały pod ścisłym nadzorem kontrolerów. W tym czasie zespoły będą mogły przeprowadzać przeglądy techniczne pod kątem bezpieczeństwa, natomiast do wykonania innych czynności wymagana będzie specjalna zgoda delegata technicznego FIA. Po godzinie 18:00 bolidy ponownie zostaną przetransportowane do parc ferme, gdzie będą przebywały aż do godziny ósmej rano w niedzielę.

Wszystkie bolidy wyścig będą musiały rozpoczynać na oponach, na których jeździły podczas finałowej sesji kwalifikacyjnej. Wymiana będzie możliwa tylko w przypadku stwierdzenia uszkodzenia którejś z tych opon, przy czym dopuszczalne będzie założenie innego zestawu opon, na którym przejechano co najmniej tyle samo okrążeń lub więcej. Co więcej, w bolidach najprawdopodobniej nie będzie można również uzupełniać zapasu paliwa przed rozpoczęciem wyścigu. Będzie to miało ogromny wpływ na dobór strategii, gdyż od ilości paliwa w baku zależeć będą zarówno czasy uzyskiwane na kwalifikacjach, jak i ilość okrążeń możliwych do przejechania w wyścigu przed pierwszą zmianą opon. W związku z tym niedzielna rozgrzewka zostanie zlikwidowana, przy czym pół godziny przed rozpoczęciem sobotniej sesji kwalifikacyjnej zespoły będą miały do dyspozycji 15 minut na ostatnie przetestowanie bolidów na torze. Ponadto użycie zapasowego bolidu możliwe będzie tylko w przypadku zniszczenia któregoś z podstawowych bolidów.