GP Bahrajnu: wypowiedzi po piątkowych treningach (11)
Ferrari, McLaren, BMW, Williams, RBR, Renault, Honda, Toyota, STR, Force India, Super Aguri
04.04.0815:52
10512wyświetlenia
Scuderia Ferrari Marlboro
Felipe Massa (P1/P1):
Jestem zadowolony z pierwszego dnia treningów. Od początku dzisiejszego poranka byłem w stanie znaleźć dobre ustawienia bolidu, a po południu warunki na torze znacząco się poprawiły. Sądzę, że zmierzamy w dobrym kierunku pod względem ustawień i czuję się bardzo pewnie jeśli chodzi o dalszą część weekendu. Lubię ten tor i myślę, że powinniśmy być konkurencyjni. Przewidujemy, że jutro i w niedzielę będzie wiał silniejszy wiatr i to może pogorszyć prowadzenie bolidu, ale z drugiej strony będzie lepsza przyczepność.
Kimi Raikkonen (P2/P2):
Ogólnie jestem zadowolony z tego, jak potoczyły się dzisiejsze treningi, zwłaszcza te popołudniowe. Próbowaliśmy różnych ustawień, rozpoczynając od tych, które doskonaliliśmy będąc tu w lutym. Zebraliśmy sporo informacji na kwalifikacje i wyścig. Samochód prowadzi się dobrze i sądzę, że będziemy konkurencyjni, nawet w momencie, gdy jeszcze nie do końca wiadomo, gdzie się znajdujemy względem pozostałych. Osiągi obydwu typów opon są w miarę podobne.
Luca Baldisserri, szef operacyjny na torach:
Warunki na torze tego poranka były dość ciężkie ze względu na piasek naniesiony na cały tor przez silne wiatry, które wiały tutaj przez ostatnich kilka dni. Po południu, kiedy samochody robiły coraz to więcej okrążeń, sytuacja się poprawiła. Przeprowadziliśmy nasz cały program, pracując głównie nad ustawieniami oraz porównując obydwie mieszanki opon. Możemy być zadowoleni z tego, co udało nam się osiągnąć w tych dwóch sferach. Posiadanie punktu odniesienia w postaci naszych lutowych testów było oczywiście przydatne, jednak musimy mieć na uwadze, że panują teraz inne warunki.
(deeze)
_
Vodafone McLaren Mercedes
Lewis Hamilton (P4/P4):
Szkoda, że zakończyłem ten produktywny dzień wypadając z toru i uderzając w barierę z opon w siódmym zakręcie. Po prostu mocno cisnąłem i czasem takie rzeczy się zdarzają. Czuję się zupełnie dobrze i mam nadzieję, że uszkodzenia bolidu nie są bardzo poważne. I tak musielibyśmy wtedy wymienić silnik oraz skrzynię biegów po piątku, dlatego mam nadzieję, że chłopaki w garażu nie obrażą się na mnie. W pierwszej sesji cały czas pozostawaliśmy na jednym typie ogumienia. Przytarłem jedną z opon na początku sesji, ale ponieważ był to pierwszy trening, postanowiliśmy jej nie wymieniać, aczkolwiek cały czas monitorowaliśmy stan opon, aby nie spowodować problemów z samochodem. Tor był bardzo brudny i będziemy rozwijać samochodu podczas jutrzejszego dnia.
Heikki Kovalainen (P5/P3):
Jako, że ten tor jest bardzo wymagający dla hamulców, właśnie na tę część bolidu położyliśmy nacisk w pierwszej sesji. Zebraliśmy tak dużo danych jak tylko mogliśmy i staraliśmy się zadbać o to, że wszystko pracuje jak należy. Tor był bardzo brudny i bardzo trudno było złapać przyczepność, dlatego uznaliśmy, że nie warto użyć więcej niż jednego zestawu miękkich opon. W drugiej sesji mogliśmy skupić się na ogólnych ustawieniach auta oraz sprawdzaniu opon. Wykonaliśmy przejazdy na obu mieszankach i zauważyliśmy, że nie ma między nimi dużej różnicy. Czuję się pewnie w samochodzie i czekam na dalszą część weekendu.
(Pyciek)
_
BMW Sauber F1 Team
Robert Kubica (P7/P5):
Jestem zadowolony z wykonanej dzisiaj pracy. Zdołaliśmy przejechać całkiem sporo okrążeń, pracując nad aerodynamicznymi ustawieniami F1.08. Regularnie poprawialiśmy balans samochodu. Koniec końców, był to bardzo produktywny dzień.
Nick Heidfeld (P14/P17):
Wykonaliśmy nasz zaplanowany program bez najmniejszych problemów technicznych. Piasek także nie stanowił żadnego problemu. Jeśli chodzi o długodystansowe przejazdy, to jestem dość zadowolony z balansu samochodu, ale mam pewne problemy z nim, kiedy przychodzi do przejechania pojedynczego szybkiego kółka. Teraz przejrzymy wszystkie dane i poszukamy usprawnień na jutrzejsze kwalifikacje.
Willy Rampf, dyrektor techniczny:
Jesteśmy usatysfakcjonowani po pierwszym dniu treningów. Skoncentrowaliśmy się na przygotowaniach do wyścigu i porównaliśmy obydwie specyfikacje opon. Robert zaczął sobie dobrze radzić od samego początku, podczas gdy Nick nie jest jeszcze zadowolony z balansu swojego auta. Teraz skoncentrujemy się na analizie danych, a później dokonamy odpowiednich zmian. Nie mieliśmy żadnych problemów technicznych.
(Maraz)
_
AT&T Williams
Nico Rosberg (P3/P6):
Jestem bardziej zadowolony z samochodu, aniżeli miało to miejsce w Malezji. Myślę, że wróciliśmy do normy, co jest zachęcające. Nawierzchnia tego toru bardziej pasuje naszemu bolidowi, co z kolei oznacza, że jazda sprawia większą przyjemność. Przez dwie sesje dokonaliśmy dużych zmian w ustawieniach i myślę, że podążyliśmy we właściwym kierunku. W środku stawki jest bardzo ciasno, ale sądzę, że mamy dobrą okazję do odniesienia dobrego wyniku w ten weekend. Byliśmy również bardzo niezawodni, co dało nam wiele czasu na jazdę po torze.
Kazuki Nakajima (P6/P8):
Nie mieliśmy dzisiaj żadnych problemów, co oznacza, że mogliśmy wykorzystać cały czas na jazdę, co było dla nas bardzo dobre. Rano trochę zmagałem się z samochodem, ale popołudniu dokonaliśmy wielu zmian w ustawieniach, które były bardzo pozytywne. Mamy jeszcze trochę rzeczy do poprawienia jutro, ale to był dobry start.
(Pyciek)
_
Red Bull Racing
David Coulthard (P9/P7):
Lubię ten tor. Dziś wszystko poszło dobrze i zebraliśmy trochę ważnych informacji, ale musimy jeszcze poprawić trakcję i stabilność tyłu bolidu przed jutrem.
Mark Webber (P12/P13):
Mieliśmy bardzo dobre popołudnie, a bolid spisywał się niezawodnie. Mamy dużo informacji do przeanalizowania dziś wieczorem w kwestii zrozumienia opon. Liczę jutro na dobry występ, który zapewni nam dobrą pozycję wyjściową do niedzielnego wyścigu.
(Igor Szmidt)
_
ING Renault F1 Team
Fernando Alonso (P10/P12):
To nie był dla nas łatwy dzień. Skupiliśmy się na przygotowaniu samochodu do wyścigu, jednak nie byliśmy zbyt szybcy i mieliśmy problemy ze znalezieniem dziś odpowiedniej przyczepności, a więc na tym musimy skupić się jutro. Musimy znaleźć również szybkość i postaramy się to zrobić po nocnej analizie danych.
Nelson Piquet (P13/P10):
Robiliśmy postępy przez cały dzień, a więc było to bardziej produktywne popołudnie. Sporo pracowaliśmy nad hamulcami, ponieważ są tu one mocno eksploatowane, a w drugiej sesji samochód zachowywał się już dobrze i był lepiej się prowadził na torze. Oczywiste jest, że musimy poprawić nasze tempo, jednak jestem przekonany, że będzie to możliwe jutro i będziemy mieli swoją szansę w kwalifikacjach.
Pat Symonds, szef działu inżynierii:
Mimo wietrznej pogody tor nie był w najgorszym stanie i byliśmy w stanie rozpocząć rano program zgodnie z planem. Skupiliśmy się na jeździe z dużą ilością paliwa, zwłaszcza ze względu na to, że tor jest bardzo wymagający dla hamulców, jednak nie ma tu zbyt dobrej przyczepności i czeka nas jeszcze sporo pracy nad balansem samochodu. Jednak zdobyliśmy sporo danych, które będziemy analizować w nocy, aby móc jutro poprawić nasz bolid.
(Qnik)
_
Honda Racing F1 Team
Jenson Button (P18/P11):
Tor był dość brudny dzisiejszego poranka ze względu na piasek, który został nawiany podczas ostatnich kilku dni. Przesiedzieliśmy pierwsze pół godziny treningów czekając, aż warunki się poprawią, jednak po południu zrealizowaliśmy cały plan. Po tym, jak kilku zawodników wyjechało na samym początku popołudniowej sesji, tor był już dobrze oczyszczony na resztę weekendu i warunki wciąż się poprawiały. To był dobry dzień testów i wykonaliśmy sporo pracy nad porównywaniem opon, co dobrze nas ustawia na resztę weekendu. Nadal mamy trochę pracy do wykonania z ustawieniami i musimy poprawić balans, jednak ogólnie był to dobry start. Mamy nadzieję na przebicie się do pierwszej dziesiątki podczas kwalifikacji. Będzie to trudne zadanie, aczkolwiek będziemy jutro mieć większe wyobrażenie o naszej pozycji względem rywali i myślę, że możemy podjąć się tego wyzwania.
Rubens Barrichello (P19/P16):
Pierwsze dwa wyścigi sezonu w Australii i Malezji były bardzo gorące, więc dość łatwo zaaklimatyzowaliśmy się do warunków tu panujących. Gorące, ale suche, powietrze, nie jest tak uciążliwe dla kierowców. Z punktu widzenia własnej dyspozycji czuję się dobrze, a uczestnictwo w trzech wyścigach w ciągu jednego miesiąca jest najlepszym treningiem, jaki można wykonać. Nie widzę żadnych problemów z samochodem w tych warunkach, ponieważ już podczas dwóch wcześniejszych wyścigów pokazał swoją niezawodność. Największym kłopotem były dzisiaj hamulce, z którymi walczyłem przez większość obydwu sesji. Tak więc naszym zadaniem było ustawienie hamulców oraz ogólnie bolidu, aby odpowiadał wysokim wymaganiom dotyczącym hamowania na tym torze. Niestety na koniec dnia problem nie został rozwiązany i nie mogłem w pełni wykorzystać nowych opon, ponieważ nie byłem pewien hamulców, więc mamy trochę pracy do wykonania jutro.
Steve Clark, szef ds. wyścigów i testów:
Na początku pierwszej sesji tor był mało przyczepny, więc skupiliśmy się na podstawowych kwestiach podczas pierwszej sesji. Warunki na torze poprawiają się tu bardzo szybko i druga sesja była dla nas bardzo produktywna. Bardzo ciężki i sypki piach może mieć destrukcyjny wpływ na wewnętrzne części, zwłaszcza jeśli chodzi o silnik. Prognozy mówią o silnych wiatrach podczas kwalifikacji i wyścigu. Musimy to przeanalizować i zdecydować o przełożeniach skrzyni oraz ustawieniach aero. Dzisiejsze treningi poszły bardzo dobrze z obydwoma bolidami pracującymi w kierunku ustawień na wyścig, więc możemy mieć nadzieję na pierwszą dziesiątkę podczas kwalifikacji.
(deeze)
_
Panasonic Toyota Racing
Jarno Trulli (P8/P14):
To był dla nas przyzwoity dzień treningów. Rano nawierzchnia toru była zgodnie z przewidywaniami zabrudzona i mało przyczepna. Było dziś też dość wietrznie, a na dodatek w obu sesjach wiało z innej strony. Walczyliśmy z wiatrem i musimy ogólnie nieco poprawić samochód. Testowaliśmy tu w lutym i wiele rzeczy potoczyło się zgodnie z oczekiwaniami. To niewątpliwie wymagający tor, jednak dotychczas byłem tu dość mocny, więc czekam teraz na dalszy ciąg weekendu. Nasze wyniki pokazują, że samochód jest znacznie lepszy i musimy kontynuować rozwój, by zdobyć jak najwięcej punktów.
Timo Glock (P11/P15):
To był produktywny dzień, a drugi trening poszedł mi znacznie lepiej niż pierwszy. Rano mieliśmy drobne problemy ze stabilnością podczas hamowania, jednak w czasie przerwy sytuacja polepszyła się i mogliśmy ulepszyć samochód oraz jego ustawienia. Mechanicy wykonali świetną robotę i samochód jest teraz lepszy, zwłaszcza przy długich przejazdach. Nasze testy w lutym wypadły bardzo pozytywnie. Znakiem zapytania jest jednak wiatr - gdy jest silny, to są problemy, jednak warunki są jednakowe dla wszystkich.
Dieter Gass, główny inżynier ds. wyścigów i testów:
Jesteśmy zadowoleni z dzisiejszej pracy. Mieliśmy tylko jeden drobny problem z samochodem Timo podczas popołudniowej sesji, który jednak udało nam się szybko rozwiązać. Poza tym wykonywaliśmy nasz program. Co do opon, to mieliśmy już obraz nad czym musimy pracować, mimo iż podczas zimowych testów nie mieliśmy do wyboru opcjonalnej mieszanki. Również warunki były dziś inne niż w lutym. Spodziewaliśmy się, że wiatr będzie przeszkadzał i wszystko wskazuje na to, że będzie silniejszy jutro i w niedzielę, co z pewnością będzie zauważalne. Mimo wszystko będziemy naciskać jak tylko potrafimy, aby wyjechać stąd z kolejnym dobrym rezultatem.
(Qnik)
_
Scuderia Toro Rosso
Sebastian Vettel (P16/P19):
Miałem dziś dobry poranek bez większych problemów i udało nam się utrzymać ten sam trend dzisiejszego popołudnia. To oznaczało, że udało mi się przejechać dużo okrążeń, co zdarzyło mi się po raz pierwszy podczas piątkowych sesji od rozpoczęcia sezonu, więc jestem z tego zadowolony. To jest mój pierwszy raz na tym torze i wydaje mi się, że jest on dość fajny, jednakże trzy wolne zakręty są naprawdę wolne, a to nie bardzo odpowiada tym bolidom. Nawierzchnia toru była w bardzo dobrym stanie porównując z tym, czego oczekiwałem pod względem brudu i piasku. Wyczyścili tor bardzo dobrze, a kiedy wiatr ustał, sytuacja uległa dużej poprawie. Wiatr ma przybrać na sile jutro i w niedzielę, więc może nas czekać wyprawa w nieznane.
Sebastien Bourdais (P15/P9):
To był trudny dzień. Na torze, który jest bardzo rzadko używany podczas roku, nigdy nie ma wystarczającej przyczepności podczas piątkowych sesji. Rano było mi bardzo ciężko opanować bolid i o ile po południu było troszkę lepiej, to jednak wciąż jesteśmy daleko od punktu, w którym chcielibyśmy być. Podsumowując, nie mieliśmy przyczepności i byliśmy za wolni. Szczerze mówiąc, nie bardzo wiem co trzeba poprawić w ustawieniach, ale jestem pewny, że sytuacja zmieni się po analizie danych przed kolejnym treningiem jutro rano.
(Igor Szmidt)
_
Force India Formula One Team
Giancarlo Fisichella (P17/P18):
Niełatwo było dziś znaleźć odpowiedni balans: w niektórych zakrętach mieliśmy podsterowność, a w innych nadsterowność. Pod koniec popołudnia, kiedy byliśmy gotowi do jazdy na nowych oponach, mieliśmy problem z tylnym skrzydłem i wyjechałem zbyt późno na tor, aby ustanowić dobry czas. Mamy niewielkie usprawnienia dzięki nowym częściom, ale w nocy musimy jeszcze trochę popracować.
Adrian Sutil (P20/P19):
Poranna sesja nie była zbyt udana, jako że na twardych oponach i na słabo nagumowanym torze trudno było o dobry balans. Po południu, gdy po raz pierwszy pojechałem na miękkich oponach, mogłem poczuć dobrze różnicę pomiędzy dwoma mieszankami, co było zdecydowaną poprawą. Jestem zadowolony, bo wiemy, że możemy popracować nad oponami i jutro możemy się poprawić. Szkoda, że pod koniec drugiej sesji doszło do incydentu z Alonso, ale takie rzeczy się zdarzają. Wygląda na to, że stracił docisk podczas hamowania i zablokował tylne koła, ale nie był to jakiś wielki problem.
Mike Gascoyne, szef techniczny:
To był owocny dzień pod względem przygotowań do wyścigu i pracy nad oponami. Na początku balans nie był dobry, ale po południu aspekt ten uległ poprawie i samochody sprawowały się o wiele lepiej, a kwestia doboru opon jest bardzo jasna. Dzięki nowym częściom wykonaliśmy krok naprzód, a obaj kierowcy utrzymywali na dłuższych przejazdach dobre tempo. Jednakże żaden nie był w stanie ustanowić na nowych oponach najlepszego czasu. Tym niemniej samochody wyglądają konkurencyjnie i myślę, że jutro może być dobry dzień. Kierowcy wykonali dobrą robotę, szczególnie Adrian, który czuł się najbardziej komfortowo w samochodzie od początku sezonu, co jest pozytywne zarówno dla niego jak i całego zespołu.
(Spider)
_
Super Aguri Formula 1
Takuma Sato (P22/P21):
To nie był łatwy dzień. Próbowaliśmy znaleźć właściwy balans, jednak zmieniał on się z każdym okrążeniem i nie mieliśmy dość czasu by dobrze ustawić bolid. W tym roku opony są o stopień bardziej miękkie niż przed rokiem i porównanie wypada bardzo interesująco między średnimi a miękkimi oponami. Do tego obie mieszanki pracują dobrze. Mimo wszystko musimy jeszcze popracować i znaleźć na jutro odpowiedni balans.
Anthony Davidson (P21/P22):
To był trudny dzień dla wszystkich ze względu na zmienny wiatr. Udało nam się znaleźć dobry balans na wyścig, jednak wciąż musimy popracować nad balansem na kwalifikacje. Nie zdołałem przejechać żadnego czystego okrążenia na nowych oponach, ponieważ zawsze trafiałem na jakiś korek, ale nie jest to dla nas szczególne zmartwienie.
Graham Taylor, dyrektor sportowy:
Mamy bardzo zachowawcze podejście do tego weekendu, przez co ograniczyliśmy do minimum nasze przejazdy w pierwszym treningu. Pogoda była dziś dobra, nie było zbyt silnego wiatru, przez co tor oczyścił się dość szybko, tak to przynajmniej wyglądało. W drugim treningu zajęliśmy się dłuższymi przejazdami by wyczuć przyczepność opon, co myślę, że się udało, jednak daleko nam jeszcze do zadowolenia się sterowności bolidu, więc będziemy pracować przez noc, aby jutro zbliżyć się nieco do innych. Ten tor jest dla kierowców prawdziwym sprawdzianem w związku z nowymi regulacjami.
(Qnik)
KOMENTARZE