FIA uniemożliwia stosowanie elastycznych płatów mostowych

W Grand Prix Kanady "mostowe" płaty będą musiały być przymocowane do nosów bolidów
03.06.0812:54
Marek Roczniak
4147wyświetlenia

Temat elastycznych skrzydeł w Formule Jeden powraca co pewien czas, jednak FIA stale monitoruje sytuację i wprowadza stosowne zmiany, gdy pojawia się podejrzenie stosowania przez zespoły F1 tzw. ruchomych urządzeń aerodynamicznych.

Podejrzenia takie pojawiły się ostatnio po Grand Prix Turcji i dotyczyły przedniego skrzydła z "mostowym" płatem przebiegającym nad nosem bolidu. Z rozwiązania takiego korzysta obecnie sześć zespołów: McLaren, Toyota, Renault, Williams, Red Bull Racing i Scuderia Toro Rosso.

Jako że charakterystyka toru w Montrealu oznacza, iż korzyści wynikające ze stosowania elastycznych skrzydeł mogą być znaczne, FIA postanowiła nakazać zespołom od najbliższego wyścigu przymocowanie "mostowego" płatu do nosa bolidu, aby uniemożliwić mu w ten sposób poruszanie się w czasie jazdy. Renault stosuje już specjalną podpórkę na środku nosa bolidu R28 pod płatem "mostowym", a teraz także i pozostałe z wymienionych wyżej zespołów będą musiały dokonać stosownych zmian na wyścig w Montrealu.

Źródło: Autosport.com

KOMENTARZE

32
jędruś
05.06.2008 11:11
Decyzja FIA jak najbardziej słuszna . Już od początku sezonu było widać jak to skrzydło się wygina . W dodatku Mclaren no i teraz Red Bull zaczynają tworzyć na płatach napięcia , rozcięcia. Szkrzydła zrobiły się dużo bardziej wyprofilowane , w okolicach nosa powstały dodatkowo poprzecznie zgrubienia . To logiczne , że takie skrzydło bardzo się odgnia . Widać to było po GP Turcji , gdzie proste były dłuższe a prędkości większe . Decyzja dobra , bo w Kanadzie te zespoły mogły by mieć jeszcze większą przewagę . Wątpie by Renault samo z siebie zastosowało tą iglę . Pewnie u nich skrzydło odginało się aż zabardzo i zaburzało przepływ powietrza ( zważywszy na profil nosa R28 i wysokośc oraz kształt skrzydła w tym segmencie ) .
Bart2005
05.06.2008 07:17
andy nie jestem w stanie odpowiedzieć na Twoje pytanie ale wydaję mi się, że było tak jak napisał zgf1. Obecnie mamy sytuację, że ponad połowa bolidów w stawce używa rozwiązań nie do końca zgodnych z regulaminem więc FIA chce wydać nakaz zmian konstrukcyjnych a nie jak w przypadku kiedy Ferrari używało ruchomych elementów, zasugerować bądź też doradzić (jak kto woli). Efekt w obu przypadkach ma być taki sam, elementy mają być sztywne. Pozdrawiam
michal2111
04.06.2008 05:26
Bardzo dobrze. Tą aerodynamikę trzeba w końcu ograniczyć do minimum. Precz z tymi bajerami. Popatrzcie na bolidy z lat 1998-2001. To były auta, a nie jakieś pokraki.
zgf1
04.06.2008 04:59
@andy Tak Ferrari mialo tez takie skrzydelko jak widac na filmiku, z tego co pamietam (moge sie mylic) FIA nakazala lub doradzila aby przymocowac je do nosa...
andy
04.06.2008 04:44
Bart2005> no tak. tu na tym filmie widać, że odgina się to skrzydło. Zgoda. Aaa. Jeszcze jakbyś mi odpowiedział na pytanie czy wtedy kiedy ferrari stosowało coś podobnego za czasów "mistrza" (sam przyznałeś że czerwoni też mieli takie elastyczne skrzydło z przodu) to czy FIA zabroniła im stosowania tego? Bo ja jakoś nie pamiętam takiej sytuacji. Sprawę tylnego płatu pamiętam (choć to było napewno przed 2006r), ale przedniego jakoś nie kojarze. Czemu wtedy FIA nie reagowała?
Pershing
04.06.2008 04:16
Bart2005> ten filmik co podałeś linka to chyba zakończy temat trzęsącego się McLarena:) pmerlon> ruchomy płat ma również na celu zmiany konta nastawienia skrzydła względem strug powietrza tak by mocniej dociskały w zakrętach i odpuszczały na prostej dla uzyskania większych prędkości + to co napisałeś
pmerlon
04.06.2008 03:14
To chyba ma poprawiać struge powietrza opływającego bolid. Pamiętam jak kiedyś miałem taki wiatrak przyczepiony do kierownika roweru, też wprowadzal zawirowania..
Bart2005
04.06.2008 02:59
andy oczywiście masz rację, pod linkiem, który wskazałeś również jest dowód na to, że w Ferrari skrzydło było (zwróć uwagę na to słowo) elastyczne. Jak zapewne wiesz, Schumacher nie jeździ w F1 od zeszłego roku a film pochodzi z roku 2006 (przynajmniej). Stara sprawa. Teraz rozważamy teraźniejszość i jeśli chcesz pisać, że ktoś grał nie fair to spójrz jeszcze na ten film: http://pl.youtube.com/watch?v=b2J9Cw5ZTNw&NR=1 Pozdrawiam
andy
04.06.2008 02:33
rafaello85 i Bart2005> a tutaj się też odgina czy nie? http://pl.youtube.com/watch?v=8AklGfuzNLQ&NR=1
Bart2005
04.06.2008 11:20
andy "a na tym filmie to faktycznie widać ale to że cały bolid się trzęsie jak napisał pasior a nie że to się odgina." Może obejrzyj raz jeszcze wspomniany film i przyjrzyj się jak "mostowy" płat dogina się do czubka nosa bolidu podczas jazdy po torze z większą prędkością. To, że całym bolidem rzuca podczas pokonywania tarek to oczywiste, ale chodzi o proste.
rafaello85
04.06.2008 10:22
andy--> Ferrari raptem w paru wyścigach użyło tych ruchomych tylnych skrzydeł ( McLaren swojego przedniego skrzydła używa od GP Hiszpanii 2007 ) Jeśli mnie pamięć nie myli to FIA nakazała ( ekipie Ferrari ) usztywnić tylne skrzydło; z podłogą było tak, że też musieli ją zmodyfikować. Mało tego - FIA wprowadziła bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące budowy podłogi po to żeby takie sytuacje się już nie powtórzyły więcej.
andy
04.06.2008 10:13
rafaello85> z tymi ruchomymi tylnymi skrzydłami ferrari to było tak że FIA POPROSIŁA ferrari by nie stosowała tych skrzydeł. Ferrari jeszcze parę wyścigów je miała i dopiero po kilku prośbach FIA ferrari zrezygnowała z ich stosowania. Prośba o nie stosowanie czegoś a zakazanie stosowania to różnica. Nie sądzisz? a na tym filmie to faktycznie widać ale to że cały bolid się trzęsie jak napisał pasior a nie że to się odgina.
rafaello85
04.06.2008 10:07
pasior--> Ferrari miało ruchome podłogi i ruchome tylne skrzydło. ZAKAZANO im tego używać. Jak sądzisz dlaczego? Skoro ich ( wg Ciebie ) nie obowiązują żadne regulaminy to czemu FIA nie pozwoliła im tego do dziś używać?
pasior
04.06.2008 08:06
Bart2005 a nie zwróciłeś uwagi na to jak podczas wyścigu - i to nieważne czy jeżdżąc po tarkach czy nie- cały bolid rzuca i się trzęsie. Więc co w tym dziwnego że równiez taki element zachowuje się w taki a nie inny sposób. Sory może ten film wg Was to jakiś dowód ale na pewno nie ewidentny. POZDRAWIAM
Bart2005
04.06.2008 07:44
Na wspomnianym filmie jest ewidentny dowód na to, że skrzydło Mclarena jest nielegalne. Ale tacy jak pijaxz, andy, pasior nie widzą tego albo nie chcą widzieć i piszą jaka ta konkurencja jest okropna (oczywiście na czele z Ferrari). Ogarnijcie się panowie.
pasior
04.06.2008 06:19
jasne.przcież wszystko czego nie ma scuderFIA jest nielegalne.
barteks2
03.06.2008 08:28
Wpisz sobie 'flexy wing' w YouTube.
pmerlon
03.06.2008 07:38
Macie link do tego nagrania? Jestem ciekaw teraz, wtedy nie zwróciłem uwagi.
rafaello85
03.06.2008 07:25
andy---> a jakie mieli dowody na to, że ruchoma podłoga w Ferrari i ruchome tylne skrzydło wpływa na polepszenie osiągów? Widocznie JAKIEŚ mieli... FIA ma swoich ekspertów, ludzi, którzy się na tym znają. zgf1---> pamiętam to nagraniez Hiszpanii. Było na nim bardzo dobrze widać jak bardzo odgina się przednie skrzydło.
zgf1
03.06.2008 07:20
@andy Powiedzmy, ze przestepca X idzie do sklepu, napada na sprzedawce i pozbawia go zycia, nie ma swiatkow, jednak kamera przemyslowa nagrala fakt napasci, teraz powiedz czy material video jest dowodem czy nie? Skrzydlo Maca widac, ze ogromnie sie odgina, nawet maja tak kamere zamontowana. W Hiszpanii na koncu prostej bylo to widac, nie bylo to male odgiecie. Wedlug regulaminu zakazane sa elastyczne skrzydla, jesli Mac jest wiec pewny swego niech nic nie zmienia, jesli zmienia znaczy, ze celowo przekroczyli regulamin :)
5cuderi4
03.06.2008 06:05
andy, wystarczy zdrowy rozum, żeby domyślić się, że taki element się porusza i wpływa w jakimś stopniu na aerodynamikę. Włókno węglowe nie jest takie sztywne, żeby przy oporze powietrza, przy prędkości ponad 200km/h się ani trochę nie ugiąć. A w szczególności, jeśli takie skrzydełko ma tylko dwa punkty podparcia i do tego na jego końcach, a nie gdzieś bliżej środka.
andy
03.06.2008 05:08
podejrzenia to chyba trachę za mało. trzeba mieć dowody, ze to coś sie rusza i wtedy zakazywać stosowania tego, a nie kierować się podejrzeniami. Jakie FIA ma konkretne dowody, że te skrzydła się ruszają? Przy jakiej prędkości? jaka musi oddziaływać na to siła, żeby to się odgięło? Kiedy przeprowadzali jakieś kontrole i stwierdzili że to się porusza?. Konkrety. Jak nie mają dowodów to niech sie zastanowią czy dobrze robią zakazując stosowania tego. No chyba że działają pod czyjeś dyktanto. Moge mieć takie podejrzenia. nie?
barteks2
03.06.2008 03:47
No to BMW pewnie się ucieszy :-)
zgf1
03.06.2008 02:28
@pjaxz Jasne. Tyle, ze Mac uzywal tego skrzydla od chyba Hiszpanii 2007 - ile to GP? A przypomnij sobie afere z podloga w czerwonym bolidzie i natychmiastowa reakcje FIA, choc pewnie z przypomnieniem tego bedziesz mial klopoty skoro wyscigi ogladasz wydaje mi sie od tego sezonu i juz jestes eXpertem :)
Teliss
03.06.2008 01:50
No to McLaren ma problem bo im się najbardziej on wyginał i pewnie miał duży wpływ na osiągi ;)
5cuderi4
03.06.2008 01:43
pro, w końcu to jest częścią tego sportu. ;) A to, że Renault ma taką, a nie inna podpórkę, to nic nie znaczy jeśli spełnia warunki regulaminu. :P
ICEman
03.06.2008 12:54
jak pamiętam wcześniejsze restrykcje dotyczyły jedynie tylnego płata teraz zabrali się za przód, a ta podpórka to w sumie moze byc pic na wode jest taka mała jak igła heh pewnie chodzi o to żeby i tak się uginała, a że małe to to kamera nie dostrzeże podpórki uginającej się w łuk :)
pro
03.06.2008 12:50
A ta podpórka w Renault to rzeczywiście taka fest :D Byle by regulaminu stało się zadość :] Każdy kombinuje jak sie da i nawet najostrzejsze przepisy tego nie zmienią.
kszyh2404
03.06.2008 11:52
i tam pozno zareagowali. juz w bahrainie z kamery na nosie mclarena bylo widac ze to mostowe skrzydlo reaguje w czasie hamowania
slawek_s
03.06.2008 11:19
tylko kto by ich wtedy dogonil. Teraz nie korzystaja z tego rzowiazania a i tak sa szybsi
pjaxz
03.06.2008 11:13
Gdyby te rozwiązanie było zastosowane przez Ferrari nie byłoby problemu z jego legalnością.
TobaccoBoy
03.06.2008 11:12
Takie przepisy - ruchome aero (skrzydła i osłony chłodnic) dopiero od następnego sezonu......