GP Malezji: wypowiedzi po treningach (10)

McLaren, Ferrari, BMW, Williams, Renault, Honda, RBR, STR, Force India, Super Aguri
21.03.0811:13
Redakcja
11365wyświetlenia

Vodafone McLaren Mercedes

Lewis Hamilton (P5/P1): Jestem dość zadowolony z dzisiejszych wyników, ponieważ samochód pokazał stałe tempo przez całą sesję oraz dobrą szybkość. Na nieszczęście poranna sesja nie była idealna, bowiem miałem mały problem z samochodem pod koniec sesji, ale to nie miało wpływu na nasz program, który zakładał sprawdzanie opon oraz wypracowanie ustawień na wyścig.

Heikki Kovalainen (P3/P7): To był dobry i spokojny początek weekendu. Samochód prezentuje się tutaj całkiem nieźle, dzięki czemu byliśmy w stanie wykonać dobry postęp z ustawieniami na wyścig. Nawierzchnia toru została niedawno wymieniona i w efekcie warunki panujące dzisiaj na torze cały czas się zmieniały. Są one tutaj zawsze ekstremalne temperatury i wilgotność powietrza, ale nie miało to wpływu na osiągi samochodów i jestem zadowolony z wszystkiego, co do tej pory zrobiliśmy.

Martin Whitmarsh, dyrektor generalny zespołu: Pomimo małego problemu ze zmianą biegów w samochodzie Lewisa dziś rano, jesteśmy dość zadowoleni z osiągów MP4-23 na tym torze. Oczywiście zawsze jest miejsce na poprawę i inżynierowie będą ciężko pracowali dziś wieczorem, aby odnaleźć te kilka dodatkowych dziesiątych części sekundy, ale ogólnie jesteśmy zadowoleni.

(Pyciek & Maraz)
_

Scuderia Ferrari Marlboro

Felipe Massa (P1/P2): Jestem bardzo zadowolony z tych dwóch sesji. Samochód pokazał, że jest bardzo szybki i stały w osiągach na obydwu typach opon. Szkoda, że nie mogłem wyciągnąć wszystkiego z drugiego zestawu miękkich opon, kiedy to znalazłem się za jadącym dość wolno Hamiltonem. Posuwamy się w dobrym kierunku na kwalifikacje i wyścig.

Kimi Raikkonen (P2/P3): Dzisiejszego poranka straciłem trochę czasu z powodu problemów komunikacyjnych wewnątrz zespołu, ale nadrobiliśmy to podczas drugiej sesji. Samochód wydaje się być bardzo szybki i jestem zadowolony z pracy, jaką wykonaliśmy. Pracowałem głównie nad twardszą mieszanką, jednak sądzę, że nawet na miękkich oponach - z tego co widziałem - możemy być konkurencyjni. Zawsze ciężko jest porównać się do rywali, ale uważam, że możemy podchodzić do reszty weekendu z dużą pewnością siebie.

Luca Baldisserri, szef operacyjny na torach: Dziś rano mieliśmy pomieszane linie komunikacyjne pomiędzy garażem i pit-wall, co spowodowało zatrzymanie się Kimiego na torze bez paliwa w baku, ale po południu byliśmy w stanie wykonać więcej pracy, bez jakichkolwiek problemów technicznych. Obydwaj kierowcy znaleźli dobre ustawienia w swoich samochodach i mamy sporo danych na temat zachowania się dwóch typów opon. Musimy się teraz bardzo dokładnie przygotować do kwalifikacji, ponieważ wiemy, jak ważną rzeczą jest start z przodu. Podsumowując, jesteśmy zadowoleni z pierwszego dnia na torze Sepang.

(deeze)
_

BMW Sauber F1 Team

Robert Kubica (P8/P8): Po tym, jak straciłem sporo czasu w porannej sesji ze względu na problem ze skrzynią biegów, po południu skoncentrowaliśmy się głównie na sprawdzaniu różnych konfiguracji docisku aerodynamicznego i porównywaniu opon. Mamy teraz dostępnych sporo danych, które musimy przeanalizować i zrozumieć, abyśmy mogli podjąć właściwe decyzje na dalszą część weekendu. Nie mieliśmy jeszcze zbyt dużo czasu na dopracowanie ustawień samochodu, więc możemy jeszcze sporo zyskać.

Nick Heidfeld (P11/P13): Jestem dość zadowolony z piątkowych treningów. Początkowy balans samochodu jest tutaj lepszy niż miało to miejsce w piątek w Melbourne, choć nie jest jeszcze całkiem dobry. Mam nadzieję, że zdołamy dokonać kilku usprawnień w ustawieniach w sobotę, tak jak miało to miejsce w Australii. Mimo iż tor ma nowy asfalt, oferuje on całkiem niezłą przyczepność, co nie zawsze się zdarza. Wielkim znakiem zapytania jest pogoda. Dokładne przewidzenie momentu opadów deszczu jest tutaj trudne. Nie mam nic przeciwko normalnemu deszczowi, ale tutaj jest zawsze inny. Nie chciałbym, aby w czasie wyścigu zaczął padać tropikalny deszcz, bo wtedy nic nie widać i występuje zbyt duży aquaplaning.

Willy Rampf, dyrektor techniczny: Skoncentrowaliśmy się dzisiaj na przygotowaniach do wyścigu i zebraliśmy sporo danych na temat opon. Testowaliśmy także różne konfiguracje aerodynamiczne. Teraz przeanalizujemy dane. W bolidzie Roberta zaobserwowaliśmy, że ciśnienie w skrzyni biegów jest zbyt wysokie. Istniało ryzyko uszkodzenia układu chłodzącego, tak więc zdecydowaliśmy się na wymianę tyłu, aby Robert mógł kontynuować jazdę w sesji. Słowa uznania dla mechaników, którzy wykonali świetną pracę. Mieliśmy suchy pierwszy dzień treningów, ale spodziewamy się trochę deszczu w pozostałej części weekendu.

(Maraz)
_

AT&T Williams

Nico Rosberg (P4/P12): Tor jest całkiem inny teraz, ponieważ wymieniono na nim asfalt i sądzę, że z wielu względów każdy zaczyna w tym roku od zera. Z naszego punktu widzenia był to dobry krok do przodu w porównaniu z Australią, gdyż mieliśmy cały dzień jeżdżenia. Pod względem osiągów samochód prezentuje się całkiem nieźle już od pierwszego okrążenia i cieszę się z tego, co udało nam się osiągnąć. Wypróbowaliśmy mnóstwo rzeczy by zobaczyć, jakie zmiany powodują. Jednakże w drugiej sesji na torze utworzyły się garby, co utrudni pracę nad ustawieniami samochodu. Mimo to jestem zadowolony z naszej dzisiejszej pracy.

Kazuki Nakajima (P12/P10): Było bardzo gorąco dzisiaj! Oczywiście strata czasu rano ze względu na problemy techniczne była rozczarowująca, ale udało mi się przejechać 15 okrążeń pomiarowych w czasie 30 minut, więc nie straciłem całej sesji. Jutro będziemy musieli poprawić parę rzeczy w samochodzie jeśli chodzi o ustawienia, ale poprawę było już widać w czasie drugiej sesji i pod koniec 90 minut balans był lepszy.

(Pyciek)
_

ING Renault F1 Team

Fernando Alonso (P6/P14): Było dziś bardzo gorąco, przez co miałem problem ze skrzynią biegów i to zakłóciło nieco mój program przygotowań, ale zdołaliśmy kontynuować jazdę i zdobyliśmy dzięki temu wiele cennych informacji w perspektywie kwalifikacji. Dziś wieczorem postaramy się wszystko przeanalizować, by móc w pełni wykorzystać ostatnią sesję treningową. Naszym celem jak zawsze będzie poprawa osiągów podczas kwalifikacji i nad tym będziemy ciężko pracować.

Nelson Piquet (P7/P15): Zrobiłem dziś sporo okrążeń i wykonałem w pełni zaplanowany program, co robi naprawdę dużą różnicę w porównaniu z Australią. Fakt, że znam ten tor też mi pomógł, dzięki czemu naprawdę wiele się nauczyłem i czuję się komfortowo. Mam nadzieję, że sprawy pójdą w tym kierunku do końca niedzieli, ponieważ jestem zadowolony z zachowania samochodu. Jest wciąż wiele do zrobienia, jednak dzisiejsze wyniki są zachęcające.

Pat Symonds, szef działu inżynierii: Fernando miał dziś problem ze skrzynią biegów i nie mógł wrzucać drugiego biegu, co powoduje spore straty tutaj na torze Sepang. W perspektywie nowych zasad dotyczących skrzyni biegów postanowiliśmy, że mimo iż była to testowa skrzynia, to pozostawimy ją w samochodzie i zobaczymy, co się dalej stanie. Jeszcze przed końcem sesji skrzynia biegów zawiodła całkowicie. Nelson miał dziś udany dzień i uczył się toru, a jego pierwsze wyniki są bardzo dobre. Kładliśmy dziś nacisk by rozwinąć jego umiejętności i samochód, a więc wykorzystywaliśmy opony w sposób dający możliwie najwięcej danych, a nie najlepsze czasy.

(Qnik)
_

Honda Racing F1 Team

Jenson Button (P9/P4): Nawierzchnia torze Sepang została całkowicie zmieniona od zeszłego roku, więc ważną sprawą było zobaczenie, jakie zmiany to spowodowało. Przeprowadziliśmy również jazdy sprawdzające zużycie opon i pracowaliśmy nad ustawieniem bolidu. Udało nam się ukończyć bardzo dużo przejazdów, co bardzo nas cieszy. Podsumowując, bardzo wartościowy dzień w przygotowaniach do weekendu. Zrobiliśmy dobry postęp podczas tego dnia i jestem zadowolony z bolidu i jego balansu. Trudno jest przewidzieć w piątek, jak prezentujemy się względem reszty stawki, ale jestem pełen nadziei, że będziemy kontynuować rozwój bolidu dziś wieczorem i jutro.

Rubens Barrichello (P13/P11): Byłem dość zadowolony z ustawienia bolidu na startych oponach dzisiejszego popołudnia i udało się nam wykonać dobrą robotę podczas długich przejazdów. Jednakże cały czas nam trudności z ustawieniem bolidu do nowych opon, więc musimy dziś wieczorem przeanalizować wszystkie zebrane informacje i dokonać poprawek na jutro. Mieliśmy dobry weekend w Melbourne, ale ważne jest, aby nie spocząć na laurach i kontynuować ciężką pracę. Bolid łatwo się prowadzi i jeśli będziemy mieć dobre ustawienia na jutrzejsze kwalifikacje, to mamy nadzieję na zajęcie miejsca w pierwszej dwunastce. Jeśli uda się nam to osiągnąć, to jestem pewien, że będziemy mieli dobry wyścig, startując z takiej pozycji.

Steve Clark, szef ds. wyścigów i testów: Przybyliśmy do Malezji oczekując bardzo wysokich temperatur, ale jak na razie nie spotkaliśmy się z tak wysokimi temperaturami, które utrudniały nam życie w Melbourne. Dla samochodu temperatura ma największe znaczenie jeśli chodzi o niezawodność, a kierowcy mają dodatkowe zmartwienie - wysoka wilgotność powietrza, która jest bardziej trudna do zniesienia niż same wysokie temperatury, a to z powodu mniejszej efektywności chłodzenia ciała w takich warunkach. Odwodnienie jest poważną kwestią podczas wyścigu i muszą dokładnie kontrolować przyjmowanie płynów. Wysoka temperatura oraz surowość nowej nawierzchni toru są dużym wyzwaniem dla opon i zaobserwowaliśmy przegrzewanie zarówno u przednich, jak i tylnych. Jak dotychczas wyniki są bardzo dopingujące. Balans samochodu nie jest jeszcze taki, jakiego byśmy chcieli, więc nadal istnieje miejsce na poprawę. Jednakże prędkość jest bardzo dobra, zwłaszcza z wyścigowym ładunkiem paliwa. Mamy nadzieję na walkę o miejsce w ostatniej części kwalifikacji.

(Igor Szmidt & deeze)
_

Red Bull Racing

Mark Webber (P17/P16): Straciliśmy trochę czasu podczas pierwszej sesji treningowej z powodu awarii silnika. Druga sesja poszła lepiej i udało nam się zrobić dość dużo okrążeń, więc mamy sporo danych do analizy na dzisiejszy wieczór. Nadal musimy jednak poprawić nasze tempo.

Christian Horner, dyrektor sportowy: To frustrujące, że David nie mógł wziąć udziału w drugiej sesji treningowej ze względu na podejrzewaną awarię poprzecznego drążka kierowniczego, co jest raczej pojedynczym incydentem i nie powinno się powtórzyć. Żeby być pewnym, że jego auto jest w pełni sprawne, zdecydowaliśmy się na sensowne wykorzystanie czasu dzisiejszego popołudnia, a David wznowi jazdę jutro. Mark wykonał solidny program treningowy i wydaje się być zadowolony z balansu bolidu, więc nie możemy doczekać się jutra.

(Igor Szmidt)
_

Scuderia Toro Rosso

Sebastian Vettel (P15/P5): Czasy okrążeń nie zawsze mówią wszystko, ale myślę, że możemy być dzisiaj zadowoleni, ponieważ po południu zrobiliśmy dość dużo okrążeń. Niestety rano mieliśmy problem z hamulcami, ale ostatecznie nie kosztowało nas to tak dużo czasu i mogliśmy kontynuować program po południu. Poświęciliśmy większość czasu na poprawiania bolidu i szukanie właściwego balansu oraz na dokonaniu doboru opon. Był to dla nas dobry dzień i mamy wiele informacji do przestudiowania na jutro.

Sebastien Bourdais (P18/P21): Ten tor jest bardzo szybki i bardzo przyjemny, a więc podoba mi się. Jednakże jest mało przyczepny, więc ciężko jest uzyskać pełny obraz sytuacji. Trzeba posuwać się naprzód krok po kroku, czekając aż warunki na torze ulegną poprawie. Niestety, tego popołudnia mieliśmy problem ze skrzynią biegów już na samym początku sesji, co doprowadziło do zepsucia silnika. Bolid nie wydawał się zły dzisiejszego ranka i po południu planowaliśmy przeanalizować, jak zachowuje się na różnych rodzajach opon, ale nie udało się.

(Igor Szmidt)
_

Force India Formula One Team

Giancarlo Fisichella (P19/P9): Wykonaliśmy dużą poprawę od porannej do popołudniowej sesji. Rano było duża podsterowność, a później nadsterowność - było to bardzo niestałe, ale dokonaliśmy poprawy i w drugiej sesji balans był już dobry. Był bardziej stały i czułem się pewnie. Niestety, kiedy wykonywałem okrążenie na nowych oponach, trafiłem w środku ostatniego zakrętu na bardzo wolno jadącego Glocka i w ten sposób straciłem jakieś 0,3 sekundy. To nie było akceptowalne, ale dobrze, że nie była to sesja kwalifikacyjna.

Adrian Sutil (P22/P18): Rano mieliśmy problem z silnikiem, a popołudniowa sesja nie była dobra. Znów mieliśmy problemy z nowymi oponami - nie wiem, czy to problem z samochodem czy z ciśnieniem w oponach, ale po prostu nie możemy wydobyć czasu z miękkich opon. Trzeba to poprawić do jutra, jako że nie jestem zadowolony z dzisiejszego dnia.

Mike Gascoyne, szef techniczny: To był użyteczny dzień. W pierwszej sesji była mała przyczepność i samochody miały dużo nadsterowności, a poza tym Adrian miał problemy z silnikiem, co ograniczyło jego jazdę. Byliśmy w stanie zanalizować problem w przerwie przed drugą sesją. Długie przejazdy wypadły bardzo dobrze i w byliśmy w stanie zebrać wszystkie potrzebne dane. Kolejny raz udowodniliśmy, że mamy konkurencyjny samochód ze środka stawki. Musimy wszystko dostroić do jutra, by osiągnąć w kwalifikacjach jak najlepszy rezultat.

(Spider)
_

Super Aguri Formula 1

Takuma Sato (P20/P19): To były kolejne dobre piątkowe treningi. Mając narzucony limit kilometrów, udało nam się wykonać większość założonych zadań. Mieliśmy trochę problemów z przegrzewaniem, jednak z każdym przejazdem było coraz lepiej i cały czas robimy postępy. Samochód zaczął mieć lepszą przyczepność pod koniec sesji i sprawdziliśmy kilka różnych ustawień. Dziś znów nauczyliśmy się czegoś o bolidzie i mamy nadzieję, że zdołamy się jeszcze poprawić jutro przed kwalifikacjami.

Anthony Davidson (P21/P20): Ten dzień był bardziej produktywny niż cały weekend w Melbourne. Samochód był niezawodny i wykonaliśmy dziś konstruktywną pracę nad oponami razem z Takumą, więc jestem relatywnie zadowolony z tego, gdzie jesteśmy pod względem balansu samochodu. Dobrze mi się pracowało z nowym inżynierem - Richardem, który dobrze sie spisał, zresztą tak jak cała ekipa.

Graham Taylor, dyrektor sportowy: Sporo dziś przeanalizowaliśmy, a kierowcy byli od samego początku zadowoleni z balansu samochodu, jednak ciągle będziemy kontynuować pracę. Wszyscy smucimy się z powodu tego, że nie testowaliśmy zimą i teraz daje się to nam we znaki.

(Qnik)

KOMENTARZE

28
zurex90
22.03.2008 08:40
czechoslowak> zwracam honor, pamięć już nie ta, zapomniałam o (v)2
A.S.
21.03.2008 09:08
Spodziewać się można w niedzielę bardzo wyrównanej walki między McLarenem i Ferrari. Ferrari rano jeździło na oparach - co widać po czasach i po przyczynie "awarii" Kimiego. McLareny raczej całą pierwszą sesję i początek drugiej ustawiali się pod wyścig i tylko pod koniec Lewis na oparach i ustawieniach pod sesje kwalifikacyjną wykręcił najlepszy czas.
pjes
21.03.2008 08:47
ej! właśnie dziękuję. jeżeli w ogóle się odzywam, to właśnie dlatego, że ta strona jest drugą najczęściej odświeżaną wśród wszystkich odwiedzanych przeze mnie
andrzej45
21.03.2008 08:41
pjes@ - chyba przesadzasz, chodzi o informacje zawarte na oryginalnych stronach a tutaj można szybko dowiedzieć się co się dzieje w świecie F1. Zawsze można zrobić coś lepiej ale równie dobrze może być o wiele gorzej. Ja uważam, że jest bardzo dobrze a jak będę chciał pójść do kółka różańcowego to pójdę gdzie indziej. Przepraszam ale nie podoba mi się Twój wpis. Jesteśmy winni chłopakom wielkie podziekowania za ich wkład w informowanie nas o wszystkim i za to, że nie musimy ślęczeć nad oryginałami i szukać informacji.
pjes
21.03.2008 08:23
Przepraszam, że offtopik, ale nie mogę już wytrzymać. Niechlujstwo językowe tłumaczy jest po prostu nieznośne. Nazwijcie mnie szczeniakiem, żółtodziobem niegodnym zabierania głosu - fakt, czytamten serwis dopiero od mniej więcej roku - ale dziwię, że Wy nie zwracacie uwagi. Osobiście nie jestem purystą językowym, wręcz przeciwnie. Niezwykłem maniakalnie wytykać rozmówcom błędy ortograficzne. Ale tutaj. gdzie użytkownicy wytykają autorom drobne literówki, nikt nie zwraca uwagi na takie np. zdania : "Tor jest całkiem inny teraz, ponieważ wymieniono na nim asfalt i sądzę, że z wielu względów każdy zaczyna w tym roku od zera." Okropne kalki językowe. Koszmarna forma. Naprawdę. Nawet w pośpiechu można nadać temu ładniejszą formę. Jeżeli potrzebujecie korektora, to może mogę się zaoferować w miarę wolnego czasu. Jeszcze raz przepraszam za wpis niezwiązany z tematem. Pozdrawiam ps. Paradoksalnie, chociaż f1wm było pierwszą stroną o f1, którą zacząłem regularnie odwiedzać, to dzięki takim własnie tłumaczeniom zachciało mi się sięgać do źródeł i czytać oryginały, co zacząłem sobie bardzo cenić. :) oczywiście pełny szacunek za wszystkie cenne informacje o f1, z których czerpałem garściami. jestem fanem od niedawna i jako źródło informacji ta strona była dla mnie bezcenna.
rafaello85
21.03.2008 05:06
michal132---> Ty tak naprawdę myślisz czy to jest po prostu ironia? Jaki byłby sens żeby Kubica wycofał się z wyścigu w którym mógł zdobyć punkty? W bolidzie Polaka uległo zniszczeniu zawieszenie i przez to odpadł! Co do tej skrzyni biegów - w piątki używa się innej niż w dalszej części weekendu, także jutro Polak pojedzie jeszcze z inną skrzynią niż dziś.
michal2111
21.03.2008 05:02
Ferrari dobrze. Myślę, że powalczą o zwycięstwo. A podobno w wyścigu ma lać jak z cebra.
piotrek74
21.03.2008 04:14
komentarze po treningach w BMW sprowadzają się tylko do tej formułki---- Mamy teraz dostępnych sporo danych, które musimy przeanalizować i zrozumieć-----(Robert chyba otrzymał ją razem z kontaktem) Ps.morze ktoś wie jak na jego temat wypowiada się przeciętny Niemiec
rmn
21.03.2008 03:23
kto jak kto ale oni mają na czym liczyć optymalizacje..
Czechoslowak
21.03.2008 02:51
zurex90- "skrzydełka" są głównie montowane na bolidach po to aby zwiększać docisk, a jeżeli coś zwiększa docisk to z całą pewnością nie zmniejsza oporu aerodynamicznego. popatrz na samoloty myśliwskie- dużo mają dodatkowych skrzydełek czy wypustek? jeżeli zaś o chodzi o różnice w mocach silników: 10-15KM to nie więcej niż 2% mocy silnika bolidu F1, równie dobrze taką stratę/zysk mogą powodować różnice w układach przeniesienia napędu między poszczególnymi bolidami, także spokojnie można uznać że różnice między silnikami są mało istotne, a na pewno nie na tyle duże by powodować różnice w Vmax rzędu ponad 3%. Dużo istotniejsze są różnice w wydajności aerodynamicznej bolidu, trzeba pamiętać, że opór aerodynamiczny wzrasta wraz z kwadratem(!) prędkości. raafal- właśnie o to mi chodzi, na torach wolnych, czy średnio-szybkich BMW ma problemy z Vmax, natomiast na torach szybkich, gdzie moc silnika ma większe znaczenie, zawsze wypada pod tym względem znakomicie. Moim zdaniem wskazywałoby to raczej na problemy z optymalizacją pakietu aero na tory wolne i średnie. Być może BMW musi poświęcać Vmax w zamian za lepszy docisk.
michal132
21.03.2008 02:44
a ja mowie ze bmw knuje caly czas ale jak juz wyknuje te bolid to raczej oni beda wygrywac to w koncu niemcy a oni zawsze chca miec najlepsze a i do tego daza. mysle ze to bylo tak robert niewyjechl juz w australi udajac awarie silnika wstawili nowy silnik a dzis spokojnie wstawili nowiutka skrzynie bo w piatek mozna wymienic skrzynie jesli jest zepsuta bo jesli nie to wiadomo kara 5 pozycji w tyl tak ja przypuszczam jesli sie myle to napiszcie
rafaello85
21.03.2008 02:33
ufffff to jednak brak paliwa:) A już się bałem, że to kolejne problemy z silnikiem.
raafal
21.03.2008 02:11
Czechoslowak - zgadzam się z tobą, że BMW słynęło z mocnego silnika w sezonie 2006, jednak już w sezonie 2007 nie było to takie oczywiste, zobacz GP Chin z 2007, o bardzo podobnej konfiguracji do GP Malezji. http://www.formula1.com/results/season/2007/785/6455/speed_trap.html Oczywiście trudno jest wyrokować mając dane tylko z informacji prasowych. Jeśli opór aerodynamiczny jest przyczyną uzyskiwania niskich prędkości to z pewnością łatwiej będzie usunąć ten problem. Tak czy owak, jest problem z Vmax i BMW musi go rozwiązać.
zurex90
21.03.2008 01:47
skrzynia - to już kiedyś było czy mi się tylko wydaje:D czechoslowak> jeśli "skrzydełka" są dobrze ustawione obojętnie do wysokości podwozia to opór aerodynamiczny zmniejsza się, a jeśli chodzi jak to ładnie ujołeś najwyżej 10-15KM w mocy silnika to jest przepaść
Bart2005
21.03.2008 01:37
Gorbi---> koleiny na pewno nie, bo niby skąd?? Z resztą nawierzchnia jest nowa. Nie mam zielonego pojęcia o co mu chodzi, chyba nie układali tej nawierzchni polscy drogowcy, bo jeśli tak to wszystko jest możliwe :-))))))
Czechoslowak
21.03.2008 12:06
raafal- szczerze wątpię w to, że problemy BMW z prędkością maksymalną wynikają z niedoboru mocy silnika. Obecnie, po zamrożeniu rozwoju jednostek napędowych i wprowadzeniu ogranicznika obrotów (do 19krpm), według specjalistów, różnice w mocy maksymalnej poszczególnych silników mogą być najwyżej rzędu 10-15KM. Warto też zwrócić uwagę na to, że BMW w zeszłym sezonie jak i rok wcześniej, świetnie radziło sobie na torach "silnikowych" (o konfiguracji low downforce) i osiągało tam jedne z najwyższych Vmax; żeby nie być gołosłownym, Monza 2007: http://www.formula1.com/results/season/2007/782/6440/speed_trap.html Zresztą BMW zawsze słynęło z mocnych silników (że wspomnę czasy współpracy z Williamsem). Moim zdaniem przyczyna tkwi w oporze aerodynamicznym. Wystarczy popatrzeć na F1.08 i chociażby na R28- nietrudno dostrzec, że BMW ma dużo więcej rozmaitych skrzydełek, a przecież każdy taki element zwiększa opór aerodynamiczny. R28 widziany z przodu wydaje się być zdecydowanie bardziej "czysty".
Gorbi
21.03.2008 11:55
Może mi ktoś wyjaśnić, jakie garby ma na myśli Rosberg? Chyba nie koleiny?
duszek998
21.03.2008 11:54
mamy powtórkę z rozrywki w wykonaniu BMW Oby mechanicy usunęli awarię :)
michal5
21.03.2008 11:25
Kimi Raikkonen zdradził, że podczas pierwszego treningu jego bolid nie uległ awarii, ale po prostu zabrakło mu paliwa. Pomimo drobnych problemów z komunikacją Ferrari było zadowolone z przebiegu piątkowych treningów i szybkości bolidu F2008. Rano straciłem sporo czasu w związku z problemami z komunikacją wewnątrz zespołu, przez które po prostu zabrakło mi paliwa”, powiedział Raikkonen. „Na szczęście podczas drugiego treningu nadrobiliśmy zaległości.” Nasz bolid spisywał się bardzo dobrze i jestem zadowolony z wykonanej pracy. Pracowałem głównie z twardymi oponami, ale z tego, co widzieliśmy, miękkie opony są również bardzo konkurencyjne.” W piątek zawsze ciężko ocenić kolejność w stawce, ale myślę, że możemy ze spokojem myśleć o kwalifikacjach i wyścigu.” Jestem bardzo zadowolony z dwóch piątkowych sesji”, dodał Felipe Massa. „Ferrari F2008 było bardzo szybkie na obu typach opon. Szkoda, że nie udało mi się w pełni wykorzystać drugiego kompletu miękkich opon, ponieważ zostałem przyblokowany przez Hamiltona.” Myślę jednak, że idziemy w dobrym kierunku - zarówno, jeśli chodzi o kwalifikacje jak i wyścig.”
raafal
21.03.2008 11:13
Dwa czynniki mają decydujący wpływ na możliwą do osiągnięcia prędkość maksymalną: - moc silnika, - opór aerodynamiczny. Stąd tak ważne jest ustawienie siły docisku aby znaleźć kompromis między szybką jazdą w zakrętach a szybkością na prostej. Co do mocy silnika to od zeszłego sezonu Renault jest w ścisłej czołówce, co pokazywało na każdej prostej. Moim zdaniem BMW ma problem z mocą silnika. Dużo wypowiedzi Roberta na to wskazuje. Może to być związane z nowym ECU, ale w poprzednim sezonie mieli ten sam problem, więc chyba nie tu jest przyczyna. Oddzielnym problemem jest stałość osiągów w czasie całego wyścigu, jak widać nie tylko BMW ma z tym problem.
Szkot
21.03.2008 11:10
Powinni u bookmacherów wystawić zakład, czy skrzynka Roberta nawali.
Jankes
21.03.2008 10:55
no właśnie ciekawiło mnie to czy ktoś zwrócił uwagę na to jak łatwo Red Bull się rozpadał w obydwu sytuacjach
ToshibaUser
21.03.2008 10:42
Zdaje się , że Robert ma w takim wypadku zamontowany nowy silnik ( nie dojechał do mety w Australii ) i nową skrzynię , tak więc jest teoretycznie w lepszej sytuacji niż Nick :) @raafal A to ciekawe , bo w Australii to Renault miało prędkości porównywalne z McLarenem i Ferrari , a tutaj widać , że odstaje . BMW już w Australii pokazało , że na prostych ma problem z prędkością . ---- Co ciekawe wygląda na to , że RedBull został zawieszony , w związku z incydentem z Australii i teraz w Malezji i ogromnymi deformacjami bolidu ...
raafal
21.03.2008 10:42
Dobrze, że zapowiadają deszcz, bo na suchym BMW jest zdecydowanie za wolne. Polecam tabelę maksymalnych prędkości: http://www.formula1.com/results/season/2008/788/6487/speed_trap.html
jaszczur
21.03.2008 10:35
Święta racja ToshibaUser. Też mi sie wydaje, że jak już wymienili to może będzie OK. Jak to jest, że Kubek na treningach, kwalifikacjach jest tyle lepszy od Nicka a później wszystko zawsze bierze w łeb. Ja rozumiem, taktyka zespołu nastawiona na Nicka itd itp. ale i tak za słabo Robert wypada w tabeli na końcu wyścigów :( Mam nadzieję, że zła passa w końcu się skończy.
andrzej45
21.03.2008 10:34
Trzeba przyznać, ze bezawaryjność McLarena jest na bardzo wysokim poziomie, przy zachowaniu należnej prędkości.
ToshibaUser
21.03.2008 10:24
@grissley Swoją drogą lepiej , że to się stało dzisiaj niż w niedzielę w wyścigu . Tak przynajmniej jest szansa , że Robert dojedzie do mety i zgarnie kilka punktów , no chyba , że nastąpi jakaś ( odpukać ) inna awaria .
grissley
21.03.2008 10:22
No tak, skrzynia... :(