Wywiad z Robertem Kubicą po zimowych testach

Polak mówi między innymi o zimowej przerwie i o oczekiwaniach względem nowego sezonu
28.02.0815:01
Marek Roczniak
7383wyświetlenia

Zostały już niewiele ponad dwa tygodnie do rozpoczęcia sezonu 2008. Zespół BMW Sauber przygotowywał się do zaplanowanego na 16 marca Grand Prix Australii w Melbourne, przeprowadzając testy w Walencji, Jerez i Barcelonie. Zapraszamy do zapoznania się z wywiadem z Robertem Kubicą, w którym Polak mówi między innymi o dobiegającej końca zimowej przerwie i o oczekiwaniach względem nowego sezonu.

Dobrze bawiłeś się podczas zimowej przerwy?
Spędziłem kilka dni z moją rodziną i odprężyłem się trochę. Poza tym podobnie jak Nick (Heidfeld) zwiększyłem mój trening kondycyjny, który obejmował wspólny obóz treningowy z zespołem w St Moritz. Skupiłem się głównie na trenowaniu od strony wytrzymałościowej.

Czy trudno jest znaleźć ponownie motywację do testów przed nowym sezonem po powrocie z zimowej przerwy?
Dla mnie to nie problem. Krótka przerwa wystarczyła do podładowania baterii, a poza tym lubię testować i w tym roku spotkał mnie dodatkowy zaszczyt w postaci bycia pierwszą osobą, która poprowadziła nowego BMW Sauber F1.08 na torze.

Jak według ciebie mają się sprawy po zakończeniu zimowych testów?
Inżynierowie podjęli pewne ryzyko i wkroczyli na nowe terytorium, jeśli chodzi o niektóre obszary F1.08. Jedną z konsekwencji tego było to, że nie znajdowaliśmy się w takim położeniu na początku zimowych testów, jakiego oczekiwaliśmy. Jednakże od momentu pierwszej jazdy próbnej wszyscy w zespole - a to oznacza zarówno ekipę testową, jak i chłopaków w fabrykach - pracowali pełną parą, siedem dni w tygodniu i wysiłek ten opłacił się. Dokonaliśmy dużego postępu we wszystkich obszarach, a jestem pewny, że nadal jesteśmy dalecy od wydobycia pełnego potencjału z F1.08.

Jak brak kontroli trakcji i kontroli hamowania silnikiem wpłynął na ciebie?
Podczas testów zauważyliśmy, że kierowca ma duży wpływ na zużycie opon i im wyższa temperatura asfaltu, tym bardziej jest to dostrzegalne. Poza tym jest niezwykle ważne, aby unikać za wszelką cenę zbaczania z optymalnej linii jazdy. W przeszłości mogliśmy polegać na kontroli trakcji, która wszystko utrzymywała pod kontrolą poza optymalną linią jazdy i nawet jeśli dochodziło do małego uślizgu, traciło się relatywnie niewielką ilość czasu. Bez kontroli trakcji kierowca musi zdjąć nogę z pedału gazu, aby uniknąć ryzyka poślizgu, a to oznacza, że traci się oczywiście więcej czasu. Ogólnie jednak nie chodzi wyłącznie o styl jazdy, gdyż samochód także musi w optymalny sposób wykorzystywać opony.

W jakich sytuacjach twój kolega z zespołu działa ci na nerwy?
Nie chciałbym znaleźć się w sytuacji, kiedy nie łączą mnie dobre relacje z moim zespołowym partnerem. Na szczęście ja i Nick współpracujemy ze sobą bardzo dobrze.

Jakie osobiste cele postawiłeś sobie na sezon 2008?
Zawsze będę dawał z siebie wszystko i liczył na regularne zajmowanie punktowanych pozycji.

Pierwszy w historii nocny wyścig odbędzie się dopiero we wrześniu w Singapurze, ale już mówi się o organizowaniu kolejnych wyścigów po zapadnięciu zmroku. Jak zapatrujesz się na taką możliwość?
Nie wydaje mi się, aby były jakiekolwiek problemy, jeśli pogoda nie sprawi niespodzianek. Prawdopodobnie nie zauważymy żadnej różnicy w porównaniu z normalnym wyścigiem. Sprawy mogą jednak przyjąć inny obrót w deszcz, gdyż odblaski z reflektorów mogą mieć negatywny wpływ na widoczność. Jestem jednak pewny, że FIA dobrze przygotuje się na taką ewentualność i zadba o to, aby wyścig był bezpieczny.

Na koniec powiedz nam coś o swoich oczekiwaniach przed Melbourne...
Jestem fanem ulicznych torów, więc lubię ścigać się w Melbourne. Zawsze byłem tutaj bardzo szybki w przeszłości, ale lubię też atmosferę panującą w mieście i przyjaźnie nastawionych tutejszych fanów, mających bzika na punkcie motosportu. Tak czy inaczej nie mogę się już doczekać początku treningów przed Grand Prix Australii. Zakończą się wreszcie tygodnie spekulacji wynikających z zimowych testów.

Źródło: BMW-Sauber-F1.com

KOMENTARZE

25
Bartley
29.02.2008 02:19
Obawiam sie, ze skoro zbaczanie z optymalnego toru jazdy powoduje takie duze straty czasowe, to wyprzedzanie bedzie jeszcze trudniejsze niz w zeszlym sezonie. Bo brak TC bardziej bedzie dokuczal atakujacemu niz kierowcy broniacemu pozycji. Obym sie mylil...
macrocosm
29.02.2008 11:22
He, he, he dobry psikus natleniony! Wywiad z Nickiem będzie tu za kilka dni ;) Tu zawsze jeden wywiad dzieli się na pięć wątków i zamieszcza przez 2 tygodnie. Metoda jakaś jest, bądź co bądź częściej jest co czytać ale z drugiej strony człowiek gubi wątek i szerszy kontekst jednego wywiadu.
Matador
28.02.2008 11:13
dzięki natleniony... ten wywiad ma zupełnie iny wymiar, zwłaszcza pytanie "co cię wnerwia?" Nick nie jest takim dyplomatą i zupełnie się odkrył, co już i tak wszyscy zdążyli zauważyć... Na miejscu kierownictwa BMW wyciągnąłbym wnioski, bo to podejście jest niebezpieczne, czego mieliśmy już dowody w postaci wypychania z toru Roberta przez jeko "kolegę" z zespołu.
natleniony
28.02.2008 10:00
http://www.f1online.pl/aktualnosci/15382/Kubica_i_Heidfeld_podsumowują_testy to jest wywiad z nie wyciętym Nickiem, miłej lektury
ToshibaUser
28.02.2008 06:51
@kimir A tym drugim pewnie jest Kimi :)
MARJO
28.02.2008 06:32
podzielam kimir, jakby niebyło o co pytać
kimir
28.02.2008 06:27
W jakich sytuacjach twój kolega z zespołu działa ci na nerwy? A co to za pytanie? Chyba nie oczekiwali, że Robert powie coś na ten temat - jeden z najspokojniejszych ludzi, jakich znam.
ToshibaUser
28.02.2008 05:37
W aktualnym wydaniu Auto Motor i Sport nr3/2008 jest ciekawy wywiad z Robertem "Wysokie Tętno" str.142 . W wywiadzie dla AMiS Robert jest bardziej bezpośredni niż w tym wywiadzie - skąd inąd - dla działu PR BMW . Ja konsekwentnie ( może nawet do znudzenia ) trzymam kciuki za Roberta :)
MARJO
28.02.2008 05:35
sztywno troche i mało kolorowo, no ale moze niemożna wszystkiego umieszczać, choć wiem z ......... pewnej gazety od pracownika ze jest wszedzie samowolka czy tu maja czerwoną ferbe :)
sir_Lukas
28.02.2008 05:25
jak zwykle to samo zdjęcie ;P
MARJO
28.02.2008 05:19
100 komentarzy i 100 przypuszczeń, skoro zmienily sie przepisy w Q3 to beda brykać, no i po tych pierwszych Q bedziemy wiedziec juz napewno duzo A przedewszystkim jak bedzie na podobnych torach w przyszłości
DonGemolo
28.02.2008 04:58
Najgorszy będzie pierwszy zakret po starcie. Jak to przetrwają, to pójdzie z górki. Ale podejrzewam, że będzie sporo kontaktów.
jędruś
28.02.2008 04:53
Kubica wydaje się być pewny jeśli chodzi o obecną formę BMW więc ja też jestem spokojny . Potwierdza tym samym , że BMW maskowało się poniekąd jeśli chodzi o czasy podczas zimowych testów . Liczę , że Kubica i BMW na inauguracji sezonu podczas GP Australii będzie dalej 3 siła w F1 i dodatkowo będzie bliżej McLarena niż w ubiegłym sezonie . A Kubica pewnie ogra Heidfelda i Alonso .
jakubek13
28.02.2008 04:20
Moim zdaniem BMW lub robert będzie wysoko w tym sezonie:) nie mówie o nicku bo widać ze troche gorzej sobie radzi z f1.08.
DonGemolo
28.02.2008 04:14
Ja bym brał dla niego w ciemno 1 miejsce.
Pussik
28.02.2008 03:42
W wywiadzie z Kubicą w AutoMotor Sport, Kubek mówi, ze w ciemno brałby 5 miejsce w Melbourne. :)
kamil-8716
28.02.2008 03:27
Robert powiedzial- Zakończą się wreszcie tygodnie spekulacji wynikających z zimowych testów”. On wie ze sa wyzej niz pokazuja to testy i chce to jak najszybciej udowodnic w pierwszym GP
RENO
28.02.2008 03:19
"przystojniak" hehehe
patgaw
28.02.2008 03:12
". No i zrodlowa nazwa foty tez" hahahha
DarkArt
28.02.2008 02:57
Bardzo ciekawy wywiad. No i zrodlowa nazwa foty tez :D
LowR
28.02.2008 02:47
Trzymam za Roberta, ale dziś i w najbliższych dniach trzeba też trzymać kciuki za Zientarskiego. Mam nadzieję że będzie zdrów.
melex
28.02.2008 02:25
"W jakich sytuacjach twój kolega z zespołu działa ci na nerwy?" Mocne pytanie, ale dobra odpowiedź. Zawsze jestem pod wrażeniem wypowiedzi Roberta. On jest wielkim sportowcem i wielkim człowiekiem...
Barti
28.02.2008 02:19
UP* "wydobyjcie" :| :| polecam firefoxa Nie powiedział tego czego byśmy nie wiedzieli
michal132
28.02.2008 02:13
no to wydobyjcie ten duzy potencjal w 1 treningu albo w pierwszym Q1
maciekbws
28.02.2008 02:12
No i nawet ciekawy wywiadzik.No i ta fotka hehe