WTCC: Augusto Farfus na pole position w Pau
F3: Jakes odniósł pierwsze zwycięstwo w tym sezonie
31.05.0818:38
3426wyświetlenia
Augusto Farfus wygrał za kierownicą samochodu BMW 320si kwalifikacje do pierwszego z dwóch wyścigów WTCC na ulicznym torze we francuskim Pau. W pierwszym rzędzie stanie wraz z nim kierowca Seata - Yvan Muller.
Po dwóch porannych sesjach treningowych, które odbyły się na mokrym torze nikt nie spodziewał się, że nawierzchnia wyschnie i nie był na to przygotowany. Tak się jednak stało i kwalifikacje odbyły się już na suchej nawierzchni, w związku z czym większość zawodników pojawiło się na torze tuż po zapaleniu się zielonego światła i w początkowej fazie raczej starali się ustawić samochód, niż walczyć o dobre czasy.
Po piętnastu minutach wyglądało na to, że warunki dyktować będą kierowcy BMW, jednak niedługo potem do głosu doszły Seaty i Chevrolety. Tor stawał się z minuty na minutę coraz bardziej przyczepny, jednak wobec tłoku na torze zawodnicy mieli problemy z przejechaniem czystego okrążenia. Na 25 minut przed końcem na prowadzenie wyszedł Yvan Muller, który poprawił czas liderującego już wtedy Farfusa o ponad cztery dziesiąte sekundy. Przez następne kilka minut walka toczyła się o miejsca od drugiego do ósmego. Z dobrej strony pokazywali się wtedy Alex Zanardi i Alain Menu, który jednak parę minut później popełnił poważny błąd - uderzył bokiem swojego Chevroleta o barierę i to był dla niego koniec kwalifikacji.
Na około dziesięć minut przed końcem sesji wielu zawodników zjechało do boksów po nowe komplety opon, a na torze pozostali głównie kierowcy niezależni. Po tych zjazdach tor zakorkował się zupełnie, jednak Yvanowi Mullerowi udało się jeszcze poprawić swój czas. W tym momencie wydawało się, że pierwsze dwa rzędy zajmie koalicja Seatów, ponieważ Huff jadący Chevroletem nie był wystarczająco szybki, a Farfus na trzy minuty przed końcem sesji uderzył lekko w bandę podczas wyprzedzania jednego z kierowców niezależnych i nie wiadomo było, czy będzie mógł kontynuować jazdę.
Jego BMW jednak nie ucierpiało jednak i Brazylijczyk kontynuował walkę. Przekroczył linię mety na trzynaście sekund przed końcem czasu, poprawiając wynik Yvana Mullera o 0,02 sekundy i zdobył pierwsze w tym sezonie pole position. Wielu kierowców popełniało podczas tej sesji błędy. O największym pechu może mówić Ibrahim Okyay, dla którego kwalifikacje skończyły się tuż po rozpoczęciu w wyniku kraksy na prostej start/meta. Błędów nie ustrzegł się też Zanardi, obaj kierowcy Łady, Tom Coronel oraz kilku innych, u których skończyło się jedynie na wykręceniu bączka lub drobnym otarciu o bandę.
Po raz pierwszy w tym sezonie w wyścigu WTCC wystartują Laurent Cezenave oraz Oscar Nogues. Pierwszy z nich wystartuje w zespole Wiechers-Sport, gdzie zastąpił na ten wyścig Oliviera Tielemansa i poprowadzi BMW 320si. Drugi zaś dostał możliwość jazdy za kierownicą samochodu WTCC po dobrych występach w Seat Eurocup. Nogues wystartuje w zespole SUNRED za kierownicą benzynowej wersji Seata Leona.
Wyniki kwalifikacji na torze ulicznym w Pau (2,760 km) | |||||
Kierowca | Flaga | Samochód | Czas okr. | Okr. | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Augusto Farfus | BMW 320si | 1:21.960 | 21 | |
1 | Yvan Muller | SEAT Leon TDI | 1:21.980 | 21 | |
1 | Jordi Gene | SEAT Leon TDI | 1:22.276 | 16 | |
1 | Gabriele Tarquini | SEAT Leon TDI | 1:22.449 | 22 | |
1 | Rickard Rydell | SEAT Leon TDI | 1:22.494 | 19 | |
1 | Robert Huff | Chevrolet Lacetti | 1:22.511 | 15 | |
1 | Andy Priaulx | BMW 320si | 1:22.679 | 23 | |
1 | Nicola Larini | Chevrolet Lacetti | 1:22.790 | 15 | |
1 | Tiago Monteiro | SEAT Leon TDI | 1:22.826 | 24 | |
1 | Jorg Muller | BMW 320si | 1:22.848 | 22 | |
1 | Alain Menu | Chevrolet Lacetti | 1:23.046 | 9 | |
1 | Alessandro Zanardi | BMW 320si | 1:23.048 | 21 | |
1 | Tom Coronel | SEAT Leon | 1:23.106 | 20 | |
1 | James Thompson | Honda Accord Euro R | 1:23.209 | 16 | |
1 | Felix Porteiro | BMW 320si | 1:23.255 | 23 | |
1 | Oscar Nogues | Seat Leon | 1:23.652 | 21 | |
1 | Stefano D'Aste* | BMW 320si | 1:23.817 | 23 | |
1 | Franz Engstler* | BMW 320si | 1:24.273 | 17 | |
1 | Pierre-Yves Corthals* | SEAT Leon | 1:24.348 | 18 | |
1 | Laurent Cezenave | BMW320si | 1:24.410 | 23 | |
1 | Sergio Hernandez* | BMW 320si | 1:25.310 | 5 | |
1 | Andrei Romanov* | BMW 320si | 1:26.169 | 21 | |
1 | Jaap Van Lagen* | Łada 110 | 1:26.685 | 16 | |
Nie uzyskali minimum kwalifikacyjnego, które wynosiło 1:27.697 | |||||
Viktor Shapovalov* | Łada 110 | 1:28.812 | 12 | ||
1 | Ibrahim Okyay* | BMW 320si | 1:30.452 | 2 | |
* - kierowcy niezależni |
Przed kwalifikacjami WTCC rozegrany został pierwszy z dwóch wyścigów Formuły 3 Euro Series. Zwyciężył w nim James Jakes (ART Grand Prix), dla którego był to pierwszy triumf w tym sezonie. Przebieg wyścigu na ulicznym torze w Pau był dosyć chaotyczny, a ukończyło go zaledwie 10 z 30 kierowców. Dla Brytyjczyka było to drugie zwycięstwo w F3 Euro Series.
Wyścig rozpoczął się na wysychającym po deszczu torze i upłynął pod znakiem wielu wypadków oraz dwóch okresów neutralizacji. Jakes po wywalczeniu dziś rano pole position, w wyścigu prowadził od startu do mety i po trudnym początku sezonu zdobył swoje pierwsze punkty, wskakując od razu nad szóste miejsce w klasyfikacji kierowców.
Pecha miał tymczasem drugi kierowca ART Grand Prix - Niemiec Nico Hulkenberg, który odpadł z wyścigu po uderzeniu w barierę na 11 okrążeniu, gdy jechał na trzeciej pozycji. Wcześniej po własnym błędzie jazdę zakończył także inny czołowy kierowca serii - Fin Mika Maki (Mucke Motorsport), który wystartował z drugiej pozycji.
W tej sytuacji przed szansą zyskania znacznej przewagi nad rywalami stanął Edoardo Mortara (Signature-Plus). Włoch nie zmarnował okazji i dzięki drugiemu miejscu stał się samotnym liderem serii, mając osiem punktów przewagi nad Makim. Warto dodać, że Mortara we wszystkich pięciu rozegranych dotychczas wyścigach stawał na podium i wydaje się, że pierwsze zwycięstwo Volkswagena od powrotu do F3 w ubiegłym roku jest już tylko kwestią czasu.
Na najniższym stopniu podium stanął ostatni kierowca ART Grand Prix w stawce - Jon Lancaster, mając na mecie mniej niż dwie sekundy straty do zwycięzcy. Dla Brytyjczyka było to jednocześnie pierwsze podium i pierwszy zarobek punktowy w F3. Na pozostałych miejscach punktowanych finiszowali dzisiaj Franck Mailleux, Christian Vietoris, Dani Clos (Hiszpan wystartował dopiero z 26 pozycji, a więc był jednym z bardziej wyróżniających się kierowców), Michael Klein i Renger van der Zande.
• Klasyfikacja generalna kierowców po pięciu wyścigach
Rezultat końcowy sobotniego wyścigu F3ES na torze w Pau (2,760 km) | ||||||
Kierowca | Nar. | Zespół | Okr. | Czas/strata | Naj. okr. | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | James Jakes | ART Grand Prix | 29 | 41:06,198 | 1:13,344 | |
1 | Edoardo Mortara | Signature-Plus | 29 | +00,662 | 1:13,412 | |
1 | Jon Lancaster | ART Grand Prix | 29 | +01,251 | 1:13,814 | |
1 | Franck Mailleux | Signature-Plus | 29 | +04,584 | 1:14,317 | |
1 | Christian Vietoris | Mucke Motorsport | 29 | +06,305 | 1:14,375 | |
1 | Dani Clos | Prema Powerteam | 29 | +08,062 | 1:14,571 | |
1 | Michael Klein | Jo Zeller Racing | 29 | +08,776 | 1:13,818 | |
1 | Renger van der Zande | Prema Powerteam | 29 | +09,769 | 1:14,010 | |
1 | Robert Wickens | Signature-Plus | 29 | +10,154 | 1:14,041 | |
1 | Kazuya Oshima | Manor Motorsport | 29 | +19,359 | 1:15,358 | |
Najszybsze okrążenie: James Jakes (ART Grand Prix) - 1:13,344 na 26 okr. |
KOMENTARZE